Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego
Sylabus przedmiotu Chemia organiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia organiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy z chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej oraz matematyki i fizyki w zakresie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poszerzenie wiedzy z zakresu chemii organicznej i reakcji chemicznych zwiazków organicznych. Poznanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych wybranych związków organicznych. Opanowanie umiejętności pracy w laboratoium chemicznym związanych z przeprowadzaniem prostych analiz chemicznych i syntez organicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | BHP w laboratorium chemicznym. Regulamin pracowni chemicznej z ukierunkowaniem na zwiazki organiczne. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Tematyka ćwiczeń laboratoryjnych, warunki uzyskania zaliczenia. Węglowodory, jednofunkcyjne pochodne węglowodorów - wzory ogólne, reakcje charakterystyczne, właściwości. | 3 |
T-L-2 | Węglowodory - porównywanie właściwości alkanów, alkenów i alkinów. Otrzymywanie acetylenu. Zapis reakcji chemicznych. Zasady nazewnictwa weglowodorów. | 4 |
T-L-3 | Alkohole - badanie właściwości alkoholi, reakcje charakterystyczne, wykrywanie alkoholi I, II i III rzędowych. Zapis reakcji chemicznych. | 3 |
T-L-4 | Estry - podstawowe właściwości, metody otrzymywania i wykrywania. Zapis reakcji chemicznych. | 3 |
T-L-5 | Aldehydy - właściwości chemiczne, reakcje charakterystyczne. Zapis reakcji chemicznych. | 3 |
T-L-6 | Ketony - właściwości chemiczne i reakcje charakterystyczne ketonów. Zapis reakcji chemicznych. | 3 |
T-L-7 | Kwasy karboksylowe - podstawowe właściwosci i metody wykrywania kwasów karboksylowych. Zapis reakcji chemicznych. | 3 |
T-L-8 | Aminokwasy - właściwości fizykochemiczne, reakcje charakterystyczne. | 3 |
T-L-9 | Peptydy i białka - właściwośći fizykochemiczne, reakcje charakterystyczne. Budowa i podział białek. | 3 |
T-L-10 | Uczestnictwo w kolokwiach zaliczeniowych. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Konfiguracja elektronowa atomu węgla i typy hybrydyzacji. Alotpropowe odmiany węgla. Źródła zwiazków organicznych (ropa naftowa, węgiel kamienny, gaz ziemny). Definicje kwasów i zasad zwiazków organicznych. | 4 |
T-W-2 | Grupy funkcyjne związków organicznych. Budowa, nazewnictwo i właściwości węglowodorów nasyconych. | 4 |
T-W-3 | Stereochemia alkanów i cykloalkanów. Reakcje chemiczne związków organicznych (reakcje addycji, eliminacji, substytucji, przegrupowania). Mechanizmy reakcji organicznych (reakcje rodnikowe i polarne). | 5 |
T-W-4 | Alkeny i alkiny - budowa, reaktywność, zastosowanie. Reguła Markownikowa. Polimery i reakcje polimeryzacji. | 4 |
T-W-5 | Benzen i aromatyczność związków organicznych. Źródła i reakcje charakterystyczne dla związków aromatycznych. | 4 |
T-W-6 | Nazewnictwo, otrzymywanie i właściwośći fizyko-chemiczne alkoholi, fenoli, amin oraz karbonylowych związków organicznych. | 4 |
T-W-7 | Podstawowe zagadnienia z chemii biocząsteczek (węglowodany, aminokwasy, peptydy, białka). | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do wejściówek | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 7 |
A-L-4 | Opracowanie wyników i sprawozdania z laboratorium | 2 |
A-L-5 | Studiowanie wskazanej literatury | 3 |
A-L-6 | Godziny kontaktowe z nauczycielem - konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu i utrwalanie wiadomości z bieżących wykładów | 4 |
A-W-4 | Samodzielne opracowywanie zadanych zagadnień | 3 |
A-W-5 | Przygotowanie da zaliczenia przedmiotu (kolokwia) | 10 |
A-W-6 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metody podające: objaśnienie, opis |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z części wykładowej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena za wejściówki, za sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium |
S-5 | Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_B2-2_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę chemii organicznej. Zna zasady nomenklatury poszczególnych grup związków organicznych. Zna teorie wyjaśniające złożone zależności reakcji chemicznych w chemii organicznej. Zna źródła, procesy otrzymywania i reakcje chemiczne charakterystycze dla poszczególnych grup związków organicznych. Zna właściwości wybranych związków organicznych. | IA_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-5, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_B2-2_U01 Student potrafi w stopniu zaawansowanym posługiwać się poprawną nomenklaturą związków organicznych. Potrafi zidentyfikować poszczególne grupy związków organicznych, wskazać ich otrzymywanie i podstawowe właściwości fizyko-chemiczne. Potrafi zaproponować przebieg reakcji chemicznych ze wskazaniem na ich mechanizm. Student potrafi samodzielnie przeprowadzić reakcje chemiczne pozwalające zidentyfikować główne grupy związków organicznych oraz potrafi przeprowadzić syntezy organiczne z zastosowaniem dobranej aparatury. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń potrafi przygotować sprawozdanie z ich realizacji. | IA_1A_U02, IA_1A_U01 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-9, T-L-5, T-L-4, T-L-10, T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-L-1 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-5, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_B2-2_K01 Student jest gotów do aktywnej postawy w procesie nauki, do pracy w zespole, do osiągania prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów, do postępowania zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy w laboratorium chemicznym i do ochrony środowiska. | IA_1A_K01, IA_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-9, T-L-5, T-L-4, T-L-10, T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-3 | S-5, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_B2-2_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę chemii organicznej. Zna zasady nomenklatury poszczególnych grup związków organicznych. Zna teorie wyjaśniające złożone zależności reakcji chemicznych w chemii organicznej. Zna źródła, procesy otrzymywania i reakcje chemiczne charakterystycze dla poszczególnych grup związków organicznych. Zna właściwości wybranych związków organicznych. | 2,0 | Student nie opanował obowiązującego materiału w stopniu przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych. |
3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych. | |
3,5 | Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych. | |
4,0 | Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych. | |
4,5 | Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych. | |
5,0 | Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_B2-2_U01 Student potrafi w stopniu zaawansowanym posługiwać się poprawną nomenklaturą związków organicznych. Potrafi zidentyfikować poszczególne grupy związków organicznych, wskazać ich otrzymywanie i podstawowe właściwości fizyko-chemiczne. Potrafi zaproponować przebieg reakcji chemicznych ze wskazaniem na ich mechanizm. Student potrafi samodzielnie przeprowadzić reakcje chemiczne pozwalające zidentyfikować główne grupy związków organicznych oraz potrafi przeprowadzić syntezy organiczne z zastosowaniem dobranej aparatury. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń potrafi przygotować sprawozdanie z ich realizacji. | 2,0 | Student nie opanował obowiązującego materiału dydaktycznego na poziomie co najmniej 50% wymagań maksymalnych. |
3,0 | Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 50% maksymalnych wymagań. | |
3,5 | Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 60% maksymalnych wymagań. | |
4,0 | Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 70% maksymalnych wymagań. | |
4,5 | Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 80% maksymalnych wymagań. | |
5,0 | Student potrafi porawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie przekraczającym 90% maksymalnych wymagań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_B2-2_K01 Student jest gotów do aktywnej postawy w procesie nauki, do pracy w zespole, do osiągania prawidłowych wyników prowadzonych eksperymentów, do postępowania zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy w laboratorium chemicznym i do ochrony środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Nie podlega ocenie w formie stopnia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- McMurry J., Chemia organiczna tom 1-5, PWN, Warszawa, 2010
- Morrison R. T., Boyd R., Chemia organiczna tom 1-2, PWN, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Patrick G., Chemia organiczna- krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2008