Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)

Sylabus przedmiotu Bioetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioetyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Szymańska <Katarzyna_Szymanska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 27 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykład ma na celu zapoznanie studentów z dylematami wynikającymi z poszukiwania ocen moralnych dla podejmowania decyzji w zakresie ochrony i promocji zdrowia i życia związanych z rozwojem nauk biologicznych i medycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Poszukiwanie nowych etyk i propozycji etyki środowiskowej w kontekście rozwoju nauk biomedycznych. Historia, sposoby rozumienia bioetyki, charakter dyscyplinarny i kontrowersje związane z dyscypliną.6
T-W-2Analizowanie i omawianie standardów bioetycznych w dokumentach i prawie międzynarodowym. Podstawowe dokumenty bioetyczne. Bioetyka i religie. Deklaracje. Prawa Człowieka – Powszechna Deklaracja o Bioetyce i Praw Człowieka, Europejska Konwencja Praw Człowieka, Europejska Konwencja o Bioetyce.3
T-W-3Komisje bioetyczne. Eksperymenty medyczne, granice terapii medycznej, błędy medyczne. Nadzieje i zagrożenia inżynierii medycznej.3
T-W-4Etyka środowiska naturalnego - wartości w ochronie środowiska naturalnego, problematyka zrównoważonego rózwoju. Moralne aspekty hodowli zwierząt i rolnictwa. Ocena wpływu działalności człowieka na środowisko.3
T-W-5Moralne aspekty przedłużania życia, bioinżynierii i terapii genowej. Korzyści i ryzyka.3
T-W-6Problemy współczesnej tanatologii. Poszukiwanie godnej śmierci, postawa wobec śmierci, granice walki z cierpieniem, eutanazja, prawa umierającego. Prawny i neurologiczny status śmierci w kontekście transplantologii. Moralna ocena kary śmierci i samobójstwa3
T-W-7Moralne aspekty rozwoju technologii SI (bezpieczeństwo, autonomia, odpowiedzialność, prywatność, równość i sprawiedliwość). Prognozy i wyzwania społeczeństwa przyszłości ocena ryzyka.6
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w wykładach27
A-W-2przygotowanie do zaliczenia25
A-W-3analiza literatury22
A-W-4konsultacje2
76

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja
M-4prezentacja multimedialna
M-5praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_A3-3_W01
Student posiada ogólną wiedzę z zakresu problematyki bioetycznej.
TZZ_1A_W05, TZZ_1A_W18C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_A3-3_U01
Wykazuje umiejętość krytycznej analizy i selekcji informacji, co pozwala na formułowanie uzasadnionych sądów w zakresie zajmowanego stanowiska wobec wybranych zjawisk bioetycznych
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U21C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_A3-3_K01
Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w kontekście rostrzygnięć bioetycznych.
TZZ_1A_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_A3-3_W01
Student posiada ogólną wiedzę z zakresu problematyki bioetycznej.
2,0Nie zna i nie rozumie złożoności zjawisk i procesów związanych z życiem i zdrowiem w aspekcie działań człowieka
3,0Ma podstawową wiedzę w zakresie złożoności zjawisk i procesów związanych z życiem i zdrowiem oraz ich powiązania etyczne, ale nie rozumie tychże zależności (na podstawową wiedzę składa się znajomość definicji i najważniejszych procesów i zjawisk bioetycznych).
3,5Wykazuje się całościową wiedzą w zakresie zależności powyższych zjawisk, ale częściowym ich rozumieniem.
4,0Posiada całościową wiedzę w wyżej wymienionym zakresie oraz rozumie jej etyczne aspekty.
4,5Posiada całościową wiedzę w wyżej wymienionym zakresie, rozumie jej etyczne aspekty i potrafi przedstawić najważniejsze dylematy etyczne występujące w obszarze nauk biologicznych i medycznych.
5,0Posiada całościową wiedzę i rozumienie w powyższych zakresach oraz potrafi przedstawić ich dyscyplinarny charakter. Wiedza wykracza poza literaturę obowiązkową.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_A3-3_U01
Wykazuje umiejętość krytycznej analizy i selekcji informacji, co pozwala na formułowanie uzasadnionych sądów w zakresie zajmowanego stanowiska wobec wybranych zjawisk bioetycznych
2,0Nie potrafi dokonać krytycznej analizy i przeprowadzić selekcji informacji umożliwiających formułowanie logicznych sądów w zakresie zajmowanego stanowiska wobec zjawisk bioetycznych.
3,0Potrafi w większości przypadków dokonać krytycznej analizy i selekcji informacji w omawianym zakresie, ale nie potrafi wykorzystać ich do formułowania logicznie poprawnych sądów.
3,5Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i selekcję informacji ale nie zawsze wykorzystuje te umiejętności do formułowania własnych sądów w zakresie merytorycznych treści bioetyki.
4,0Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i selekcję informacji; umiejętności z tego obszaru wykorzystywane są do zgodnego z zasadami logiki formułowania własnych sądów w obszarze zjawisk bioetycznych.
4,5Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i selekcję informacji; umiejętności z tego obszaru wykorzystywane są do zgodnego z zasadami logiki formułowania własnych sądów w obszarze zjawisk bioetycznych. Dodatkowo student zwraca szczególną uwagę na źródła informacji wykorzystywane do własnej pracy intelektualnej
5,0Posiada umiejętności jak w przypadku oceny 4.0 i 4.5 uzupełnione wysoką samodzielnością logicznego myślenia i identyfikowania błędów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_A3-3_K01
Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w kontekście rostrzygnięć bioetycznych.
2,0Nie potrafi samodzielnie wyodrębnić priorytetów swoich działań w kontekście rozstrzygnięć bioetycznych. Nie stosuje kryteriów wartościowania swojego i innych postępowania.
3,0Stosuje kryteria wartościowania do podejmowania działań, ale ulega stereotypom w określaniu priorytetów działań w perspektywie bioetycznej lub ja pomija.
3,5Realizuje zadania stosując się jedynie do przestrzegania rzetelności zawodowej, mając świadomość niewystarczających zachowań w tym zakresie.
4,0W większości sytuacji teoretycznych i praktycznych realizację zadań rozpoczyna od określania priorytetów działań w kontekście rozstrzygnięć bioetycznych. Nie zawsze wykazuje się konsekwencją w działaniach.
4,5Zwraca szczególną uwagę i wykazuje dbałość w określaniu priorytetów działań własnych i innych osób w kontekście rozstrzygnięć bioetycznych. Nie podejmuje działań bez określenia priorytetów, chociaż zdarza się rozbieżność między deklaracjami a działaniem.
5,0Charakteryzuje się spójną i pełną postawą w tym zakresie. Komponenty poznawcze, motywacyjne i behawioralne ściśle ze sobą powiązane. Brak rozbieżności myślenia i działania w zakresie ocenianej kompetencji.

Literatura podstawowa

  1. Kazimierz Szewczyk, Bioetyka, t. 1. Medycyna na granicach życia, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009
  2. Opracowanie zbiorowe, Niezbędnik inteligenta. Bioetyka, Polityka, 2015
  3. Kazimierz Szewczyk, Bioetyka, t. 2. Pacjent w systemie opieki zdrowotnej, WN PWN, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Tegmark Max, Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, Wydawnictwo Prószyński Media, 2019, przeł. Krzysztoń Tomasz
  2. Alan S. Miller, Gaia Connections: An Introduction to Ecology, Ecoethics, and Economics, Rowman & Littlefield, 2003

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poszukiwanie nowych etyk i propozycji etyki środowiskowej w kontekście rozwoju nauk biomedycznych. Historia, sposoby rozumienia bioetyki, charakter dyscyplinarny i kontrowersje związane z dyscypliną.6
T-W-2Analizowanie i omawianie standardów bioetycznych w dokumentach i prawie międzynarodowym. Podstawowe dokumenty bioetyczne. Bioetyka i religie. Deklaracje. Prawa Człowieka – Powszechna Deklaracja o Bioetyce i Praw Człowieka, Europejska Konwencja Praw Człowieka, Europejska Konwencja o Bioetyce.3
T-W-3Komisje bioetyczne. Eksperymenty medyczne, granice terapii medycznej, błędy medyczne. Nadzieje i zagrożenia inżynierii medycznej.3
T-W-4Etyka środowiska naturalnego - wartości w ochronie środowiska naturalnego, problematyka zrównoważonego rózwoju. Moralne aspekty hodowli zwierząt i rolnictwa. Ocena wpływu działalności człowieka na środowisko.3
T-W-5Moralne aspekty przedłużania życia, bioinżynierii i terapii genowej. Korzyści i ryzyka.3
T-W-6Problemy współczesnej tanatologii. Poszukiwanie godnej śmierci, postawa wobec śmierci, granice walki z cierpieniem, eutanazja, prawa umierającego. Prawny i neurologiczny status śmierci w kontekście transplantologii. Moralna ocena kary śmierci i samobójstwa3
T-W-7Moralne aspekty rozwoju technologii SI (bezpieczeństwo, autonomia, odpowiedzialność, prywatność, równość i sprawiedliwość). Prognozy i wyzwania społeczeństwa przyszłości ocena ryzyka.6
27

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach27
A-W-2przygotowanie do zaliczenia25
A-W-3analiza literatury22
A-W-4konsultacje2
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_A3-3_W01Student posiada ogólną wiedzę z zakresu problematyki bioetycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Zna i rozumie procesy zachodzące w środowisku, rozumie potrzebę monitoringu środowiska.
TZZ_1A_W18Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-1Wykład ma na celu zapoznanie studentów z dylematami wynikającymi z poszukiwania ocen moralnych dla podejmowania decyzji w zakresie ochrony i promocji zdrowia i życia związanych z rozwojem nauk biologicznych i medycznych.
Treści programoweT-W-1Poszukiwanie nowych etyk i propozycji etyki środowiskowej w kontekście rozwoju nauk biomedycznych. Historia, sposoby rozumienia bioetyki, charakter dyscyplinarny i kontrowersje związane z dyscypliną.
T-W-2Analizowanie i omawianie standardów bioetycznych w dokumentach i prawie międzynarodowym. Podstawowe dokumenty bioetyczne. Bioetyka i religie. Deklaracje. Prawa Człowieka – Powszechna Deklaracja o Bioetyce i Praw Człowieka, Europejska Konwencja Praw Człowieka, Europejska Konwencja o Bioetyce.
T-W-3Komisje bioetyczne. Eksperymenty medyczne, granice terapii medycznej, błędy medyczne. Nadzieje i zagrożenia inżynierii medycznej.
T-W-4Etyka środowiska naturalnego - wartości w ochronie środowiska naturalnego, problematyka zrównoważonego rózwoju. Moralne aspekty hodowli zwierząt i rolnictwa. Ocena wpływu działalności człowieka na środowisko.
T-W-5Moralne aspekty przedłużania życia, bioinżynierii i terapii genowej. Korzyści i ryzyka.
T-W-6Problemy współczesnej tanatologii. Poszukiwanie godnej śmierci, postawa wobec śmierci, granice walki z cierpieniem, eutanazja, prawa umierającego. Prawny i neurologiczny status śmierci w kontekście transplantologii. Moralna ocena kary śmierci i samobójstwa
T-W-7Moralne aspekty rozwoju technologii SI (bezpieczeństwo, autonomia, odpowiedzialność, prywatność, równość i sprawiedliwość). Prognozy i wyzwania społeczeństwa przyszłości ocena ryzyka.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja
M-4prezentacja multimedialna
M-5praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i nie rozumie złożoności zjawisk i procesów związanych z życiem i zdrowiem w aspekcie działań człowieka
3,0Ma podstawową wiedzę w zakresie złożoności zjawisk i procesów związanych z życiem i zdrowiem oraz ich powiązania etyczne, ale nie rozumie tychże zależności (na podstawową wiedzę składa się znajomość definicji i najważniejszych procesów i zjawisk bioetycznych).
3,5Wykazuje się całościową wiedzą w zakresie zależności powyższych zjawisk, ale częściowym ich rozumieniem.
4,0Posiada całościową wiedzę w wyżej wymienionym zakresie oraz rozumie jej etyczne aspekty.
4,5Posiada całościową wiedzę w wyżej wymienionym zakresie, rozumie jej etyczne aspekty i potrafi przedstawić najważniejsze dylematy etyczne występujące w obszarze nauk biologicznych i medycznych.
5,0Posiada całościową wiedzę i rozumienie w powyższych zakresach oraz potrafi przedstawić ich dyscyplinarny charakter. Wiedza wykracza poza literaturę obowiązkową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_A3-3_U01Wykazuje umiejętość krytycznej analizy i selekcji informacji, co pozwala na formułowanie uzasadnionych sądów w zakresie zajmowanego stanowiska wobec wybranych zjawisk bioetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
TZZ_1A_U21Potrafi krytycznie ocenić działania mające na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Wykład ma na celu zapoznanie studentów z dylematami wynikającymi z poszukiwania ocen moralnych dla podejmowania decyzji w zakresie ochrony i promocji zdrowia i życia związanych z rozwojem nauk biologicznych i medycznych.
Treści programoweT-W-1Poszukiwanie nowych etyk i propozycji etyki środowiskowej w kontekście rozwoju nauk biomedycznych. Historia, sposoby rozumienia bioetyki, charakter dyscyplinarny i kontrowersje związane z dyscypliną.
T-W-2Analizowanie i omawianie standardów bioetycznych w dokumentach i prawie międzynarodowym. Podstawowe dokumenty bioetyczne. Bioetyka i religie. Deklaracje. Prawa Człowieka – Powszechna Deklaracja o Bioetyce i Praw Człowieka, Europejska Konwencja Praw Człowieka, Europejska Konwencja o Bioetyce.
T-W-3Komisje bioetyczne. Eksperymenty medyczne, granice terapii medycznej, błędy medyczne. Nadzieje i zagrożenia inżynierii medycznej.
T-W-4Etyka środowiska naturalnego - wartości w ochronie środowiska naturalnego, problematyka zrównoważonego rózwoju. Moralne aspekty hodowli zwierząt i rolnictwa. Ocena wpływu działalności człowieka na środowisko.
T-W-5Moralne aspekty przedłużania życia, bioinżynierii i terapii genowej. Korzyści i ryzyka.
T-W-6Problemy współczesnej tanatologii. Poszukiwanie godnej śmierci, postawa wobec śmierci, granice walki z cierpieniem, eutanazja, prawa umierającego. Prawny i neurologiczny status śmierci w kontekście transplantologii. Moralna ocena kary śmierci i samobójstwa
T-W-7Moralne aspekty rozwoju technologii SI (bezpieczeństwo, autonomia, odpowiedzialność, prywatność, równość i sprawiedliwość). Prognozy i wyzwania społeczeństwa przyszłości ocena ryzyka.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja
M-4prezentacja multimedialna
M-5praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dokonać krytycznej analizy i przeprowadzić selekcji informacji umożliwiających formułowanie logicznych sądów w zakresie zajmowanego stanowiska wobec zjawisk bioetycznych.
3,0Potrafi w większości przypadków dokonać krytycznej analizy i selekcji informacji w omawianym zakresie, ale nie potrafi wykorzystać ich do formułowania logicznie poprawnych sądów.
3,5Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i selekcję informacji ale nie zawsze wykorzystuje te umiejętności do formułowania własnych sądów w zakresie merytorycznych treści bioetyki.
4,0Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i selekcję informacji; umiejętności z tego obszaru wykorzystywane są do zgodnego z zasadami logiki formułowania własnych sądów w obszarze zjawisk bioetycznych.
4,5Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i selekcję informacji; umiejętności z tego obszaru wykorzystywane są do zgodnego z zasadami logiki formułowania własnych sądów w obszarze zjawisk bioetycznych. Dodatkowo student zwraca szczególną uwagę na źródła informacji wykorzystywane do własnej pracy intelektualnej
5,0Posiada umiejętności jak w przypadku oceny 4.0 i 4.5 uzupełnione wysoką samodzielnością logicznego myślenia i identyfikowania błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_A3-3_K01Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w kontekście rostrzygnięć bioetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Cel przedmiotuC-1Wykład ma na celu zapoznanie studentów z dylematami wynikającymi z poszukiwania ocen moralnych dla podejmowania decyzji w zakresie ochrony i promocji zdrowia i życia związanych z rozwojem nauk biologicznych i medycznych.
Treści programoweT-W-1Poszukiwanie nowych etyk i propozycji etyki środowiskowej w kontekście rozwoju nauk biomedycznych. Historia, sposoby rozumienia bioetyki, charakter dyscyplinarny i kontrowersje związane z dyscypliną.
T-W-2Analizowanie i omawianie standardów bioetycznych w dokumentach i prawie międzynarodowym. Podstawowe dokumenty bioetyczne. Bioetyka i religie. Deklaracje. Prawa Człowieka – Powszechna Deklaracja o Bioetyce i Praw Człowieka, Europejska Konwencja Praw Człowieka, Europejska Konwencja o Bioetyce.
T-W-3Komisje bioetyczne. Eksperymenty medyczne, granice terapii medycznej, błędy medyczne. Nadzieje i zagrożenia inżynierii medycznej.
T-W-4Etyka środowiska naturalnego - wartości w ochronie środowiska naturalnego, problematyka zrównoważonego rózwoju. Moralne aspekty hodowli zwierząt i rolnictwa. Ocena wpływu działalności człowieka na środowisko.
T-W-5Moralne aspekty przedłużania życia, bioinżynierii i terapii genowej. Korzyści i ryzyka.
T-W-6Problemy współczesnej tanatologii. Poszukiwanie godnej śmierci, postawa wobec śmierci, granice walki z cierpieniem, eutanazja, prawa umierającego. Prawny i neurologiczny status śmierci w kontekście transplantologii. Moralna ocena kary śmierci i samobójstwa
T-W-7Moralne aspekty rozwoju technologii SI (bezpieczeństwo, autonomia, odpowiedzialność, prywatność, równość i sprawiedliwość). Prognozy i wyzwania społeczeństwa przyszłości ocena ryzyka.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja
M-4prezentacja multimedialna
M-5praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi samodzielnie wyodrębnić priorytetów swoich działań w kontekście rozstrzygnięć bioetycznych. Nie stosuje kryteriów wartościowania swojego i innych postępowania.
3,0Stosuje kryteria wartościowania do podejmowania działań, ale ulega stereotypom w określaniu priorytetów działań w perspektywie bioetycznej lub ja pomija.
3,5Realizuje zadania stosując się jedynie do przestrzegania rzetelności zawodowej, mając świadomość niewystarczających zachowań w tym zakresie.
4,0W większości sytuacji teoretycznych i praktycznych realizację zadań rozpoczyna od określania priorytetów działań w kontekście rozstrzygnięć bioetycznych. Nie zawsze wykazuje się konsekwencją w działaniach.
4,5Zwraca szczególną uwagę i wykazuje dbałość w określaniu priorytetów działań własnych i innych osób w kontekście rozstrzygnięć bioetycznych. Nie podejmuje działań bez określenia priorytetów, chociaż zdarza się rozbieżność między deklaracjami a działaniem.
5,0Charakteryzuje się spójną i pełną postawą w tym zakresie. Komponenty poznawcze, motywacyjne i behawioralne ściśle ze sobą powiązane. Brak rozbieżności myślenia i działania w zakresie ocenianej kompetencji.