Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów

Sylabus przedmiotu Certyfikacja systemów bezpieczeństwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Certyfikacja systemów bezpieczeństwa
Specjalność Bezpieczeństwo systemów
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,25zaliczenie
projektyP7 15 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę dotyczącą systemów bezpieczeństwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powienien posiąść wiedzę, umiejętności i kompetencje, które pozowlą mu na zaplanowanie, nadzór nad etapami oraz certyfikację systemów bezpieczeństwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie.2
T-A-2Analiza etapów certyfiakcji.5
T-A-3Wybór jednostek certyfikujących.3
T-A-4Certyfikacja wybranego systemu bezpieczeństwa.3
T-A-5Powtórzenie materiału.1
T-A-6Zaliczenie.1
15
projekty
T-P-1Projekt etapów certyfikacji wybranego systemu.15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie.2
T-W-2Uregulowania prawne.3
T-W-3Klasyfikacja systemów bezpieczeństwa.2
T-W-4Proces certyfikacji.3
T-W-5Certyfikacja a akredytacja.1
T-W-6Jednostki certyfikujące.2
T-W-7Powtórzenie materiału.1
T-W-8Zaliczenie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć.6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.4
25
projekty
A-P-1Udział w zajęciach.14
A-P-2Przygotowanie projektu.10
A-P-3Prezentacja projektu1
25
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zajęć.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Metoda projektowa.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zalicznie treści wykładu, zagadnień poruszanych na ćwiczenach audytoryjnych i projetowych z obszaru certyfikacji systemów bezpieczeństwa.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy studentów podczas zajęć audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-12_W01
W wyniku prowadzonych zajęć student posiada wiedzę dotyczącą procesu certyfikacji, jednstek certyfikujących i certyfikacji systemów bezpieczeństwa.
BTE_1A_W07, BTE_1A_W12, BTE_1A_W22, BTE_1A_W19, BTE_1A_W23C-1T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-12_U01
Studet posiada umiejęntność certyfikacji wybranych systemów bezpieczeństwa.
BTE_1A_U07, BTE_1A_U05, BTE_1A_U06, BTE_1A_U10, BTE_1A_U01, BTE_1A_U09, BTE_1A_U13C-1T-A-3, T-A-4, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-12_K01
Student posiada kompetencje pozwalajace na przeprowadzenie poszczególnych etapów systemu certyfiakcji wybranego systemu bezpieczeństwa.
BTE_1A_K01, BTE_1A_K07, BTE_1A_K02C-1T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-12_W01
W wyniku prowadzonych zajęć student posiada wiedzę dotyczącą procesu certyfikacji, jednstek certyfikujących i certyfikacji systemów bezpieczeństwa.
2,0
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-12_U01
Studet posiada umiejęntność certyfikacji wybranych systemów bezpieczeństwa.
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru certyfikacji systemów bezpieczeństwa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-12_K01
Student posiada kompetencje pozwalajace na przeprowadzenie poszczególnych etapów systemu certyfiakcji wybranego systemu bezpieczeństwa.
2,0
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. red. Lisiecka K. i in., KOMPETENCJE W CERTYFIKOWANIU I AUDYTOWANIU SYSTEMÓW ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ PRODUKTÓW, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 2017
  2. Henrykowski W., System oceny zgodności w Unii Europejskiej, Pert, 2009

Literatura dodatkowa

  1. BIURO CERTYFIKACJI SYSTEMÓW ZARZĄDZANIA, ZASADY CERTYFIKACJI SYSTEMÓW ZARZĄDZANIA, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie.2
T-A-2Analiza etapów certyfiakcji.5
T-A-3Wybór jednostek certyfikujących.3
T-A-4Certyfikacja wybranego systemu bezpieczeństwa.3
T-A-5Powtórzenie materiału.1
T-A-6Zaliczenie.1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt etapów certyfikacji wybranego systemu.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie.2
T-W-2Uregulowania prawne.3
T-W-3Klasyfikacja systemów bezpieczeństwa.2
T-W-4Proces certyfikacji.3
T-W-5Certyfikacja a akredytacja.1
T-W-6Jednostki certyfikujące.2
T-W-7Powtórzenie materiału.1
T-W-8Zaliczenie.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć.6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach.14
A-P-2Przygotowanie projektu.10
A-P-3Prezentacja projektu1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zajęć.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-12_W01W wyniku prowadzonych zajęć student posiada wiedzę dotyczącą procesu certyfikacji, jednstek certyfikujących i certyfikacji systemów bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W07ma wiedzę na temat zasad ochrony własności intelektualnej, w tym patentowej i prawa autorskiego, a także BHP
BTE_1A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą bezpiecznej eksploatacji systemów i urządzeń technicznych
BTE_1A_W22ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
BTE_1A_W19ma wiedzę w zakresie bezpieczeństwa informacji, wyboru środków bezpieczeństwa i ochrony informacji
BTE_1A_W23ma pogłębioną wiedzę dotyczącą zasad analizy jakości funkcjonowania systemu, zna metody i techniki doskonalenia jakości eksploatacji systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Student powienien posiąść wiedzę, umiejętności i kompetencje, które pozowlą mu na zaplanowanie, nadzór nad etapami oraz certyfikację systemów bezpieczeństwa.
Treści programoweT-W-6Jednostki certyfikujące.
T-W-3Klasyfikacja systemów bezpieczeństwa.
T-W-4Proces certyfikacji.
T-W-5Certyfikacja a akredytacja.
T-W-2Uregulowania prawne.
T-A-3Wybór jednostek certyfikujących.
T-A-4Certyfikacja wybranego systemu bezpieczeństwa.
T-A-2Analiza etapów certyfiakcji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Metoda projektowa.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zalicznie treści wykładu, zagadnień poruszanych na ćwiczenach audytoryjnych i projetowych z obszaru certyfikacji systemów bezpieczeństwa.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy studentów podczas zajęć audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-12_U01Studet posiada umiejęntność certyfikacji wybranych systemów bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U07potrafi określić zasady bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych w zgodzie w wymaganiami ochrony środowiska oraz zasad BHP
BTE_1A_U05potrafi poprawnie zastosować podstawowe technologie informacyjne niezbędne w pracy zawodowej
BTE_1A_U06posiada umiejętności i kompetencje z zakresu zarządzania obiektami i systemami w kontekście podniesienia poziomu bezpieczeństwa ich funkcjonowania oraz bezpieczeństwa państwa
BTE_1A_U10potrafi analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi, w tym statystycznych
BTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_U09potrafi przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskanie wyniki i wyciągać wnioski dotyczące bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych
BTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-1Student powienien posiąść wiedzę, umiejętności i kompetencje, które pozowlą mu na zaplanowanie, nadzór nad etapami oraz certyfikację systemów bezpieczeństwa.
Treści programoweT-A-3Wybór jednostek certyfikujących.
T-A-4Certyfikacja wybranego systemu bezpieczeństwa.
T-A-2Analiza etapów certyfiakcji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Metoda projektowa.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zalicznie treści wykładu, zagadnień poruszanych na ćwiczenach audytoryjnych i projetowych z obszaru certyfikacji systemów bezpieczeństwa.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy studentów podczas zajęć audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru certyfikacji systemów bezpieczeństwa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-12_K01Student posiada kompetencje pozwalajace na przeprowadzenie poszczególnych etapów systemu certyfiakcji wybranego systemu bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
BTE_1A_K07ma świadomość ryzyka zagrożeń oraz potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemu technicznego
BTE_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na otoczenie społeczno-gospodarcze i środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student powienien posiąść wiedzę, umiejętności i kompetencje, które pozowlą mu na zaplanowanie, nadzór nad etapami oraz certyfikację systemów bezpieczeństwa.
Treści programoweT-P-1Projekt etapów certyfikacji wybranego systemu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Metoda projektowa.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zalicznie treści wykładu, zagadnień poruszanych na ćwiczenach audytoryjnych i projetowych z obszaru certyfikacji systemów bezpieczeństwa.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy studentów podczas zajęć audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0