Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
Sylabus przedmiotu Anatomia i fizjologia organizmów wodnych użytecznych w technologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Anatomia i fizjologia organizmów wodnych użytecznych w technologii | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza biologiczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem kursu jest zapoznanie studentów z makroskopową i mikroskopową budową organizmów wodnych, z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo |
C-2 | Zapoznanie studentów z zależnościami pomiędzy budową histologiczną tkanek i narządów, a uzyskaniem określonych efektów technologicznych w produkcji żywności; Tak postrzegana wiedza anatomiczna (wzbogacona o topografię narządów) jest nieodzowna dla przyswojenia wiedzy z zakresu innych dyscyplin jak m.in. – embriologia, akwakultura i technologia żywności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | 1) Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa, nazewnictwo łacińskie. 2) Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych. 3) Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe. 4) Budowa histologiczna poszczególnych tkanek i narządów. 5) ZALICZENIE | 18 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1) Definicje anatomiczne elementów strukturalnych ciała – komórka tkanki, organy, układy. 2) Klasyfikacja i charakterystyka tkanek (tkanki nabłonkowe, łączne, nerwowe) - pochodzenie, budowa, topografia, funkcje, wartość technologiczna. 3) Topografia mięśni (ryb i dziesięcionogów), budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych. 4) Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicje, różnorodność budowy i topografii , wzajemne powiązania topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe, możliwość praktycznych zastosowań wiedzy o układach. 5) Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb. 6) Embriogeneza – zaplemnienie, zapłodnienie, poszczególne etapy, wpływ różnych czynników na tempo rozwoju i jakości uzyskiwanego wylęgu. 7) ZALICZENIE | 9 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Udział w konsultacjach | 9 |
A-L-3 | Zapoznanie się z piśmiennictwem naukowym dotyczacym bieżacych ćwiczeń | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 14 |
51 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 9 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 35 |
51 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny |
M-2 | Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (sekcja ryb i raków - rozpoznanie poszczególnych mięśni tułowia i ogona; położenie, układ włókien mięśniowych, kształt, wielkość, zabarwienie; zbadanie położenia i przebiegu metameru mięśniowego – miomeru; rozpoznanie mięśni głowy, wypreparowanie mięśni, rozpoznanie poszczególnych narządów, oglądanie preparatów w formalinie, oglądanie preparatów histologicznych poszczególnych tkanek i układów róznych gatunków kregowców i bezkregowców) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć ocena aktywnosci studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 2 kolokwia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D6tzpw_W01 Student po zakończeniu kursu zna i rozumie szczegółowo budowę anatomiczną ryb różnych gatunków zwierząt oraz wybranych bezkregowców wodnych | TZZ_1A_W14 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
TZZ_1A_D6tzpw_W02 Student zna mechanizmy rzadzące przebiegiem embriogenezy ryb i raków należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy oraz ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych (poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe) | TZZ_1A_W14 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D6tzpw_U01 Potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią dotyczącą anatomii ryb oraz wybranych bezkręgowców wodnych w formie werbalnej oraz pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań anatomicznych. | TZZ_1A_U08 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
TZZ_1A_D6tzpw_U02 Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję ryby oraz wybranych bezkręgowców w celu oceny stanu ich narzadów wewnętrznych. | TZZ_1A_U21 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D6tzpw_K01 Jest gotów do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania; | TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
TZZ_1A_D6tzpw_K02 Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej | TZZ_1A_K02 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D6tzpw_W01 Student po zakończeniu kursu zna i rozumie szczegółowo budowę anatomiczną ryb różnych gatunków zwierząt oraz wybranych bezkregowców wodnych | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy na temat budowy anatomicznej ryb i bezkręgowców wodnych. |
3,0 | Student ma wiedzę na temat wybranych elementów budowy anatomicznej ryb. | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat wybranych elementów budowy anatomicznej ryb i bezkregowców wodnych. | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat budowy anatomicznej ryb i bezkregowców wodnych. | |
4,5 | Student ma wiedzę na temat budowy anatomicznej ryb i bezkregowców wodnych oraz potrafi scharakteryzować powiązania niektóre morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu. | |
5,0 | Student ma wiedzę na temat budowy anatomicznej ryb i bezkregowców wodnych oraz potrafi scharakteryzować powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu. | |
TZZ_1A_D6tzpw_W02 Student zna mechanizmy rzadzące przebiegiem embriogenezy ryb i raków należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy oraz ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych (poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe) | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy na temat przebiegu embriogenezy ryb i raków oraz nie ma żadnej wiedzy na temat budowy i przemian w organizmach larw ryb i raków. |
3,0 | Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego oraz potrafi opisać ogólną budowę ciała młodociannych osobników ryb i raków. | |
3,5 | Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego i potrafi opisać niekóre z nich oraz potrafi opisać ogólną budowę ciała młodociannych osobników ryb i raków oraz potrafi scharakteryzować niekóre zmiany zachodzace w ich ciałach w trakcie rozwoju postzarodkowego. | |
4,0 | Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego oraz ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników różnych gatunków ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych. | |
4,5 | Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego i wie jaki wpływ na niego mają niekóre czynniki środowiskowe oraz ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników różnych gatunków ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych oraz potrafi omówić niektóre przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe. | |
5,0 | Student opisuje mechanizmy rządzące embriogenezą i wie jaki wpływ na przebieg embriogenezy mają warunki środowiskowe oraz ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników różnych gatunków ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych oraz potrafi omówić przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D6tzpw_U01 Potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią dotyczącą anatomii ryb oraz wybranych bezkręgowców wodnych w formie werbalnej oraz pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań anatomicznych. | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się terminologię anatomiczną. |
3,0 | Student zna podstawowe zwroty anatomiczne. | |
3,5 | Student zna podstawowe zwroty anatomiczne i umie je prawidłowo zastosować w praktyce. | |
4,0 | Student rozumie wiekszość specjalistycznej terminologii dotyczacej anatomii oraz rozumie podstawową literaturę z zakresu badań anatomicznych. | |
4,5 | Student umieć posługiwac się specjalistyczna terminologia dotyczacą anatomii w jezyku polskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań anatomicznych. | |
5,0 | Student umieć posługiwaę się specjalistyczna terminologia dotyczacą anatomii zarówno w jezyku polskim jak i j. łaciński w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań anatomicznych. | |
TZZ_1A_D6tzpw_U02 Student potrafi przeprowadzić prostą sekcję ryby oraz wybranych bezkręgowców w celu oceny stanu ich narzadów wewnętrznych. | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się narzędziami chirurgicznymi do preparowania tkanek i narządów |
3,0 | Student potrafi preparować ciała nie uszkadzając narządów wewnętrznych oraz wyizolować przynajmniej niekóre z narządów wewnętrznych | |
3,5 | Student potrafi preparować ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych oraz wyizolować większość narządów wewnętrznych, mięśni oraz kości i poprawnie nazwać przynajmniej niektóre z nich | |
4,0 | Student potrafi preparować ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych oraz wyizolować wszystkie narządy wewnętrzne i mięśnie oraz kości i poprawnie nazwać przynajmniej niektóre z nich | |
4,5 | Student potrafi preparować ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych oraz wyizolować wszystkie narządy wewnętrzne i mięśnie oraz kości i poprawnie nazwać większość z nich | |
5,0 | Student potrafi preparować ciało nie uszkadzając narządów wewnętrznych oraz wyizolować wszystkie narządy wewnętrzne i mięśnie oraz kości i poprawnie je nazwać |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D6tzpw_K01 Jest gotów do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania; | 2,0 | Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki. |
3,0 | Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
3,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,5 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
5,0 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole | |
TZZ_1A_D6tzpw_K02 Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym |
3,0 | Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
4,0 | Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
4,5 | Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
5,0 | Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym |
Literatura podstawowa
- Sobotta J., Walsch U., Histologia: atlas cytologii i histologii, Frithjofa Hammersena, Urban & Partner, Wrocław, 2002
- Kilarski Wincenty, Anatomia ryb, Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 2012
- Cichocki Tadeusz, Litwin Jan A., Mirecka Jadwiga, Kompendium histologii Podręcznik dla studentów nauk medycznych i przyrodniczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2009, 4
- Sawicki Wojciech, Histologia, PZWL, Warszawa, 2009
- Jura Czesław Klag Jerzy (red.)., Podstawy embriologii człowieka i zwierząt, Cz.1-2., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005