Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności

Sylabus przedmiotu Intercultural Communication:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Intercultural Communication
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Szymańska <Katarzyna_Szymanska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>, Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 27 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1No prerequisites.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie sprawności w komunikacji interpersonalnej w multikuturowych środowiskach pracy.
C-2Zwiększenie świadomości kulturowej oraz apobieganie stereotypom i uprzedzeniom
C-3Rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów, które uwzględniają różnice kulturowe i pomagają w budowaniu porozumienia i harmonii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Communication and culture. Iceberg model of communication - conscious and unconscious elements of culture. Cultural Awareness and Sensitivity.3
T-W-2Dimensions of culture - communication contexts: individualism versus collectivism; masculinity versus femininity; task-based versus relationship-based; low-ceremoniality versus ceremoniality; expressiveness versus restraint; monochronous versus polychronous; individualism versus collectivism.6
T-W-3Nonverbal Communication Across Cultures3
T-W-4Cultural Stereotypes and Bias3
T-W-5Conflict Resolution Across Cultures3
T-W-6Cross-Cultural Communication in the Workplace3
T-W-7Intercultural Communication in Media and Technology3
T-W-8Intercultural Competence Development3
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Lecture participation27
A-W-2Individual literature studies22
A-W-3Repetition of the lecture content to the written test25
A-W-4One-on-On Teaching Consultation2
76

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody aktywizujące – wykład informacyjny i problemoway, dyskusja dydaktyczna, prezentacja multimedialan praca w grupach.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obserwacja i ocena aktywności w trakcie dyskusji i pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_A3-4_W01
Student posiada wiedzę o regułach sprawnego komunikowania się z środowisku zróżnicowanym kulturowo oraz zna alteratywne formy rozwiązywania konfliktów.
TZZ_2A_W13, TZZ_2A_W14C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_A3-4_U01
Student dysponuje umiejętnością efekytwnego komunikowania się w sródowisku zróżnicowanym kulturowo oraz używa technik, które usprawniają komunikację także w celu rozwiązywania konfliktów. Posiada umiejętność pracy w grupie oraz do ciągłego doskonalenia się.
TZZ_2A_U02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_A3-4_K01
Student posiada kompetencje komunikacyjne i negocjacyjne umożliwiające efektywną pracę w zespole zróżnicowanym kulturowo. Potrafi raportować swoje zadania oraz sprawnie wykorzystywać multimedia.
TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_A3-4_W01
Student posiada wiedzę o regułach sprawnego komunikowania się z środowisku zróżnicowanym kulturowo oraz zna alteratywne formy rozwiązywania konfliktów.
2,0Unacceptable understanding of course material
3,0Serious deficiencies in understanding the core subject material
3,5Some deficiencies in understanding the subject material
4,0Some deficiencies in understanding the core subject material
4,5Some mild deficiencies in Mastery of subject material
5,0Complete Mastery of subject material

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_A3-4_U01
Student dysponuje umiejętnością efekytwnego komunikowania się w sródowisku zróżnicowanym kulturowo oraz używa technik, które usprawniają komunikację także w celu rozwiązywania konfliktów. Posiada umiejętność pracy w grupie oraz do ciągłego doskonalenia się.
2,0Unacceptable understanding of course material
3,0Serious deficiencies in understanding the core subject material
3,5Some deficiencies in understanding the subject material
4,0Some deficiencies in understanding the core subject material
4,5Some mild deficiencies in Mastery of subject material
5,0Complete Mastery of subject material

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_A3-4_K01
Student posiada kompetencje komunikacyjne i negocjacyjne umożliwiające efektywną pracę w zespole zróżnicowanym kulturowo. Potrafi raportować swoje zadania oraz sprawnie wykorzystywać multimedia.
2,0Unacceptable understanding of course material
3,0Serious deficiencies in understanding the core subject material
3,5Some deficiencies in understanding the subject material
4,0Some deficiencies in understanding the core subject material
4,5Some mild deficiencies in Mastery of subject material
5,0Complete Mastery of subject material

Literatura podstawowa

  1. Guido Rings, Sebastian Rasinger (edited by), The Cambridge Handbook of Intercultural Communication, Cambridge University Press, 2022
  2. Cheong Pauline Hope, Martin Judith N., Macfadyen Leah P. (edited by), New Media and Intercultural Communication, SAGE PublicationsPeter Lang, Peter Lang, Peter Lang Publishing Inc. New York, 2012
  3. Devito Joseph, The Interpersonal Communication Book, Global Edition, Pearson Education, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Goodman Michael B., Intercultural Communication for Managers, Business Expert Press, 2013
  2. Kelly Alex, Social Skills, Taylor&Francis, 2018
  3. Stanisław Lem, Fiasco, Penguin Books, 2023

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Communication and culture. Iceberg model of communication - conscious and unconscious elements of culture. Cultural Awareness and Sensitivity.3
T-W-2Dimensions of culture - communication contexts: individualism versus collectivism; masculinity versus femininity; task-based versus relationship-based; low-ceremoniality versus ceremoniality; expressiveness versus restraint; monochronous versus polychronous; individualism versus collectivism.6
T-W-3Nonverbal Communication Across Cultures3
T-W-4Cultural Stereotypes and Bias3
T-W-5Conflict Resolution Across Cultures3
T-W-6Cross-Cultural Communication in the Workplace3
T-W-7Intercultural Communication in Media and Technology3
T-W-8Intercultural Competence Development3
27

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Lecture participation27
A-W-2Individual literature studies22
A-W-3Repetition of the lecture content to the written test25
A-W-4One-on-On Teaching Consultation2
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_A3-4_W01Student posiada wiedzę o regułach sprawnego komunikowania się z środowisku zróżnicowanym kulturowo oraz zna alteratywne formy rozwiązywania konfliktów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W13Zna i rozumie w pogłębionym stopniu pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej oraz wpływ przemysłu spożywczego na funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich.
TZZ_2A_W14Zna i rozumie w pogłębionym stopniu ekonomiczne, prawne i społeczne aspekty związane z przemysłem spożywczym, w tym zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie sprawności w komunikacji interpersonalnej w multikuturowych środowiskach pracy.
C-2Zwiększenie świadomości kulturowej oraz apobieganie stereotypom i uprzedzeniom
C-3Rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów, które uwzględniają różnice kulturowe i pomagają w budowaniu porozumienia i harmonii.
Treści programoweT-W-1Communication and culture. Iceberg model of communication - conscious and unconscious elements of culture. Cultural Awareness and Sensitivity.
T-W-2Dimensions of culture - communication contexts: individualism versus collectivism; masculinity versus femininity; task-based versus relationship-based; low-ceremoniality versus ceremoniality; expressiveness versus restraint; monochronous versus polychronous; individualism versus collectivism.
T-W-3Nonverbal Communication Across Cultures
T-W-4Cultural Stereotypes and Bias
T-W-5Conflict Resolution Across Cultures
T-W-6Cross-Cultural Communication in the Workplace
T-W-7Intercultural Communication in Media and Technology
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące – wykład informacyjny i problemoway, dyskusja dydaktyczna, prezentacja multimedialan praca w grupach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja i ocena aktywności w trakcie dyskusji i pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Unacceptable understanding of course material
3,0Serious deficiencies in understanding the core subject material
3,5Some deficiencies in understanding the subject material
4,0Some deficiencies in understanding the core subject material
4,5Some mild deficiencies in Mastery of subject material
5,0Complete Mastery of subject material
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_A3-4_U01Student dysponuje umiejętnością efekytwnego komunikowania się w sródowisku zróżnicowanym kulturowo oraz używa technik, które usprawniają komunikację także w celu rozwiązywania konfliktów. Posiada umiejętność pracy w grupie oraz do ciągłego doskonalenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U02Potrafi pracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie sprawności w komunikacji interpersonalnej w multikuturowych środowiskach pracy.
C-2Zwiększenie świadomości kulturowej oraz apobieganie stereotypom i uprzedzeniom
C-3Rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów, które uwzględniają różnice kulturowe i pomagają w budowaniu porozumienia i harmonii.
Treści programoweT-W-1Communication and culture. Iceberg model of communication - conscious and unconscious elements of culture. Cultural Awareness and Sensitivity.
T-W-2Dimensions of culture - communication contexts: individualism versus collectivism; masculinity versus femininity; task-based versus relationship-based; low-ceremoniality versus ceremoniality; expressiveness versus restraint; monochronous versus polychronous; individualism versus collectivism.
T-W-3Nonverbal Communication Across Cultures
T-W-4Cultural Stereotypes and Bias
T-W-5Conflict Resolution Across Cultures
T-W-6Cross-Cultural Communication in the Workplace
T-W-7Intercultural Communication in Media and Technology
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące – wykład informacyjny i problemoway, dyskusja dydaktyczna, prezentacja multimedialan praca w grupach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja i ocena aktywności w trakcie dyskusji i pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Unacceptable understanding of course material
3,0Serious deficiencies in understanding the core subject material
3,5Some deficiencies in understanding the subject material
4,0Some deficiencies in understanding the core subject material
4,5Some mild deficiencies in Mastery of subject material
5,0Complete Mastery of subject material
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_A3-4_K01Student posiada kompetencje komunikacyjne i negocjacyjne umożliwiające efektywną pracę w zespole zróżnicowanym kulturowo. Potrafi raportować swoje zadania oraz sprawnie wykorzystywać multimedia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K02Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności z zakresu technologii żywności.
TZZ_2A_K03Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie sprawności w komunikacji interpersonalnej w multikuturowych środowiskach pracy.
Treści programoweT-W-1Communication and culture. Iceberg model of communication - conscious and unconscious elements of culture. Cultural Awareness and Sensitivity.
T-W-2Dimensions of culture - communication contexts: individualism versus collectivism; masculinity versus femininity; task-based versus relationship-based; low-ceremoniality versus ceremoniality; expressiveness versus restraint; monochronous versus polychronous; individualism versus collectivism.
T-W-3Nonverbal Communication Across Cultures
T-W-4Cultural Stereotypes and Bias
T-W-5Conflict Resolution Across Cultures
T-W-6Cross-Cultural Communication in the Workplace
T-W-7Intercultural Communication in Media and Technology
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące – wykład informacyjny i problemoway, dyskusja dydaktyczna, prezentacja multimedialan praca w grupach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja i ocena aktywności w trakcie dyskusji i pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Unacceptable understanding of course material
3,0Serious deficiencies in understanding the core subject material
3,5Some deficiencies in understanding the subject material
4,0Some deficiencies in understanding the core subject material
4,5Some mild deficiencies in Mastery of subject material
5,0Complete Mastery of subject material