Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy chłodnictwa i przechowalnictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy chłodnictwa i przechowalnictwa | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia / biochemia |
W-2 | Fizyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wstępne, szkolenie z obsługi urządzeń i aparatów, omówienie sposobu wykonania ćwiczeń. | 1 |
T-L-2 | Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie. Pomiar aktywności wody. | 2 |
T-L-3 | Proces zamrażania "freeze flo". | 2 |
T-L-4 | Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych. | 2 |
T-L-5 | Wpływ metody rozmrażania na zmiany masy surowców mięsnych. | 2 |
T-L-6 | Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców. | 2 |
T-L-7 | Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu. | 2 |
T-L-8 | Ćwiczenie zaliczeniowe. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele przechowalnictwa żywności. Podział produktów ze względu na poziom przejawów życiowych. | 1 |
T-W-2 | Podstawowe procesy technologii chłodniczej. Metody chłodzenia żywności. Zasady i sposoby schładzania poszczególnych grup towarowych żywności. | 2 |
T-W-3 | Metody zamrażania żywności. Zasady i sposoby zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Szybkość zamrażania. | 2 |
T-W-4 | Przechowalnictwo produktów roślinnych i zwierzęcych. | 2 |
T-W-5 | Technologia i technika odchładzania i rozmrażania żywności. | 2 |
T-W-6 | Jakość produktów mrożonych. Klasyfikacja i charakterystyka zmian występujących podczas zamrażalniczego przechowywania żywności. | 2 |
T-W-7 | Przechowalnictwo produktów nieutrwalonych. Podział produktów pod względem wrażliwości na szybkość mrożenia. | 2 |
T-W-8 | Wpływ szybkości zamrażania i rozmrażania na wyciek rozmrażalniczy. Temperatura a prędkość procesów biochemicznych. | 1 |
T-W-9 | Nowoczesne metody zamrażania i rozmrażania żywności. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w ćwiczeniach | 15 |
A-L-2 | Konsultacje z nauczycielem akademickim | 1 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-3 | Udział w egzaminie | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium pisemne |
S-3 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin testowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D20zcid_W01 Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zmiany przechowalnicze żywności. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. | TZZ_1A_W03, TZZ_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D20zcid_U01 Student potrafi wyszukiwać, zrozumieć, przeanalizować i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole. Potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie. | TZZ_1A_U01 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2 | S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D20zcid_K01 Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jest gotów do wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy). Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy. | TZZ_1A_K04 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2, S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D20zcid_W01 Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zmiany przechowalnicze żywności. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie procesów zachodzacych podczas przechowywania żywności. |
3,0 | Student w 60% osiągnął zaawansowaną wiedzę dotyczącą procesów zachodzacych podczas przechowywania żywności. | |
3,5 | Student w 70% osiągnął zaawansowaną wiedzę dotyczącą procesów zachodzacych podczas przechowywania żywności. | |
4,0 | Student w 70% osiągnął zaawansowaną wiedzę dotyczącą procesów zachodzacych podczas przechowywania żywności. | |
4,5 | Student w 70% osiągnął zaawansowaną wiedzę dotyczącą procesów zachodzacych podczas przechowywania żywności. | |
5,0 | Student w 95 - 100% osiągnął zaawansowaną wiedzę dotyczącą procesów zachodzacych podczas przechowywania żywności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D20zcid_U01 Student potrafi wyszukiwać, zrozumieć, przeanalizować i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole. Potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności wyszukania informacji, a także analizy problemu i zinterpretowania informacji dotyczących chłodniczo przechowywanej żywności. Nie potrafi samodzielnie wyciągać właściwych wniosków |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym wyszukiwać informacje i analizować problem, interpretować informacje dotyczące przemian zachodzących w żywności podczas jej przechowywania. Potrafi wyciągać właściwe wnioski, ale z licznymi nieprawidłowościami. | |
3,5 | Student osiągnął 70% umiejętność wyszukiwania informacji i analizowania problemów związanych z przemianami zachodzącymi w żywności podczas jej przechowywania. W stopniu dostatecznym wyciąga właściwe wnioski. | |
4,0 | Student osiągnął 80% umiejętności wyszukiwania informacji analizy problemów dotyczących przemian zachodzących w żywności podczas jej przechowywania. Dobrze interpretuje informacje i wyciąga właściwe wnioski. | |
4,5 | Student osiągnął 90% umiejętności wyszukiwania informacji analizy problemów dotyczących przemian zachodzących w żywności podczas jej przechowywania. Prawie bezbłednie interpretuje informacje i wyciąga właściwe wnioski. | |
5,0 | Student osiągnął 95 - 100% umiejętności tj. potrafi doskonale wyszukiwać informacje i analizować problemy związane z przemianami zachodzącymi w żywności podczas jej przechowywania. Bardzo dobrze interpretuje informacje i wyciągać właściwe wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D20zcid_K01 Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jest gotów do wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy). Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | Student nie jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, nie wyznacza kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Nie jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy. |
3,0 | Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jego postępowanie wskazuje na 60% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia a także działania w sposób przedsiębiorczy. | |
3,5 | Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jego postępowanie wskazuje na 70% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia a także działania w sposób przedsiębiorczy. | |
4,0 | Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jego postępowanie wskazuje na 80% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia a także działania w sposób przedsiębiorczy. | |
4,5 | Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jego postępowanie wskazuje na 90% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia a także działania w sposób przedsiębiorczy. | |
5,0 | Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jego postępowanie wskazuje na 100% zaangażowanie w wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia a także działania w sposób przedsiębiorczy. |
Literatura podstawowa
- Jastrzębski W, Technologia obróbki chłodniczej., 2011
- Zina M., Utrwalanie i przechowywanie żywności., Wyd. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2008
- Cziżow G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych, WNT, W-wa, 2011
Literatura dodatkowa
- B. Krzysztofik, T. Dróżdż, Z. Sobol, P. Nawara, P. Wrona, Metody zabezpieczania i utrwalania surowców oraz produktów żywnościowych, Polskie Towarzystwo Inżynierii Rolniczej, Wydz. Inżynierii Produkcji i Informatyki, Kraków, 2015
- M. Shafiur Rahman (editor), Handbook of Food Preservation. Second Edition., CRC Press, Taylor & Francis Group, Londyn, 2007