Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)
specjalność: Ochrona środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Akwarystyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Akwarystyka
Specjalność Akwakultura
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 45 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza biologiczna, zaliczenie przedmiotów biologia, ekologia ogólna, podstawy akwarystyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla słodkowodnych i morskich ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych. Studenci po zaliczeniu przedmiotu powinni opanować praktyczną wiedzę o rozrodzie wybranych gatunków ryb akwariowych w takim stopniu, aby samodzielnie przygotowywać akwaria tarliskowe w celu przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb.
C-2Ponadto w ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych głównie fauny morskiej w celu aranżowania wystaw muzealniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Urządzanie akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego (piasek i skały, ostateczna obsada zbiornika). Pielęgnacja akwarium morskiego (pierwsze tygodnie, prace regulacyjne, przydatny osprzęt). Utrzymywanie stałej temperatury – ogrzewanie i chłodzenie (rodzaje grzałek, agregaty schładzające).15
T-L-2Przygotowanie wody (właściwości i skład, przygotowanie wody, cyrkulacja wody, ozonizacja, dostarczanie wapnia, pierwiastki śladowe, stężenie soli, redukcja i oksydacja, współczynnik rH). Wymiana wody morskiej (nastawianie wody, metody wymiany). Kontrola oraz jakość wody (odwrotna osmoza, optyczne klarowanie wody, usuwanie szkodliwych substancji rozpuszczonych w wodzie, usuwanie barwników, dwutlenek węgla i kwas węglowy).12
T-L-3Kontrola oraz jakość wody2
T-L-4Tarło – zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego różnych gatunków ryb ozdobnych5
T-L-5Rozwój embrionalny różnych gatunków ryb – budowa jaj, aktywacja jaj, zapłodnienie, stadia rozwojowe, okresy krytyczne, opuszczanie osłonek jajowych5
T-L-6Zabiegi pielęgnacyjne przy zarodkach i larwach2
T-L-7Podchów wylęgu3
T-L-8kolokwium1
45
wykłady
T-W-1Projektowanie akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego: (wybór odpowiedniego zbiornika, dzielenie i zestawianie zbiorników, ustawianie akwariów). Światło i oświetlenie zbiorników (lampy i ich zastosowanie, czas oświetlania akwarium). Filtracja (filtry jako przesiąkające złoża, filtry biologiczne, zestawy filtracyjne). Napowietrzanie wody. Sterylizacja nadfioletowa. Wizyta w firmie zajującą się aranżacją zbiornników ozdobnych.4
T-W-2Projektowanie i urządzanie akwarium – podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja. Jakość wody i jej uzdatnianie. Pozyskiwanie i dobór ryb – zespoły obsadowe. Transport ryb i kwarantanna. Karmienie ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość karmienia, zagrożenia. Wizyta w hurtowni ryb akwariowych.3
T-W-3Zwierzęta w akwarium morskim i biotopowym słodkowodnym (gąbki, parzydełkowce, płazińce, pierścienice, mięczaki, szkarłupnie, skorupiaki, ryby chrzęstnoszkieletowe, ryby kostnoszkieletowe, odłów, zakup i transport). Rośliny w akwarium morskim. Choroby zwierząt (zbiornik kwarantannowy, najczęściej spotykane choroby ryb).5
T-W-4Tarlaki – pozyskiwanie, przewożenie, przetrzymywanie tarlaków, płodność, dymorfizm płciowy, stymulacje hormonalne, dobór par tarłowych,4
T-W-5Czynniki fizyko–chemiczne i ich wpływ na przystępowanie ryb do tarła i jakość uzyskiwanej ikry. Gonady – wpływ czynników środowiska na rozwój gonad (światło, temperatura, pokarm), gynogeneza, androgeneza, poliploidalność. Tarło – zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego3
T-W-6Rozród ryb żyworodnych – zapłodnienie, rozwój embrionalny, "poród"2
T-W-7Rozwój embrionalny różnych gatunków jajorodnych – budowa jaj, aktywacja jaj, zapłodnienie, stadia rozwojowe, okresy krytyczne, opuszczanie osłonek jajowych2
T-W-8Wylęg – budowa larw różnych gatunków ryb ozdobnych, zachowania osobnicze, okresy krytyczne2
T-W-9Podchów wylęgu3
T-W-10Metody pozyskiwania organizmów wodnych do celów muzealniczych. Sposoby utrwalania i zabezpieczania preparatów. Konserwacja organizmów wodnych. Wystawy muzealnicze2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Opieka nad akwariami2
A-L-3Uczestnictwo w konsultacjach1
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu19
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie sie ryb podczas tarła
M-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: W czasie ćwiczeń studenci będą na bieżąco oceniani podczas zakładania oraz opiekowania sie akwariami
S-2Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego testu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_D1-4_W01
Student zna i rozumie zasady projektowania i urządzania akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium –rośliny, elementy zdobnicze, pielęgnacja dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie, karmienia ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia. Student zna i rozumie zasady tworzenia wystawy akwarystycznej. Student zna metody przeprowadzania tarła ryb akwariowych - morskich
IA_2A_W06, IA_2A_W09C-1, C-2T-W-10, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_D1-4_U01
student potrafi przeprowadzić naturalne i sztuczne tarło, przygotować akwaria tarliskowe. Student umie zakładać różne zbiorniki wodne przystosowane do potrzeb zespołów obsadowych (w tym morskie)
IA_2A_U02, IA_2A_U14, IA_2A_U10C-1, C-2T-W-10, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_D1-4_K01
Student jest gotowy do samodzielnej pracy, jest gotowy do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
IA_2A_K03C-1, C-2T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_D1-4_W01
Student zna i rozumie zasady projektowania i urządzania akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium –rośliny, elementy zdobnicze, pielęgnacja dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie, karmienia ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia. Student zna i rozumie zasady tworzenia wystawy akwarystycznej. Student zna metody przeprowadzania tarła ryb akwariowych - morskich
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_D1-4_U01
student potrafi przeprowadzić naturalne i sztuczne tarło, przygotować akwaria tarliskowe. Student umie zakładać różne zbiorniki wodne przystosowane do potrzeb zespołów obsadowych (w tym morskie)
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_D1-4_K01
Student jest gotowy do samodzielnej pracy, jest gotowy do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0
3,0Student nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. Bailey, N. Dakin, Akwarystyka poradnik, Galaktyka, Łódź, 2000
  2. P. Beck, Rośliny akwariowe, Multico, Warszawa, 2001
  3. K. Teisseyre, Słodkowodne akwarium ozdobne, OWH, Warszawa, 2002
  4. S. Kronobis, Jak założyć i pielęgnować akwarium, Multum, Poznań, 2001

Literatura dodatkowa

  1. A. Sieniawski, Ryby żyworodne w akwarium, Ergos, Warszawa, 2001
  2. Gay J., Akwarium doskonałe, Bellona, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Urządzanie akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego (piasek i skały, ostateczna obsada zbiornika). Pielęgnacja akwarium morskiego (pierwsze tygodnie, prace regulacyjne, przydatny osprzęt). Utrzymywanie stałej temperatury – ogrzewanie i chłodzenie (rodzaje grzałek, agregaty schładzające).15
T-L-2Przygotowanie wody (właściwości i skład, przygotowanie wody, cyrkulacja wody, ozonizacja, dostarczanie wapnia, pierwiastki śladowe, stężenie soli, redukcja i oksydacja, współczynnik rH). Wymiana wody morskiej (nastawianie wody, metody wymiany). Kontrola oraz jakość wody (odwrotna osmoza, optyczne klarowanie wody, usuwanie szkodliwych substancji rozpuszczonych w wodzie, usuwanie barwników, dwutlenek węgla i kwas węglowy).12
T-L-3Kontrola oraz jakość wody2
T-L-4Tarło – zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego różnych gatunków ryb ozdobnych5
T-L-5Rozwój embrionalny różnych gatunków ryb – budowa jaj, aktywacja jaj, zapłodnienie, stadia rozwojowe, okresy krytyczne, opuszczanie osłonek jajowych5
T-L-6Zabiegi pielęgnacyjne przy zarodkach i larwach2
T-L-7Podchów wylęgu3
T-L-8kolokwium1
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Projektowanie akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego: (wybór odpowiedniego zbiornika, dzielenie i zestawianie zbiorników, ustawianie akwariów). Światło i oświetlenie zbiorników (lampy i ich zastosowanie, czas oświetlania akwarium). Filtracja (filtry jako przesiąkające złoża, filtry biologiczne, zestawy filtracyjne). Napowietrzanie wody. Sterylizacja nadfioletowa. Wizyta w firmie zajującą się aranżacją zbiornników ozdobnych.4
T-W-2Projektowanie i urządzanie akwarium – podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja. Jakość wody i jej uzdatnianie. Pozyskiwanie i dobór ryb – zespoły obsadowe. Transport ryb i kwarantanna. Karmienie ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość karmienia, zagrożenia. Wizyta w hurtowni ryb akwariowych.3
T-W-3Zwierzęta w akwarium morskim i biotopowym słodkowodnym (gąbki, parzydełkowce, płazińce, pierścienice, mięczaki, szkarłupnie, skorupiaki, ryby chrzęstnoszkieletowe, ryby kostnoszkieletowe, odłów, zakup i transport). Rośliny w akwarium morskim. Choroby zwierząt (zbiornik kwarantannowy, najczęściej spotykane choroby ryb).5
T-W-4Tarlaki – pozyskiwanie, przewożenie, przetrzymywanie tarlaków, płodność, dymorfizm płciowy, stymulacje hormonalne, dobór par tarłowych,4
T-W-5Czynniki fizyko–chemiczne i ich wpływ na przystępowanie ryb do tarła i jakość uzyskiwanej ikry. Gonady – wpływ czynników środowiska na rozwój gonad (światło, temperatura, pokarm), gynogeneza, androgeneza, poliploidalność. Tarło – zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego3
T-W-6Rozród ryb żyworodnych – zapłodnienie, rozwój embrionalny, "poród"2
T-W-7Rozwój embrionalny różnych gatunków jajorodnych – budowa jaj, aktywacja jaj, zapłodnienie, stadia rozwojowe, okresy krytyczne, opuszczanie osłonek jajowych2
T-W-8Wylęg – budowa larw różnych gatunków ryb ozdobnych, zachowania osobnicze, okresy krytyczne2
T-W-9Podchów wylęgu3
T-W-10Metody pozyskiwania organizmów wodnych do celów muzealniczych. Sposoby utrwalania i zabezpieczania preparatów. Konserwacja organizmów wodnych. Wystawy muzealnicze2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Opieka nad akwariami2
A-L-3Uczestnictwo w konsultacjach1
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu19
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_D1-4_W01Student zna i rozumie zasady projektowania i urządzania akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego, jakości wody i jej uzdatniania, doboru ryb – zespoły obsadowe, wystroju akwarium –rośliny, elementy zdobnicze, pielęgnacja dobór gatunków i ich wzajemne dostosowanie, karmienia ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość podawań, zagrożenia. Student zna i rozumie zasady tworzenia wystawy akwarystycznej. Student zna metody przeprowadzania tarła ryb akwariowych - morskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym oraz biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnych uwzględnieniem ryb mających znaczenie w gospodarce rybackiej i akwakulturze.
IA_2A_W09Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu technik stosowanych w akwakulturze, w tym biotechnikę chowu wybranych gatunków hydrobiontów.
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla słodkowodnych i morskich ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych. Studenci po zaliczeniu przedmiotu powinni opanować praktyczną wiedzę o rozrodzie wybranych gatunków ryb akwariowych w takim stopniu, aby samodzielnie przygotowywać akwaria tarliskowe w celu przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb.
C-2Ponadto w ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych głównie fauny morskiej w celu aranżowania wystaw muzealniczych.
Treści programoweT-W-10Metody pozyskiwania organizmów wodnych do celów muzealniczych. Sposoby utrwalania i zabezpieczania preparatów. Konserwacja organizmów wodnych. Wystawy muzealnicze
T-W-3Zwierzęta w akwarium morskim i biotopowym słodkowodnym (gąbki, parzydełkowce, płazińce, pierścienice, mięczaki, szkarłupnie, skorupiaki, ryby chrzęstnoszkieletowe, ryby kostnoszkieletowe, odłów, zakup i transport). Rośliny w akwarium morskim. Choroby zwierząt (zbiornik kwarantannowy, najczęściej spotykane choroby ryb).
T-W-2Projektowanie i urządzanie akwarium – podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja. Jakość wody i jej uzdatnianie. Pozyskiwanie i dobór ryb – zespoły obsadowe. Transport ryb i kwarantanna. Karmienie ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość karmienia, zagrożenia. Wizyta w hurtowni ryb akwariowych.
T-W-1Projektowanie akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego: (wybór odpowiedniego zbiornika, dzielenie i zestawianie zbiorników, ustawianie akwariów). Światło i oświetlenie zbiorników (lampy i ich zastosowanie, czas oświetlania akwarium). Filtracja (filtry jako przesiąkające złoża, filtry biologiczne, zestawy filtracyjne). Napowietrzanie wody. Sterylizacja nadfioletowa. Wizyta w firmie zajującą się aranżacją zbiornników ozdobnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie sie ryb podczas tarła
M-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_D1-4_U01student potrafi przeprowadzić naturalne i sztuczne tarło, przygotować akwaria tarliskowe. Student umie zakładać różne zbiorniki wodne przystosowane do potrzeb zespołów obsadowych (w tym morskie)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
IA_2A_U14Potrafi stosować techniki połowowe.
IA_2A_U10Potrafi pełnić funkcję ichtiologa jeziorowego, kierownika obiektu akwakultury i kierownika przedsiębiorstwa połowowego.
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla słodkowodnych i morskich ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych. Studenci po zaliczeniu przedmiotu powinni opanować praktyczną wiedzę o rozrodzie wybranych gatunków ryb akwariowych w takim stopniu, aby samodzielnie przygotowywać akwaria tarliskowe w celu przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb.
C-2Ponadto w ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych głównie fauny morskiej w celu aranżowania wystaw muzealniczych.
Treści programoweT-W-10Metody pozyskiwania organizmów wodnych do celów muzealniczych. Sposoby utrwalania i zabezpieczania preparatów. Konserwacja organizmów wodnych. Wystawy muzealnicze
T-W-3Zwierzęta w akwarium morskim i biotopowym słodkowodnym (gąbki, parzydełkowce, płazińce, pierścienice, mięczaki, szkarłupnie, skorupiaki, ryby chrzęstnoszkieletowe, ryby kostnoszkieletowe, odłów, zakup i transport). Rośliny w akwarium morskim. Choroby zwierząt (zbiornik kwarantannowy, najczęściej spotykane choroby ryb).
T-W-1Projektowanie akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego: (wybór odpowiedniego zbiornika, dzielenie i zestawianie zbiorników, ustawianie akwariów). Światło i oświetlenie zbiorników (lampy i ich zastosowanie, czas oświetlania akwarium). Filtracja (filtry jako przesiąkające złoża, filtry biologiczne, zestawy filtracyjne). Napowietrzanie wody. Sterylizacja nadfioletowa. Wizyta w firmie zajującą się aranżacją zbiornników ozdobnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie sie ryb podczas tarła
M-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_D1-4_K01Student jest gotowy do samodzielnej pracy, jest gotowy do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_K03Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną, podporządkowania się zasadom pracy w zespole, pełnienia roli lidera i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest opanowanie technik zakładania różnych zbiorników dla słodkowodnych i morskich ryb ozdobnych, dobór odpowiednich zespołów obsadowych, pielęgnacja i rozmnażanie roślin wodnych oraz dobór specjalistycznego sprzętu akwarystycznego dla zapewnienia optymalnych warunków chowu i hodowli organizmów wodnych. Studenci po zaliczeniu przedmiotu powinni opanować praktyczną wiedzę o rozrodzie wybranych gatunków ryb akwariowych w takim stopniu, aby samodzielnie przygotowywać akwaria tarliskowe w celu przeprowadzenia kontrolowanego rozrodu ryb.
C-2Ponadto w ramach realizowanego przedmiotu przedstawione zostaną metody pozyskiwania i zabezpieczania organizmów wodnych głównie fauny morskiej w celu aranżowania wystaw muzealniczych.
Treści programoweT-L-6Zabiegi pielęgnacyjne przy zarodkach i larwach
T-L-5Rozwój embrionalny różnych gatunków ryb – budowa jaj, aktywacja jaj, zapłodnienie, stadia rozwojowe, okresy krytyczne, opuszczanie osłonek jajowych
T-L-4Tarło – zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego różnych gatunków ryb ozdobnych
T-L-3Kontrola oraz jakość wody
T-L-7Podchów wylęgu
T-L-1Urządzanie akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego (piasek i skały, ostateczna obsada zbiornika). Pielęgnacja akwarium morskiego (pierwsze tygodnie, prace regulacyjne, przydatny osprzęt). Utrzymywanie stałej temperatury – ogrzewanie i chłodzenie (rodzaje grzałek, agregaty schładzające).
T-L-2Przygotowanie wody (właściwości i skład, przygotowanie wody, cyrkulacja wody, ozonizacja, dostarczanie wapnia, pierwiastki śladowe, stężenie soli, redukcja i oksydacja, współczynnik rH). Wymiana wody morskiej (nastawianie wody, metody wymiany). Kontrola oraz jakość wody (odwrotna osmoza, optyczne klarowanie wody, usuwanie szkodliwych substancji rozpuszczonych w wodzie, usuwanie barwników, dwutlenek węgla i kwas węglowy).
T-W-4Tarlaki – pozyskiwanie, przewożenie, przetrzymywanie tarlaków, płodność, dymorfizm płciowy, stymulacje hormonalne, dobór par tarłowych,
T-W-5Czynniki fizyko–chemiczne i ich wpływ na przystępowanie ryb do tarła i jakość uzyskiwanej ikry. Gonady – wpływ czynników środowiska na rozwój gonad (światło, temperatura, pokarm), gynogeneza, androgeneza, poliploidalność. Tarło – zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego
T-W-7Rozwój embrionalny różnych gatunków jajorodnych – budowa jaj, aktywacja jaj, zapłodnienie, stadia rozwojowe, okresy krytyczne, opuszczanie osłonek jajowych
T-W-8Wylęg – budowa larw różnych gatunków ryb ozdobnych, zachowania osobnicze, okresy krytyczne
T-W-6Rozród ryb żyworodnych – zapłodnienie, rozwój embrionalny, "poród"
T-W-9Podchów wylęgu
T-W-10Metody pozyskiwania organizmów wodnych do celów muzealniczych. Sposoby utrwalania i zabezpieczania preparatów. Konserwacja organizmów wodnych. Wystawy muzealnicze
T-W-3Zwierzęta w akwarium morskim i biotopowym słodkowodnym (gąbki, parzydełkowce, płazińce, pierścienice, mięczaki, szkarłupnie, skorupiaki, ryby chrzęstnoszkieletowe, ryby kostnoszkieletowe, odłów, zakup i transport). Rośliny w akwarium morskim. Choroby zwierząt (zbiornik kwarantannowy, najczęściej spotykane choroby ryb).
T-W-2Projektowanie i urządzanie akwarium – podłoże, prace regulacyjne, pielęgnacja. Jakość wody i jej uzdatnianie. Pozyskiwanie i dobór ryb – zespoły obsadowe. Transport ryb i kwarantanna. Karmienie ryb – dobór pokarmu, ilość i częstotliwość karmienia, zagrożenia. Wizyta w hurtowni ryb akwariowych.
T-W-1Projektowanie akwarium morskiego i biotopowego słodkowodnego: (wybór odpowiedniego zbiornika, dzielenie i zestawianie zbiorników, ustawianie akwariów). Światło i oświetlenie zbiorników (lampy i ich zastosowanie, czas oświetlania akwarium). Filtracja (filtry jako przesiąkające złoża, filtry biologiczne, zestawy filtracyjne). Napowietrzanie wody. Sterylizacja nadfioletowa. Wizyta w firmie zajującą się aranżacją zbiornników ozdobnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie sie ryb podczas tarła
M-2Ćwiczenia (prezentacja sprzetu akwarystycznego, wyjaśnianie zasad działania filtrów biologicznych i mechanicznych, zakładanie akwariów, prezentacja podłoży, oświetlenie, opieka nad akwariami)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest zaliczenie 2 sprawdzianów oraz przedstawienie dorobku semestralnego w postaci akwarium z prawidłowo dobraną obsadą ryb słodkowodnych. Po zaliczeniu przedmiotu (ćwiczeń) studenci przystąpią do pisemnego testu
S-1Ocena formująca: W czasie ćwiczeń studenci będą na bieżąco oceniani podczas zakładania oraz opiekowania sie akwariami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0