Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
Sylabus przedmiotu Zabezpieczenie surowców pochodzenia wodnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zabezpieczenie surowców pochodzenia wodnego | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Surowce wodne |
W-2 | Biologia |
W-3 | Chemia organiczna |
W-4 | Biochemia |
W-5 | Fizyka |
W-6 | Chemia organiczna / chemia / biochemia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami zabezpieczenia surowców pochodzenia wodnego i ich wpływem na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne przetworów rybnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia wstępne. Omówienie programu zajęć. | 2 |
T-L-2 | Technologia schładzania. | 2 |
T-L-3 | Wyznaczanie temperatury krioskopowej w surowcach i produktach. | 2 |
T-L-4 | Wyznaczanie czasu i szybkości zamrażania. | 2 |
T-L-5 | Zamrażanie w roztworach soli. | 2 |
T-L-6 | Oznaczanie ilości glazury na mrożonych surowcach. | 2 |
T-L-7 | Technologia solenia. | 2 |
T-L-8 | Oznaczanie wybranych właściwości fizykochemicznych tkanki mięśniowej surowców przechowywanych w warunkach zamrażalniczych. | 2 |
T-L-9 | Zaliczenie | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cechy surowców pochodzenia wodnego i ich podatność na zmiany w czasie przechowywania. | 2 |
T-W-2 | Cele i zasady chłodniczego utrwalania surowców pochodzenia wodnego. Zasady i sposoby schładzania poszczególnych grup towarowych surowców pochodzenia wodnego. | 2 |
T-W-3 | Cele i zasady chłodniczego utrwalania surowców pochodzenia wodnego. Zasady i sposoby schładzania poszczególnych grup towarowych surowców pochodzenia wodnego cd. | 2 |
T-W-4 | Cel i zasady zamrażania surowców pochodzenia wodnego. Zasady i sposoby zamrażania poszczególnych grup towarowych surowców pochodzenia wodnego. | 2 |
T-W-5 | Cel i zasady zamrażania surowców pochodzenia wodnego. Zasady i sposoby zamrażania poszczególnych grup towarowych surowców pochodzenia wodnego cd. | 2 |
T-W-6 | Trwałość chłodnicza i zamrażalnicza żywności pochodzenia wodnego. | 2 |
T-W-7 | Technologia glazurowania. | 2 |
T-W-8 | Technologia solenia. | 2 |
T-W-9 | Technologia i technika rozmrażania. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Konsultacje z nauczycielem akadmieckim | 2 |
A-L-3 | Analiza wskazanego pismiennictwa. | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do zajęć. | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Konsultacje z nauczycielem akademickim | 1 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-4 | Analiza wskazanej literatury | 9 |
A-W-5 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna |
S-2 | Ocena formująca: Odpowiedź pisemna |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin testowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D8tzpw_W04 Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym procesy zachodzące podczas przechowywania surowców pochodzenia wodnego. Zna w stopniu zaawansowanym metody zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania chłodniczego i zamrażalniczego. | TZZ_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D8tzpw_U04 Potrafi wyszukiwać informacje i wykorzystać posiadaną wiedzę. Potrafi analizować i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie. | TZZ_1A_U01 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D8tzpw_K04 Student jest gotów do ciągłego samodoskonalenia i dokształcania się. Jest gotów do wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną oraz do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D8tzpw_W04 Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym procesy zachodzące podczas przechowywania surowców pochodzenia wodnego. Zna w stopniu zaawansowanym metody zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania chłodniczego i zamrażalniczego. | 2,0 | Student nie zna procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych |
3,0 | Student osiągnął 60% zaawansowanej wiedzy dotyczącej procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych. | |
3,5 | Student osiągnął 70% zaawansowanej wiedzy dotyczącej procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych. | |
4,0 | Student osiągnął 80% zaawansowanej wiedzy dotyczącej procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych. | |
4,5 | Student osiągnął 90% zaawansowanej wiedzy dotyczącej procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych. | |
5,0 | Student osiągnął 95 - 100% zaawansowanej wiedzy dotyczącej procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D8tzpw_U04 Potrafi wyszukiwać informacje i wykorzystać posiadaną wiedzę. Potrafi analizować i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie. | 2,0 | Student nie potrafi wyszukiwać informacji i wykorzystać posiadanej wiedzy. Nie potrafi analizować i wykorzystywać potrzebnych informacji pochodzące z literatury, baz danych i innych źródeł. Nie potrafi pracować indywidualnie i w zespole, nie potrafi zrealizować zadania w wyznaczonym terminie. |
3,0 | Student osiągnął 60% umiejętności polegających na wyszukiwaniu informacji i wykorzystaniu posiadanej wiedzy. Umiejętności analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Umiejętności pracy indywidualneji w zespole, realizacji zadań w wyznaczonym terminie. | |
3,5 | Student osiągnął 70% umiejętności polegających na wyszukiwaniu informacji i wykorzystaniu posiadanej wiedzy. Umiejętności analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Umiejętności pracy indywidualneji w zespole, realizacji zadań w wyznaczonym terminie. | |
4,0 | Student osiągnął 80% umiejętności polegających na wyszukiwaniu informacji i wykorzystaniu posiadanej wiedzy. Umiejętności analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Umiejętności pracy indywidualneji w zespole, realizacji zadań w wyznaczonym terminie. | |
4,5 | Student osiągnął 90% umiejętności polegających na wyszukiwaniu informacji i wykorzystaniu posiadanej wiedzy. Umiejętności analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Umiejętności pracy indywidualneji w zespole, realizacji zadań w wyznaczonym terminie. | |
5,0 | Student osiągnął 95 - 100% umiejętności polegających na wyszukiwaniu informacji i wykorzystaniu posiadanej wiedzy. Umiejętności analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Umiejętności pracy indywidualneji w zespole, realizacji zadań w wyznaczonym terminie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D8tzpw_K04 Student jest gotów do ciągłego samodoskonalenia i dokształcania się. Jest gotów do wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną oraz do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | 2,0 | Student jest gotów do ciągłego samodoskonalenia i dokształcania się. Student nie jest gotów do wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Nie jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną oraz do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
3,0 | Jakość wykonywanej przez studenta pracy oraz jego aktywność wskazują na 60% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Ponoszenie odpowiedzialności za pracę własną oraz ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
3,5 | Jakość wykonywanej przez studenta pracy oraz jego aktywność wskazują na 70% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną oraz ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
4,0 | Jakość wykonywanej przez studenta pracy oraz jego aktywność wskazują na 80% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Ponoszenie odpowiedzialności za pracę własną oraz ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
4,5 | Jakość wykonywanej przez studenta pracy oraz jego aktywność wskazują na 90% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Ponoszenie odpowiedzialności za pracę własną oraz ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
5,0 | Jakość wykonywanej przez studenta pracy oraz jego aktywność wskazują na 95 - 100% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Ponoszenie odpowiedzialności za pracę własną oraz ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. |
Literatura podstawowa
- Kołakowski E., Technologia mrożonych przetworów rybnych, Wydawnictwo Morskie, 1983
- Sikorski Z.E., Technologia żywności pochodzenia morskiego, 2000
Literatura dodatkowa
- Czasopisma branżowe: chłodnictwo, Magazyn Przemysłu Rybnego, Żywność Technologia Jakość, Refrigeration