Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Podstawy żywienia człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy żywienia człowieka
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 18 3,00,50egzamin
laboratoriaL5 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: biochemia, chemia żywności, mikrobiologia żywności, higiena i toksykologia żywności, ogólna tehnologia żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych. Metody oceny sposobu żywienia.2
T-L-2Określanie zapotrzebowania energetycznego organizmu.2
T-L-3Porównanie wartości energetycznej i odżywczej jadłospisu własnego do aktualnych norm żywienia.2
T-L-4Analiza spożycia wody i składnikó mineralnych w dietach studentów. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.2
T-L-5Analiza spożycia witamin w dietach studentów.2
T-L-6Ocena wartości odżywczej grup produktów spożywczych przy użyciu wybranych wskażników jakości żywieniowej.2
T-L-7Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej.2
T-L-8Metody oceny stanu odżywienia.2
T-L-9Zaliczenie ćwiczeń.2
18
wykłady
T-W-1Bilans energetyczny organizmu człowieka.2
T-W-2Występowanie białek w żywności.2
T-W-3Występowanie węglowodanów i tłuszczów w żywności.2
T-W-4Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, rola, nadmiary i niedobor, źródła w żywności.3
T-W-5Makro i mikroelementy: rola, nadmiary i niedobory, źródła w żywności.3
T-W-6Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.2
T-W-7Stan odżywienia.2
T-W-8Zasady planowania jadłospisów i ich ocena. Wady żywienia.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych17
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia15
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu25
A-W-4Egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D13tiz_W01
Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka zdrowego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu oraz podstawy suplementacji diety.
TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W21C-2, C-1T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6M-3, M-1, M-5, M-4, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D13tiz_U01
Potrafi: zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności; zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów wg zasad racjonalnego żywienia dla osób zdrowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Potrafi wykorzystać posiadane umiejętności wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U12C-2, C-1T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6M-3, M-5, M-4, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D13tiz_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka zdrowego. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role i popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K01C-2, C-1T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6M-3, M-5, M-4, M-2S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D13tiz_W01
Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka zdrowego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu oraz podstawy suplementacji diety.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D13tiz_U01
Potrafi: zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności; zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów wg zasad racjonalnego żywienia dla osób zdrowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Potrafi wykorzystać posiadane umiejętności wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań bez analizy.
3,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D13tiz_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka zdrowego. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role i popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, Wyd PWN, W-wa, 2010
  2. Włodarek D., Lange E., Kozłowska L., Głąbska D., Dietoterapia, PZWL, W-wa, 2014
  3. Jarosz M., Rychlik E., Stoś K., Charzewska J., Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, Wyd. NIZP-PZH, W-wa, 2020
  4. Kunachowicz H., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, PZWL, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo, Polish Journal of Food and Nutrition Sciences, http://journal.pan.olsztyn.pl/
  2. czasopismo, Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, http://wydawnictwa.pzh.gov.pl/roczniki_pzh/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych. Metody oceny sposobu żywienia.2
T-L-2Określanie zapotrzebowania energetycznego organizmu.2
T-L-3Porównanie wartości energetycznej i odżywczej jadłospisu własnego do aktualnych norm żywienia.2
T-L-4Analiza spożycia wody i składnikó mineralnych w dietach studentów. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.2
T-L-5Analiza spożycia witamin w dietach studentów.2
T-L-6Ocena wartości odżywczej grup produktów spożywczych przy użyciu wybranych wskażników jakości żywieniowej.2
T-L-7Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej.2
T-L-8Metody oceny stanu odżywienia.2
T-L-9Zaliczenie ćwiczeń.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bilans energetyczny organizmu człowieka.2
T-W-2Występowanie białek w żywności.2
T-W-3Występowanie węglowodanów i tłuszczów w żywności.2
T-W-4Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, rola, nadmiary i niedobor, źródła w żywności.3
T-W-5Makro i mikroelementy: rola, nadmiary i niedobory, źródła w żywności.3
T-W-6Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.2
T-W-7Stan odżywienia.2
T-W-8Zasady planowania jadłospisów i ich ocena. Wady żywienia.2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych17
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu25
A-W-4Egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D13tiz_W01Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe człowieka zdrowego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu oraz podstawy suplementacji diety.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
TZZ_1A_W21Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego oraz oceny stanu odżywienia. Zna i rozumie zagrożenia wynikające z błędów żywieniowych oraz zasady tworzenia programów profilaktycznych.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
Treści programoweT-W-1Bilans energetyczny organizmu człowieka.
T-W-7Stan odżywienia.
T-W-4Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, rola, nadmiary i niedobor, źródła w żywności.
T-W-8Zasady planowania jadłospisów i ich ocena. Wady żywienia.
T-W-6Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.
T-W-3Występowanie węglowodanów i tłuszczów w żywności.
T-W-2Występowanie białek w żywności.
T-W-5Makro i mikroelementy: rola, nadmiary i niedobory, źródła w żywności.
T-L-8Metody oceny stanu odżywienia.
T-L-1Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych. Metody oceny sposobu żywienia.
T-L-5Analiza spożycia witamin w dietach studentów.
T-L-7Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej.
T-L-2Określanie zapotrzebowania energetycznego organizmu.
T-L-3Porównanie wartości energetycznej i odżywczej jadłospisu własnego do aktualnych norm żywienia.
T-L-4Analiza spożycia wody i składnikó mineralnych w dietach studentów. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.
T-L-6Ocena wartości odżywczej grup produktów spożywczych przy użyciu wybranych wskażników jakości żywieniowej.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
M-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test).
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka i praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych człowieka i zasad racjonalnego żywienia człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D13tiz_U01Potrafi: zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności; zaprojektować i ocenić wartość odżywczą jadłospisów wg zasad racjonalnego żywienia dla osób zdrowych w układzie indywidualnym i zbiorowym. Potrafi wykorzystać posiadane umiejętności wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U12Potrafi zaprojektować, ocenić i skorygować jadłospis dla różnych grup ludności. Potrafi krytycznie ocenić dobór składników diety w celu zwiększenia jej efektów prozdrowotnych.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
Treści programoweT-W-1Bilans energetyczny organizmu człowieka.
T-W-7Stan odżywienia.
T-W-4Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, rola, nadmiary i niedobor, źródła w żywności.
T-W-8Zasady planowania jadłospisów i ich ocena. Wady żywienia.
T-W-6Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.
T-W-3Występowanie węglowodanów i tłuszczów w żywności.
T-W-2Występowanie białek w żywności.
T-W-5Makro i mikroelementy: rola, nadmiary i niedobory, źródła w żywności.
T-L-8Metody oceny stanu odżywienia.
T-L-1Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych. Metody oceny sposobu żywienia.
T-L-5Analiza spożycia witamin w dietach studentów.
T-L-7Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej.
T-L-2Określanie zapotrzebowania energetycznego organizmu.
T-L-3Porównanie wartości energetycznej i odżywczej jadłospisu własnego do aktualnych norm żywienia.
T-L-4Analiza spożycia wody i składnikó mineralnych w dietach studentów. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.
T-L-6Ocena wartości odżywczej grup produktów spożywczych przy użyciu wybranych wskażników jakości żywieniowej.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
M-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań bez analizy.
3,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D13tiz_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka zdrowego. Ma świadomość znaczenia społecznej roli racjonalnego żywienia i odpowiedzialności za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role i popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi zdrowych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka.
Treści programoweT-W-1Bilans energetyczny organizmu człowieka.
T-W-7Stan odżywienia.
T-W-4Witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach, rola, nadmiary i niedobor, źródła w żywności.
T-W-8Zasady planowania jadłospisów i ich ocena. Wady żywienia.
T-W-6Obróbka kulinarna a wartość odżywcza żywności.
T-W-3Występowanie węglowodanów i tłuszczów w żywności.
T-W-2Występowanie białek w żywności.
T-W-5Makro i mikroelementy: rola, nadmiary i niedobory, źródła w żywności.
T-L-8Metody oceny stanu odżywienia.
T-L-1Metody oceny wielkości spożycia składników pokarmowych. Metody oceny sposobu żywienia.
T-L-5Analiza spożycia witamin w dietach studentów.
T-L-7Zasady racjonalnego odżywiania. Układanie jadłospisów dla wybranej grupy społecznej.
T-L-2Określanie zapotrzebowania energetycznego organizmu.
T-L-3Porównanie wartości energetycznej i odżywczej jadłospisu własnego do aktualnych norm żywienia.
T-L-4Analiza spożycia wody i składnikó mineralnych w dietach studentów. Równowaga kwasowo-zasadowa i wodno-elektrolitowa.
T-L-6Ocena wartości odżywczej grup produktów spożywczych przy użyciu wybranych wskażników jakości żywieniowej.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Opanowanie umiejętności zbierania wywiadu żywieniowego, oceny stanu odżywienia, układania jadłospisów indywidualnych i zbiorowych.
M-4Opanowanie podstaw posługiwania się specjalistycznym programem komputerowym
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty).
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test).
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.