Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: żywienie człowieka

Sylabus przedmiotu Surowce pomocnicze i dodatki do żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Surowce pomocnicze i dodatki do żywności
Specjalność ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 20 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz w zakresie cech fizykochemicznych i wartości odżywczej surowców

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-11. Przekazanie wiedzy w zakresie stosowania dodatków do żywności i ich wpływu na jakość produktów spożywczych. 2. Zalecenia i ewentualne zastrzeżenia w stosowaniu dodatków do żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Dodatki przedłużające trwałość żywności12
T-L-2Charakterystyka i zastosowanie dodatków kształtujących strukturę4
T-L-3Charakterystyka i zastosowanie dodatków kształtujących cechy sensoryczne4
20
wykłady
T-W-1Surowce pomocnicze stosowane w przetwórstwie żywności2
T-W-2Dodatki przedłużające trwałość żywności4
T-W-3Dodatki kształtujące cechy sensoryczne żywności2
T-W-4Dodatki kształtujące teksturę w żywności2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Samodzielne wykonanie ćwiczeń20
A-L-2Konsultacje z nauczycielem2
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów3
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Godziny kontaktowe z nauczycielem2
A-W-3Analiza wskazanej literatury2
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu9
A-W-5Udział w egzaminie pisemnym2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z użyciem technik audiowizualnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalona na podstawie ocen cząstkowych z trzech kolokwiów pisemnych uzyskanych przez studenta w czasie trwania zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Wykłady - egzamin w formie opisowej (ilość zagadnień - 5).
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr2-5oaizj_W01
Zna i rozumie zagadnienia w stopniu zaawansowanym na temat surowców pomocniczych i dodatków do żywności z uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
TZZ_2A_W11C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr2-5oaizj_U01
Potrafi wykorzystać informacje źródłowe pracując samodzielnie i w zespole i samokształcic się, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac, potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetnienia produktów spozywczych.
TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U01C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr2-5oaizj_K01
Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialnośći za pracę własną i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania.
TZZ_2A_K02C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-2, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr2-5oaizj_W01
Zna i rozumie zagadnienia w stopniu zaawansowanym na temat surowców pomocniczych i dodatków do żywności z uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
2,0Zasób wiedzy studenta na temat surowców pomocniczych i dodatków do żywności z uwzględnieniem nowych metod przetwarzania jest niewystarczający.
3,0Zasób wiedzy studenta na temat surowców pomocniczych i do datków do żywności spełnia minimalne wymagania
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr2-5oaizj_U01
Potrafi wykorzystać informacje źródłowe pracując samodzielnie i w zespole i samokształcic się, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac, potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetnienia produktów spozywczych.
2,0Umiejętność wykorzystania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, oraz opracowanie i zrealizowanie harmonogramu prac jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalająca, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr2-5oaizj_K01
Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialnośći za pracę własną i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania.
2,0Działanie w sposób przedsiębiorczy, rozumienie potrzeby informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, świadomość odpowiedzialności za pracę własną, i rozumienie potrzeby ciągłego dokształcania jest niewystarczające.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej standardu.

Literatura podstawowa

  1. Rutkowski A. i in., Substancje dodatkowe i składniki funkcjonalne żywności, AgroFood Technology, Czeladź, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Branen A.L.,DavidsinP.M.,Salmine S., Food Additives, Marcel Dekker INC, New York, 2002, Second Edition

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Dodatki przedłużające trwałość żywności12
T-L-2Charakterystyka i zastosowanie dodatków kształtujących strukturę4
T-L-3Charakterystyka i zastosowanie dodatków kształtujących cechy sensoryczne4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Surowce pomocnicze stosowane w przetwórstwie żywności2
T-W-2Dodatki przedłużające trwałość żywności4
T-W-3Dodatki kształtujące cechy sensoryczne żywności2
T-W-4Dodatki kształtujące teksturę w żywności2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Samodzielne wykonanie ćwiczeń20
A-L-2Konsultacje z nauczycielem2
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Godziny kontaktowe z nauczycielem2
A-W-3Analiza wskazanej literatury2
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu9
A-W-5Udział w egzaminie pisemnym2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr2-5oaizj_W01Zna i rozumie zagadnienia w stopniu zaawansowanym na temat surowców pomocniczych i dodatków do żywności z uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedzę w zakresie innowacyjnych surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
Cel przedmiotuC-11. Przekazanie wiedzy w zakresie stosowania dodatków do żywności i ich wpływu na jakość produktów spożywczych. 2. Zalecenia i ewentualne zastrzeżenia w stosowaniu dodatków do żywności.
Treści programoweT-L-3Charakterystyka i zastosowanie dodatków kształtujących cechy sensoryczne
T-L-1Dodatki przedłużające trwałość żywności
T-L-2Charakterystyka i zastosowanie dodatków kształtujących strukturę
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykłady z użyciem technik audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena końcowa ustalona na podstawie ocen cząstkowych z trzech kolokwiów pisemnych uzyskanych przez studenta w czasie trwania zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Wykłady - egzamin w formie opisowej (ilość zagadnień - 5).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta na temat surowców pomocniczych i dodatków do żywności z uwzględnieniem nowych metod przetwarzania jest niewystarczający.
3,0Zasób wiedzy studenta na temat surowców pomocniczych i do datków do żywności spełnia minimalne wymagania
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr2-5oaizj_U01Potrafi wykorzystać informacje źródłowe pracując samodzielnie i w zespole i samokształcic się, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac, potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetnienia produktów spozywczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U02Potrafi pracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U01Potrafi, w oparciu o krytyczną analizę literatury, rozwiązywać złożone nietypowe problemy technologiczne.
Cel przedmiotuC-11. Przekazanie wiedzy w zakresie stosowania dodatków do żywności i ich wpływu na jakość produktów spożywczych. 2. Zalecenia i ewentualne zastrzeżenia w stosowaniu dodatków do żywności.
Treści programoweT-L-3Charakterystyka i zastosowanie dodatków kształtujących cechy sensoryczne
T-L-1Dodatki przedłużające trwałość żywności
T-L-2Charakterystyka i zastosowanie dodatków kształtujących strukturę
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykłady z użyciem technik audiowizualnych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność wykorzystania informacji źródłowych pracując samodzielnie i w zespole, oraz opracowanie i zrealizowanie harmonogramu prac jest niewystarczająca.
3,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalająca, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr2-5oaizj_K01Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy, rozumie potrzebę informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, ma świadomość odpowiedzialnośći za pracę własną i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K02Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności z zakresu technologii żywności.
Cel przedmiotuC-11. Przekazanie wiedzy w zakresie stosowania dodatków do żywności i ich wpływu na jakość produktów spożywczych. 2. Zalecenia i ewentualne zastrzeżenia w stosowaniu dodatków do żywności.
Treści programoweT-L-3Charakterystyka i zastosowanie dodatków kształtujących cechy sensoryczne
T-L-1Dodatki przedłużające trwałość żywności
T-L-2Charakterystyka i zastosowanie dodatków kształtujących strukturę
T-W-1Surowce pomocnicze stosowane w przetwórstwie żywności
T-W-3Dodatki kształtujące cechy sensoryczne żywności
T-W-4Dodatki kształtujące teksturę w żywności
T-W-2Dodatki przedłużające trwałość żywności
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykłady z użyciem technik audiowizualnych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Działanie w sposób przedsiębiorczy, rozumienie potrzeby informowania społeczeństwa w zakresie problematyki żywieniowej, świadomość odpowiedzialności za pracę własną, i rozumienie potrzeby ciągłego dokształcania jest niewystarczające.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej standardu.