Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)

Sylabus przedmiotu Społeczne aspekty dostępności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Społeczne aspekty dostępności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu nauk społecznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie różnorodności ludzkich potrzeb i ograniczeń w życiu społecznym oraz dostępności i projektowania uniwersalnego. Zrozumienie korzyści społecznych wynikających z niwelowania barier.
C-2Nabycie podstawowych umiejętności identyfikacji barier przestrzennych, informacyjnych, komunikacyjnych i społecznych oraz podstaw dostępności współczesnych przestrzeni poprzez doświadczanie zjawisk w zakresie różnorodności funkcjonowania człowieka pod kątem sprawności fizycznej i sensorycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematyki dostępności i szczególnych potrzeb2
T-W-2Historyczne i społeczne postrzeganie niepełnosprawności. Modele niepełnosprawności.5
T-W-3Definicje i rodzaje niepełnosprawności. Niepełnosprawność a udział w życiu społecznym. Charakterystyka niepełnosprawności i szczególnych potrzeb. Zasady savoir-vivre wobec osób ze szczególnymi potrzebami.10
T-W-4Dostępność - aktualne wymogi prawa zapewniające pełne uczestnictw w życiu społecznym6
T-W-5Dostępność architektoniczna - bariery w pełnym dostępie do życia społecznego. Zasady projektowania uniwersalnego.6
T-W-6Dostępność cyfrowa - bariery w dostępie do społeczeństwa cyfrowego. Elementy aktualnego standardu WCAG.6
T-W-7Dostępność informacyjno-komunikacyjna - bariery w pełnym dostępie do informacji. Elementy prostego języka8
T-W-8Zaliczenie2
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia28
A-W-3Konsultacje2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny, opowiadanie, opis, anegdota, objaśnienie i wyjaśnienie.
M-2Metoda problemowa: wykład konwersatoryjny.
M-3Metoda aktywizująca: inscenizacja.
M-4Metody eksponujace: film, pokaz multimedialny połączony z przeżyciem.
M-5Metody programowane: z użyciem komputera, odtwarzacza CD/DVD
M-6Wykład informacyjny
M-7Studium przypadków
M-8Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wiedzy z zakresu społecznych aspektów dostępności przeprowadzona jest przez wykładowcę poprzez dialog ze studentem w celu ukierunkowania nauczania do poziomu studenta tak, aby uzyskać założone efekty zainteresowania podawaną przez wykładowcę wiedzą i przyswajania jej w jak największym stopniu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenia przedmiotu dokonuje się na podstawie zaliczenia w formie pisemnej/ testu oraz obecności na wykładach.
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej (test, zaliczenie opisowe lub forma mieszana)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_A2-2_W02
Student zna bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego
MS_1A_W02C-1T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-6, M-7, M-8S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_A2-2_U02
Student potrafi identyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i potrafi zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego.
MS_1A_U01C-2T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-2M-6, M-7, M-8S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_A2-2_K02
Student jest gotów do przyjmowania świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania i do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym.
MS_1A_K02C-1, C-2T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-3M-6, M-7, M-8S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_A2-2_W02
Student zna bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego
2,0
3,0Student zna i rozumie w podstawowym stopniu bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_A2-2_U02
Student potrafi identyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i potrafi zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego.
2,0
3,0Student potrafi w podstawowym stopniu zidentyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem potrzeb tych osób oraz wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_A2-2_K02
Student jest gotów do przyjmowania świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania i do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym.
2,0
3,0Student jest w dostatecznym stopniu gotów do przyjmowania świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania i do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ostrowska, A., Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2015
  2. Badanie potrzeb osób niepełnosprawnych - raport końcowy, PFRON, Warszawa, 2017
  3. Cohen, J., Praktyczny poradnik savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych, Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, Warszawa, 2013
  4. Karolina Kuciapa, 30 Lat Opery na Zamku, Wyd. Opera na Zamku, Szczecin, 2008, ISBN 978-83-909715-1

Literatura dodatkowa

  1. Aktualne akty prawne z zakresu osób ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnością oraz z zakresu dostępności przestrzeni publicznych
  2. Kowalski, K., Włącznik – projektowanie bez barier, Fundacja Integracja, Warszawa, 2018

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematyki dostępności i szczególnych potrzeb2
T-W-2Historyczne i społeczne postrzeganie niepełnosprawności. Modele niepełnosprawności.5
T-W-3Definicje i rodzaje niepełnosprawności. Niepełnosprawność a udział w życiu społecznym. Charakterystyka niepełnosprawności i szczególnych potrzeb. Zasady savoir-vivre wobec osób ze szczególnymi potrzebami.10
T-W-4Dostępność - aktualne wymogi prawa zapewniające pełne uczestnictw w życiu społecznym6
T-W-5Dostępność architektoniczna - bariery w pełnym dostępie do życia społecznego. Zasady projektowania uniwersalnego.6
T-W-6Dostępność cyfrowa - bariery w dostępie do społeczeństwa cyfrowego. Elementy aktualnego standardu WCAG.6
T-W-7Dostępność informacyjno-komunikacyjna - bariery w pełnym dostępie do informacji. Elementy prostego języka8
T-W-8Zaliczenie2
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia28
A-W-3Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_A2-2_W02Student zna bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu, w zależności od zrealizowanych przedmiotów, zagadnienia z zakresu wiedzy humanistycznej, społecznej i prawnej, umożliwiającą zrozumienie zjawisk i procesów społecznych oraz zagadnienia z zakresu ekonomii i zarządzania przedsiębiorstwem a także ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego.
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie różnorodności ludzkich potrzeb i ograniczeń w życiu społecznym oraz dostępności i projektowania uniwersalnego. Zrozumienie korzyści społecznych wynikających z niwelowania barier.
Treści programoweT-W-5Dostępność architektoniczna - bariery w pełnym dostępie do życia społecznego. Zasady projektowania uniwersalnego.
T-W-6Dostępność cyfrowa - bariery w dostępie do społeczeństwa cyfrowego. Elementy aktualnego standardu WCAG.
T-W-1Wprowadzenie do tematyki dostępności i szczególnych potrzeb
T-W-7Dostępność informacyjno-komunikacyjna - bariery w pełnym dostępie do informacji. Elementy prostego języka
T-W-2Historyczne i społeczne postrzeganie niepełnosprawności. Modele niepełnosprawności.
T-W-4Dostępność - aktualne wymogi prawa zapewniające pełne uczestnictw w życiu społecznym
T-W-3Definicje i rodzaje niepełnosprawności. Niepełnosprawność a udział w życiu społecznym. Charakterystyka niepełnosprawności i szczególnych potrzeb. Zasady savoir-vivre wobec osób ze szczególnymi potrzebami.
Metody nauczaniaM-6Wykład informacyjny
M-7Studium przypadków
M-8Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej (test, zaliczenie opisowe lub forma mieszana)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w podstawowym stopniu bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_A2-2_U02Student potrafi identyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i potrafi zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U01Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-2Nabycie podstawowych umiejętności identyfikacji barier przestrzennych, informacyjnych, komunikacyjnych i społecznych oraz podstaw dostępności współczesnych przestrzeni poprzez doświadczanie zjawisk w zakresie różnorodności funkcjonowania człowieka pod kątem sprawności fizycznej i sensorycznej.
Treści programoweT-W-5Dostępność architektoniczna - bariery w pełnym dostępie do życia społecznego. Zasady projektowania uniwersalnego.
T-W-3Definicje i rodzaje niepełnosprawności. Niepełnosprawność a udział w życiu społecznym. Charakterystyka niepełnosprawności i szczególnych potrzeb. Zasady savoir-vivre wobec osób ze szczególnymi potrzebami.
T-W-1Wprowadzenie do tematyki dostępności i szczególnych potrzeb
T-W-4Dostępność - aktualne wymogi prawa zapewniające pełne uczestnictw w życiu społecznym
T-W-7Dostępność informacyjno-komunikacyjna - bariery w pełnym dostępie do informacji. Elementy prostego języka
T-W-6Dostępność cyfrowa - bariery w dostępie do społeczeństwa cyfrowego. Elementy aktualnego standardu WCAG.
T-W-2Historyczne i społeczne postrzeganie niepełnosprawności. Modele niepełnosprawności.
Metody nauczaniaM-6Wykład informacyjny
M-7Studium przypadków
M-8Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej (test, zaliczenie opisowe lub forma mieszana)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w podstawowym stopniu zidentyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem potrzeb tych osób oraz wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_A2-2_K02Student jest gotów do przyjmowania świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania i do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie różnorodności ludzkich potrzeb i ograniczeń w życiu społecznym oraz dostępności i projektowania uniwersalnego. Zrozumienie korzyści społecznych wynikających z niwelowania barier.
C-2Nabycie podstawowych umiejętności identyfikacji barier przestrzennych, informacyjnych, komunikacyjnych i społecznych oraz podstaw dostępności współczesnych przestrzeni poprzez doświadczanie zjawisk w zakresie różnorodności funkcjonowania człowieka pod kątem sprawności fizycznej i sensorycznej.
Treści programoweT-W-5Dostępność architektoniczna - bariery w pełnym dostępie do życia społecznego. Zasady projektowania uniwersalnego.
T-W-1Wprowadzenie do tematyki dostępności i szczególnych potrzeb
T-W-6Dostępność cyfrowa - bariery w dostępie do społeczeństwa cyfrowego. Elementy aktualnego standardu WCAG.
T-W-2Historyczne i społeczne postrzeganie niepełnosprawności. Modele niepełnosprawności.
T-W-4Dostępność - aktualne wymogi prawa zapewniające pełne uczestnictw w życiu społecznym
T-W-7Dostępność informacyjno-komunikacyjna - bariery w pełnym dostępie do informacji. Elementy prostego języka
T-W-3Definicje i rodzaje niepełnosprawności. Niepełnosprawność a udział w życiu społecznym. Charakterystyka niepełnosprawności i szczególnych potrzeb. Zasady savoir-vivre wobec osób ze szczególnymi potrzebami.
Metody nauczaniaM-6Wykład informacyjny
M-7Studium przypadków
M-8Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej (test, zaliczenie opisowe lub forma mieszana)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w dostatecznym stopniu gotów do przyjmowania świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania i do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0