Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie bezpieczeństwem w logistyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie bezpieczeństwem w logistyce
Specjalność Bezpieczeństwo systemów
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna z zakresu zarządzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagrożeniami, a także warunkami i instrumentami zarządzania bezpieczeństwem w logistyce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Tematyka zajęć powiązana z tematyką wykładów. Rozwiązywanie zadań tematycznych dotyczących zagadnień logistycznych i zarządzania bezpieczeństwem w logistyce.15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematyki zajęć.1
T-W-2Pojęcie logistyki i łańcucha dostaw.2
T-W-3System logistyczny i jego elementy.3
T-W-4Warunki bezpiecznego funkcjonowania systemów logistycznych.2
T-W-5Klasyfikacja zagrożeń w kontekście bezpieczeństwa w logistyce.2
T-W-6Instrumenty i systemy zarządzania bezpieczeństwem logistyce.2
T-W-7Przykłady rozwiązań technicznych i organizacyjnych stosowanych przy zarządzaniu bezpieczeństwem w logistyce.2
T-W-8Zaliczenie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury.5
A-A-3Przygotowanie do zajęć.5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w postaci testu.
S-2Ocena formująca: Realizacja zadań podczas ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-07_W01
Student ma wiedzę z zakresu warunków i instrumentów zarządzania bezpieczeństwem w logistyce.
BTE_1A_W14, BTE_1A_W06C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-07_U01
Potrafi analizować i ocenić zagrożenia funkcjonowania systemów logistycznych i zaproponować sposoby zapobiegania lub zmniejszenia tych zagrożeń.
BTE_1A_U01, BTE_1A_U13C-1T-A-1M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-07_K01
Student ma świadomość ważności decyzji podejmowanych przy zarządzaniu bezpieczeństwem w logistyce.
BTE_1A_K02C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-07_W01
Student ma wiedzę z zakresu warunków i instrumentów zarządzania bezpieczeństwem w logistyce.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-07_U01
Potrafi analizować i ocenić zagrożenia funkcjonowania systemów logistycznych i zaproponować sposoby zapobiegania lub zmniejszenia tych zagrożeń.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-07_K01
Student ma świadomość ważności decyzji podejmowanych przy zarządzaniu bezpieczeństwem w logistyce.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma pełną świadomość ważnosci podejmowanych decyzji.

Literatura podstawowa

  1. Kulińska E., Masłowski D., Logistyka jako narzędzie poprawy jakości i bezpieczeństwa komunikacji w mieście, Difin, Warszawa, 2021
  2. Szymonik A., Bielecki M., Bezpieczeństwo systemu logistycznego w nowoczesnym zarządzaniu, Difin, Warszawa, 2015
  3. Waśniewski T.R., Bezpieczeństwo transportu i logistyki, Difin, Warszawa, 2021
  4. Matwiejczuk R., Logistyka w zarządzaniu strategicznym, PWE, Warszawa, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Klepacki B., Logistyka, CeDeWu, Warszawa, 2021
  2. Stęplewski B., Podstawy logistyki bezpieczeństwa, Difin, Warszawa, 2016
  3. Szymonik A., Zarządzanie bezpieczeństwem gospodarczym w systemie bezpieczeństwa narodowego. Aspekty logistyczne., Politechnika Łódzka, Łódź, 2016

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Tematyka zajęć powiązana z tematyką wykładów. Rozwiązywanie zadań tematycznych dotyczących zagadnień logistycznych i zarządzania bezpieczeństwem w logistyce.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematyki zajęć.1
T-W-2Pojęcie logistyki i łańcucha dostaw.2
T-W-3System logistyczny i jego elementy.3
T-W-4Warunki bezpiecznego funkcjonowania systemów logistycznych.2
T-W-5Klasyfikacja zagrożeń w kontekście bezpieczeństwa w logistyce.2
T-W-6Instrumenty i systemy zarządzania bezpieczeństwem logistyce.2
T-W-7Przykłady rozwiązań technicznych i organizacyjnych stosowanych przy zarządzaniu bezpieczeństwem w logistyce.2
T-W-8Zaliczenie.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury.5
A-A-3Przygotowanie do zajęć.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-07_W01Student ma wiedzę z zakresu warunków i instrumentów zarządzania bezpieczeństwem w logistyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W14ma wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w obiektach technicznych, potrafi wykorzystując narzędzia techniczne i organizacyjne zapobiegać im lub zminimalizować ich negatywny wpływ na człowieka i konstrukcje
BTE_1A_W06ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, przydatną do wykonywania zadań w obszarze bezpieczeństwa technicznego, oraz rozumie relacje tej wiedzy do innych nauk
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagrożeniami, a także warunkami i instrumentami zarządzania bezpieczeństwem w logistyce.
Treści programoweT-W-2Pojęcie logistyki i łańcucha dostaw.
T-W-1Wprowadzenie do tematyki zajęć.
T-W-3System logistyczny i jego elementy.
T-W-4Warunki bezpiecznego funkcjonowania systemów logistycznych.
T-W-8Zaliczenie.
T-W-5Klasyfikacja zagrożeń w kontekście bezpieczeństwa w logistyce.
T-W-7Przykłady rozwiązań technicznych i organizacyjnych stosowanych przy zarządzaniu bezpieczeństwem w logistyce.
T-W-6Instrumenty i systemy zarządzania bezpieczeństwem logistyce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w postaci testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-07_U01Potrafi analizować i ocenić zagrożenia funkcjonowania systemów logistycznych i zaproponować sposoby zapobiegania lub zmniejszenia tych zagrożeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagrożeniami, a także warunkami i instrumentami zarządzania bezpieczeństwem w logistyce.
Treści programoweT-A-1Tematyka zajęć powiązana z tematyką wykładów. Rozwiązywanie zadań tematycznych dotyczących zagadnień logistycznych i zarządzania bezpieczeństwem w logistyce.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Realizacja zadań podczas ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-07_K01Student ma świadomość ważności decyzji podejmowanych przy zarządzaniu bezpieczeństwem w logistyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na otoczenie społeczno-gospodarcze i środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagrożeniami, a także warunkami i instrumentami zarządzania bezpieczeństwem w logistyce.
Treści programoweT-W-2Pojęcie logistyki i łańcucha dostaw.
T-W-1Wprowadzenie do tematyki zajęć.
T-W-3System logistyczny i jego elementy.
T-W-4Warunki bezpiecznego funkcjonowania systemów logistycznych.
T-W-8Zaliczenie.
T-W-5Klasyfikacja zagrożeń w kontekście bezpieczeństwa w logistyce.
T-W-7Przykłady rozwiązań technicznych i organizacyjnych stosowanych przy zarządzaniu bezpieczeństwem w logistyce.
T-W-6Instrumenty i systemy zarządzania bezpieczeństwem logistyce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w postaci testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma pełną świadomość ważnosci podejmowanych decyzji.