Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
Sylabus przedmiotu Toksykologia ogólna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Toksykologia ogólna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy i umiejętności w zakresie biologii i chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie sudentom wiedzy w zakresie toksykologii ogólnej, dotyczącej substancji biologicznie aktywnych, w tym trucizn, ich działania na organizmy, roli w przyrodzie, a także możliwości wykorzystania z pożytkiem dla społeczeństwa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wydzielanie substancji szkodliwych z próbek materiałów biologicznych | 8 |
T-L-2 | Praktyczne zastosowanie metod analitycznych w badaniach materiałów biologicznych na obecność głównych substancji toksycznych. | 18 |
T-L-3 | Wygłoszenie referatu | 2 |
T-L-4 | Zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Toksykologia i jej rozwój. Podstawowe pojęcia w toksykologii. Rodzaje trucizn i ich toksyczność. | 4 |
T-W-2 | Czynniki decydujące o toksyczności ksenobiotyków i przebiegu zatrucia | 6 |
T-W-3 | Mechanizmy wchłaniania, transportu, metabolizmu i wydalania trucizn w organizmie. Kumulacja substancji szkodliwych i proces powstania zatrucia. | 8 |
T-W-4 | Podstawowe badania toksykologiczne określanie toksyczności ostrej, podostrej, przewlekłej, embriotoksyczności, teratogenności, mutagenności, kancerogenności i wpływu na zdolność rozrodczą | 8 |
T-W-5 | Naturalne i antropogeniczne substancje szkodliwe w środowisku. Źródła, obieg i działanie na organizmy | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie się do zajęć | 15 |
A-L-3 | przygotowanie pracy kontrolnej | 8 |
A-L-4 | konsultacje | 2 |
A-L-5 | przygotowanie się do zaliczenia | 20 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury naukowej | 5 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu | 11 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | dyskusja związana z wykładem |
M-4 | metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału |
S-3 | Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny |
S-4 | Ocena formująca: ocena prezentowanych prac studentów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C9_W01 Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu toksykologii ogólnej Zna przebieg procesów związanych z pobieraniem, rozmieszczeniem, przemianami i wydalaniem substancji szkodliwych, które zachodzą w organizmie człowieka. Zna i rozumie obieg i losy substancji niebezpiecznych w ekosystemach. | MS_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C9_U01 Student potrafi zastosować wybrane metody analityczne w celu oceny zagrożenia toksykologicznego, potrafi zaplanować i wykonać badania oraz opracować ich wyniki stosując techniki informatyczne, potrafi ocenić zagrożenie, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania | MS_1A_U02, MS_1A_U07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C9_K01 Student jest gotów do ciągłego samokształcenia w celu podnoszenia kompetencji zawodowych | MS_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C9_W01 Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu toksykologii ogólnej Zna przebieg procesów związanych z pobieraniem, rozmieszczeniem, przemianami i wydalaniem substancji szkodliwych, które zachodzą w organizmie człowieka. Zna i rozumie obieg i losy substancji niebezpiecznych w ekosystemach. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu zagadnienia z zakresu toksykologii ogólnej. Zna przebieg procesów związanych z pobieraniem, rozmieszczeniem, przemianami i wydalaniem substancji szkodliwych, które zachodzą w organizmie człowieka. Zna i rozumie obieg i losy substancji niebezpiecznych w ekosystemach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C9_U01 Student potrafi zastosować wybrane metody analityczne w celu oceny zagrożenia toksykologicznego, potrafi zaplanować i wykonać badania oraz opracować ich wyniki stosując techniki informatyczne, potrafi ocenić zagrożenie, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w dostatecznym stopniu zastosować wybrane metody analityczne, potrafi ocenić zagrożenie, zaproponować i uzasadnić sposoby przeciwdziałania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C9_K01 Student jest gotów do ciągłego samokształcenia w celu podnoszenia kompetencji zawodowych | 2,0 | |
3,0 | Jest gotów w dostatecznym stopniu do ciągłego pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jurowski K., Piekoszewski W., Toksykologia. TOM 1. Podstawy toksykologii ogólnej i toksykologia narządowa, PZWL, 2020
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2017
- Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001, I
- Walker C.H., S.P. Hopkin, R.M. Sibly, D.B. Peakall, Podstawy ekotoksykologii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, Czasopismo
- Toxicology, Czasopismo