Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów
Sylabus przedmiotu Zarządzanie i inżynieria jakości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie i inżynieria jakości | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu matematyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu zarządzania i inzynierii jakości |
C-2 | Analiza procesów produkcyjnych z uwzględnieniem kryteriów jakościowych |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania prostych zadań z zakresu zarządzania i inżynierii jakości |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyznaczanie cech jakościowych towarów i usług. | 1 |
T-A-2 | Obliczanie wskaźników jakości procesu. | 3 |
T-A-3 | Obliczanie mierników niezawodności wyrobu. | 3 |
T-A-4 | Statystyczne sterowanie procesem, efektywność wykorzystania stanowiska. | 2 |
T-A-5 | Kwalifikacja dostawców - sporządzanie arkuszy oceny, kontrola dostaw. | 2 |
T-A-6 | Sporządzanie strategii zarządzania jakością. | 2 |
T-A-7 | Analizy czynników wpływających na wynik procesu (na przykładzie diagragramu Ishikawy). | 1 |
T-A-8 | Zaliczenie ćwiczeń. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zajęć i przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Postrzeganie jakości, cechy jakościowe produktów i procesów, ocena jakości. | 1 |
T-W-3 | Projektowanie projakościowe. | 1 |
T-W-4 | Zapewnienie jakości procesów wykonania produktów. | 2 |
T-W-5 | Kontrola w cyklu życia produktu. | 1 |
T-W-6 | Sterowanie jakością. | 1 |
T-W-7 | Utrzymanie jakości w procesach dystrybucji i użytkowania. | 1 |
T-W-8 | Narzędzia i metody kontroli oraz sterowania jakością. | 1 |
T-W-9 | Cele i funkcje zarządzania jakością. | 1 |
T-W-10 | Zasady zarządzania jakością. | 1 |
T-W-11 | Koncepcje i strategie zarządzania jakością. | 2 |
T-W-12 | Normalizacja w zarządzaniu jakością. | 1 |
T-W-13 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach i zaliczenie. | 15 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i zaliczenie. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 6 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych podczas ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_B09_W01 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania i inżynierii jakości, w tym w zakresie nadzoru i kontroli wszystkich faz procesu produkcyjnego i zapobiegania wytwarzania wyrobów o złej jakości. | BTE_1A_W22, BTE_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_B09_U01 Student potrafi ocenić etapy procesu determinujące jakość produktu, potrafi wskazać rozwiązania wpływające na poprawę jakości. | BTE_1A_U01 | — | — | C-3, C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-4, T-A-7 | M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_B09_K01 Student ma świadomość wagi problemów jakości w rozwoju przedsiębiorstwa i utrzymywaniu konkurencyjnej pozycji na rynku. | BTE_1A_K01 | — | — | C-3, C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-4, T-A-7 | M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_B09_W01 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania i inżynierii jakości, w tym w zakresie nadzoru i kontroli wszystkich faz procesu produkcyjnego i zapobiegania wytwarzania wyrobów o złej jakości. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_B09_U01 Student potrafi ocenić etapy procesu determinujące jakość produktu, potrafi wskazać rozwiązania wpływające na poprawę jakości. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_B09_K01 Student ma świadomość wagi problemów jakości w rozwoju przedsiębiorstwa i utrzymywaniu konkurencyjnej pozycji na rynku. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Hamrol A., Zarządzanie i inżynieria jakości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021
- Hamrol A., Strategie i praktyki sprawnego działania. LEAN, SIX SIGMA i inne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018, Wydanie 2
- Wawak S., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Onepress, 2005, Wydanie 2
- Bugdol M., System zarządzania jakością według normy ISO 9001:2015, Onepress, 2018
- Szatkowski K., Nowoczesne zarządzanie produkcją. Ujęcie procesowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021
Literatura dodatkowa
- Sałaciński T., Inżynieria jakości w technikach wytwarzania, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2016