Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie
Sylabus przedmiotu Biotechnologie środowiskowe wspomagane technikami membranowymi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechnologie środowiskowe wspomagane technikami membranowymi | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy z obszaru nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu biotechnologii środowiskowych wspomaganych technikami membranowymi. Poznanie budowy, rodzajów membran i poszczególnych technik membranowych stosowanych w technologii oczyszczania wody, ścieków i powietrza |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | BHP w laboratorium membranowym. Aparatura, sprzęt laboratoryjny, szkło - rodzaje i zasady prawidłowego użytkowania. Przedstawianie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych i warunków uzyskania zaliczenia. Podział na grupy laboratoryjne - podanie harmonogramu ćwiczeń | 1 |
T-L-2 | Zastosowanie technik membranowych w technologii wody - proces odwróconej osmozy (RO) w uzdatnianiu wody wodociągowej | 2 |
T-L-3 | Wykorzystanie procesu nanofiltracji (NF) w oczyszczaniu wybranych strumieni zanieczyszczonych (badanie współczynnika retencji i jego zależność od ciśnienia,badanie wpływu prędkosci liniowej nad powierzchnia membrany na współczynnik zatrzymywania substancji rozpuszczonej). | 3 |
T-L-4 | Badanie zjawiska foulingu membran ceramicznych | 2 |
T-L-5 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Procesy membranowe: procesy separacji; rodzaje siły napędowej procesów membranowych. Membrany: rodzaje, budowa, metody ich otrzymywania | 2 |
T-W-2 | Rodzaje procesów membranowych: ciśnieniowe procesy membranowe: MF, UF, NF, RO; procesy membranowe, których siłą napędową jest różnica stężeń, membrany ciekłe, destylacja membranowa, dializa, elektrodializa. | 3 |
T-W-3 | Techniki membranowe w technologii wody: odsalanie wód; możliwości zmiękczanie wody; demineralizacjawody - woda ultraczysta, ultrafiltracja w uzdatnianiu wody; membrany w procesie denitryfikacji wody pitnej. | 3 |
T-W-4 | Techniki membranowe w oczyszczaniu wybranych rozdzjów zanieczyszczeń (ścieki w przemyśle rolno-spożywczym; odcieki z wysypisk odpadów stałych;oczyszczanie ścieków przy wykorzystaniu bioreaktorów membranowych (MBR), oczyszczanie ścieków emulsyjnych; odzyskiwanie metali ze ścieków, oczyszczanie powietrza z lotnych zwiazków organicznych) | 3 |
T-W-5 | Kolokwium pisemne | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Opracowanie wyników z laboratorium | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium pisemnego z wykładów | 8 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metody podające: objaśnienie, opis |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Końcowe kolokwium pisemne z części wykładowej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-3tzpw_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym techniki (np. rodzaje i metody otrzymywania membran) i zjawiska (np ciśnienie TMP, fouling) zachodzące w czasie procesów membranowych stosowanych w biotechnologiach środowiskowych, oczyszcaniu wody i ścieków. | TZZ_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-3, M-1 | S-4, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-3tzpw_U02 Student potrafi w stopniu zaawansowanym pracować zgodnie z obowiązującymi zasadami pracy i przepisami BHP obsługując aparaturę i posługując się sprzętem laboratoryjnym (moduł membranowy) z wykorzystaniem pogłębionej wiedzy z zakresu separacji membranowych i bioprocesów. Na podstawie uzyskanych pomiarów potrafi między innymi obliczyć prędkośći strumienia permeatu i wydajność membran, a na podstawie analiz chemicznych ocenić stężenia składników nadawy, permeatu, retentatu i określić stopień zatrzymania badanych substancji. Na podstawie tych informacji potrafi dokonać krytycznej analizy i interpretacji wyników. | TZZ_1A_U09, TZZ_1A_U20 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2 | M-3, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO5-3tzpw_K01 Student jest gotów współpracować w grupie w trakcie zajęć laboratoryjnych; dzielić się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzystać z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań zawodowych (studenckich) oraz odpowiedzialnego podejścia do kwestii bezpieczeństwa pracy i ochrony środowiska | TZZ_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2 | M-3, M-2 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-3tzpw_W01 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym techniki (np. rodzaje i metody otrzymywania membran) i zjawiska (np ciśnienie TMP, fouling) zachodzące w czasie procesów membranowych stosowanych w biotechnologiach środowiskowych, oczyszcaniu wody i ścieków. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-3tzpw_U02 Student potrafi w stopniu zaawansowanym pracować zgodnie z obowiązującymi zasadami pracy i przepisami BHP obsługując aparaturę i posługując się sprzętem laboratoryjnym (moduł membranowy) z wykorzystaniem pogłębionej wiedzy z zakresu separacji membranowych i bioprocesów. Na podstawie uzyskanych pomiarów potrafi między innymi obliczyć prędkośći strumienia permeatu i wydajność membran, a na podstawie analiz chemicznych ocenić stężenia składników nadawy, permeatu, retentatu i określić stopień zatrzymania badanych substancji. Na podstawie tych informacji potrafi dokonać krytycznej analizy i interpretacji wyników. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO5-3tzpw_K01 Student jest gotów współpracować w grupie w trakcie zajęć laboratoryjnych; dzielić się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzystać z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań zawodowych (studenckich) oraz odpowiedzialnego podejścia do kwestii bezpieczeństwa pracy i ochrony środowiska | 2,0 | |
3,0 | Nie podlega ocenie w formie stopnia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rautenbach R., Procesy membranowe, WNT, Warszawa, 1996
- Bodzek M., J. Bohdziewicz, K. Konieczny, Techniki membranowe w ochronie środowiska, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1997
- Bodzek M., Konieczny K., Usuwanie zanieczyszczeń nieorganicznych ze środowiska wodnego metodami membranowymi, Wydawnictwo Seidel-Przywecki, Warszawa, 2011
- Biernaca E., Suchecka T., Techniki membranowe w ochronie środowiska, SGGW, Warszawa, 2004
- Biotechnologia ścieków, Miksch K., Sikora J., PWN, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Bodzek M., Konieczny K, Wykorzystanie procesów membranowych w uzdatnianiu wody, Oficyna Wydawnicza Projprzem – EKO, Bydgoszcz, 2005
- Lipiński K., D. Szaniawska, A. Szaniawski, Membrany dynamiczne. Nowy rodzaj membran do ultrafiltracji i odwróconej osmozy, WNT, Warszawa, 1990
- Szaniawska D., Membrany formowane dynamicznie. Otrzymywanie, charakterystyka i przykłady zastosowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaj Kopernika, Toruń, 2006