Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
Sylabus przedmiotu Technologia produktów ubocznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia produktów ubocznych | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu powinien znać podstawy ogólnej technologii żywności, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej. |
W-2 | Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat charakterystyki i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego. |
C-2 | Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat szczegółowych technologii przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające, regulamin ćwiczeń, zasady BHP. | 1 |
T-L-2 | Wpływ rodzaju surowca i stopnia rozdrobnienia na ilość i skład chemiczny mączek rybnych i wód poprasowych. | 2 |
T-L-3 | Wybrane technologie zagospodarowania skór ryb. | 2 |
T-L-4 | Technologia produkcji hydrolizatów na przykładzie hydrolizatów rybnych. | 3 |
T-L-5 | Otrzymywanie chityny i chitozanu z pancerzy skorupiaków. | 2 |
T-L-6 | Utrwalanie wybranych niejadalnych produktów ubocznych. | 2 |
T-L-7 | Utrwalanie wybranych jadalnych surowców ubocznych. | 3 |
T-L-8 | Neutralizacja ścieków z zakładów przetwórstwa rybnego. | 2 |
T-L-9 | Zaliczenie | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne. | 1 |
T-W-2 | Produkty uboczne przemysłu spożywczego - definicje, charakterystyka i kierunki wykorzystania. | 3 |
T-W-3 | Technologia produkcji mączek, hydrolizatów i koncentratów białkowych z produktów ubocznych przetwórstwa ryb i skorupiaków. | 4 |
T-W-4 | Przetwarzanie niejadalnych surowców rzeźnych i drobiowych. | 3 |
T-W-5 | Wybrane jadalne rzeźne produkty uboczne, kierunki i metody ich zagospodarowania. | 2 |
T-W-6 | Wybrane technologie otrzymywania dodatków do żywności z produktów ubocznych przemysłu spożywczego. | 2 |
T-W-7 | Charakterystyka ścieków przemysłu spożywczego i metody ich neutralizacji. | 3 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury | 18 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 12 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu) | 34 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 21 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami. |
M-3 | Ćwiczenie projektowe - pokaz, dyskusja, metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie z przygotowanego w formie pisemnej projektu linii technologicznej wybranego produktu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D23tzpw_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące charakterystyki, jakości, zabezpieczania i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego. | TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-3 |
TZZ_1A_D23tzpw_W02 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z technologiami przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego. | TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W13 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D23tzpw_U01 Potrafi scharakteryzować i określić podstawowe właściwości surowców ubocznych, ich wpływ na jakość wytworzonych produktów. | TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U19, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U01 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-3 | S-1 |
TZZ_1A_D23tzpw_U02 Potrafi zaprojektować proces produkcyjny oraz wytworzyć wybrane rodzaje produktów ubocznych. | TZZ_1A_U22, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U19, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U01 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-3, T-L-7, T-L-6, T-L-8, T-L-9 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D23tzpw_K01 Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy. | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-7, T-L-2, T-L-6, T-L-8 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D23tzpw_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące charakterystyki, jakości, zabezpieczania i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące charakterystyki, jakości, zabezpieczania i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego.. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_1A_D23tzpw_W02 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z technologiami przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia związane z technologiami przetwarzania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D23tzpw_U01 Potrafi scharakteryzować i określić podstawowe właściwości surowców ubocznych, ich wpływ na jakość wytworzonych produktów. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z określeniem podstawowych właściwości surowców ubocznych i produktów z nich wytworzonych. |
3,0 | Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z określeniem podstawowych właściwości surowców ubocznych i produktów z nich wytworzonych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z określeniem podstawowych właściwości surowców ubocznych i produktów z nich wytworzonych. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne i opracować ich wyniki z niewielką pomocą prowadzącego. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne i opracować ich wyniki. | |
5,0 | Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie w sposób bezbłędny. | |
TZZ_1A_D23tzpw_U02 Potrafi zaprojektować proces produkcyjny oraz wytworzyć wybrane rodzaje produktów ubocznych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać zadania związane z zaplanowaniem procesu i produkcją podstawowych rodzajów produktów ubocznych. Potrafi opisać uzyskane wyniki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D23tzpw_K01 Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pezacki W., Przetwarzanie niejadalnych surowców rzeźnych., PWN, Warszawa, 1984
- pr. zbior. pod red. P. Znanieckiego, Zarys obrotu, oceny i przetwórstwa surowców pochodzenia zwierzęcego., PWRiL
- Pezacki W., Przetwarzanie jadalnych surowców rzeźnych., PWN, Warszawa, 1984
- pr. zbior. pod red. Z. Sikorskiego, Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WNT, Warszawa, 1994
Literatura dodatkowa
- Przemysł spożywczy
- Żywność, nauka, technologia, jakość
- Kinsman D.M., Kotula A.W., Breidenstein B.C., Muscle foods - meat, poultry and seafood technology, Chapman & Hall, London, 1997