Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do kognitywistyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wprowadzenie do kognitywistyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 4 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy matematyki i analizy statystycznej. |
W-2 | Podstawy filozofii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami kognitywistyki i elementami planowania ekserymentów kognitywnych z uwzględnieniem zastosowań w projektowaniu systemów informatycznych |
C-2 | Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania mózgu i zmysłów człowieka, które mają wpływ na projektowanie systemów informatycznych |
C-3 | Wprowadzenie do problematyki współczesnej filozofii umysłu z ukazaniem kontekstu historycznego kształtowania się takich pojęć jak: umysł, świadomość, intencjonalność, dualizm i monizm umysłu i ciała, reprezentacja umysłowa, itp. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do filozofii umysłu. Od Platona do Dennetta. | 8 |
T-W-2 | Relacja umysł - ciało. Ujęcie historyczne. | 8 |
T-W-3 | Relacja umysł - mózg. Ewolucja umysłu i mózgu. Mózgi i umysły zwierząt. | 8 |
T-W-4 | Teorie świadomości. Świadomość a intencjonalność. | 8 |
T-W-5 | Obliczeniowa teoria umysłu. Filozofia sztucznej inteligencji. | 6 |
T-W-6 | Czy neuronauki są szansą na wyjaśnienie świadomości? | 7 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia w formie pisemnej (test) lub ustnej. | 28 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład audytoryjny z prezentacjami i przykładami. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne i realizacja zadań praktycznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu. |
S-2 | Ocena formująca: Laboratoria: ocena na podstawie sprawozdań i obecności. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_A3-3_W01 Student zna i rozumie podstawowe stanowiska i koncepcje w ramach filozofii umysłu. | TZZ_2A_W14 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_A3-3_U01 Student jasno przedstawia posiadaną wiedzę z zakresu filozofii umysłu. Potrafi dobierać i podawać poprawne pod względem logicznym i merytorycznym argumenty na rzecz omawianych stanowisk. | TZZ_2A_U02 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_A3-3_K01 Student potrafi wskazać różnorakie związki i zależności między różnorodnymi stanowiskami w ramach filozofii umysłu a zadaniami praktycznymi typu poznawczego i komunikacyjnego. | TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_A3-3_W01 Student zna i rozumie podstawowe stanowiska i koncepcje w ramach filozofii umysłu. | 2,0 | |
3,0 | Przedstawia główne stanowiska w ramach filozofii umysłu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_A3-3_U01 Student jasno przedstawia posiadaną wiedzę z zakresu filozofii umysłu. Potrafi dobierać i podawać poprawne pod względem logicznym i merytorycznym argumenty na rzecz omawianych stanowisk. | 2,0 | |
3,0 | Znajduje podstawowe argumenty na rzecz wybranego przez siebie stanowiska w ramach filozofii umysłu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_A3-3_K01 Student potrafi wskazać różnorakie związki i zależności między różnorodnymi stanowiskami w ramach filozofii umysłu a zadaniami praktycznymi typu poznawczego i komunikacyjnego. | 2,0 | |
3,0 | Student wskazuje podstawowe konsekwencje praktyczne wynikające z przyjmowanych stanowisk w ramach filozofii umysłu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Smith P.J., Hoffman R.R., Cognitive Systems Engineering: The Future for a Changing World, CRC Press, New York, 2017
- Chalmers D., Świadomy umysł, PWN, Warszawa, 2010
- Dennett D., Od bakterii do Bacha. O ewolucji umysłów., Copernicus Center Press, Kraków, 2017
Literatura dodatkowa
- Churchland P., Mechanizm rozumu, siedlisko duszy. Filozoficzna podróż w głąb mózgu., Fundacja Aletheia, Warszawa, 2002