Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Hydrochemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrochemia
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 9 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej
W-2Podstawowa wiedza z chemii analitycznej
W-3Umiejętność posługiwania się PC
W-4Umiejętność posługiwania się bazami danych z zakresu informacji o środowisku wodnym
W-5Znajomość zasad BHP obowiązujących w laboratorium chemicznym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Szczegółowa charakterystyka wód powierzchniowych oraz wskazanie zależności pomiędzy środowiskiem biotycznym a abiotycznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyznaczanie krzywych tlenowych i określanie typu miksji w wybranych jeziorach3
T-L-2Analizy hydrohemiczne (oznaczanie poszczególnych form azotu i fosforu, oznaczanie zasadowości ogólnej, twardości ogólnej i wybranych anionów)3
T-L-3Określanie podatności na degradację wód jeziornych1
T-L-4Określanie charakteru wód rzecznych i estuariowych pod kątem jakości ekologicznej1
T-L-5Kolokwium1
9
wykłady
T-W-1Charakterystyka wód powierzchniowych2
T-W-2Klasyfikacja jezior i typów genetycznych mis jeziornych. Dynamika wód jeziornych1
T-W-3Warunki termiczne i tlenowe wód jeziornych1
T-W-4Właściwości fizyko-chemiczne wód jeziornych1
T-W-5Eutrofizacja wód jeziornych1
T-W-6Procesy samooczyszczania wód rzecznych1
T-W-7Charakterystyka wód estuariowych1
T-W-8Rola osadów dennych w migracji pierwiastków biogennych1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajeciach9
A-L-2Studiowanie literatury i innych źródeł7
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu9
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do egzaminu14
A-W-3udział w egzaminie2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D11tzpw_W01
Student zna i rozumie zaansowane zagadnienia z zakresu charakterystiki wód powierzchniowych
TZZ_1A_W01, TZZ_1A_W05C-1T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D11tzpw_U01
Potrafi wykonać analizy niezbędne do oceny jakości wód powierzchniowych
TZZ_1A_U09C-1T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D11tzpw_K01
Jest gotów do pracy samodzielnej i w grupie, przyjmując rolę lidera lub członka zespołu. Rozumie porzebę popularyzacji wiedzy
TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K03C-1T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D11tzpw_W01
Student zna i rozumie zaansowane zagadnienia z zakresu charakterystiki wód powierzchniowych
2,0
3,0Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wody powierzchniowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D11tzpw_U01
Potrafi wykonać analizy niezbędne do oceny jakości wód powierzchniowych
2,0
3,0Student potrafi wykonać podstawowe badania niezbędne do oceny jakości wód powirzchniowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D11tzpw_K01
Jest gotów do pracy samodzielnej i w grupie, przyjmując rolę lidera lub członka zespołu. Rozumie porzebę popularyzacji wiedzy
2,0
3,0Student potrafi pracować samodzielni i w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alekin O, Podstawy hydrochemii, Wyd. Geolog., Warszawa, 1959
  2. Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonowia i Środowisko, Białystok, 1999
  3. Hermanowicz i wsp., Fizyczna i chemiczna analiza wody i ściekó, Arkady, Warszawa, 2001
  4. Kubiak J., Tórz A., Nędzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochroba, PWN, Warszawa, 2001
  2. Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
  3. Drever J, The geochemistry of natural waters. Surface and Groundwater Environments, Prentice Hall, NJ, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznaczanie krzywych tlenowych i określanie typu miksji w wybranych jeziorach3
T-L-2Analizy hydrohemiczne (oznaczanie poszczególnych form azotu i fosforu, oznaczanie zasadowości ogólnej, twardości ogólnej i wybranych anionów)3
T-L-3Określanie podatności na degradację wód jeziornych1
T-L-4Określanie charakteru wód rzecznych i estuariowych pod kątem jakości ekologicznej1
T-L-5Kolokwium1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka wód powierzchniowych2
T-W-2Klasyfikacja jezior i typów genetycznych mis jeziornych. Dynamika wód jeziornych1
T-W-3Warunki termiczne i tlenowe wód jeziornych1
T-W-4Właściwości fizyko-chemiczne wód jeziornych1
T-W-5Eutrofizacja wód jeziornych1
T-W-6Procesy samooczyszczania wód rzecznych1
T-W-7Charakterystyka wód estuariowych1
T-W-8Rola osadów dennych w migracji pierwiastków biogennych1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajeciach9
A-L-2Studiowanie literatury i innych źródeł7
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu9
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do egzaminu14
A-W-3udział w egzaminie2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D11tzpw_W01Student zna i rozumie zaansowane zagadnienia z zakresu charakterystiki wód powierzchniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W01Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej oraz chemii organicznej niezbędne dla kierunku studiów.
TZZ_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Zna i rozumie procesy zachodzące w środowisku, rozumie potrzebę monitoringu środowiska.
Cel przedmiotuC-1Szczegółowa charakterystyka wód powierzchniowych oraz wskazanie zależności pomiędzy środowiskiem biotycznym a abiotycznym
Treści programoweT-W-7Charakterystyka wód estuariowych
T-W-1Charakterystyka wód powierzchniowych
T-W-2Klasyfikacja jezior i typów genetycznych mis jeziornych. Dynamika wód jeziornych
T-W-3Warunki termiczne i tlenowe wód jeziornych
T-W-4Właściwości fizyko-chemiczne wód jeziornych
T-W-5Eutrofizacja wód jeziornych
T-W-6Procesy samooczyszczania wód rzecznych
T-W-8Rola osadów dennych w migracji pierwiastków biogennych
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wody powierzchniowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D11tzpw_U01Potrafi wykonać analizy niezbędne do oceny jakości wód powierzchniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U09Potrafi monitorować środowisko i działać w sposób adekwatny do stopnia jego zagrożenia.
Cel przedmiotuC-1Szczegółowa charakterystyka wód powierzchniowych oraz wskazanie zależności pomiędzy środowiskiem biotycznym a abiotycznym
Treści programoweT-L-1Wyznaczanie krzywych tlenowych i określanie typu miksji w wybranych jeziorach
T-L-4Określanie charakteru wód rzecznych i estuariowych pod kątem jakości ekologicznej
T-L-3Określanie podatności na degradację wód jeziornych
T-L-2Analizy hydrohemiczne (oznaczanie poszczególnych form azotu i fosforu, oznaczanie zasadowości ogólnej, twardości ogólnej i wybranych anionów)
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać podstawowe badania niezbędne do oceny jakości wód powirzchniowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D11tzpw_K01Jest gotów do pracy samodzielnej i w grupie, przyjmując rolę lidera lub członka zespołu. Rozumie porzebę popularyzacji wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
Cel przedmiotuC-1Szczegółowa charakterystyka wód powierzchniowych oraz wskazanie zależności pomiędzy środowiskiem biotycznym a abiotycznym
Treści programoweT-L-1Wyznaczanie krzywych tlenowych i określanie typu miksji w wybranych jeziorach
T-L-4Określanie charakteru wód rzecznych i estuariowych pod kątem jakości ekologicznej
T-L-3Określanie podatności na degradację wód jeziornych
T-L-2Analizy hydrohemiczne (oznaczanie poszczególnych form azotu i fosforu, oznaczanie zasadowości ogólnej, twardości ogólnej i wybranych anionów)
T-W-7Charakterystyka wód estuariowych
T-W-1Charakterystyka wód powierzchniowych
T-W-2Klasyfikacja jezior i typów genetycznych mis jeziornych. Dynamika wód jeziornych
T-W-3Warunki termiczne i tlenowe wód jeziornych
T-W-4Właściwości fizyko-chemiczne wód jeziornych
T-W-5Eutrofizacja wód jeziornych
T-W-6Procesy samooczyszczania wód rzecznych
T-W-8Rola osadów dennych w migracji pierwiastków biogennych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pracować samodzielni i w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0