Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo obiektów użyteczności publicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo obiektów użyteczności publicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna dotycząca funkcjonowania obiektów uzyteczności publicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z systemami stosowanymi do zapewnienia bezpieczeństwa osób i mienia oraz samych obiektówh użyteczności publicznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie | 1 |
T-P-2 | Praca nad projektem systemu zabezpieczenia wybranych obiektów użyteczności publicznej | 27 |
T-P-3 | Prezentacja projektu | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie | 1 |
T-W-2 | Klasyfikacja i opis obiektów użyteczności publicznej | 1 |
T-W-3 | Charakterystyka zagrożeń obiektów użyteczności publicznej | 2 |
T-W-4 | Uregulowania prawne | 1 |
T-W-5 | Środki organizacyjne bezpieczeństwa obiektów uzyteczności publicznej | 2 |
T-W-6 | Środki technczne bezpieczeństwa obiektów uzyteczności publicznej | 2 |
T-W-7 | Ochrona fizyczna | 1 |
T-W-8 | Systemy zarządzania bezpieczeństwem obiektu | 1 |
T-W-9 | Omówienie przykładowych scenariuszy zdarzeń rzeczywisych w obiektach użyteczności publicznej | 2 |
T-W-10 | Analiza skuteczności zabezpieczeń wybranych obiektów uzyteczności publicznej | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Studiowanie literatury i praca własna | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 18 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 15 |
A-W-4 | Udział w egzaminie. | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy. |
M-2 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie zaliczenia pisemnego. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena postępów podczas wykonywania projektu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C26_W01 Studenta zna rodzaje zagrożeń w róznych typach obiektów uzyteczności publicznej. | BTE_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
BTE_1A_C26_W02 Student zna metody oragnizacyjne i techniczne zapewnienia bezpieczeństwa w obiektach użyteczności publicznej. | BTE_1A_W17, BTE_1A_W20, BTE_1A_W14, BTE_1A_W24 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-6, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C26_U01 Student potrafi zidentyfikować zagrożenia w wybranych obiektach użyteczności publicznej oraz dobrać adekwatne metody zapewnienia bezpieczeństwa. | BTE_1A_U03, BTE_1A_U04, BTE_1A_U06, BTE_1A_U01, BTE_1A_U13 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-9, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-6, T-W-5, T-P-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_C26_K01 Student posiada kompetencje umożliwiające ocenę bezpieczeństwa obiektu uzyteczności publicznej i zaproponowanie efektwynych systemów bezpieczeństwa. | BTE_1A_K01, BTE_1A_K06, BTE_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-9, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-6, T-W-5, T-P-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C26_W01 Studenta zna rodzaje zagrożeń w róznych typach obiektów uzyteczności publicznej. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowe zagrożenia w wybranych typach obiektów uzyteczności publicznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BTE_1A_C26_W02 Student zna metody oragnizacyjne i techniczne zapewnienia bezpieczeństwa w obiektach użyteczności publicznej. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe metody organizacyjne i techniczne zapewnienia bezpieczeństwa w wybranych obiektach uzyteczności publicznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C26_U01 Student potrafi zidentyfikować zagrożenia w wybranych obiektach użyteczności publicznej oraz dobrać adekwatne metody zapewnienia bezpieczeństwa. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaidentyfikować najważniejsze zagrożenia w wybranych obiektach użyteczności publciznej i zaproponoać proste metody zapewnienia bezpieczeństwa. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_C26_K01 Student posiada kompetencje umożliwiające ocenę bezpieczeństwa obiektu uzyteczności publicznej i zaproponowanie efektwynych systemów bezpieczeństwa. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe kompetencje pozwalajace mu na ograniczoną ocenę bezpieczeństwa obiektu użytecznosci publicznej i zaproponowane podstawowych systemów bezpieczeństwa. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gierszewski J., Organizacja systemu bezpieczeństwa społecznego, Difin, Warszawa, 2013
- Wiśniewska- Paż B., Stelmach J., Bezpieczeństwo antyterrorystyczne budynków użyteczności publicznej. Planowanie, reagowanie, infrastruktura krytyczna. Tom 2, Difin, Warszawa, 2021
- Elżbieta Niezabitowska, Anna Szewczenko, Projektowanie obiektów szpitalnych, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice, 2021
- praca zbiorowa, BEZPIECZEŃSTWO POŻAROWE. WARUNKI TECHNICZNE BUDYNKÓW 2018. DZ.VI, Polcen Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2018
- Szymon Firląg, Zrównoważone budynki biurowe, PWN, Warszawa, 2018
- Michał Bursztynowicz, Martyna Sługocka, Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Komentarz, Wolters Kluwer Polska, 2021
- Laurowski Tadeusz, VADEMECUM OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ, Kabe, 2006
Literatura dodatkowa
- A.Z. Pawłowski, I. Cała, Budynki wysokie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2013