Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
Sylabus przedmiotu Genetyka mikroorganizmów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Genetyka mikroorganizmów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu biochemii |
W-2 | znajomość podstaw genetyki, i technik mikrobiologicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Spodziewanym celem jest zrozumieniem przez studentów podstaw genetyki i biologii molekularnej bakterii w zakresie pozwalającym na planowanie manipulacji genetycznych z bakteriami i optymalizację procesów biotechnologicznych z użyciem bakterii. |
C-2 | Spodziewanym efektem praktycznym jest opanowanie przez studentów podstawowych technik genetyki, genetyki molekularnej oraz biotechnologii molekularnej bakterii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Mutacje spontaniczne, transformacje, koniugacja. Analiza mutantów Escherichia coli i Saccharomyces cerevisiae | 3 |
T-A-2 | Struktura genu prokariotycznego. Kod genetyczny. Odziaływanie kodon-antykodon. | 3 |
T-A-3 | Regulacja ekspresji genów u bakterii (operon laktozowy i tryptofanowy E. coli). | 2 |
T-A-4 | Reakcja PCR. Klonowanie genów: klonowanie fragmentu DNA na wektorze plazmidowym; bank genomowy drożdży. Analiza produktów PCR. Mapy restrykcyjne. | 5 |
T-A-5 | Sekwencjonowanie DNA. Analiza sekwencji z wykorzystaniem baz danych. Heterologiczna ekspresja genów. Geny reporterowe. | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Bezpieczeństwo pracy w laboratorium biologii molekularnej bakterii | 2 |
T-L-2 | Organizacja materiału genetycznego bakterii. Metody izolacji DNA chromosomów bakteryjnych: izolacja chromosomalnego DNA bakterii Gram ujemnej (Escherichia coli) i Gram dodatniej (Bacillus subtilis) | 4 |
T-L-3 | Oczyszczania i analiza chromosomalnego DNA bakterii do manipulacji enzymatycznych: odbiałczanie chromosomalnego DNA w warunkach minimalizujących fragmentację; porównanie metod oceny stężenia i jakości DNA w chromosomalnych preparatach | 2 |
T-L-4 | Projektowanie starterów do reakcji PCR | 3 |
T-L-5 | Optymalizacja reakcji PCR. | 4 |
T-L-6 | Elektroforeza produktów reakcji PCR. | 3 |
T-L-7 | Reakcja multiplex PCR. | 3 |
T-L-8 | Reakcja RAPD PCR | 3 |
T-L-9 | Reakcja RFLP PCR | 3 |
T-L-10 | Reakcja Real-Time PCR | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa komórki bakteryjnej, Geny i DNA (chromosom bakteryjny: podwójna helisa, superhelisa, zwinięcie chromosomu | 4 |
T-W-2 | Białka histonopodobne, podobieństwa i różnice między bakteryjnymi białkami histopodobnymi a eukariotycznymi histonami. Białka HU, IHF i FIS. | 4 |
T-W-3 | Reguły replikacji DNA. Inicjacja replikacji chromosomu bakteryjnego, rola białka DnaA, sekwencja ori. Widełki replikacyjne, ruch i enzymatyka procesu polimeryzacji DNA. | 6 |
T-W-4 | Plazmidy, typy plazmidów - klasyfikacja. Wymiana informacji genetycznej między drobnoustrojami - Horyzontalne przekazywanie genów, Wertykalne przekazywanie genów. Koniugacja, Transdukcja, Transformacja. | 5 |
T-W-5 | Przyczyny zmienności genetycznej, mutacje i rekombinacja. Mutageneza spontaniczna i indukowana. Mutageny fizyczne, chemiczne i biologiczne. | 5 |
T-W-6 | Możliwość regulacji szlaków metabolicznych. Ekspresja genów. Wybrane metody sterowania ekspresją genów. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie sie studenta do zaliczenia zajęć audytoryjnych | 10 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń laboratoryjnych | 8 |
A-L-3 | Analiza i interpretacja uzyskanych wyników opracowanych testów genetycznych | 4 |
A-L-4 | Samodzielne studiowanie literatury i przygotowanie sie teoretyczne do ćwiczeń | 4 |
A-L-5 | Podsumowanie wyników doświadczeń przeprowadzonych na zajęciach. Przygotowanie sprawozdań w postaci pisemnej i prezentacji multimedialnych. | 2 |
A-L-6 | konsultacje z nauczycielem | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | udział w egzaminie pisemnym | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia tresci wykładów | 18 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady wspomagane prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne – zaprojektowanie i wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia (używanie komputera, urządzeń laboratoryjnych, drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników do biologii molekularnej) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O7-2_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym podstawowe zjawiska genetyczne i charakteryzuje mechanizmy przekazywania genów u drobnoustrojów | MS_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-L-2 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O7-2_U01 Student potrafi definiować oraz swobodnie objasniac i interpretować podstawowe zjawiska genetyki drobnoustrojów. | MS_1A_U07, MS_1A_U06 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O7-2_K01 Student jest gotów do ciągłego dokształcania się, wykazuje dbałość o własciwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole. | MS_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O7-2_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym podstawowe zjawiska genetyczne i charakteryzuje mechanizmy przekazywania genów u drobnoustrojów | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie zjawiska genetyczne i charakteryzuje mechanizmy przekazywania genów u drobnoustrojów w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O7-2_U01 Student potrafi definiować oraz swobodnie objasniac i interpretować podstawowe zjawiska genetyki drobnoustrojów. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi definiować oraz swobodnie objaśniać i interpretować podstawowe zjawiska genetyki drobnoustrojów w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O7-2_K01 Student jest gotów do ciągłego dokształcania się, wykazuje dbałość o własciwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole. | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów do dbałosci o wałściwą realizację powierzonych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Baj J., Markiewicz Z. (red.), Biologia molekularna bakterii, PWN, Warszawa, 2006
- Węgleński P. (red)., Genetyka Molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006, Wydanie VI zmienione
- Singleton P., Bakterie w Biologii, Biotechnologii i Medycynie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
- Glick B. R., Pasternak J. J., Molecular biotechnology, ASM, 2003
Literatura dodatkowa
- Krystyna Skwarło-Sońta red. naczelna, KOSMOS - Problemy Nauk Biologiczncych (czasopismo), Polskie Towarzystwo Przyrodników im. Kopernika, Kraków, 2011
- Czasopismo, Genes, Multidisciplinary Digital Publishing Institute MDPI, Bazylea, ISSN 2073-4425;