Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
specjalność: mikrobiologia stosowana

Sylabus przedmiotu Wirusologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wirusologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedz z zakresu biologii, biologii komórki, chemii i genetyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z terminologią wirusologiczną, budową, podziałem i finkcjonowaniem wirusów oraz ich udziałem w infekcjach wirusowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody doboru tkanek do izolacji patogennych wirusów3
T-L-2Izolacja wirusów z tkanek organizmów żywych2
T-L-3Replikacja wirusów - optymalizacja metodyki4
T-L-4Wyniki fałszywie pozytywne i negatywne2
T-L-5Metodologia konstruowania genetycznych baz danych.4
T-L-6Przegląd programów do analizy sekwencji oraz genetycznych baz danych.2
T-L-7Zasady prowadzenia rozpoznania epidemiologicznego4
T-L-8Profilaktyka antywirusowa w praktyce2
T-L-9Zasady tworzenia stref wolnych (virus free zone)3
T-L-10Choroby wirusowe zagrażające zdrowiu publicznemu (chikungunya, denga, zika). Uregulowania UE. Studia nad przypadkami ww. chorób.4
30
wykłady
T-W-1Właściwości wirusów i ich klasyfikacja. Genomy wurusów DNA i RNA. Replikacja genomów wirusowych.4
T-W-2Namnażanie wirusów w laboratorium (hodowle komórkowe i tkankowe).2
T-W-3Wybrane wirusy zwierzęce i roślinne. Charakterystyka i patogenność.6
T-W-4Zwalczanie i zapobieganie infekcjom wirusowym. Interferony.Szczepionki. Chemioterapia infekcji wirusowych.2
T-W-5Patogenność i wirulencja jako czynniki wirusowe.2
T-W-6Odporność na zakażenie. Mechanizmy odporności. Odporność immunologiczna.2
T-W-7Nowotwory. Onkogeny wirusowe i komórkowe.2
T-W-8Wirusy a populacja. Podstawy epidemiologii.2
T-W-9Terapia genowa2
T-W-10Diagnostyka wirusologiczna wybranych chorób ludzi i zwierząt.6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2konsultacje z prowadzącym2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia18
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia18
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Podające i eksponujące
M-2Aktywizujące i praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C13_W01
Student zna i rozumie terminologię wirusologiczną, zna wybrane wirusy roślinne i zwierzęce. Zna i mechanizmy rozprzestrzeniania się wirusów a także możliwości zapobiegania infekcjom wirusowym.
MS_1A_W11, MS_1A_W12, MS_1A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C13_U01
Student potrafi dokonać wyboru odpwiedniej metody wyizolowania wirusów z tkanek, a także ma umiejętność oszacowania skutecznej metody jego powielenia i potrafi zinterpretować wyniki analizy molekularnej małego fragmentu genomu.
MS_1A_U05, MS_1A_U07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C13_K01
Student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności w pracy badawczej.
MS_1A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C13_W01
Student zna i rozumie terminologię wirusologiczną, zna wybrane wirusy roślinne i zwierzęce. Zna i mechanizmy rozprzestrzeniania się wirusów a także możliwości zapobiegania infekcjom wirusowym.
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy.
3,0Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu pojęcia i terminologię wirusologiczną. Zna i mechanizmy rozprzestrzeniania się wirusów a także możliwości zapobiegania infekcjom wirusowym.
3,5Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych.
4,0Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych. Zna zagadnienie wirulencji i patogenności oraz mechanizm uzyskiwania odporności.
4,5Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych. Zna zagadnienie wirulencji i patogenności oraz mechanizm uzyskiwania odporności. Student dobrze orientuje się w metodyce izolacji i powielania fragmentó genomów wirusowych.
5,0Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych. Zna zagadnienie wirulencji i patogenności oraz mechanizm uzyskiwania odporności. Student dobrze orientuje się w metodyce izolacji i powielania fragmentów genomów wirusowych oraz metodach ich analizy. Student poejmuje próbę interpretacji analiz bioinformatycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C13_U01
Student potrafi dokonać wyboru odpwiedniej metody wyizolowania wirusów z tkanek, a także ma umiejętność oszacowania skutecznej metody jego powielenia i potrafi zinterpretować wyniki analizy molekularnej małego fragmentu genomu.
2,0Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach.
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu dokonać wyboru odpwiedniej metody wyizolowania wirusów z tkanek, a także ma umiejętność oszacowania skutecznej metody jego powielenia i potrafi zinterpretować wyniki analizy molekularnej małego fragmentu genomu.
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować techniki i metody wykorzystywane w wirusologii.
4,0Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody stosowane w wirusologii.
4,5Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody stosowane w wirusologii a także potrafi skorzystać z publikacji naukowych w języku polskim w celu uzupełnienia i poszerzenia swojej wiedzy.
5,0Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody stosowane w wirusologii a także potrafi skorzystać z publikacji naukowych w języku polskim i angielskim w celu uzupełnienia i poszerzenia swojej wiedzy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C13_K01
Student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności w pracy badawczej.
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia.
3,0Student w dostatecznym stopiu jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności w pracy badawczej
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia nie potrafi jednak ocenić zysków, które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski, które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii.
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski, które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii ze szczególnym naciskiem na zrozumienie potrzeby prewencji i budowania bloku ummunologicznego w populacjach.
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski, które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii ze szczególnym naciskiem na zrozumienie potrzeby prewencji i budowania bloku ummunologicznego w populacjach. Potrafi poprowadzić dyskusję na wybrane zagadnienie z zakresu wirusologii ogólnej.

Literatura podstawowa

  1. Collier L. Oxford J., Wirusologia, PZWL, Warszawa, 2001, Drugie
  2. Goździcka-Józefiak A., Wirusologia molekularna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, 2004, Pierwsze
  3. Piekarowicz A., Podstawy wirusologii molekularnej, PWN, Warszawa, 2004, Pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Larski Z., Diagnostyka wirusologiczna chorób zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1992, Trzecie
  2. Alberts B i inni, Podstawy biologii komórki, PWN, Warszawa, 2009, Drugie
  3. Wybrane publikacje dotyczące nowych wirusów i nowych technik detekcji, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody doboru tkanek do izolacji patogennych wirusów3
T-L-2Izolacja wirusów z tkanek organizmów żywych2
T-L-3Replikacja wirusów - optymalizacja metodyki4
T-L-4Wyniki fałszywie pozytywne i negatywne2
T-L-5Metodologia konstruowania genetycznych baz danych.4
T-L-6Przegląd programów do analizy sekwencji oraz genetycznych baz danych.2
T-L-7Zasady prowadzenia rozpoznania epidemiologicznego4
T-L-8Profilaktyka antywirusowa w praktyce2
T-L-9Zasady tworzenia stref wolnych (virus free zone)3
T-L-10Choroby wirusowe zagrażające zdrowiu publicznemu (chikungunya, denga, zika). Uregulowania UE. Studia nad przypadkami ww. chorób.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Właściwości wirusów i ich klasyfikacja. Genomy wurusów DNA i RNA. Replikacja genomów wirusowych.4
T-W-2Namnażanie wirusów w laboratorium (hodowle komórkowe i tkankowe).2
T-W-3Wybrane wirusy zwierzęce i roślinne. Charakterystyka i patogenność.6
T-W-4Zwalczanie i zapobieganie infekcjom wirusowym. Interferony.Szczepionki. Chemioterapia infekcji wirusowych.2
T-W-5Patogenność i wirulencja jako czynniki wirusowe.2
T-W-6Odporność na zakażenie. Mechanizmy odporności. Odporność immunologiczna.2
T-W-7Nowotwory. Onkogeny wirusowe i komórkowe.2
T-W-8Wirusy a populacja. Podstawy epidemiologii.2
T-W-9Terapia genowa2
T-W-10Diagnostyka wirusologiczna wybranych chorób ludzi i zwierząt.6
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2konsultacje z prowadzącym2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia18
A-W-3Uczestnictwo w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C13_W01Student zna i rozumie terminologię wirusologiczną, zna wybrane wirusy roślinne i zwierzęce. Zna i mechanizmy rozprzestrzeniania się wirusów a także możliwości zapobiegania infekcjom wirusowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z biologii organizmów prokariotycznych i eukariotycznych.
MS_1A_W12Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczególności laboratoriów mikrobiologicznych.
MS_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu budowę i funkcjonowanie organizmu ludzkiego, rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych oraz główne przemiany biochemiczne. W zaawansowanym stopniu zna i rozumie aktywność czynników patogennych oraz rozumie zasady regulacji odpornościowej i zasady diagnostyki immunologicznej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z terminologią wirusologiczną, budową, podziałem i finkcjonowaniem wirusów oraz ich udziałem w infekcjach wirusowych.
Treści programoweT-W-1Właściwości wirusów i ich klasyfikacja. Genomy wurusów DNA i RNA. Replikacja genomów wirusowych.
T-W-2Namnażanie wirusów w laboratorium (hodowle komórkowe i tkankowe).
T-W-3Wybrane wirusy zwierzęce i roślinne. Charakterystyka i patogenność.
T-W-8Wirusy a populacja. Podstawy epidemiologii.
T-W-4Zwalczanie i zapobieganie infekcjom wirusowym. Interferony.Szczepionki. Chemioterapia infekcji wirusowych.
T-W-5Patogenność i wirulencja jako czynniki wirusowe.
T-W-6Odporność na zakażenie. Mechanizmy odporności. Odporność immunologiczna.
T-W-9Terapia genowa
T-W-7Nowotwory. Onkogeny wirusowe i komórkowe.
T-W-10Diagnostyka wirusologiczna wybranych chorób ludzi i zwierząt.
T-L-3Replikacja wirusów - optymalizacja metodyki
T-L-4Wyniki fałszywie pozytywne i negatywne
T-L-2Izolacja wirusów z tkanek organizmów żywych
T-L-5Metodologia konstruowania genetycznych baz danych.
T-L-1Metody doboru tkanek do izolacji patogennych wirusów
T-L-6Przegląd programów do analizy sekwencji oraz genetycznych baz danych.
Metody nauczaniaM-1Podające i eksponujące
M-2Aktywizujące i praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy.
3,0Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu pojęcia i terminologię wirusologiczną. Zna i mechanizmy rozprzestrzeniania się wirusów a także możliwości zapobiegania infekcjom wirusowym.
3,5Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych.
4,0Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych. Zna zagadnienie wirulencji i patogenności oraz mechanizm uzyskiwania odporności.
4,5Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych. Zna zagadnienie wirulencji i patogenności oraz mechanizm uzyskiwania odporności. Student dobrze orientuje się w metodyce izolacji i powielania fragmentó genomów wirusowych.
5,0Student w zakresie ogólnym zna terminologię wirusologiczną. Orientuje się w systematyce wirusów oraz potrafi dokonać ogólnej charakterystyki wybranmych grup wirusów roślinnych i zwierzęcych. Zna zagadnienie wirulencji i patogenności oraz mechanizm uzyskiwania odporności. Student dobrze orientuje się w metodyce izolacji i powielania fragmentów genomów wirusowych oraz metodach ich analizy. Student poejmuje próbę interpretacji analiz bioinformatycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C13_U01Student potrafi dokonać wyboru odpwiedniej metody wyizolowania wirusów z tkanek, a także ma umiejętność oszacowania skutecznej metody jego powielenia i potrafi zinterpretować wyniki analizy molekularnej małego fragmentu genomu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U05Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne wpływające na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasoby naturalne.
MS_1A_U07Potrafi zorganizować pracę w laboratorium oraz przeprowadzić analizy. Potrafi walidować metodę badawczą. Potrafi przeprowadzić analizy statystyczne uzyskanych wyników.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z terminologią wirusologiczną, budową, podziałem i finkcjonowaniem wirusów oraz ich udziałem w infekcjach wirusowych.
Treści programoweT-W-1Właściwości wirusów i ich klasyfikacja. Genomy wurusów DNA i RNA. Replikacja genomów wirusowych.
T-W-2Namnażanie wirusów w laboratorium (hodowle komórkowe i tkankowe).
T-W-3Wybrane wirusy zwierzęce i roślinne. Charakterystyka i patogenność.
T-W-8Wirusy a populacja. Podstawy epidemiologii.
T-W-4Zwalczanie i zapobieganie infekcjom wirusowym. Interferony.Szczepionki. Chemioterapia infekcji wirusowych.
T-W-5Patogenność i wirulencja jako czynniki wirusowe.
T-W-6Odporność na zakażenie. Mechanizmy odporności. Odporność immunologiczna.
T-W-9Terapia genowa
T-W-7Nowotwory. Onkogeny wirusowe i komórkowe.
T-W-10Diagnostyka wirusologiczna wybranych chorób ludzi i zwierząt.
T-L-3Replikacja wirusów - optymalizacja metodyki
T-L-4Wyniki fałszywie pozytywne i negatywne
T-L-2Izolacja wirusów z tkanek organizmów żywych
T-L-5Metodologia konstruowania genetycznych baz danych.
T-L-1Metody doboru tkanek do izolacji patogennych wirusów
T-L-6Przegląd programów do analizy sekwencji oraz genetycznych baz danych.
Metody nauczaniaM-1Podające i eksponujące
M-2Aktywizujące i praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach.
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu dokonać wyboru odpwiedniej metody wyizolowania wirusów z tkanek, a także ma umiejętność oszacowania skutecznej metody jego powielenia i potrafi zinterpretować wyniki analizy molekularnej małego fragmentu genomu.
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować techniki i metody wykorzystywane w wirusologii.
4,0Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody stosowane w wirusologii.
4,5Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody stosowane w wirusologii a także potrafi skorzystać z publikacji naukowych w języku polskim w celu uzupełnienia i poszerzenia swojej wiedzy.
5,0Student potrafi dobrać i zastosować własciwe metody stosowane w wirusologii a także potrafi skorzystać z publikacji naukowych w języku polskim i angielskim w celu uzupełnienia i poszerzenia swojej wiedzy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C13_K01Student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności w pracy badawczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Jest gotów do dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Jest gotów wyznaczyć kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z terminologią wirusologiczną, budową, podziałem i finkcjonowaniem wirusów oraz ich udziałem w infekcjach wirusowych.
Treści programoweT-W-1Właściwości wirusów i ich klasyfikacja. Genomy wurusów DNA i RNA. Replikacja genomów wirusowych.
T-W-2Namnażanie wirusów w laboratorium (hodowle komórkowe i tkankowe).
T-W-3Wybrane wirusy zwierzęce i roślinne. Charakterystyka i patogenność.
T-W-8Wirusy a populacja. Podstawy epidemiologii.
T-W-4Zwalczanie i zapobieganie infekcjom wirusowym. Interferony.Szczepionki. Chemioterapia infekcji wirusowych.
T-W-5Patogenność i wirulencja jako czynniki wirusowe.
T-W-6Odporność na zakażenie. Mechanizmy odporności. Odporność immunologiczna.
T-W-9Terapia genowa
T-W-7Nowotwory. Onkogeny wirusowe i komórkowe.
T-W-10Diagnostyka wirusologiczna wybranych chorób ludzi i zwierząt.
T-L-3Replikacja wirusów - optymalizacja metodyki
T-L-4Wyniki fałszywie pozytywne i negatywne
T-L-2Izolacja wirusów z tkanek organizmów żywych
T-L-5Metodologia konstruowania genetycznych baz danych.
T-L-1Metody doboru tkanek do izolacji patogennych wirusów
T-L-6Przegląd programów do analizy sekwencji oraz genetycznych baz danych.
Metody nauczaniaM-1Podające i eksponujące
M-2Aktywizujące i praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia.
3,0Student w dostatecznym stopiu jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności w pracy badawczej
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia nie potrafi jednak ocenić zysków, które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski, które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii.
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski, które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii ze szczególnym naciskiem na zrozumienie potrzeby prewencji i budowania bloku ummunologicznego w populacjach.
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski, które wynikają z zastosowania technik molekularnych w wirusologii ze szczególnym naciskiem na zrozumienie potrzeby prewencji i budowania bloku ummunologicznego w populacjach. Potrafi poprowadzić dyskusję na wybrane zagadnienie z zakresu wirusologii ogólnej.