Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomia z elementami prawa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia z elementami prawa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Brocki <Wojciech.Brocki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości wyniesione ze szkoły średniej w zakresie matematyki i wiedzy o społeczeństwie. Znajomość lokalnego i krajowego rynku.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalajacych na rozumienie kategorii ekonomicznych, opis i interpretację zjawisk ekonomicznych, rozumienie znaczenia procesów gospodarczych, wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawy prawa, gałęzie prawa i ich charakterystyka3
T-W-2Stosunki prawne. Prawo w Polsce-Konstytucja. Prawo UE.4
T-W-3Wybrane problemy współczesnej ekonomii. Zrównoważony rozwój3
T-W-4Gospodarka rynkowa. Modele gospodarki (wolna konkurencja, monopol, oligopol).2
T-W-5Wybór konsumenta i producenta w gospodarce rynkowej3
T-W-6Mikro i makroekonomia2
T-W-7Czynniki wytwórcze2
T-W-8Pieniądz i systemy pieniężne2
T-W-9Inflacja i rola banków3
T-W-10Bezrobocie i zatrudnienie3
T-W-11Kryzysy gospodarcze -problemy rozwoju współczesnego świata2
T-W-12Zaliczenie wykładów.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajeciach30
A-W-2Przygotowanie do zajeć10
A-W-3Samodzielna praca studenta10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Film
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Prace domowe
S-3Ocena formująca: Zaliczenie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_A10_W01
powinien definiować marketing
TZZ_1A_W19C-1T-W-11, T-W-8, T-W-4, T-W-9M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_A10_U01
Potrafi postrzegać narzędzia marketingu jako źródło potencjanych sukcesów firmy
TZZ_1A_U20C-1T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-12, T-W-4, T-W-9M-1, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_A10_K01
Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w działalnosci gospodarczej podmiotów
TZZ_1A_K01C-1T-W-1, T-W-10, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-12, T-W-4, T-W-9M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_A10_W01
powinien definiować marketing
2,0
3,0Umie definiować marketing
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_A10_U01
Potrafi postrzegać narzędzia marketingu jako źródło potencjanych sukcesów firmy
2,0
3,0Postrzega narzędzia marketingu jako źródło potencjalnych sukcesów firmy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_A10_K01
Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w działalnosci gospodarczej podmiotów
2,0
3,0Rozumie rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działalności gospodraczej podmiotów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kufel J., Siuda W., Prawo gospodarcze, Scriptus, Poznań, 2008
  2. Begg, D. Fisher S., Dornbush R., Ekonomia, PWN, Warszawa, 2009
  3. Beksiak J. red, Ekonomia, PWN, Warszawa, 2000
  4. Beksiak J., Ekonomia kurs podstawowy, CH Beck, Warszawa, 2007
  5. Brocki W., Odpowiedzialne rybołówstwo jako element zrównoważonego rozwoju, ZUT, Szczecin, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy prawa, gałęzie prawa i ich charakterystyka3
T-W-2Stosunki prawne. Prawo w Polsce-Konstytucja. Prawo UE.4
T-W-3Wybrane problemy współczesnej ekonomii. Zrównoważony rozwój3
T-W-4Gospodarka rynkowa. Modele gospodarki (wolna konkurencja, monopol, oligopol).2
T-W-5Wybór konsumenta i producenta w gospodarce rynkowej3
T-W-6Mikro i makroekonomia2
T-W-7Czynniki wytwórcze2
T-W-8Pieniądz i systemy pieniężne2
T-W-9Inflacja i rola banków3
T-W-10Bezrobocie i zatrudnienie3
T-W-11Kryzysy gospodarcze -problemy rozwoju współczesnego świata2
T-W-12Zaliczenie wykładów.1
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajeciach30
A-W-2Przygotowanie do zajeć10
A-W-3Samodzielna praca studenta10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_A10_W01powinien definiować marketing
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W19Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie ekonomiki i rachunkowości, zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, zarządzania przedsiębiorstwem, ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalajacych na rozumienie kategorii ekonomicznych, opis i interpretację zjawisk ekonomicznych, rozumienie znaczenia procesów gospodarczych, wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawa.
Treści programoweT-W-11Kryzysy gospodarcze -problemy rozwoju współczesnego świata
T-W-8Pieniądz i systemy pieniężne
T-W-4Gospodarka rynkowa. Modele gospodarki (wolna konkurencja, monopol, oligopol).
T-W-9Inflacja i rola banków
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie definiować marketing
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_A10_U01Potrafi postrzegać narzędzia marketingu jako źródło potencjanych sukcesów firmy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U20Potrafi dostrzegać aspekty pozatechniczne w rozwiązywaniu problemów technologicznych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalajacych na rozumienie kategorii ekonomicznych, opis i interpretację zjawisk ekonomicznych, rozumienie znaczenia procesów gospodarczych, wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawa.
Treści programoweT-W-1Podstawy prawa, gałęzie prawa i ich charakterystyka
T-W-7Czynniki wytwórcze
T-W-2Stosunki prawne. Prawo w Polsce-Konstytucja. Prawo UE.
T-W-12Zaliczenie wykładów.
T-W-4Gospodarka rynkowa. Modele gospodarki (wolna konkurencja, monopol, oligopol).
T-W-9Inflacja i rola banków
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Postrzega narzędzia marketingu jako źródło potencjalnych sukcesów firmy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_A10_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w działalnosci gospodarczej podmiotów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalajacych na rozumienie kategorii ekonomicznych, opis i interpretację zjawisk ekonomicznych, rozumienie znaczenia procesów gospodarczych, wykorzystania podstawowych narzędzi ekonomicznych do opisu realnych problemów gospodarczych. Ponadto zaznajomienie studentów z elementami prawa.
Treści programoweT-W-1Podstawy prawa, gałęzie prawa i ich charakterystyka
T-W-10Bezrobocie i zatrudnienie
T-W-8Pieniądz i systemy pieniężne
T-W-7Czynniki wytwórcze
T-W-2Stosunki prawne. Prawo w Polsce-Konstytucja. Prawo UE.
T-W-6Mikro i makroekonomia
T-W-12Zaliczenie wykładów.
T-W-4Gospodarka rynkowa. Modele gospodarki (wolna konkurencja, monopol, oligopol).
T-W-9Inflacja i rola banków
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działalności gospodraczej podmiotów
3,5
4,0
4,5
5,0