Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)
Sylabus przedmiotu Analiza systemowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo techniczne | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza systemowa | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo systemów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, podstawy technik informatycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukazanie studentom ogólnych mechanizmów i prawidłowości w funkcjonowaniu teorii i praktyki podejścia systemowego. |
C-2 | Umiejętność systemowego podejścia do rozwiązywania problemów inżynierskich, a także zastosowania odpowiednich metod oceny analizowanych wariantów rozwiązań w warunkach pewności, ryzyka, bądź niepewności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody rozpoznawania systemów. | 3 |
T-A-2 | Identyfikowanie procesów zachodzących w systemach. | 3 |
T-A-3 | Projektowanie rozwiązań systemowych. | 3 |
T-A-4 | Modelowanie rozwiązań systemowych. | 3 |
T-A-5 | Koszty i efekty funkcjonowania systemów działania. | 2 |
T-A-6 | Zaliczenie ćwiczeń. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zajęć i przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Pojęcie systemu i otoczenia. Właściwości systemów. | 1 |
T-W-3 | Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów. | 2 |
T-W-4 | Pojęcie analizy systemowej. Zastosowanie analizy systemowej. | 2 |
T-W-5 | Rodzaje informacji w analizie systemowej. | 2 |
T-W-6 | Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej. Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań. | 2 |
T-W-7 | Wielokryterialna metoda oceny wariantów rozwiązań. | 2 |
T-W-8 | Ocena rozwiązań w warunkach ryzyka i niepewności. | 2 |
T-W-9 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach i zaliczenie. | 15 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań. | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i zaliczenie. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 6 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych podczas ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D2-01_W01 Student posiada wiedzę w zakresie identyfikacji obiektu jako systemu oraz zna zasady modelowania systemów i identyfikacji ich parametrów. | BTE_1A_W23 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D2-01_U01 Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analizy systemowej w zakresie inżynierii systemów. | BTE_1A_U14 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTE_1A_D2-01_K01 Student jest wrażliwy na występujące w inżynierii systemowej zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń. | BTE_1A_K07 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D2-01_W01 Student posiada wiedzę w zakresie identyfikacji obiektu jako systemu oraz zna zasady modelowania systemów i identyfikacji ich parametrów. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D2-01_U01 Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analizy systemowej w zakresie inżynierii systemów. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTE_1A_D2-01_K01 Student jest wrażliwy na występujące w inżynierii systemowej zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Kowalska-Napora E., Inżynieria systemów i analiza systemowa w zarządzaniu, Marek Derewiecki, Kęty, 2015
- Syed M.R., Syed S.N., Handbook of Research on Modern Systems Analysis and Design Technologies and Applications, IGI Global, Hershey, 2008
- Nowakowski T., Niezawodność systemów logistycznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011
- Cempel C., Teoria i inżynieria systemów, ITE – PIB, Radom, 2006
Literatura dodatkowa
- Matulewski M., Konecka S., Fajfer P., Wojciechowski A., Systemy logistyczne, Biblioteka Logistyka, ILIM, Poznań, 2008
- Forrest J., General Systems Theory: Foundation, Intuition and Applications in Business Decision Making, Springer Nature Switzerland AG, 2019