Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy techniki cieplnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy techniki cieplnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z fizyki molekularnej i ciepła

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu technniki cieplnej i prawami termodynamiki.
C-2Nauczenie przeprowadzania podstawowych obliczeń cieplnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zadania rachunkowe z treści wykładowych14
T-A-2Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe wielkości i pojęcia w technice cieplnej.1
T-W-2Własności i prawa gazów2
T-W-3Pierwsza zasada termodynamiki.1
T-W-4Przemiany termodynamiczne gazów.2
T-W-5Druga zasada termodynamiki. Obiegi cieplne.2
T-W-6Termodynamika par.2
T-W-7Spalanie.2
T-W-8Wymiana ciepła i wymienniki2
T-W-9Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia20
A-A-3Rozwiązywanie ćwiczeń domowych15
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test pisemny z terorii. Zaliczenie pisemne z zadań (ćwiczenia).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C09_W01
Zna podstawowe pojęcia z zakresu techniki cieplnej. Zna zasady termodynamiki oraz przemiany termodynamiczne.
BTE_1A_W11C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C09_U01
Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia z zakresu techniki cieplnej.
BTE_1A_U03, BTE_1A_U01C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C09_K01
Ma świadomość wagi społącznej jaką ma właściwe gospodarowania energią.
BTE_1A_K01, BTE_1A_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C09_W01
Zna podstawowe pojęcia z zakresu techniki cieplnej. Zna zasady termodynamiki oraz przemiany termodynamiczne.
2,0
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C09_U01
Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia z zakresu techniki cieplnej.
2,0
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C09_K01
Ma świadomość wagi społącznej jaką ma właściwe gospodarowania energią.
2,0
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szargut J., Termodynamika, PWN, Warszawa, 2021, 7
  2. Wiśniewski S., Termodynamika techniczna, PWN, WNT, Warszawa, 2021, 5

Literatura dodatkowa

  1. Górski Jan, Energetyka cieplna, TARBONUS Sp. z o.o., Kraków, 2008, 1
  2. Gnutek Z, Kordylewski W., Maszynoznawstwo energetyczne, Oficyna Wydwanicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003, 2

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zadania rachunkowe z treści wykładowych14
T-A-2Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe wielkości i pojęcia w technice cieplnej.1
T-W-2Własności i prawa gazów2
T-W-3Pierwsza zasada termodynamiki.1
T-W-4Przemiany termodynamiczne gazów.2
T-W-5Druga zasada termodynamiki. Obiegi cieplne.2
T-W-6Termodynamika par.2
T-W-7Spalanie.2
T-W-8Wymiana ciepła i wymienniki2
T-W-9Zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia20
A-A-3Rozwiązywanie ćwiczeń domowych15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C09_W01Zna podstawowe pojęcia z zakresu techniki cieplnej. Zna zasady termodynamiki oraz przemiany termodynamiczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W11ma podstawową wiedzę w zakresie mechaniki, mechaniki płynów, techniki cieplnej, elektrotechniki, elektroniki, automatyki oraz wytrzymałości materiałów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu technniki cieplnej i prawami termodynamiki.
C-2Nauczenie przeprowadzania podstawowych obliczeń cieplnych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe wielkości i pojęcia w technice cieplnej.
T-W-2Własności i prawa gazów
T-W-4Przemiany termodynamiczne gazów.
T-W-5Druga zasada termodynamiki. Obiegi cieplne.
T-W-6Termodynamika par.
T-W-7Spalanie.
T-W-8Wymiana ciepła i wymienniki
T-W-3Pierwsza zasada termodynamiki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test pisemny z terorii. Zaliczenie pisemne z zadań (ćwiczenia).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C09_U01Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia z zakresu techniki cieplnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
BTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
Cel przedmiotuC-2Nauczenie przeprowadzania podstawowych obliczeń cieplnych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe wielkości i pojęcia w technice cieplnej.
T-W-2Własności i prawa gazów
T-W-4Przemiany termodynamiczne gazów.
T-W-5Druga zasada termodynamiki. Obiegi cieplne.
T-W-6Termodynamika par.
T-W-7Spalanie.
T-W-8Wymiana ciepła i wymienniki
T-W-3Pierwsza zasada termodynamiki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test pisemny z terorii. Zaliczenie pisemne z zadań (ćwiczenia).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C09_K01Ma świadomość wagi społącznej jaką ma właściwe gospodarowania energią.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
BTE_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na otoczenie społeczno-gospodarcze i środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu technniki cieplnej i prawami termodynamiki.
C-2Nauczenie przeprowadzania podstawowych obliczeń cieplnych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe wielkości i pojęcia w technice cieplnej.
T-W-2Własności i prawa gazów
T-W-4Przemiany termodynamiczne gazów.
T-W-5Druga zasada termodynamiki. Obiegi cieplne.
T-W-6Termodynamika par.
T-W-7Spalanie.
T-W-8Wymiana ciepła i wymienniki
T-W-3Pierwsza zasada termodynamiki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test pisemny z terorii. Zaliczenie pisemne z zadań (ćwiczenia).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0