Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Ratownictwo techniczne lądowe i morskie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ratownictwo techniczne lądowe i morskie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna dotycząca służb ratowniczych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z organizacją, środkami i technikami ratownictwa technicznego lądowego i morskiego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt działań ratowniczych na lądzie dla wybranego scenariusza zdarzenia. | 14 |
T-P-2 | Projekt działań ratowniczych na morzu dla wybranego scenariusza zdarzenia. | 14 |
T-P-3 | Prezentacja projektów. | 1 |
29 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie | 1 |
T-W-2 | Organizacja ratownictwa technicznego lądowego | 1 |
T-W-3 | Organizacja ratownictwa technicznego morskiego | 1 |
T-W-4 | Uregulowania prawne | 2 |
T-W-5 | Środki i techniki ratownictwa technicznego lądowego | 3 |
T-W-6 | Środki i techniki ratownictwa morskiego | 3 |
T-W-7 | Analiza scernariuszy wybranych działań służb ratownictwa technicznego | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie | 1 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach. | 29 |
A-P-2 | Przygotowanie projektu. | 15 |
A-P-3 | Przygotowanie do zajęć. | 6 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 14 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 6 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy. |
M-2 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena postępów podczas wykonywania projektu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C01_W01 Student zna procedury i środki techniczne oraz ich zastosowanie w ratownictwie lądowym i morskim. | BTE_1A_W16, BTE_1A_W21, BTE_1A_W14, BTE_1A_W24 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C01_U01 Student potrafi dopasować środki techniczne i procedury ratownictwa technczinego do różnych scenariuszy zdarzeń. | BTE_1A_U01, BTE_1A_U13 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C01_K01 Student posiada kompetencje pozwalajace mu na zaangażowanie w opracowanie, projektowanie i modyfikację działanń ratownictwa technicznego lądowego i morskiego. | BTE_1A_K01, BTE_1A_K06, BTE_1A_K07 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C01_W01 Student zna procedury i środki techniczne oraz ich zastosowanie w ratownictwie lądowym i morskim. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe procedury i środki techniczne wykorzystywane w wybranych scenariuszach w ratownictwie lądowym i morskim. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C01_U01 Student potrafi dopasować środki techniczne i procedury ratownictwa technczinego do różnych scenariuszy zdarzeń. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wybrać podstawowe środki ratownictwa technicznego i proste procedury do wybranych scenariuszy zdarzeń. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C01_K01 Student posiada kompetencje pozwalajace mu na zaangażowanie w opracowanie, projektowanie i modyfikację działanń ratownictwa technicznego lądowego i morskiego. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe kompetencje do opracowania prostych metod i wskazania podstawowych środków w ratownictwie technicznym lądowym i morskim. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Nowak Eugeniusz , Walancik Marek, Logistyka akcji ratowniczych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
- Biniak-Pieróg Małgorzata, Zamiar Zenon, ORGANIZACJA SYSTEMÓW RATOWNICTWA, WYDAWNICTWO UNIWERSYTETU PRZYRODNICZEGO WE WROCŁAWIU, Wrocław, 2013
- Przemysław Guła, Postępowanie ratownicze w wypadkach masowych i katastrofach, Medycyna Praktyczna, Kraków, 2009
- Ewa Jakubiak, Rola Państwowej Straży Pożarnej w zakresie ochorny ludności, CeDeWu, 2020
- Laurowski Tadeusz, VADEMECUM OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ, Kabe, 2006
- Don Zimmerman, Fire Fighter Safety And Survival, Jones i Bartlett, 2016
- Michael J. Ward, Fire officer, Jones i Bartlett, 2020
- Morris B., Techniki ratownictwa drogowego HOLMATRO., Holmatro, 2004
- red. Surala Z., Szkolenie z zakresy ratownictwa techncznego dla strażaków ratowników OSP, CNBOP, 2009
- Puchalski J., Poradnik ratownika morskiego, Trademar, Gdynia, 2001
- red Antkowski A., SKRYPT DO SZKOLENIA Z ZAKRESU RATOWNICTWA CHEMICZNEGO REALIZOWANEGO PRZEZ KSRG W ZAKRESIE PODSTAWOWYM, Komenda Głowna PSP, 2019
Literatura dodatkowa
- Jan Ziobro, Teoretyczne i praktyczne konteksty funkcjonowania ochotniczych straży pożarnych w krajowym systemie ratowniczo-gaśniczym., Difin, Warszawa, 2019
- Krystyna Kwapisz-Krygel, Ustawa o Państwowej Straży Pożarnej. Komentarz, Wolters Kluwer Polska, 2014
- Douglas Justins, Colin Berry, Pierwsza pomoc na morzu, aimapress, 2014