Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy żywienia człowieka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy żywienia człowieka | ||
Specjalność | mikrobiologia stosowana | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści z przedmiotów: biochemia, chemia żywności, mikrobiologia żywności, higiena i toksykologia żywności, ogólna tehnologia żywności. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych. Metody oceny sposobu żywienia. | 1 |
T-L-2 | Zapotrzebowanie energetyczne organizmu. | 2 |
T-L-3 | Normy żywienia. | 2 |
T-L-4 | Składniki mineralne. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa. | 2 |
T-L-5 | Analiza spożycia witamin w dietach studentów. | 2 |
T-L-6 | Charakterystyka wartości odżywczej grup produktów spożywczych. | 2 |
T-L-7 | Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej. | 2 |
T-L-8 | Metody oceny stanu odżywienia. | 1 |
T-L-9 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bilans energetyczny organizmu człowieka. | 2 |
T-W-2 | Występowanie białek w żywności. | 2 |
T-W-3 | Występowanie węglowodanów i tłuszczów w żywności. | 2 |
T-W-4 | Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, rola, nadmiary i niedobor, źródła w żywności. | 2 |
T-W-5 | Makro i mikroelementy: rola, nadmiary i niedobory, źródła w żywności. | 2 |
T-W-6 | Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności. | 1 |
T-W-7 | Stan odżywienia. | 2 |
T-W-8 | Zasady planowania jadłospisów i ich ocena. Wady żywienia. | 1 |
T-W-9 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | teoretyczne przygotowanie do zajęć | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 6 |
A-W-3 | Analiza wskazanej literatury | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-2 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-4 | Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym |
M-5 | Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy |
S-2 | Ocena formująca: aprobata |
S-3 | Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O10-2_W02 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym potrzeby żywieniowe człowieka zdrowego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu. | MS_1A_W04 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-6 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O10-2_U02 Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. | MS_1A_U09 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-6 | M-3, M-4, M-5 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O10-2_K02 Jest gotów do stałego pogłębiania swojej wiedzy. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | MS_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-6 | M-3, M-4, M-5 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O10-2_W02 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym potrzeby żywieniowe człowieka zdrowego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. |
3,0 | Student zna i rozumie zagadnienia dotyczące przedmiotu w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i praktycznie ją wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O10-2_U02 Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów wg zasad racjonalengo żywienia dla osób zdowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student uzyskuje zaliczenie zajęć (60%) | |
3,5 | Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O10-2_K02 Jest gotów do stałego pogłębiania swojej wiedzy. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Jest gotów do pogłębiania swojej wiedzy w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Gawęcki J., Hryniewiecki L., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, PWN, Warszawa, 2008
- Peckenpaugh N. J./ tłum. D. Gajewska, Podstawy żywienia i dietoterapii, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2010
- Jarosz M., Normy żywienia dla populacji Polski, IŻŻ, Warszawa, 2017
Literatura dodatkowa
- Gawęcki J., Roszkowski W., Żywienie człowieka a zdrowie publiczne. T 3, PWN, Warszawa, 2009
- Gertig H., Przysławski J., Bromatologia: zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL, Warszawa, 2006
- Kunachowicz H., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, PZWL, Warszawa, 2005
- Szponar L., Wolnicka K., Rychlik E., Album fotografii produktów i potraw, IŻŻ, Warszawa, 2000