Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)

Sylabus przedmiotu Elektrotechnika i elektronika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektrotechnika i elektronika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 29 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka: rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, liczby zespolone, równania różniczkowe zwyczajne
W-2fizyka: zjawisko prądu elektrycznego, podstawy elektromagnetyzmu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP2
T-L-2pomiary prądów i napięć w obwodach prądu stałego2
T-L-3pomiary oporności metodą techniczną2
T-L-4Pomiar mocy w obwodach prądu stałego2
T-L-5Pomiar napięcia w obwodach prądu zmiennego.2
T-L-6Badanie ogniwa termoeletrycznego2
T-L-7regulacja pedkości obotowej silnika asynchronicznego2
T-L-8przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 2 ćwiczeń laboratoryjnych1
15
wykłady
T-W-1analiza obwodów prądu stałego4
T-W-2analiza obwodów prądu sinusoidalnego4
T-W-3układy trójfazowe2
T-W-4ochrona przeciwporażeniowa2
T-W-5urządzenia i instalacje elektryczne niskiego napięcia4
T-W-6budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych7
T-W-7Czytanie schematów elektrycznych na wybranych przykładach.4
T-W-8zaliczenie przedmiotu2
29

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury15
A-L-3przygotowanie sprawozdań8
A-L-4przygotowanie do zaliczeń12
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach29
A-W-2studiowanie literatury13
A-W-3przygotowanie do zaliczenia8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test
S-2Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C10_W01
Zna podstawowe elementy obwodów elektrycznych, zabezpieczenia. Zna podstawowe metody pomiarów elektrycznych. Posiada podstawową wiedzę na temat maszyn elektrycznych.
BTE_1A_W11C-1T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C10_U01
Potrafi przeprowadzić pomiary podstawowych parametrów elektrycznych oraz oszacować błąd pomiarowy. Identyfikować podstawowe patrametry maszyn i urządzeń elektrycznych.
BTE_1A_U09C-1T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C10_K01
Rozumie zagrożenia wynikające z eksploatacji maszyn i urządzeń elektrycznych. Potrafi zapobiegać lub minimalizować skutki zagrożeń.
BTE_1A_K07C-1T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C10_W01
Zna podstawowe elementy obwodów elektrycznych, zabezpieczenia. Zna podstawowe metody pomiarów elektrycznych. Posiada podstawową wiedzę na temat maszyn elektrycznych.
2,0
3,0Zna podstawowe elementy obwodów elektrycznych. Zna metody zabezpieczeń w obwodach elektrycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C10_U01
Potrafi przeprowadzić pomiary podstawowych parametrów elektrycznych oraz oszacować błąd pomiarowy. Identyfikować podstawowe patrametry maszyn i urządzeń elektrycznych.
2,0
3,0Potrafi wykonąć pomiar oraz oszacować błąd pomiarowy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C10_K01
Rozumie zagrożenia wynikające z eksploatacji maszyn i urządzeń elektrycznych. Potrafi zapobiegać lub minimalizować skutki zagrożeń.
2,0
3,0Rozumie zagrożenia występujące w obwodach elektrycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jan Strojny (pod redakcją), Vademecum elektryka: poradnik dla inżynierów, techników i studentów, Centralny Ośrodek Szkolenia i Wydawnictw SEP, Warszawa, 2004
  2. Jan Hennel, Podstawy elektroniki półprzewodnikowej, WNT, Warszawa, 2003
  3. Dębowski A., Automatyka. Napęd elektryczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
  4. Winkler W., Wiszniewski A., Automatyka zabezpieczeniowa w systemach elektroenergetycznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Paweł Hempowicz (praca zbiorowa), Eletrotechnika i elektronika dla nieelektryków, WNT, Warszawa, 1999
  2. Augustyn Chwaleba, Metrologia elektryczna, WNT, Warszawa, 2003
  3. Jacek Wyszkowski, Elektrotechnika okrętowa: czytanie schematów, Fundacja Rozwoju Akademii Morskiej, Gdynia, 2006
  4. Janusz Piotrowski, Podstawy miernictwa, WNT, Warszawa, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1zajęcia organizacyjne, instruktaż BHP2
T-L-2pomiary prądów i napięć w obwodach prądu stałego2
T-L-3pomiary oporności metodą techniczną2
T-L-4Pomiar mocy w obwodach prądu stałego2
T-L-5Pomiar napięcia w obwodach prądu zmiennego.2
T-L-6Badanie ogniwa termoeletrycznego2
T-L-7regulacja pedkości obotowej silnika asynchronicznego2
T-L-8przedstawienie sprawozdań i wyników przez grupy laboratoryjne, zaliczenie części 2 ćwiczeń laboratoryjnych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1analiza obwodów prądu stałego4
T-W-2analiza obwodów prądu sinusoidalnego4
T-W-3układy trójfazowe2
T-W-4ochrona przeciwporażeniowa2
T-W-5urządzenia i instalacje elektryczne niskiego napięcia4
T-W-6budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych7
T-W-7Czytanie schematów elektrycznych na wybranych przykładach.4
T-W-8zaliczenie przedmiotu2
29

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury15
A-L-3przygotowanie sprawozdań8
A-L-4przygotowanie do zaliczeń12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach29
A-W-2studiowanie literatury13
A-W-3przygotowanie do zaliczenia8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C10_W01Zna podstawowe elementy obwodów elektrycznych, zabezpieczenia. Zna podstawowe metody pomiarów elektrycznych. Posiada podstawową wiedzę na temat maszyn elektrycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W11ma podstawową wiedzę w zakresie mechaniki, mechaniki płynów, techniki cieplnej, elektrotechniki, elektroniki, automatyki oraz wytrzymałości materiałów
Cel przedmiotuC-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania
Treści programoweT-L-2pomiary prądów i napięć w obwodach prądu stałego
T-L-3pomiary oporności metodą techniczną
T-L-5Pomiar napięcia w obwodach prądu zmiennego.
T-L-7regulacja pedkości obotowej silnika asynchronicznego
T-L-6Badanie ogniwa termoeletrycznego
T-L-4Pomiar mocy w obwodach prądu stałego
T-W-1analiza obwodów prądu stałego
T-W-2analiza obwodów prądu sinusoidalnego
T-W-3układy trójfazowe
T-W-4ochrona przeciwporażeniowa
T-W-5urządzenia i instalacje elektryczne niskiego napięcia
T-W-7Czytanie schematów elektrycznych na wybranych przykładach.
T-W-6budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
S-2Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe elementy obwodów elektrycznych. Zna metody zabezpieczeń w obwodach elektrycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C10_U01Potrafi przeprowadzić pomiary podstawowych parametrów elektrycznych oraz oszacować błąd pomiarowy. Identyfikować podstawowe patrametry maszyn i urządzeń elektrycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U09potrafi przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskanie wyniki i wyciągać wnioski dotyczące bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych
Cel przedmiotuC-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania
Treści programoweT-L-2pomiary prądów i napięć w obwodach prądu stałego
T-L-3pomiary oporności metodą techniczną
T-L-5Pomiar napięcia w obwodach prądu zmiennego.
T-L-7regulacja pedkości obotowej silnika asynchronicznego
T-L-4Pomiar mocy w obwodach prądu stałego
T-W-1analiza obwodów prądu stałego
T-W-2analiza obwodów prądu sinusoidalnego
T-W-3układy trójfazowe
T-W-4ochrona przeciwporażeniowa
T-W-7Czytanie schematów elektrycznych na wybranych przykładach.
T-W-6budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
S-2Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykonąć pomiar oraz oszacować błąd pomiarowy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C10_K01Rozumie zagrożenia wynikające z eksploatacji maszyn i urządzeń elektrycznych. Potrafi zapobiegać lub minimalizować skutki zagrożeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K07ma świadomość ryzyka zagrożeń oraz potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemu technicznego
Cel przedmiotuC-1zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat działania urządzeń i instalacji elektrycznych, oraz nabycie umiejętności właściwego i bezpiecznego ich użytkowania
Treści programoweT-L-2pomiary prądów i napięć w obwodach prądu stałego
T-L-5Pomiar napięcia w obwodach prądu zmiennego.
T-L-4Pomiar mocy w obwodach prądu stałego
T-W-1analiza obwodów prądu stałego
T-W-2analiza obwodów prądu sinusoidalnego
T-W-4ochrona przeciwporażeniowa
T-W-7Czytanie schematów elektrycznych na wybranych przykładach.
T-W-6budowa, zasada działania, charakterystyki transformatorów, maszyn elektrycznych prądu stałego, synchronicznych i asynchronicznych
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
S-2Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie zagrożenia występujące w obwodach elektrycznych
3,5
4,0
4,5
5,0