Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo obiektów offshore:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo obiektów offshore
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW6 15 2,00,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z fizyki i chemii.
W-2Podstawowe wiadomości z fizyki, chemii, inżynierii bezpieczeństwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student posiada wiedzę na temat podstawowych pojęć, definicji dotyczące obiektów offshore, typów obiektów offshore, podstawowych aktów prawnych, projektowania obiektów offshore, na temat nadzoru projektowego i ubezpieczenia, na temat eksploatacji obiektów offshore, odpowiedzialności właścicielskiej i armatorskiej, obsady załogowej i kompetencje załogi, stanu technicznego obiektu (nadzór właścicielski i zewnętrzny np. towarzystwa klasyfikacyjnego i ubezpieczyciela, zarządzania eksploatacją obiektu, Systemu zarządzania bezpieczeństwem obiektu.. Potrafi zidentyfikować zagrożenia na obiektach offshore - zewnętrzne i wewnętrzne, ocenić ryzyko oraz zaprojektować na poziomie koncepcyjnym systemy bezpieczeństwa na obiektach offshore.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projektowanie systemów bezpieczeństwa obiektów offshore zgodnie z typem tj. ze specyfiką wybranej jednostki12
T-P-2prezentacja projektów, dyskusja i zaliczenie ustne3
15
wykłady
T-W-1Organizacja zajęć, tematyka, formy zaliczeń. Podstawowe pojęcia, definicje dotyczące obiektów offshore, typy obiektów offshore. Podstawowe akty prawne.1
T-W-2Projektowanie obiektów offshore. Typ obiektu (jednostka wydobywcza, socjalna, energetyczna, elektrownie wiatrowe, stacje transformatorowe, nawigacyjne, inne). Obiekty offshore stacjonarne i pływające.2
T-W-3Miejsce i warunki eksploatacji obiektu (odległość od brzegu, głębokość akwenu, warunki hydroklimatyczne) Nadzór projektowy - konstrukcja, urządzenia ochrony środowiska, urządzenia i systemy p/poż., antywybuchowe, antypirackie i antyterrorystyczne.2
T-W-4Produkcja obiektów offshore - nadzór i ubezpieczenia2
T-W-5Eksploatacja obiektów offshore. Odpowiedzialność właścicielska i armatorska. Obsada załogowa i kompetencje załogi. Stan techniczny obiektu (nadzór właścicielski i zewnętrzny np. towarzystwa klasyfikacyjnego i ubezpieczyciela. Zarządzanie eksploatacją obiektu.2
T-W-6Zagrożenia na obiektach offshore - zewnętrzne i wewnętrzne. Ocena ryzyka. Systemy bezpieczeństwa na obiektach offshore. System zarządzania bezpieczeństwem obiektu.5
T-W-7Powtórzenie materiału1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-P-2Nauka własna10
A-P-3przygotowanie do zaliczenia projektu3
25
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Nauka własna20
A-W-3Egzamin pisemny2
A-W-4Studiowanie literatury13
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady, prezentacje multimodalne, wykonywanie i prezentacja projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena ustnej prezentacji projektu, Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C30_W01
Student posiada wiedzę na temat podstawowych pojęć, definicji dotyczące obiektów offshore, typów obiektów offshore, podstawowych aktów prawnych. Ma wiedzę na temat projektowania obiektów offshore, posiada wiedzę na temat specyfiki obiektów offshore w zależności od typu obiektu (jednostka wydobywcza, socjalna, energetyczna, elektrownie wiatrowe, stacje transformatorowe, nawigacyjne, inne). Posiada wiedzę na temat obiektów offshore stacjonarnych i pływających, lokalizacji i warunkóweksploatacji obiektu (odległość od brzegu, głębokość akwenu, warunki hydroklimatyczne). Posiada wiedzę na temat nadzoru projektowego - konstrukcji, urządzeń ochrony środowiska, urządzeń i systemów p/poż., antywybuchowych, antypirackich i antyterrorystycznych. Posiada wiedzę o produkcji obiektów offshore - nadzoru i ubezpieczenia. Posiada wiedzę na temat eksploatacji obiektów offshore, odpowiedzialności właścicielskiej i armatorskiej, obsady załogowej i kompetencje załogi. Stan techniczny obiektu (nadzór właścicielski i zewnętrzny np. towarzystwa klasyfikacyjnego i ubezpieczyciela, zarządzania eksploatacją obiektu. Ma wiedzę na temat zagrożeń na obiektach offshore - zewnętrzne i wewnętrzne, na temat oceny ryzyka. Systemy bezpieczeństwa na obiektach offshore. System zarządzania bezpieczeństwem obiektu.
BTE_1A_W17, BTE_1A_W02, BTE_1A_W09, BTE_1A_W03C-1T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C30_U01
Student zna podstawowe pojęć, definicje dotyczące obiektów offshore, typy obiektów offshore, podstawowe akty prawne, zna zasady projektowania obiektów offshore, zna zasady nadzoru projektowego i ubezpieczenia, eksploatacji obiektów offshore, odpowiedzialności właścicielskiej i armatorskiej, obsady załogowej i kompetencje załogi, stanu technicznego obiektu (nadzór właścicielski i zewnętrzny np. towarzystwa klasyfikacyjnego i ubezpieczyciela, zarządzania eksploatacją obiektu, Systemu zarządzania bezpieczeństwem obiektu. Potrafi zidentyfikować zagrożenia na obiektach offshore - zewnętrzne i wewnętrzne, ocenić ryzyko oraz zaprojektować na poziomie koncepcyjnym systemy bezpieczeństwa na obiektach offshore.
BTE_1A_U07, BTE_1A_U13C-1T-P-1, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C30_K01
Student potrafi zastosować wiedzę na temat podstawowych pojęć, definicji dotyczące obiektów offshore, typów obiektów offshore, podstawowych aktów prawnych, projektowania obiektów offshore, na temat nadzoru projektowego i ubezpieczenia, na temat eksploatacji obiektów offshore, odpowiedzialności właścicielskiej i armatorskiej, obsady załogowej i kompetencje załogi, stanu technicznego obiektu (nadzór właścicielski i zewnętrzny np. towarzystwa klasyfikacyjnego i ubezpieczyciela, zarządzania eksploatacją obiektu, Systemu zarządzania bezpieczeństwem obiektu.. Potrafi zidentyfikować zagrożenia na obiektach offshore - zewnętrzne i wewnętrzne, ocenić ryzyko oraz zaprojektować na poziomie koncepcyjnym systemy bezpieczeństwa na obiektach offshore.
BTE_1A_K03, BTE_1A_K06, BTE_1A_K07C-1T-P-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C30_W01
Student posiada wiedzę na temat podstawowych pojęć, definicji dotyczące obiektów offshore, typów obiektów offshore, podstawowych aktów prawnych. Ma wiedzę na temat projektowania obiektów offshore, posiada wiedzę na temat specyfiki obiektów offshore w zależności od typu obiektu (jednostka wydobywcza, socjalna, energetyczna, elektrownie wiatrowe, stacje transformatorowe, nawigacyjne, inne). Posiada wiedzę na temat obiektów offshore stacjonarnych i pływających, lokalizacji i warunkóweksploatacji obiektu (odległość od brzegu, głębokość akwenu, warunki hydroklimatyczne). Posiada wiedzę na temat nadzoru projektowego - konstrukcji, urządzeń ochrony środowiska, urządzeń i systemów p/poż., antywybuchowych, antypirackich i antyterrorystycznych. Posiada wiedzę o produkcji obiektów offshore - nadzoru i ubezpieczenia. Posiada wiedzę na temat eksploatacji obiektów offshore, odpowiedzialności właścicielskiej i armatorskiej, obsady załogowej i kompetencje załogi. Stan techniczny obiektu (nadzór właścicielski i zewnętrzny np. towarzystwa klasyfikacyjnego i ubezpieczyciela, zarządzania eksploatacją obiektu. Ma wiedzę na temat zagrożeń na obiektach offshore - zewnętrzne i wewnętrzne, na temat oceny ryzyka. Systemy bezpieczeństwa na obiektach offshore. System zarządzania bezpieczeństwem obiektu.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C30_U01
Student zna podstawowe pojęć, definicje dotyczące obiektów offshore, typy obiektów offshore, podstawowe akty prawne, zna zasady projektowania obiektów offshore, zna zasady nadzoru projektowego i ubezpieczenia, eksploatacji obiektów offshore, odpowiedzialności właścicielskiej i armatorskiej, obsady załogowej i kompetencje załogi, stanu technicznego obiektu (nadzór właścicielski i zewnętrzny np. towarzystwa klasyfikacyjnego i ubezpieczyciela, zarządzania eksploatacją obiektu, Systemu zarządzania bezpieczeństwem obiektu. Potrafi zidentyfikować zagrożenia na obiektach offshore - zewnętrzne i wewnętrzne, ocenić ryzyko oraz zaprojektować na poziomie koncepcyjnym systemy bezpieczeństwa na obiektach offshore.
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru bezpieczeństwa obiektów offshore
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru bezpieczeństwa obiektów offshore
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru bezpieczeństwa obiektów offshore
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru bezpieczeństwa obiektów offshore
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru bezpieczeństwa obiektów offshore. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru bezpieczeństwa obiektów offshore. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C30_K01
Student potrafi zastosować wiedzę na temat podstawowych pojęć, definicji dotyczące obiektów offshore, typów obiektów offshore, podstawowych aktów prawnych, projektowania obiektów offshore, na temat nadzoru projektowego i ubezpieczenia, na temat eksploatacji obiektów offshore, odpowiedzialności właścicielskiej i armatorskiej, obsady załogowej i kompetencje załogi, stanu technicznego obiektu (nadzór właścicielski i zewnętrzny np. towarzystwa klasyfikacyjnego i ubezpieczyciela, zarządzania eksploatacją obiektu, Systemu zarządzania bezpieczeństwem obiektu.. Potrafi zidentyfikować zagrożenia na obiektach offshore - zewnętrzne i wewnętrzne, ocenić ryzyko oraz zaprojektować na poziomie koncepcyjnym systemy bezpieczeństwa na obiektach offshore.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Semenov J., Zarządzanie ryzykiem w gospodarce morskiej. Tom I. Zarządzanie bezpieczeństwem statków transportowych i obiektów oceanotechnicznych, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2003
  2. Semenov J., Zarządzanie ryzykiem w gospodarce morskiej. Tom II. Zarządzanie ryzykiem innowacji w transporcie morskim, Wydawnictwo uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2004
  3. Cydejko J., Puchalski J., Rutkowski G., Statki i technologie off-shore w zarysie, Trademar, Gdynia, 2011
  4. Gucma L., Modelowanie czynników ryzyka zderzenia jednostek pływających z konstrukcjami portowymi i pełnomorskimi, Wyd. AM Szczecin, Szczecin, 2005
  5. Gucma S. I, Inżynieria ruchu morskiego, Wyd. Okrętownictwo i Żegluga, Gdańsk, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Rosochack W., Siemionow, J., Hann M., Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa i niezawodności obiektów górnictwa morskiego, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projektowanie systemów bezpieczeństwa obiektów offshore zgodnie z typem tj. ze specyfiką wybranej jednostki12
T-P-2prezentacja projektów, dyskusja i zaliczenie ustne3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja zajęć, tematyka, formy zaliczeń. Podstawowe pojęcia, definicje dotyczące obiektów offshore, typy obiektów offshore. Podstawowe akty prawne.1
T-W-2Projektowanie obiektów offshore. Typ obiektu (jednostka wydobywcza, socjalna, energetyczna, elektrownie wiatrowe, stacje transformatorowe, nawigacyjne, inne). Obiekty offshore stacjonarne i pływające.2
T-W-3Miejsce i warunki eksploatacji obiektu (odległość od brzegu, głębokość akwenu, warunki hydroklimatyczne) Nadzór projektowy - konstrukcja, urządzenia ochrony środowiska, urządzenia i systemy p/poż., antywybuchowe, antypirackie i antyterrorystyczne.2
T-W-4Produkcja obiektów offshore - nadzór i ubezpieczenia2
T-W-5Eksploatacja obiektów offshore. Odpowiedzialność właścicielska i armatorska. Obsada załogowa i kompetencje załogi. Stan techniczny obiektu (nadzór właścicielski i zewnętrzny np. towarzystwa klasyfikacyjnego i ubezpieczyciela. Zarządzanie eksploatacją obiektu.2
T-W-6Zagrożenia na obiektach offshore - zewnętrzne i wewnętrzne. Ocena ryzyka. Systemy bezpieczeństwa na obiektach offshore. System zarządzania bezpieczeństwem obiektu.5
T-W-7Powtórzenie materiału1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-P-2Nauka własna10
A-P-3przygotowanie do zaliczenia projektu3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Nauka własna20
A-W-3Egzamin pisemny2
A-W-4Studiowanie literatury13
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C30_W01Student posiada wiedzę na temat podstawowych pojęć, definicji dotyczące obiektów offshore, typów obiektów offshore, podstawowych aktów prawnych. Ma wiedzę na temat projektowania obiektów offshore, posiada wiedzę na temat specyfiki obiektów offshore w zależności od typu obiektu (jednostka wydobywcza, socjalna, energetyczna, elektrownie wiatrowe, stacje transformatorowe, nawigacyjne, inne). Posiada wiedzę na temat obiektów offshore stacjonarnych i pływających, lokalizacji i warunkóweksploatacji obiektu (odległość od brzegu, głębokość akwenu, warunki hydroklimatyczne). Posiada wiedzę na temat nadzoru projektowego - konstrukcji, urządzeń ochrony środowiska, urządzeń i systemów p/poż., antywybuchowych, antypirackich i antyterrorystycznych. Posiada wiedzę o produkcji obiektów offshore - nadzoru i ubezpieczenia. Posiada wiedzę na temat eksploatacji obiektów offshore, odpowiedzialności właścicielskiej i armatorskiej, obsady załogowej i kompetencje załogi. Stan techniczny obiektu (nadzór właścicielski i zewnętrzny np. towarzystwa klasyfikacyjnego i ubezpieczyciela, zarządzania eksploatacją obiektu. Ma wiedzę na temat zagrożeń na obiektach offshore - zewnętrzne i wewnętrzne, na temat oceny ryzyka. Systemy bezpieczeństwa na obiektach offshore. System zarządzania bezpieczeństwem obiektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
BTE_1A_W02ma wiedzę z zakresu fizyki niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_W09ma podstawową wiedzę w zakresie materiałoznawstwa i chemii niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów chemicznych występujących w przyrodzie oraz do zapobiegania niepożądanym efektom procesów chemicznych
BTE_1A_W03ma wiedzę z zakresu procesów zachodzących w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych oraz z zakresu metrologii
Cel przedmiotuC-1Student posiada wiedzę na temat podstawowych pojęć, definicji dotyczące obiektów offshore, typów obiektów offshore, podstawowych aktów prawnych, projektowania obiektów offshore, na temat nadzoru projektowego i ubezpieczenia, na temat eksploatacji obiektów offshore, odpowiedzialności właścicielskiej i armatorskiej, obsady załogowej i kompetencje załogi, stanu technicznego obiektu (nadzór właścicielski i zewnętrzny np. towarzystwa klasyfikacyjnego i ubezpieczyciela, zarządzania eksploatacją obiektu, Systemu zarządzania bezpieczeństwem obiektu.. Potrafi zidentyfikować zagrożenia na obiektach offshore - zewnętrzne i wewnętrzne, ocenić ryzyko oraz zaprojektować na poziomie koncepcyjnym systemy bezpieczeństwa na obiektach offshore.
Treści programoweT-W-5Eksploatacja obiektów offshore. Odpowiedzialność właścicielska i armatorska. Obsada załogowa i kompetencje załogi. Stan techniczny obiektu (nadzór właścicielski i zewnętrzny np. towarzystwa klasyfikacyjnego i ubezpieczyciela. Zarządzanie eksploatacją obiektu.
T-W-2Projektowanie obiektów offshore. Typ obiektu (jednostka wydobywcza, socjalna, energetyczna, elektrownie wiatrowe, stacje transformatorowe, nawigacyjne, inne). Obiekty offshore stacjonarne i pływające.
T-W-4Produkcja obiektów offshore - nadzór i ubezpieczenia
T-W-6Zagrożenia na obiektach offshore - zewnętrzne i wewnętrzne. Ocena ryzyka. Systemy bezpieczeństwa na obiektach offshore. System zarządzania bezpieczeństwem obiektu.
T-W-1Organizacja zajęć, tematyka, formy zaliczeń. Podstawowe pojęcia, definicje dotyczące obiektów offshore, typy obiektów offshore. Podstawowe akty prawne.
T-W-3Miejsce i warunki eksploatacji obiektu (odległość od brzegu, głębokość akwenu, warunki hydroklimatyczne) Nadzór projektowy - konstrukcja, urządzenia ochrony środowiska, urządzenia i systemy p/poż., antywybuchowe, antypirackie i antyterrorystyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady, prezentacje multimodalne, wykonywanie i prezentacja projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena ustnej prezentacji projektu, Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C30_U01Student zna podstawowe pojęć, definicje dotyczące obiektów offshore, typy obiektów offshore, podstawowe akty prawne, zna zasady projektowania obiektów offshore, zna zasady nadzoru projektowego i ubezpieczenia, eksploatacji obiektów offshore, odpowiedzialności właścicielskiej i armatorskiej, obsady załogowej i kompetencje załogi, stanu technicznego obiektu (nadzór właścicielski i zewnętrzny np. towarzystwa klasyfikacyjnego i ubezpieczyciela, zarządzania eksploatacją obiektu, Systemu zarządzania bezpieczeństwem obiektu. Potrafi zidentyfikować zagrożenia na obiektach offshore - zewnętrzne i wewnętrzne, ocenić ryzyko oraz zaprojektować na poziomie koncepcyjnym systemy bezpieczeństwa na obiektach offshore.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U07potrafi określić zasady bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych w zgodzie w wymaganiami ochrony środowiska oraz zasad BHP
BTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-1Student posiada wiedzę na temat podstawowych pojęć, definicji dotyczące obiektów offshore, typów obiektów offshore, podstawowych aktów prawnych, projektowania obiektów offshore, na temat nadzoru projektowego i ubezpieczenia, na temat eksploatacji obiektów offshore, odpowiedzialności właścicielskiej i armatorskiej, obsady załogowej i kompetencje załogi, stanu technicznego obiektu (nadzór właścicielski i zewnętrzny np. towarzystwa klasyfikacyjnego i ubezpieczyciela, zarządzania eksploatacją obiektu, Systemu zarządzania bezpieczeństwem obiektu.. Potrafi zidentyfikować zagrożenia na obiektach offshore - zewnętrzne i wewnętrzne, ocenić ryzyko oraz zaprojektować na poziomie koncepcyjnym systemy bezpieczeństwa na obiektach offshore.
Treści programoweT-P-1Projektowanie systemów bezpieczeństwa obiektów offshore zgodnie z typem tj. ze specyfiką wybranej jednostki
T-W-5Eksploatacja obiektów offshore. Odpowiedzialność właścicielska i armatorska. Obsada załogowa i kompetencje załogi. Stan techniczny obiektu (nadzór właścicielski i zewnętrzny np. towarzystwa klasyfikacyjnego i ubezpieczyciela. Zarządzanie eksploatacją obiektu.
T-W-2Projektowanie obiektów offshore. Typ obiektu (jednostka wydobywcza, socjalna, energetyczna, elektrownie wiatrowe, stacje transformatorowe, nawigacyjne, inne). Obiekty offshore stacjonarne i pływające.
T-W-6Zagrożenia na obiektach offshore - zewnętrzne i wewnętrzne. Ocena ryzyka. Systemy bezpieczeństwa na obiektach offshore. System zarządzania bezpieczeństwem obiektu.
T-W-1Organizacja zajęć, tematyka, formy zaliczeń. Podstawowe pojęcia, definicje dotyczące obiektów offshore, typy obiektów offshore. Podstawowe akty prawne.
T-W-3Miejsce i warunki eksploatacji obiektu (odległość od brzegu, głębokość akwenu, warunki hydroklimatyczne) Nadzór projektowy - konstrukcja, urządzenia ochrony środowiska, urządzenia i systemy p/poż., antywybuchowe, antypirackie i antyterrorystyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady, prezentacje multimodalne, wykonywanie i prezentacja projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena ustnej prezentacji projektu, Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru bezpieczeństwa obiektów offshore
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru bezpieczeństwa obiektów offshore
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru bezpieczeństwa obiektów offshore
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru bezpieczeństwa obiektów offshore
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru bezpieczeństwa obiektów offshore. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru bezpieczeństwa obiektów offshore. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C30_K01Student potrafi zastosować wiedzę na temat podstawowych pojęć, definicji dotyczące obiektów offshore, typów obiektów offshore, podstawowych aktów prawnych, projektowania obiektów offshore, na temat nadzoru projektowego i ubezpieczenia, na temat eksploatacji obiektów offshore, odpowiedzialności właścicielskiej i armatorskiej, obsady załogowej i kompetencje załogi, stanu technicznego obiektu (nadzór właścicielski i zewnętrzny np. towarzystwa klasyfikacyjnego i ubezpieczyciela, zarządzania eksploatacją obiektu, Systemu zarządzania bezpieczeństwem obiektu.. Potrafi zidentyfikować zagrożenia na obiektach offshore - zewnętrzne i wewnętrzne, ocenić ryzyko oraz zaprojektować na poziomie koncepcyjnym systemy bezpieczeństwa na obiektach offshore.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
BTE_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
BTE_1A_K07ma świadomość ryzyka zagrożeń oraz potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemu technicznego
Cel przedmiotuC-1Student posiada wiedzę na temat podstawowych pojęć, definicji dotyczące obiektów offshore, typów obiektów offshore, podstawowych aktów prawnych, projektowania obiektów offshore, na temat nadzoru projektowego i ubezpieczenia, na temat eksploatacji obiektów offshore, odpowiedzialności właścicielskiej i armatorskiej, obsady załogowej i kompetencje załogi, stanu technicznego obiektu (nadzór właścicielski i zewnętrzny np. towarzystwa klasyfikacyjnego i ubezpieczyciela, zarządzania eksploatacją obiektu, Systemu zarządzania bezpieczeństwem obiektu.. Potrafi zidentyfikować zagrożenia na obiektach offshore - zewnętrzne i wewnętrzne, ocenić ryzyko oraz zaprojektować na poziomie koncepcyjnym systemy bezpieczeństwa na obiektach offshore.
Treści programoweT-P-1Projektowanie systemów bezpieczeństwa obiektów offshore zgodnie z typem tj. ze specyfiką wybranej jednostki
T-W-5Eksploatacja obiektów offshore. Odpowiedzialność właścicielska i armatorska. Obsada załogowa i kompetencje załogi. Stan techniczny obiektu (nadzór właścicielski i zewnętrzny np. towarzystwa klasyfikacyjnego i ubezpieczyciela. Zarządzanie eksploatacją obiektu.
T-W-2Projektowanie obiektów offshore. Typ obiektu (jednostka wydobywcza, socjalna, energetyczna, elektrownie wiatrowe, stacje transformatorowe, nawigacyjne, inne). Obiekty offshore stacjonarne i pływające.
T-W-4Produkcja obiektów offshore - nadzór i ubezpieczenia
T-W-6Zagrożenia na obiektach offshore - zewnętrzne i wewnętrzne. Ocena ryzyka. Systemy bezpieczeństwa na obiektach offshore. System zarządzania bezpieczeństwem obiektu.
T-W-1Organizacja zajęć, tematyka, formy zaliczeń. Podstawowe pojęcia, definicje dotyczące obiektów offshore, typy obiektów offshore. Podstawowe akty prawne.
T-W-3Miejsce i warunki eksploatacji obiektu (odległość od brzegu, głębokość akwenu, warunki hydroklimatyczne) Nadzór projektowy - konstrukcja, urządzenia ochrony środowiska, urządzenia i systemy p/poż., antywybuchowe, antypirackie i antyterrorystyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady, prezentacje multimodalne, wykonywanie i prezentacja projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena ustnej prezentacji projektu, Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.