Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona osób i mienia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona osób i mienia | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki, podstawy inżynierii bezpieczeństwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze specyfiką ochrony osób i mienia. Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń, bezpieczeństwa osób i mienia, tworzenie planów ochrony, znajomości i interpretacji prawa oraz zasad funkcjonowania służb mundurowych i cywilnych jednostek ochrony. Ukształtowanie umiejętności adaptacji ogólnych zasad ochrony osób i mienia do różnych scenariuszy zagrożeń. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekty według scenariuszy ochrony: - osób indywidualnych - cywilnych i funkcyjnych, funkcjonariuszy państwowych - grup społecznych cywilnych i urzędowych - obiektów cywilnych - prywatnych - obiektów cywilnych - państwowych - obiektów użyteczności publicznej różnych kategorii | 24 |
T-P-2 | Prezentacje projektów, dyskusja, zaliczenie | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Opis przedmiotu, uczestnictwo, formy zaliczeń. | 1 |
T-W-2 | Podstawowe pojęcia, definicje. Definicja ochrony, Akty prawne dotyczące ochrony mienia i osób. Identyfikacja i poziom zagrożeń osób i mienia. Ochrona bierna i czynna. Poziomy dostępu do chronionych osób i mienia, poziomy ochrony. | 3 |
T-W-3 | Ochrona w praktyce - stanowisko ochrony, służba wartownicza, patrolowa, konwoje. Identyfikowanie i wykrywanie oraz ocena zagrońeń dla bezpieczeństwa obiektów stacjonarnych (skupionych lub rozproszonych), dużych obiektów przemysłowych, obiektów użyteczności publicznej, portów lotniczych, terminali promowych, portów morskich. Wyposażenie ochrony osobistej, oprzyrządowanie, broń. | 5 |
T-W-4 | Niebezpieczne przedmioty i urządzenia. Systemy i urządzenia wykryecze, syatemy informacji przestrzennej do monitoringu (np. GPS, europejski system nawigacji satelitarnej Galileo i systemy współpracujace z nimi np. systemy radarowe) | 4 |
T-W-5 | Zaliczenie | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 24 |
A-P-2 | Opracowywanie projektów | 20 |
A-P-3 | Prezentacja projektów i zaliczenie | 6 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-W-2 | Nauka własna - uzupełnianie wiedzy. | 10 |
A-W-3 | Zaliczenie | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład, prezentacje multimodalne, praktyczny pokaz pomocy naukowych (np. replik broni) i zachowań (np. podstawy samoobrony, podstawy przeszukiwań osób, bagażu, pomieszczeń) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Zaliczenie ustne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-16_W01 Student powinien posiadać wiedzę: - o zagrożeniach osób i mienia, typach ochrony, - specyficznych cechach stosowania ochrony w praktyce, - identyfikowaniu i ocenie zagrońeń obiektów i osób, - wyposażeniu ochrony osobistej, podstawowych cechach broni, - niebezpiecznych przedmiotach i urządzeniach, - systemach i urządzeniach wykryeczych i monitorujacych | BTE_1A_W08, BTE_1A_W17 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-16_U01 Student powinien umie: - określić zagrożenia osób i mienia, określić typy ochrony, - rozróżnić i usadnić specyficzne cechy stosowania ochrony w praktyce, - identyfikować i oceniać zagrożenia obiektów i osób, - scharakteryzować wyposażenie ochrony osobistej, podać podstawowe cechy broni, - zidentyfikować niebezpieczne przedmioty i urządzenia. | BTE_1A_U01, BTE_1A_U13 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D1-16_K01 Student potrafi: - zidentyfikować i ocenić zagrożenia osób i mienia, określić i dobrać adekwatne typy ochrony, - ocenić odpowiedzialność na stanowiskach ochrony adekwatnie do specyficznych cech stosowania ochrony w praktyce, - identyfikować i oceniać zagrońenia obiektów i osób, - ocenić i dobrać wyposażenie ochrony osobistej, podać podstawowych cechach broni a aspekcie skuteczności jej użycia - zidentyfikować niebezpieczne przedmioty i urządzenia, - opracować koncepcyjny plan ochrony adekwatny do przyjętego scenariusza | BTE_1A_K01, BTE_1A_K03, BTE_1A_K06 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-16_W01 Student powinien posiadać wiedzę: - o zagrożeniach osób i mienia, typach ochrony, - specyficznych cechach stosowania ochrony w praktyce, - identyfikowaniu i ocenie zagrońeń obiektów i osób, - wyposażeniu ochrony osobistej, podstawowych cechach broni, - niebezpiecznych przedmiotach i urządzeniach, - systemach i urządzeniach wykryeczych i monitorujacych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, nie posiada wiedzy potrzebnej do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, popełnia dużą ilosć błędów, posiada podstawową wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia. | |
3,5 | Student posiada dostateczną wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, popełnia sporadycznie błędy, posiada podstawową wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia. | |
4,0 | Student posiada w stopniu dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, popełnia jednostkowe błędy, posiada w stopniu dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia. | |
4,5 | Student posiada w stopniu dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, posiada w stopniu dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia lub analizowania i oceniania istniejacych planów.. | |
5,0 | Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę o zagrożeniach, istniejacym prawie dotyczącym ochrony mienia i osób, środkach bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę potrzebną do stworzenia planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia, analizowania i oceniania istniejacych planów, |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-16_U01 Student powinien umie: - określić zagrożenia osób i mienia, określić typy ochrony, - rozróżnić i usadnić specyficzne cechy stosowania ochrony w praktyce, - identyfikować i oceniać zagrożenia obiektów i osób, - scharakteryzować wyposażenie ochrony osobistej, podać podstawowe cechy broni, - zidentyfikować niebezpieczne przedmioty i urządzenia. | 2,0 | Student nie potrafi identyfikowac zagrożeń, nie potrafi zinterpretowac istniejacego prawa dotyczącego ochrony mienia i osób, środków bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, nie potrafi stworzyć podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikowac zagrożeń, popełnia wiele błędów, słabo interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony mienia i osób, słabo zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi stworzyć podstawowe planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrozenia. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu dostatecznym identyfikowac zagrożeń, popełnia sporadyczne błędy, w stopniu dostatecznym interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony mienia i osób, w stopniu dostatecznym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi stworzyć podstawowe planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym identyfikowac zagrożeń, popełnia jednostkowe błędy, w stopniu dobrym interpretuje istniejace prawo dotyczącego ochrony mienia i osób, w stopniu dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi stworzyć podstawowe plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikowac zagrożeń, w stopniu dobrym interpretuje istniejące prawo dotyczące ochrony mienia i osób, w stopniu dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi analizować i oceniac istniejące i stworzyć plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym identyfikować zagrożenia, w stopniu bardzo dobrym interpretuje istniejące prawo dotyczące ochrony mienia i osób, w stopniu bardzo dobrym zna środki bezpieczeństwa i ochrony mienia i osób, potrafi analizować i oceniac istniejące i stworzyć optymalne plany ochrony adekwatnye do wybranego scenariusza zagrożenia. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D1-16_K01 Student potrafi: - zidentyfikować i ocenić zagrożenia osób i mienia, określić i dobrać adekwatne typy ochrony, - ocenić odpowiedzialność na stanowiskach ochrony adekwatnie do specyficznych cech stosowania ochrony w praktyce, - identyfikować i oceniać zagrońenia obiektów i osób, - ocenić i dobrać wyposażenie ochrony osobistej, podać podstawowych cechach broni a aspekcie skuteczności jej użycia - zidentyfikować niebezpieczne przedmioty i urządzenia, - opracować koncepcyjny plan ochrony adekwatny do przyjętego scenariusza | 2,0 | Studen nie posiada wiedzy o ochronie mienia i osób, nie potrafi analizować i ocenić istniejących planów ochrony oraz nie potrafi wypracować podstawowych planów ochrony adekwatnych do wybranego scenariusza zagrożenia. |
3,0 | Studen w stopniu dostatecznym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, popełnia wiele błędów, w stopniu dostatecznym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dostatecznym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia. | |
3,5 | Studen w stopniu dostatecznym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, popełnia wiele błędów, w stopniu dostatecznym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dostatecznym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia. | |
4,0 | Studen w stopniu dobrym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, popełnia błędy jednostkowe, w stopniu dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dobrym potrafi wypracować podstawowe plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia. | |
4,5 | Studen w stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, w stopniu dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu dobrym potrafi wypracować ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia. | |
5,0 | Studen w stopniu bardzo dobrym posiada wiedzę o ochronie mienia i osób, w stopniu bardzo dobrym potrafi analizować i ocenić istniejące plany ochrony oraz w stopniu bardzo dobrym potrafi wypracować plany ochrony adekwatne do wybranego scenariusza zagrożenia. Potrafi wybrac optymalne rozwiązanie. |
Literatura podstawowa
- Sejm RP, USTAWA z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia, Dz. U. 1997 Nr 114 poz. 740, Kancelaria Sejmu RP, Warszawa, 2021
- Lech Krupa, Ochrona osób i mienia, Wydawnictwo KaBe, Krosno, 2014, ISBN: 9788362760893
Literatura dodatkowa
- Dariusz Kowalski (red.), Ochrona osób i mienia vademecum, Wydawnictwo Policealnej Szkoły Detektywów i Pracowników Ochrony O'Chikara, Radom, 2000