Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
Sylabus przedmiotu Wybrane działy w technologii produktów roślinnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane działy w technologii produktów roślinnych | ||
Specjalność | technologia i biotechnologia żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość wiedzy z zakresu technologii roślinnej, technologii ogólnej, biochemii i inżynierii procesowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy w zakresie wybranych technologii przetwórstwa surowców roślinnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena jakości i sposób parzenia wybranych herbat dostępnych na rynku krajowym. | 2 |
T-L-2 | Ocena ziarna kawowca, kaw w postaci sypkiej i po sporządzeniu naparu. | 2 |
T-L-3 | Wpływ procesu zagęszcznia na jakość produktu pomidorowego. | 2 |
T-L-4 | Porównanie jakości gotowych suszy owocowych i warzywnych w zależności od zastosowanej do ich produkcji metody suszenia. | 2 |
T-L-5 | Porównanie i ocena jakości dostępnych na rynku krajowym napoi typu "instant". | 2 |
T-L-6 | Ocena jakości wybranych asortymentów czekolad i produkcja wafli z masą czekoladową. | 2 |
T-L-7 | Jakość sensoryczna wybranych zup i kisieli typu instant. | 2 |
T-L-8 | Charakterystyka owoców runa leśnego z uwzględnieniem produkcji batonów prozdrowotnych z dodatkiem żurawiny i orzechów laskowych. | 2 |
T-L-9 | Ocena jakości ziół świezych i wykorzystanie wybranych metod w ich utrwalaniu. | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka i technologia produkcji herbat. | 3 |
T-W-2 | Charakterystyka i technologi produkcji kawy. | 2 |
T-W-3 | Zastosowanie kriokoncentracji w przetwórstwie surowców roślinych. | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka i technologia produkcji kakao. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka, wartość odżywcza i wykorzystanie owoców runa leśnego. | 2 |
T-W-6 | Substancje antyżywieniowe produktów roślinnych i metody ich inaktywacji. | 2 |
T-W-7 | Charkterystyka i technologia produkcji czekolad. | 2 |
T-W-8 | Charakterystyka i znaczenie nutraceutyków w żywności. | 3 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Aktywny udział w ćwiczeniach laboratoryjnych | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie się do kolokwium | 18 |
A-L-3 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 2 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywny udział w wykładach | 18 |
A-W-2 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 16 |
A-W-4 | Udział w egzaminie pisemnym | 2 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z użyciem metod audiowizualnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład - egzamin w formie wypowiedzi pisemnych (ilość zagadnień - 5). |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalana na podstawie średniej z ocen 4 pisemnych kolokwiów. |
S-3 | Ocena formująca: ocena prezentacji |
S-4 | Ocena formująca: Ocena postawy na zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C7tibz_W01 Zna i rozumie wykorzystanie procesów mikrobiologicznych w przetwórstwie roślinnym w stopniu zaawansowanym, zna i rozumie stosowanie nowoczesnych metod przetwórczych oraz zasady projektowania żywności pochodzenia roślinnego. | TZZ_2A_W05, TZZ_2A_W11 | — | — | C-1 | T-L-4, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
TZZ_2A_C7tibz_W02 Zna i rozumie cechy fizykochemiczne i wartość odżywczą surowców roślinnych w zaawansowanym stopniu. | TZZ_2A_W12 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C7tibz_U01 Posiada umiejętność wykorzystywania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. | TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-W-7, T-W-6 | M-1, M-2 | S-3 |
TZZ_2A_C7tibz_U02 Ma umiejętność samokształcenia, potrafi opracować procedury produkcji i dokumentację technologiczną produktów roślinnych. Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachatniania produktów roślinnych. | TZZ_2A_U15, TZZ_2A_U13, TZZ_2A_U05 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-8 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C7tibz_K01 Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania. | TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-8 | M-1, M-2 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C7tibz_W01 Zna i rozumie wykorzystanie procesów mikrobiologicznych w przetwórstwie roślinnym w stopniu zaawansowanym, zna i rozumie stosowanie nowoczesnych metod przetwórczych oraz zasady projektowania żywności pochodzenia roślinnego. | 2,0 | Wiedza na temat wykorzystania procesów mikrobiologicznych w przetwórstwie roślinnym, stosowania nowoczesnych metod przetwórczych oraz zasad projektowania żywności pochodzenia roślinnego jest niewystarczająca. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. | |
TZZ_2A_C7tibz_W02 Zna i rozumie cechy fizykochemiczne i wartość odżywczą surowców roślinnych w zaawansowanym stopniu. | 2,0 | Wiedza w zakresie surowców roślinnych ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej jest niewystarczająca. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C7tibz_U01 Posiada umiejętność wykorzystywania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. | 2,0 | Umiejętność wykorzystywania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, opravowania i zrealizacji harmonogramów prac jest niewystarczająca. |
3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. | |
TZZ_2A_C7tibz_U02 Ma umiejętność samokształcenia, potrafi opracować procedury produkcji i dokumentację technologiczną produktów roślinnych. Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachatniania produktów roślinnych. | 2,0 | Umiejętność samokształcenia, opracowania procedur produkcji i dokumentacji technologicznej produktów roślinnych oraz zastosowania w praktyce nowych metod uszlachatniania produktów roślinnych jest niewystarczająca. |
3,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C7tibz_K01 Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania. | 2,0 | Świadomość działań w sposób przedsiębiorczy, potrzeby informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz potrzeby ciągłego dokształcania jest niewystarczająca. |
3,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Świadomość studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu. |
Literatura podstawowa
- Gawęcki J., Czapski J., Warzywa i owoce. Przetwórstwo i rola w żywieniu człowieka., WUP, Poznań, 2017
- Świderski F., Towaroznawstwo żywności przetworzonej z elementami technologii., SGGW, Warszawa, 2010
- Lewicki P., Inżynieria procesowa i aparatura przemysłu spożywczego., WNT, Warszawa, 2017
- Czasopismo branżowe: Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny., SIGMA-NOT, Warszawa
Literatura dodatkowa
- Czasopismo branżowe: Przemysł Spożywczy, SIGMA-NOT, Warszawa
- Czasopismo: Foods