Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności

Sylabus przedmiotu Bioinżynieria w przetwórstwie ryb i owoców morza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioinżynieria w przetwórstwie ryb i owoców morza
Specjalność technologia rybna
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 12 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 6 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z chemii, biologii ryb, technologii rybnej w zakresie studiowanego kierunku

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wybranymi procesami, technikami i obliczeniami inżynierskimi stosowanymi w przetwórstwie ryb i owoców morza i ich wpływem na jakość produktu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza wpływu żywienia na wybrane składniki chemiczne mięsa ryb6
T-L-2Ocena jakości fizyko-chemicznej kąpieli marynujących pozyskanych ze strumieni zanieczyszczonych w procesie separacji membranowej z przeznaczeniem do ponownego wykorzystania w przetwórstwie6
12
wykłady
T-W-1Wpływ naturalnych czynników środowiskowych (abiotycznych i biotycznych) na jakość surowca2
T-W-2Wpływ pokarmu na jakość surowca pozyskiwanego w hodowli2
T-W-3Techniki inżynierskie stosowane w przetwórstwie surowca2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Studiowanie literatury3
A-L-3Konsultacje z nauczyielem2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia6
A-L-5Opracowanie sprawozdań2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Konsultacje z prowadzącym1
A-W-3Przygotowanie do egzaminu17
A-W-4egzamin1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające - objaśnienie i opis

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z części wykładowej
S-2Ocena formująca: Ocena za wejściówki i sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiazujacych zasad pracy w laboratorium
S-5Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-27tr_W01
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu czynniki środowiskowe (abiotyczne i biotyczne) wpływające na jakość surowca pozyskiwanego ze środowiska wodnego. z uwzględnieniem wpływu składu stosowanego pokarmu na skład jakościowy surowca (np. miesa ryb). Zna i rozumie metody oczyszczania strumieni zanieczyszczonych powstających w przetwórstwie surowca rybnego i możliwości ich oczyszczania i zawracania do produkcji.
TZZ_2A_W11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-3S-5, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-27tr_U01
Student potrafi wykorzystać pogłębiona wiedzę z zakresu przedmiotu w zaplanowaniu i przeprowadzeniu badania doświadczalnego nad wpływem żywienia na wybrane składniki chemiczne mięsa ryb. Potrafi zastosować wiedzę z zakresu separacji membranowych do oczyszczania strumieni zanieczyszczonych i zastosować oczyszczone w procesie membranowym kąpiele marynujące w ponownym marynowaniu ryb.
TZZ_2A_U16C-1T-L-1, T-L-2M-2, M-3S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-27tr_K01
Student jest gotowy do aktywnej postawy w zdobywaniu i poszerzaniu wiedzy. jest gotowy do pracy w zespole i zdeterminowany do osiągnięcia prawidłowych wyników powierzonych zadań postępujać zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy i etyką zawodową.
TZZ_2A_K03C-1T-L-1, T-L-2M-3S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-27tr_W01
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu czynniki środowiskowe (abiotyczne i biotyczne) wpływające na jakość surowca pozyskiwanego ze środowiska wodnego. z uwzględnieniem wpływu składu stosowanego pokarmu na skład jakościowy surowca (np. miesa ryb). Zna i rozumie metody oczyszczania strumieni zanieczyszczonych powstających w przetwórstwie surowca rybnego i możliwości ich oczyszczania i zawracania do produkcji.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy w stopniu nie przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych.
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-27tr_U01
Student potrafi wykorzystać pogłębiona wiedzę z zakresu przedmiotu w zaplanowaniu i przeprowadzeniu badania doświadczalnego nad wpływem żywienia na wybrane składniki chemiczne mięsa ryb. Potrafi zastosować wiedzę z zakresu separacji membranowych do oczyszczania strumieni zanieczyszczonych i zastosować oczyszczone w procesie membranowym kąpiele marynujące w ponownym marynowaniu ryb.
2,0Student nie potrafi przeprowadzić zadanych poświadczeń laboratoryjnych, nie ma podstawowej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student w stopniu podstawowym posiada wiedzę z zakresu studiowanego przedmiotu i przy pomocy prowadzącego na każdym etapie potrafi przeprowadzić zadane doświadczenie laboratoryjne. Nie wykazuje wyraźnego zaangażowania w pracę.
3,5Student posiada wiedzę z zakresu studiowanego przedmiotu i przy małej pomocy prowadzącego potrafi przeprowadzić zadane doświadczenie laboratoryjne. Wykazuje zaangażowania w pracę.
4,0Student posiada wiedzę z zakresu studiowanego przedmiotu i przy sporadycznej pomocy prowadzącego potrafi przeprowadzić zadane doświadczenie laboratoryjne postępując zgodnie z odpowiednimi instrukcjami. Wykazuje zaangażowanie w pracę.
4,5Student posiada wiedzę z zakresu studiowanego przedmiotu i potrafi z dużą samodzielnością przeprowadzić zadane doświadczenie laboratoryjne postępując zgodnie z odpowiednimi instrukcjami. Wykazuje zaangażowania w pracę. Samodzielnie interpretuje uzyskane wyniki.
5,0Student posiada wiedzę z zakresu studiowanego przedmiotu i potrafi samodzielnie przeprowadzić zadane doświadczenie laboratoryjne postępując zgodnie z odpowiednimi instrukcjami. Wykazuje zaangażowania w pracę. Samodzielnie interpretuje uzyskane wyniki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-27tr_K01
Student jest gotowy do aktywnej postawy w zdobywaniu i poszerzaniu wiedzy. jest gotowy do pracy w zespole i zdeterminowany do osiągnięcia prawidłowych wyników powierzonych zadań postępujać zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy i etyką zawodową.
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rautenbach R., Procesy membranowe, WNT, Warszawa, 1996
  2. E. G. Daczkowska-Kozon, B. Sun Pan, Environmental Effects on Seafood Availability, Safety and Quality, CRC Press, New York, 2010, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza wpływu żywienia na wybrane składniki chemiczne mięsa ryb6
T-L-2Ocena jakości fizyko-chemicznej kąpieli marynujących pozyskanych ze strumieni zanieczyszczonych w procesie separacji membranowej z przeznaczeniem do ponownego wykorzystania w przetwórstwie6
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ naturalnych czynników środowiskowych (abiotycznych i biotycznych) na jakość surowca2
T-W-2Wpływ pokarmu na jakość surowca pozyskiwanego w hodowli2
T-W-3Techniki inżynierskie stosowane w przetwórstwie surowca2
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Studiowanie literatury3
A-L-3Konsultacje z nauczyielem2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia6
A-L-5Opracowanie sprawozdań2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Konsultacje z prowadzącym1
A-W-3Przygotowanie do egzaminu17
A-W-4egzamin1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_PO1-27tr_W01Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu czynniki środowiskowe (abiotyczne i biotyczne) wpływające na jakość surowca pozyskiwanego ze środowiska wodnego. z uwzględnieniem wpływu składu stosowanego pokarmu na skład jakościowy surowca (np. miesa ryb). Zna i rozumie metody oczyszczania strumieni zanieczyszczonych powstających w przetwórstwie surowca rybnego i możliwości ich oczyszczania i zawracania do produkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedzę w zakresie innowacyjnych surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wybranymi procesami, technikami i obliczeniami inżynierskimi stosowanymi w przetwórstwie ryb i owoców morza i ich wpływem na jakość produktu
Treści programoweT-W-1Wpływ naturalnych czynników środowiskowych (abiotycznych i biotycznych) na jakość surowca
T-W-2Wpływ pokarmu na jakość surowca pozyskiwanego w hodowli
T-W-3Techniki inżynierskie stosowane w przetwórstwie surowca
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-3Metody podające - objaśnienie i opis
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z części wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy w stopniu nie przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych.
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_PO1-27tr_U01Student potrafi wykorzystać pogłębiona wiedzę z zakresu przedmiotu w zaplanowaniu i przeprowadzeniu badania doświadczalnego nad wpływem żywienia na wybrane składniki chemiczne mięsa ryb. Potrafi zastosować wiedzę z zakresu separacji membranowych do oczyszczania strumieni zanieczyszczonych i zastosować oczyszczone w procesie membranowym kąpiele marynujące w ponownym marynowaniu ryb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U16Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę aby logicznie powiązać czynniki biologiczne z przetwarzaniem i jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wybranymi procesami, technikami i obliczeniami inżynierskimi stosowanymi w przetwórstwie ryb i owoców morza i ich wpływem na jakość produktu
Treści programoweT-L-1Analiza wpływu żywienia na wybrane składniki chemiczne mięsa ryb
T-L-2Ocena jakości fizyko-chemicznej kąpieli marynujących pozyskanych ze strumieni zanieczyszczonych w procesie separacji membranowej z przeznaczeniem do ponownego wykorzystania w przetwórstwie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające - objaśnienie i opis
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena za wejściówki i sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiazujacych zasad pracy w laboratorium
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za kolokwium z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić zadanych poświadczeń laboratoryjnych, nie ma podstawowej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student w stopniu podstawowym posiada wiedzę z zakresu studiowanego przedmiotu i przy pomocy prowadzącego na każdym etapie potrafi przeprowadzić zadane doświadczenie laboratoryjne. Nie wykazuje wyraźnego zaangażowania w pracę.
3,5Student posiada wiedzę z zakresu studiowanego przedmiotu i przy małej pomocy prowadzącego potrafi przeprowadzić zadane doświadczenie laboratoryjne. Wykazuje zaangażowania w pracę.
4,0Student posiada wiedzę z zakresu studiowanego przedmiotu i przy sporadycznej pomocy prowadzącego potrafi przeprowadzić zadane doświadczenie laboratoryjne postępując zgodnie z odpowiednimi instrukcjami. Wykazuje zaangażowanie w pracę.
4,5Student posiada wiedzę z zakresu studiowanego przedmiotu i potrafi z dużą samodzielnością przeprowadzić zadane doświadczenie laboratoryjne postępując zgodnie z odpowiednimi instrukcjami. Wykazuje zaangażowania w pracę. Samodzielnie interpretuje uzyskane wyniki.
5,0Student posiada wiedzę z zakresu studiowanego przedmiotu i potrafi samodzielnie przeprowadzić zadane doświadczenie laboratoryjne postępując zgodnie z odpowiednimi instrukcjami. Wykazuje zaangażowania w pracę. Samodzielnie interpretuje uzyskane wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_PO1-27tr_K01Student jest gotowy do aktywnej postawy w zdobywaniu i poszerzaniu wiedzy. jest gotowy do pracy w zespole i zdeterminowany do osiągnięcia prawidłowych wyników powierzonych zadań postępujać zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy i etyką zawodową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K03Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wybranymi procesami, technikami i obliczeniami inżynierskimi stosowanymi w przetwórstwie ryb i owoców morza i ich wpływem na jakość produktu
Treści programoweT-L-1Analiza wpływu żywienia na wybrane składniki chemiczne mięsa ryb
T-L-2Ocena jakości fizyko-chemicznej kąpieli marynujących pozyskanych ze strumieni zanieczyszczonych w procesie separacji membranowej z przeznaczeniem do ponownego wykorzystania w przetwórstwie
Metody nauczaniaM-3Metody podające - objaśnienie i opis
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Obserwacja ciągła w trakcie zajęć dydaktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia.
3,5
4,0
4,5
5,0