Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo i higiena pracy

Sylabus przedmiotu Pierwsza pomoc przedmedyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pierwsza pomoc przedmedyczna
Specjalność Bezpieczeństwo i higiena pracy
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak warunków wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności dotyczace udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowanie metodyki działań w zadanych sytuacjach kryzysowych. Ocena sytuacji. Wezwanie pomocy służb. Gradacja działań. Selekcja poszkodowanych. Sposoby udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej12
T-L-2Prezentacja i omówienie opracowanych działań adekwatnych do scenariuszy.3
15
wykłady
T-W-1Organizacja zajęć, tematyka, zasady zaliczenia. Zasada natychmiastowej pomocy potrzebującemu i odpowiedzialność prawna za nieudzielenie pomocy. Ocena sytuacji - stopień zagrożenia miejsca zdarzenia i uczestników zdarzenia (bezpieczeństwo własne ratujacego, bezpieczeństwo poszkodowanego oraz świadków zdarzenia). Zabezpieczenie miejsca zdarzenia. Wzywanie pomocy: głosem, innym sygnałem fonicznym lub świetlnym, wsparcie innych świadków zdarzenia. Wzywanie pomocy wykwalifikowanych służb ratunkowych: 112 – numer alarmowy wspólny dla wszystkich służb, 999 – Pogotowie Ratunkowe, 998 – Straż Pożarna, 997 – Policja.4
T-W-2Ocena stanu poszkodowanego. Bezpieczeństwo własne ratującego - środki ochrony osobistej chroniace od krwi i wydzielin poszkodowanego(np. rękawiczki z apteczki, folia z torebek lub folia spożywcza, itp.), Postępowanie gdy poszkodowany jest przytomny, reakcja na bodźce, kontakt: pozycja bezpieczna, wywiad o zdarzeniu i stanie poszkodowanego Postępowanie gdy poszkodowany jest nieprzytomny, brak reakcji na bodźce brak kontaktu. Udrożnienie dróg oddechowych, brak oddechu. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa (masaż zewnętrzny serca, sztuczne oddychanie), ciągła obserwacja. Przeciwwskazania działań ratowniczych, podstawowe błędy. Udzielanie pomocy dzieciom. Automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED)4
T-W-3Ocena stanu poszkodowanego. Bezpieczeństwo własne ratującego - środki ochrony osobistej chroniace od krwi i wydzielin poszkodowanego(np. rękawiczki z apteczki, folia z torebek lub folia spożywcza, itp.), Postępowanie gdy poszkodowany jest przytomny, reakcja na bodźce, kontakt: pozycja bezpieczna, wywiad o zdarzeniu i stanie poszkodowanego Postępowanie gdy poszkodowany jest nieprzytomny, brak reakcji na bodźce brak kontaktu. Udrożnienie dróg oddechowych, brak oddechu. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa (masaż zewnętrzny serca, sztuczne oddychanie), ciągła obserwacja. Przeciwwskazania działań ratowniczych, podstawowe błędy. Udzielanie pomocy dzieciom.8
T-W-4Automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED). Budowa, zasada działania, sposób użycia.2
T-W-5Opis, objawy, udzielanie pierwszej pomocy w wybranych nagłych wypadkach: stłuczenie, zranienie, złamanie, zwichnięcie, krwotok z rany, omdlenie, uraz kręgosłupa, porażenie prądem, oparzenia, krwawienie z nosa, ciało obce w drogach oddechowych u dorosłego i u dziecka przytomnego i nieprzytomnego. Konsekwencje nieudzielenia pierwszej pomocy.8
T-W-6Powtórzenie materiału2
T-W-7Zaliczenie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajeciach12
A-L-2Nauka własna10
A-L-3Prezentacja opracowanych działań adekwatnych do scenariuszy, ocena3
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2Nauka własna20
A-W-3przygotowanie do zaliczenia2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład, prezentacje multimodalne, pokazy praktyczne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Prezentacja opracowanych działań, zaliczenie ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-11_W01
Student ma wiedzę jak ocenić sytuację na miejscu negatywnego zdarzenia, jak zadbać o bezpieczeństwo własne i adekwatnie do sytuacji odpowiednio zareagować. Wie jak ocenić stan poszkodowanego, użyć srodków ochrony osobistej chroniące od krwi i wydzielin poszkodowanego, postępować zposzkodowanym przytomnym, nieprzytomnym, dorosłymi i dziećmi. Ma wiedzę jaki przeprowadzić resuscytacja krążeniowo-oddechową, zna przeciwwskazania działań ratowniczych, podstawowe błędy. Zna budowę i zasadę działania automatycznego defibrylatora zewnętrznego (AED). Zna zasady udzielania pierwszej pomocy w wybranych nagłych wypadkach takich jak: stłuczenie, zranienie, złamanie, zwichnięcie, krwotok z rany, omdlenie, uraz kręgosłupa, porażenie prądem, oparzenia, krwawienie z nosa, ciało obce w drogach oddechowych u dorosłego i u dziecka przytomnego i nieprzytomnego.
BTE_1A_W15, BTE_1A_W17, BTE_1A_W25C-1T-L-1, T-L-2, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-11_U01
Student umie ocenić sytuację na miejscu negatywnego zdarzenia, wie jak zadbać o bezpieczeństwo własne i adekwatnie do sytuacji odpowiednio zareagować. Umie ocenić stan poszkodowanego, użyć srodków ochrony osobistej chroniące od krwi i wydzielin poszkodowanego, postępować zposzkodowanym przytomnym, nieprzytomnym, dorosłymi i dziećmi. Wie jaki przeprowadzić resuscytacja krążeniowo-oddechową, zna przeciwwskazania działań ratowniczych, podstawowe błędy. Umie obsługiwać automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED). Wie jak udzielić pierwszej pomocy w wybranych nagłych wypadkach takich jak: stłuczenie, zranienie, złamanie, zwichnięcie, krwotok z rany, omdlenie, uraz kręgosłupa, porażenie prądem, oparzenia, krwawienie z nosa, ciało obce w drogach oddechowych u dorosłego i u dziecka przytomnego i nieprzytomnego.
BTE_1A_U08, BTE_1A_U01, BTE_1A_U13C-1T-L-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D1-11_K01
Student potrafi ocenić sytuację na miejscu negatywnego zdarzenia, zadbać o bezpieczeństwo własne i adekwatnie do sytuacji odpowiednio zareagować. Potrafi ocenić stan poszkodowanego, użyć srodków ochrony osobistej chroniące od krwi i wydzielin poszkodowanego, postępować zposzkodowanym przytomnym, nieprzytomnym, dorosłymi i dziećmi. Potrafi przeprowadzić resuscytacja krążeniowo-oddechową, zna przeciwwskazania działań ratowniczych, podstawowe błędy. Umie obsługiwać automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED). Potrafi udzielić pierwszej pomocy w wybranych nagłych wypadkach takich jak: stłuczenie, zranienie, złamanie, zwichnięcie, krwotok z rany, omdlenie, uraz kręgosłupa, porażenie prądem, oparzenia, krwawienie z nosa, ciało obce w drogach oddechowych u dorosłego i u dziecka przytomnego i nieprzytomnego.
BTE_1A_K01, BTE_1A_K03C-1T-L-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-11_W01
Student ma wiedzę jak ocenić sytuację na miejscu negatywnego zdarzenia, jak zadbać o bezpieczeństwo własne i adekwatnie do sytuacji odpowiednio zareagować. Wie jak ocenić stan poszkodowanego, użyć srodków ochrony osobistej chroniące od krwi i wydzielin poszkodowanego, postępować zposzkodowanym przytomnym, nieprzytomnym, dorosłymi i dziećmi. Ma wiedzę jaki przeprowadzić resuscytacja krążeniowo-oddechową, zna przeciwwskazania działań ratowniczych, podstawowe błędy. Zna budowę i zasadę działania automatycznego defibrylatora zewnętrznego (AED). Zna zasady udzielania pierwszej pomocy w wybranych nagłych wypadkach takich jak: stłuczenie, zranienie, złamanie, zwichnięcie, krwotok z rany, omdlenie, uraz kręgosłupa, porażenie prądem, oparzenia, krwawienie z nosa, ciało obce w drogach oddechowych u dorosłego i u dziecka przytomnego i nieprzytomnego.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-11_U01
Student umie ocenić sytuację na miejscu negatywnego zdarzenia, wie jak zadbać o bezpieczeństwo własne i adekwatnie do sytuacji odpowiednio zareagować. Umie ocenić stan poszkodowanego, użyć srodków ochrony osobistej chroniące od krwi i wydzielin poszkodowanego, postępować zposzkodowanym przytomnym, nieprzytomnym, dorosłymi i dziećmi. Wie jaki przeprowadzić resuscytacja krążeniowo-oddechową, zna przeciwwskazania działań ratowniczych, podstawowe błędy. Umie obsługiwać automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED). Wie jak udzielić pierwszej pomocy w wybranych nagłych wypadkach takich jak: stłuczenie, zranienie, złamanie, zwichnięcie, krwotok z rany, omdlenie, uraz kręgosłupa, porażenie prądem, oparzenia, krwawienie z nosa, ciało obce w drogach oddechowych u dorosłego i u dziecka przytomnego i nieprzytomnego.
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D1-11_K01
Student potrafi ocenić sytuację na miejscu negatywnego zdarzenia, zadbać o bezpieczeństwo własne i adekwatnie do sytuacji odpowiednio zareagować. Potrafi ocenić stan poszkodowanego, użyć srodków ochrony osobistej chroniące od krwi i wydzielin poszkodowanego, postępować zposzkodowanym przytomnym, nieprzytomnym, dorosłymi i dziećmi. Potrafi przeprowadzić resuscytacja krążeniowo-oddechową, zna przeciwwskazania działań ratowniczych, podstawowe błędy. Umie obsługiwać automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED). Potrafi udzielić pierwszej pomocy w wybranych nagłych wypadkach takich jak: stłuczenie, zranienie, złamanie, zwichnięcie, krwotok z rany, omdlenie, uraz kręgosłupa, porażenie prądem, oparzenia, krwawienie z nosa, ciało obce w drogach oddechowych u dorosłego i u dziecka przytomnego i nieprzytomnego.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Skuteczna pomoc przedmedyczna, Wydawnictwo Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Mariusz Goniewicz, Pierwsza pomoc. Podręcznik dla studentów, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2012, (eBook)

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie metodyki działań w zadanych sytuacjach kryzysowych. Ocena sytuacji. Wezwanie pomocy służb. Gradacja działań. Selekcja poszkodowanych. Sposoby udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej12
T-L-2Prezentacja i omówienie opracowanych działań adekwatnych do scenariuszy.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja zajęć, tematyka, zasady zaliczenia. Zasada natychmiastowej pomocy potrzebującemu i odpowiedzialność prawna za nieudzielenie pomocy. Ocena sytuacji - stopień zagrożenia miejsca zdarzenia i uczestników zdarzenia (bezpieczeństwo własne ratujacego, bezpieczeństwo poszkodowanego oraz świadków zdarzenia). Zabezpieczenie miejsca zdarzenia. Wzywanie pomocy: głosem, innym sygnałem fonicznym lub świetlnym, wsparcie innych świadków zdarzenia. Wzywanie pomocy wykwalifikowanych służb ratunkowych: 112 – numer alarmowy wspólny dla wszystkich służb, 999 – Pogotowie Ratunkowe, 998 – Straż Pożarna, 997 – Policja.4
T-W-2Ocena stanu poszkodowanego. Bezpieczeństwo własne ratującego - środki ochrony osobistej chroniace od krwi i wydzielin poszkodowanego(np. rękawiczki z apteczki, folia z torebek lub folia spożywcza, itp.), Postępowanie gdy poszkodowany jest przytomny, reakcja na bodźce, kontakt: pozycja bezpieczna, wywiad o zdarzeniu i stanie poszkodowanego Postępowanie gdy poszkodowany jest nieprzytomny, brak reakcji na bodźce brak kontaktu. Udrożnienie dróg oddechowych, brak oddechu. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa (masaż zewnętrzny serca, sztuczne oddychanie), ciągła obserwacja. Przeciwwskazania działań ratowniczych, podstawowe błędy. Udzielanie pomocy dzieciom. Automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED)4
T-W-3Ocena stanu poszkodowanego. Bezpieczeństwo własne ratującego - środki ochrony osobistej chroniace od krwi i wydzielin poszkodowanego(np. rękawiczki z apteczki, folia z torebek lub folia spożywcza, itp.), Postępowanie gdy poszkodowany jest przytomny, reakcja na bodźce, kontakt: pozycja bezpieczna, wywiad o zdarzeniu i stanie poszkodowanego Postępowanie gdy poszkodowany jest nieprzytomny, brak reakcji na bodźce brak kontaktu. Udrożnienie dróg oddechowych, brak oddechu. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa (masaż zewnętrzny serca, sztuczne oddychanie), ciągła obserwacja. Przeciwwskazania działań ratowniczych, podstawowe błędy. Udzielanie pomocy dzieciom.8
T-W-4Automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED). Budowa, zasada działania, sposób użycia.2
T-W-5Opis, objawy, udzielanie pierwszej pomocy w wybranych nagłych wypadkach: stłuczenie, zranienie, złamanie, zwichnięcie, krwotok z rany, omdlenie, uraz kręgosłupa, porażenie prądem, oparzenia, krwawienie z nosa, ciało obce w drogach oddechowych u dorosłego i u dziecka przytomnego i nieprzytomnego. Konsekwencje nieudzielenia pierwszej pomocy.8
T-W-6Powtórzenie materiału2
T-W-7Zaliczenie2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajeciach12
A-L-2Nauka własna10
A-L-3Prezentacja opracowanych działań adekwatnych do scenariuszy, ocena3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2Nauka własna20
A-W-3przygotowanie do zaliczenia2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-11_W01Student ma wiedzę jak ocenić sytuację na miejscu negatywnego zdarzenia, jak zadbać o bezpieczeństwo własne i adekwatnie do sytuacji odpowiednio zareagować. Wie jak ocenić stan poszkodowanego, użyć srodków ochrony osobistej chroniące od krwi i wydzielin poszkodowanego, postępować zposzkodowanym przytomnym, nieprzytomnym, dorosłymi i dziećmi. Ma wiedzę jaki przeprowadzić resuscytacja krążeniowo-oddechową, zna przeciwwskazania działań ratowniczych, podstawowe błędy. Zna budowę i zasadę działania automatycznego defibrylatora zewnętrznego (AED). Zna zasady udzielania pierwszej pomocy w wybranych nagłych wypadkach takich jak: stłuczenie, zranienie, złamanie, zwichnięcie, krwotok z rany, omdlenie, uraz kręgosłupa, porażenie prądem, oparzenia, krwawienie z nosa, ciało obce w drogach oddechowych u dorosłego i u dziecka przytomnego i nieprzytomnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W15ma wiedzę z zakresu komunikowania się w sytuacjach kryzysowych
BTE_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
BTE_1A_W25ma pogłębioną wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w środowisku pracy i metod ich zapobiegania
Cel przedmiotuC-1Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności dotyczace udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
Treści programoweT-L-1Opracowanie metodyki działań w zadanych sytuacjach kryzysowych. Ocena sytuacji. Wezwanie pomocy służb. Gradacja działań. Selekcja poszkodowanych. Sposoby udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej
T-L-2Prezentacja i omówienie opracowanych działań adekwatnych do scenariuszy.
T-W-5Opis, objawy, udzielanie pierwszej pomocy w wybranych nagłych wypadkach: stłuczenie, zranienie, złamanie, zwichnięcie, krwotok z rany, omdlenie, uraz kręgosłupa, porażenie prądem, oparzenia, krwawienie z nosa, ciało obce w drogach oddechowych u dorosłego i u dziecka przytomnego i nieprzytomnego. Konsekwencje nieudzielenia pierwszej pomocy.
T-W-2Ocena stanu poszkodowanego. Bezpieczeństwo własne ratującego - środki ochrony osobistej chroniace od krwi i wydzielin poszkodowanego(np. rękawiczki z apteczki, folia z torebek lub folia spożywcza, itp.), Postępowanie gdy poszkodowany jest przytomny, reakcja na bodźce, kontakt: pozycja bezpieczna, wywiad o zdarzeniu i stanie poszkodowanego Postępowanie gdy poszkodowany jest nieprzytomny, brak reakcji na bodźce brak kontaktu. Udrożnienie dróg oddechowych, brak oddechu. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa (masaż zewnętrzny serca, sztuczne oddychanie), ciągła obserwacja. Przeciwwskazania działań ratowniczych, podstawowe błędy. Udzielanie pomocy dzieciom. Automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED)
T-W-4Automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED). Budowa, zasada działania, sposób użycia.
T-W-1Organizacja zajęć, tematyka, zasady zaliczenia. Zasada natychmiastowej pomocy potrzebującemu i odpowiedzialność prawna za nieudzielenie pomocy. Ocena sytuacji - stopień zagrożenia miejsca zdarzenia i uczestników zdarzenia (bezpieczeństwo własne ratujacego, bezpieczeństwo poszkodowanego oraz świadków zdarzenia). Zabezpieczenie miejsca zdarzenia. Wzywanie pomocy: głosem, innym sygnałem fonicznym lub świetlnym, wsparcie innych świadków zdarzenia. Wzywanie pomocy wykwalifikowanych służb ratunkowych: 112 – numer alarmowy wspólny dla wszystkich służb, 999 – Pogotowie Ratunkowe, 998 – Straż Pożarna, 997 – Policja.
Metody nauczaniaM-1Wykład, prezentacje multimodalne, pokazy praktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacja opracowanych działań, zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-11_U01Student umie ocenić sytuację na miejscu negatywnego zdarzenia, wie jak zadbać o bezpieczeństwo własne i adekwatnie do sytuacji odpowiednio zareagować. Umie ocenić stan poszkodowanego, użyć srodków ochrony osobistej chroniące od krwi i wydzielin poszkodowanego, postępować zposzkodowanym przytomnym, nieprzytomnym, dorosłymi i dziećmi. Wie jaki przeprowadzić resuscytacja krążeniowo-oddechową, zna przeciwwskazania działań ratowniczych, podstawowe błędy. Umie obsługiwać automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED). Wie jak udzielić pierwszej pomocy w wybranych nagłych wypadkach takich jak: stłuczenie, zranienie, złamanie, zwichnięcie, krwotok z rany, omdlenie, uraz kręgosłupa, porażenie prądem, oparzenia, krwawienie z nosa, ciało obce w drogach oddechowych u dorosłego i u dziecka przytomnego i nieprzytomnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U08rozumie potrzebę i ma umiejętności samokształcenia
BTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-1Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności dotyczace udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
Treści programoweT-L-1Opracowanie metodyki działań w zadanych sytuacjach kryzysowych. Ocena sytuacji. Wezwanie pomocy służb. Gradacja działań. Selekcja poszkodowanych. Sposoby udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej
T-W-5Opis, objawy, udzielanie pierwszej pomocy w wybranych nagłych wypadkach: stłuczenie, zranienie, złamanie, zwichnięcie, krwotok z rany, omdlenie, uraz kręgosłupa, porażenie prądem, oparzenia, krwawienie z nosa, ciało obce w drogach oddechowych u dorosłego i u dziecka przytomnego i nieprzytomnego. Konsekwencje nieudzielenia pierwszej pomocy.
T-W-2Ocena stanu poszkodowanego. Bezpieczeństwo własne ratującego - środki ochrony osobistej chroniace od krwi i wydzielin poszkodowanego(np. rękawiczki z apteczki, folia z torebek lub folia spożywcza, itp.), Postępowanie gdy poszkodowany jest przytomny, reakcja na bodźce, kontakt: pozycja bezpieczna, wywiad o zdarzeniu i stanie poszkodowanego Postępowanie gdy poszkodowany jest nieprzytomny, brak reakcji na bodźce brak kontaktu. Udrożnienie dróg oddechowych, brak oddechu. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa (masaż zewnętrzny serca, sztuczne oddychanie), ciągła obserwacja. Przeciwwskazania działań ratowniczych, podstawowe błędy. Udzielanie pomocy dzieciom. Automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED)
T-W-4Automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED). Budowa, zasada działania, sposób użycia.
T-W-3Ocena stanu poszkodowanego. Bezpieczeństwo własne ratującego - środki ochrony osobistej chroniace od krwi i wydzielin poszkodowanego(np. rękawiczki z apteczki, folia z torebek lub folia spożywcza, itp.), Postępowanie gdy poszkodowany jest przytomny, reakcja na bodźce, kontakt: pozycja bezpieczna, wywiad o zdarzeniu i stanie poszkodowanego Postępowanie gdy poszkodowany jest nieprzytomny, brak reakcji na bodźce brak kontaktu. Udrożnienie dróg oddechowych, brak oddechu. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa (masaż zewnętrzny serca, sztuczne oddychanie), ciągła obserwacja. Przeciwwskazania działań ratowniczych, podstawowe błędy. Udzielanie pomocy dzieciom.
T-W-1Organizacja zajęć, tematyka, zasady zaliczenia. Zasada natychmiastowej pomocy potrzebującemu i odpowiedzialność prawna za nieudzielenie pomocy. Ocena sytuacji - stopień zagrożenia miejsca zdarzenia i uczestników zdarzenia (bezpieczeństwo własne ratujacego, bezpieczeństwo poszkodowanego oraz świadków zdarzenia). Zabezpieczenie miejsca zdarzenia. Wzywanie pomocy: głosem, innym sygnałem fonicznym lub świetlnym, wsparcie innych świadków zdarzenia. Wzywanie pomocy wykwalifikowanych służb ratunkowych: 112 – numer alarmowy wspólny dla wszystkich służb, 999 – Pogotowie Ratunkowe, 998 – Straż Pożarna, 997 – Policja.
Metody nauczaniaM-1Wykład, prezentacje multimodalne, pokazy praktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacja opracowanych działań, zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D1-11_K01Student potrafi ocenić sytuację na miejscu negatywnego zdarzenia, zadbać o bezpieczeństwo własne i adekwatnie do sytuacji odpowiednio zareagować. Potrafi ocenić stan poszkodowanego, użyć srodków ochrony osobistej chroniące od krwi i wydzielin poszkodowanego, postępować zposzkodowanym przytomnym, nieprzytomnym, dorosłymi i dziećmi. Potrafi przeprowadzić resuscytacja krążeniowo-oddechową, zna przeciwwskazania działań ratowniczych, podstawowe błędy. Umie obsługiwać automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED). Potrafi udzielić pierwszej pomocy w wybranych nagłych wypadkach takich jak: stłuczenie, zranienie, złamanie, zwichnięcie, krwotok z rany, omdlenie, uraz kręgosłupa, porażenie prądem, oparzenia, krwawienie z nosa, ciało obce w drogach oddechowych u dorosłego i u dziecka przytomnego i nieprzytomnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
BTE_1A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Cel przedmiotuC-1Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności dotyczace udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
Treści programoweT-L-1Opracowanie metodyki działań w zadanych sytuacjach kryzysowych. Ocena sytuacji. Wezwanie pomocy służb. Gradacja działań. Selekcja poszkodowanych. Sposoby udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej
T-W-5Opis, objawy, udzielanie pierwszej pomocy w wybranych nagłych wypadkach: stłuczenie, zranienie, złamanie, zwichnięcie, krwotok z rany, omdlenie, uraz kręgosłupa, porażenie prądem, oparzenia, krwawienie z nosa, ciało obce w drogach oddechowych u dorosłego i u dziecka przytomnego i nieprzytomnego. Konsekwencje nieudzielenia pierwszej pomocy.
T-W-2Ocena stanu poszkodowanego. Bezpieczeństwo własne ratującego - środki ochrony osobistej chroniace od krwi i wydzielin poszkodowanego(np. rękawiczki z apteczki, folia z torebek lub folia spożywcza, itp.), Postępowanie gdy poszkodowany jest przytomny, reakcja na bodźce, kontakt: pozycja bezpieczna, wywiad o zdarzeniu i stanie poszkodowanego Postępowanie gdy poszkodowany jest nieprzytomny, brak reakcji na bodźce brak kontaktu. Udrożnienie dróg oddechowych, brak oddechu. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa (masaż zewnętrzny serca, sztuczne oddychanie), ciągła obserwacja. Przeciwwskazania działań ratowniczych, podstawowe błędy. Udzielanie pomocy dzieciom. Automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED)
T-W-4Automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED). Budowa, zasada działania, sposób użycia.
T-W-3Ocena stanu poszkodowanego. Bezpieczeństwo własne ratującego - środki ochrony osobistej chroniace od krwi i wydzielin poszkodowanego(np. rękawiczki z apteczki, folia z torebek lub folia spożywcza, itp.), Postępowanie gdy poszkodowany jest przytomny, reakcja na bodźce, kontakt: pozycja bezpieczna, wywiad o zdarzeniu i stanie poszkodowanego Postępowanie gdy poszkodowany jest nieprzytomny, brak reakcji na bodźce brak kontaktu. Udrożnienie dróg oddechowych, brak oddechu. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa (masaż zewnętrzny serca, sztuczne oddychanie), ciągła obserwacja. Przeciwwskazania działań ratowniczych, podstawowe błędy. Udzielanie pomocy dzieciom.
T-W-1Organizacja zajęć, tematyka, zasady zaliczenia. Zasada natychmiastowej pomocy potrzebującemu i odpowiedzialność prawna za nieudzielenie pomocy. Ocena sytuacji - stopień zagrożenia miejsca zdarzenia i uczestników zdarzenia (bezpieczeństwo własne ratujacego, bezpieczeństwo poszkodowanego oraz świadków zdarzenia). Zabezpieczenie miejsca zdarzenia. Wzywanie pomocy: głosem, innym sygnałem fonicznym lub świetlnym, wsparcie innych świadków zdarzenia. Wzywanie pomocy wykwalifikowanych służb ratunkowych: 112 – numer alarmowy wspólny dla wszystkich służb, 999 – Pogotowie Ratunkowe, 998 – Straż Pożarna, 997 – Policja.
Metody nauczaniaM-1Wykład, prezentacje multimodalne, pokazy praktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacja opracowanych działań, zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.