Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
specjalność: mikrobiologia stosowana
Sylabus przedmiotu Podstawy genetyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy genetyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii i chemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami pojęciami genetycznymi, typami dziedziczenia, funkcjonowaniem mechanizmów genetycznych w komórce oraz możliwością wykorzystania głównych technik genetycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Izolacja materiału genetycznego z tkanek żwieżych i konserwowanych. | 4 |
T-A-2 | Powielanie kopii genów poza organizmem żywym. | 4 |
T-A-3 | Przygotowanie tkanki biologicznej do kariotypowania | 2 |
T-A-4 | Analiza preparatów mikroskopowych. Płytki metafazalne.Typy barwienia | 2 |
T-A-5 | Analiza przykładowych sekwencji genów | 4 |
T-A-6 | Bioinformatyczne podsatwy analizy restrykcyjnej | 2 |
T-A-7 | Obsługa programu demo do analizy sekwencji wybranego genu. | 2 |
T-A-8 | Ocena wpływu leków cytostatycznych na kwasy nukleinowe. Praca z tekstem. | 2 |
T-A-9 | Zarys teorii genów. | 2 |
T-A-10 | Wybrane zagadnienia onkogenezy. Poradnictwo genetyczne. | 4 |
T-A-11 | Genetyka zachowania (temperament, neurotoksyczność, agresja, psychopatia). | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do genetyki jako nauki. Podstawowe pojęcia. | 2 |
T-W-2 | Chromosomy. Kariotypowanie. | 2 |
T-W-3 | DNA, RNA. Kod genetyczny. | 4 |
T-W-4 | Mutacje chromosomowe, genowe i liczbowe. Podziały komórkowe. | 4 |
T-W-5 | Genetyka Mendlowska. Teoria dziedzicznośći Morgana. Formy współdziałania genów. | 2 |
T-W-6 | Genom. Podstawy genetyki populacyjnej. Prawo H-W. | 2 |
T-W-7 | Podstawy ewolucjonizmu | 4 |
T-W-8 | Powstawanie nowych gatunków. Metody znakowania genetycznego populacji. | 4 |
T-W-9 | Przegląd chorób o podłożu genetycznym. Wybrane zespoły aberracji chromosomowych. | 2 |
T-W-10 | Wprowadzanie obcego DNA - metody. | 2 |
T-W-11 | Wpływ leków i innych związków chemicznych na kwasy nukleinowe. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia części wykładowej | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłąd informacyjny, objaśnienia, wyjaśnienia |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena formująca |
S-2 | Ocena formująca: ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O4-1_W01 Student zna i rozumie pojęcia i mechanizmy genetyczne, rozumie zastosowanie technik genetycznych. | MS_1A_W11, MS_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-9, T-W-8, T-W-4, T-W-10, T-W-3, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O4-1_U01 Student potrafi dokonać wyboru trafnej metody genetycznej do realizacji tematy badawczego, potrafi dobrać metody molekularnego znakowania populacji oraz wskazać drogi tworzenia się nowych gatunków. | MS_1A_U02, MS_1A_U06 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O4-1_K01 Student jest gotów do wykorzystania swojej wiedzy i umiejętności w swojej pracy badawczej. | MS_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O4-1_W01 Student zna i rozumie pojęcia i mechanizmy genetyczne, rozumie zastosowanie technik genetycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu pojęcia i mechanizmy genetyczne, rozumie zastosowanie technik genetycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O4-1_U01 Student potrafi dokonać wyboru trafnej metody genetycznej do realizacji tematy badawczego, potrafi dobrać metody molekularnego znakowania populacji oraz wskazać drogi tworzenia się nowych gatunków. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach. |
3,0 | Student potrafi dokonać wyboru trafnej metody genetycznej do realizacji tematy badawczego, potrafi dobrać metody molekularnego znakowania populacji oraz wskazać drogi tworzenia się nowych gatunków w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student w zakresie ogólnym poytafi zastosować techniki i metody wykorzystywane w genetyce. | |
4,0 | Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej. | |
4,5 | Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej. Potrafi wskazać drogi w tworzeniu się nowych gatunków. Potrafi dla uzupełnienia wiedzy skorzystać z naukowych opracowań i publikacji w języku polskim. | |
5,0 | Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w analize genetycznej. Potrafi wskazać drogi w tworzeniu się nowych gatunków. Potrafi dla poszerzenia wiedzy skorzystać z naukowych opracowań i publikacji w języku polskim i angielskim. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O4-1_K01 Student jest gotów do wykorzystania swojej wiedzy i umiejętności w swojej pracy badawczej. | 2,0 | Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia. |
3,0 | Student jest gotów do wykorzystania swojej wiedzy i umiejętności w swojej pracy badawczej w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia, nie potrafi jednak ocenić zysków , które wynikają z zastosowania technik molekularnych w analizie genetycznej organizmów. | |
4,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski , które wynikają z zastosowania technik molekularnych w analizie genetycznej organizmów. | |
4,5 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić zyski i niebezpieczeństwo wynikające ze stosowania technik molekularnych w tym transgenezy. | |
5,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia się i potrafi krytycznie ocenić zyski i niebezpieczeństwo wynikające ze stosowania technik molekularnych w tym transgenezy.Potrafi poprowadzić dyskusję merytoryczną dotyczącą wybranego zagadnienia. |
Literatura podstawowa
- Winter P.C., Hickey G.I., Fletcher H.L., Genetyka, PWN, Warszawa, 2005, Drugie
- Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2000, Pierwsze
- Drewa G., Podstawy genetyki, Volumed, Wrocław, 1995, Pierwsze
Literatura dodatkowa
- King R.C., Stansfield W.D., Mulligan P.K., A dictionary of genetics, University Press, OXFORD, 2006, Seventh Edition
- Drewa G., Ferenc T., Podstawy genetyki dla studentów i lekarzy, Urban & Partner, Wrocław, 1995, Drugie