Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy ekologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy ekologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy biologii, fizyki i matematyki z zakresu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z relacjami pomiędzy światem ożywionym i nieożywionym oraz rolą człowieka w geosferze |
C-2 | przedstawienie możliwości poprawy funkcjonowania i zatrzymania degradacji środowiska przyrodniczego – lądowego i wodnego w oparciu o monitoring, |
C-3 | unaocznienie studentom skutków antropopresji i roli indywidualnego człowieka oraz społeczności ludzkich w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości |
C-4 | podniesienie świadomości ekologicznej studentów i społeczeństwa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Kryteria rozróżniania gatunków. Typy krzywych populacji. Krzywe śmiertelności populacji, typy piramid demograficznych (graficzne, naturalne). Metody określania liczebności i zagęszczenia populacji. | 2 |
T-A-2 | Prawo Liebiega i Shelforda - tolerancja ekologiczna. Nisza ekologiczna. Strefowość i piętrowość życia na lądzie i w wodzie. | 3 |
T-A-3 | Metody oceny produkcji pierwotnej. Wskaźniki biocenotyczne (dominacji, różnorodności gatunkowej) – obliczanie interpretacja. | 2 |
T-A-4 | Bioróżnorodność. Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja. Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego. Analiza gronowa – obliczanie podobieństw z uwzględnieniem składu ilościowego biocenozy na porównywanych stanowiskach. | 4 |
T-A-5 | Konstruowanie sieci i łańcuchów troficznych w różnych ekosystemach. Sukcesja ekosystemów lądowych i wodnych, klimaks. | 2 |
T-A-6 | Elementy ekologii krajobrazu, wpływ człowieka na krajobraz; agrocenozy, synergizm, synantropia. Eutrofizacja wód, jako efekt antropopresji. | 1 |
T-A-7 | Zaliczenie pisemne | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wybrane elementy ekologii ogólnej - podstawowe pojęcia. | 2 |
T-W-2 | Problemy demograficzne Ziemi w relacji do stanu ekosfery. | 1 |
T-W-3 | Naturalne zasoby surowcowe ziemi – konwencjonalne surowce energetyczne; alternatywne źródła energii, prognozy na przyszłość. | 2 |
T-W-4 | Ekologia człowieka – zależności pomiędzy człowiekiem a środowiskiem przyrodniczym, antropopresja, antropocenoza. | 2 |
T-W-5 | Ekologia wód lotycznych i lenitycznych. Zarys ekologii mórz i oceanów. | 2 |
T-W-6 | Biomy lądowe | 1 |
T-W-7 | Elementy ekologii stosowanej. | 2 |
T-W-8 | Zachowawcze formy ochrony przyrody roślin, zwierząt, i zasobów nieożywionych, formy ochrony przyrody w Polsce, Natura 2000. Instytucje admimistracji państwowej, samorządowej, organizacje ekologiczne i przyrodnicze (NGO) w Polsce zajmujące się ochroną środowiska przyrodniczego. | 1 |
T-W-9 | Zaliczenie | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-A-3 | Wykonanie konspektu | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
A-A-5 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-A-6 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 11 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 9 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym |
M-2 | Klasyczna metoda problemowa - dyskusja |
M-3 | Film, fotografia |
M-4 | Pokaz |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzanie przygotowania studentów do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące na wykładach |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z laboratorium w formie zadania praktycznego z opiserm |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O1-1_W01 Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w geosferze. Zna w zaawansowanym stopniu kryteria tworzenia określonych form ochrony przyrody w Polsce i na świecie | MS_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-A-4, T-A-2 | M-4, M-5, M-1, M-3 | S-2, S-3, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O1-1_U01 Potrafi w stopniu zaawansowanym interpretować dane biologiczne w oparciu o matematyczno-statystyczne analizy (np.: analiza klasterowa, analiza głównych składowych, skalowanie wielowymiarowe itd…). Potrafi dobrać właściwe techniki monitorowania stanu środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego | MS_1A_U06 | — | — | C-3, C-2 | T-A-6, T-A-5, T-A-2 | M-5, M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O1-1_K01 Jest gotów do rozwiązywania problemów w sytuacji zagrożeń ekologicznych i dokształcania w tym zakresie | MS_1A_K01 | — | — | C-3, C-1, C-4, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-A-6, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-A-2 | M-4, M-5, M-1, M-2, M-3 | S-3, S-4, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O1-1_W01 Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w geosferze. Zna w zaawansowanym stopniu kryteria tworzenia określonych form ochrony przyrody w Polsce i na świecie | 2,0 | |
3,0 | Zna i rozumie w dostatecznym stopniu pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w geosferze. Zna kryteria tworzenia określonych form ochrony przyrody w Polsce i na świecie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O1-1_U01 Potrafi w stopniu zaawansowanym interpretować dane biologiczne w oparciu o matematyczno-statystyczne analizy (np.: analiza klasterowa, analiza głównych składowych, skalowanie wielowymiarowe itd…). Potrafi dobrać właściwe techniki monitorowania stanu środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi poprawnie stosować wiedzę teoretyczną na poziomie 60% maksymalnych wymagań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O1-1_K01 Jest gotów do rozwiązywania problemów w sytuacji zagrożeń ekologicznych i dokształcania w tym zakresie | 2,0 | Nie posiada świadomości ekologicznej |
3,0 | Posiada świadomość ekologiczną w stopniu zadowalającym do reagowania na zagrożenia ekologiczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Posiada świadomość ekologiczną w stopniu zadowalającym do reagowania i rozwiązywania problemów zagrożeń ekologicznych |
Literatura podstawowa
- Odum E.P., Podstawy ekologii, PWRiL, Warszawa, 1977, 1, stron 678
- Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., PWN, Warszawa, 2005, drugie poprawione i unowocześnione
- Allen J.D., Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
- Wiąckowski. S., Ekologia ogólna, Ofic. Wyd. Brandta, Bydgoszcz, 1998, 1, stron 461
- Ville C, Biologia, PWN, Warszawa, 1976, 2
- Chojnacki J.C., Podstawy ekologii wód, Wyd. Akad. Roln. w Szczecinie, Szczecin, 1998, stron 177
- Collier B.D., Cox G.W., Johanson A.W., Miller P.H.C., Ekologia dynamiczna, PWRiL, Warszawa, 1978, 1, stron 544
Literatura dodatkowa
- Strzałko J., Mossor - Pietraszewska T. (red), Kompendium wiedzy o ekologii., PWN, Warszawa - Poznań, 1999, 1, stron 548
- Muller H.J., Okologie, VEB G. Fischer Verlag Jena, Jena, 1984, 2, stron 395
- Chojnacki J.C., M. Raczyńska, Leksykon przyrodniczo – ekologiczny, Wyd. Akad. Roln. w Szczecinie, Szczecin, 2006, 1, str. 148
- Bonnenberg M.M., Bioróznorodnośc, Rada Europy, Polski Klub Ekologiczny, Kraków, 1998, Serria - Pytania i odpowiedzi
- Paluch Jan (red.), Mikrobiologia wód, PWN, Warszawa, 1973
- Pyłka - Gutowska E., Biologia. Vademecum maturzysty, Oświata, Warszawa, 1993
- Alexander Martin, Ekologia mikroorganizmów, PWN, Warszawa, 1975, Tłumaczenie: Jakubczyk Halina