Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | TZZ_1A_D1tzpw_W01 | Student zna i rozumie klasyfikację hydrobiontów oraz wie jak scharakteryzować ich budowę, funkcjonowanie, zna ich rolę w ekosystemach oraz wykorzystanie |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TZZ_1A_W05 | Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Zna i rozumie procesy zachodzące w środowisku, rozumie potrzebę monitoringu środowiska. |
---|
TZZ_1A_W13 | Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmiany w nich zachodzące podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. |
Cel przedmiotu | C-3 | Zapoznanie z biologią i funkcjonowaniem podstawowych grup sytematycznych hydrobiontów |
---|
C-1 | Zapoznanie studenta z różnorodnością świata zwierząt i roślin żyjących w wodach śródlądowych i morskich. |
C-2 | Zapoznanie studenta ze znaczeniem hydrobiontów w ekosystemamach wodnych i możliwościami wykorzystania w różnych działach gospodarki, a szczególnie przez przemysł spożywczy |
Treści programowe | T-L-4 | Annelida (pierścienice)
Charakterystyczne cechy typu Annelida. Homonomia i heteronomia. Rozmnażanie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek. Przystosowania Hirudinea do pasożytnictwa. Znaczenie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek w środowisku. |
---|
T-L-3 | Rotatoria (wrotki)
Budowa i biologia wrotków: jama ciała, układ trawienny, wydalniczy i nerwowy; różnice pomiędzy wrotkami planktonowymi i osiadłymi. Znaczenie omawianych grup w środowisku. |
T-L-1 | Porifera (Spongia) – gąbki
Ogólna budowa gąbek, budowa i powstawanie szkieletu, rozmnażanie bezpłciowe gąbek. Rola gąbek w środowisku. Charakterystyka rzędu Ceractinomorpha. |
T-L-2 | Coelenterata (parzydełkowce)
Charakterystyka typu parzydełkowców oraz poszczególnych gromad i podgromad. Budowa polipa i meduzy u omawianych gromad. Przemiana pokoleń. |
T-L-10 | Budowa oraz rozpoznawanie przedstawicieli hydrofitów w gromadzie Telomophyta w klasie Lilioliopsida |
T-L-11 | Praktyczne rozpoznawanie sinic i glonów mikroskopowych oraz makrohydrofitów |
T-L-8 | Budowa oraz rozpoznawanie przedstawicieli glonów w gromadach: Heterokontophyta, Chlorophyta i Rodophyta. |
T-L-5 | Bryozoa (mszywioły)
Budowa i biologia mszywiołów; znaczenie mszywiołów w środowisku.
Echinodermata (szkarłupnie)
Cechy charakterystyczne Echinodermata i cechy gromad rozgwiazd, wężowideł, jeżowców, strzykw, liliowców – budowa zewnętrzna, wewnętrzna (budowa szkieletu, układ pokarmowy, nerwowy, narządy zmysłu, układ ambulakralny, oddechowy, krwionośny, pseudohemalny; wydalanie). |
T-L-9 | Budowa oraz rozpoznawanie przedstawicieli hydrofitów w gromadzie Telomophyta w klasie Magnoliopsida |
T-L-7 | Budowa oraz identyfikacja przedstawicieli słodkowodnych Cyanophyta. |
T-W-2 | Gąbki (Porifera) – budowa i systematyka, biologia gąbek (odżywianie, rozmnażanie), znaczenie. Parzydełkowce (Cnidaria) – charakterystyczne cechy, typy komórek, przemiana pokoleń. Stułbiopławy (Hydrozoa) i krążkopławy (Scyphozoa) – budowa, podział, znaczenie, koralowce (Anthozoa) – budowa, systematyka, znaczenie. |
T-W-4 | Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda), systematyka. Skorupiaki (Crustacea) – charakterystyka, systematyka. Skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: skrzelonogi (Branchiopoda) (ze szczególnym uwzględnieniem wioślarek (Cladocera), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i splewki (Branchiura), wąsonogi (Cirripedia).Charakterystyka i systematyka skorupiaków wyższych (Malacostraca); Stomatopoda (ustonogi), Euphausiacea (szczętki=eufauzje=kryle) oraz Decapoda (dziesięcionogi). Biologia, znaczenie i możliwości wykorzytania w technologii żywności przedstawicieli sekcji: Caridea, Astacidae, Palinura, Brachyura i Anomura. |
T-W-3 | Budowa i biologia wirków (Turbellaria) i wrotków (Rotatoria) i ich znaczenie w ekosystemach wodnych. Charakterystyczne cechy pierścienic (Annelida). Cechy wieloszczetów (Polychaeta). Różnice pomiędzy wieloszczetami pełzającymi (Errantia) a osiadłymi (Sedentaria). Cechy skąposzczetów (Oligochaeta). |
T-W-5 | Ogólna charakterystyka, budowa i biologia mięczaków (Mollusca). Systematyka, cechy wyróżniające, sposoby poruszania się i odżywiania gromad mięczaków użytkowych oraz przedstawiciele: Gastropoda (ślimaki), Bivalvia (małże) i Cephalopoda (głowonogi). |
T-W-6 | Mszywioły (Bryozoa) – budowa, biologia, znaczenie. Ramienionogi (Brachiopoda) – charakterystyka. Charakterystyka szkarłupni (Echinodermata). Budowa, biologia i znaczenie: liliowców (Crinoidea), rozgwiazd (Asteroidea), wężowideł (Ophiuroidea), jeżowców (Echinoidea) i strzykw (Holothurioidea). |
T-W-9 | Stopnie organizacji morfologicznej w gromadach: Cyanophyta, Heterokontophyta, Rodophyta i Chlorophyta, charakterystyka, przedstawieciele i znaczenie |
T-W-10 | Cechy wyróżniające hydrofity z gromady Telomophyta, klasy Magnoliopsida i Liliopsida, przedstawiciele i znaczenie |
T-W-8 | Wodne, kręgowce z podtypu Vertebrata (kręgowce): Amphibia (płazy), Reptilia (gady) i Mammalia (ssaki) Systematyka, ogólna charakterystyka i cechy wyróżniające, ważniejszi przedstawiciele. |
T-W-7 | Szczecioszczękie – (Chaetognatha) – charakterystyka, znaczenie. Charakterystyczne cechy strunowców (Chordata). Charakterystyka osłonic (Tunicata), systematyka. Ogonice (Appendiculariae), żachwy (Ascidiae), sprzągle (Salpae) – budowa, biologia. Bezczaszkowce (Acrania) – budowa, biologia. |
Metody nauczania | M-1 | Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna) |
---|
M-2 | Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych w preparatach |
---|
S-1 | Ocena formująca: Wejściówka- student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny, który przygotował w domu |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |