Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)

Sylabus przedmiotu Praca przejściowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praca przejściowa
Specjalność Bezpieczeństwo systemów
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu przedmiotów kształcenia ogólnego oraz przedmiotów specjalnościowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykonanie pracy przejściowej w formie projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia
C-2Sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta nabytych w czasie realizacji programu studiów.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej realizowanej pracy przejściowej
C-4Ukształtowanie wiadomości z zakresu sposobów pozyskiwania literatury przedmiotu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z literaturą oraz sposobami poszukiwania źródeł literaturowych. Ustalenie zasady zaliczenia przedmiotu.1
T-P-2Rozwiązanie zadania analitycznego, symulacyjnego, pomiarowego lub projektowego z zakresu realizowanej specjalności. Praca obejmuje zebranie materiałów związanych z tematem zadania, ich analizę, realizację celu pracy oraz przygotowanie zwięzłego opracowania końcowego.29
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajeciach30
A-P-2Studiowanie literatury przedmiotu9
A-P-3Opracowanie podjętego problemu9
A-P-4Przygotowanie prezentacji nt opracowywanego projektu2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pisemnego opracowanie rozwiązywanego przez studenta zadania/problemu
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji dotyczącej rozwiązywanego zadania/problemu oraz sposobu referowania

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-11_W01
Student przygotowując pracę przejściową nabywa, poszerza i utrwala wiedzę z zakresu i bezpieczeństwa technicznego; w stopniu szczególnym uzyskuje i pogłębia wiedzę w wybranym obszarze zgodnym z tematyką pracy przejściowej.
BTE_1A_W17, BTE_1A_W14, BTE_1A_W23C-2T-P-2M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-11_U01
Student potrafi uzyskać właściwe informacje z literatury, w tym w języku obcym, zinterpretować je i wlaściwie wykorzystać; używając właściwych technik, metod i narzędzi potrafi opracować i rozwiązać typowe zagadnienie/problem o charakterze zadania inżynierskiego; umie przygotować pisemny raport z wykonanej pracy i napisać go w sposób zrozumiały z zastosowaniem wlaściwej terminologii; potrafi zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji ustnej i multimedialnej; .
BTE_1A_U14, BTE_1A_U02, BTE_1A_U03, BTE_1A_U08, BTE_1A_U11, BTE_1A_U01C-2, C-3, C-4, C-1T-P-2, T-P-1M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-11_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na poprawę bezpieczeństwa, rozumie aspekt społeczny swej dzialalności; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa technicznego i wskazać na ich słabe i mocne strony.
BTE_1A_K01, BTE_1A_K04, BTE_1A_K07C-1T-P-2M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-11_W01
Student przygotowując pracę przejściową nabywa, poszerza i utrwala wiedzę z zakresu i bezpieczeństwa technicznego; w stopniu szczególnym uzyskuje i pogłębia wiedzę w wybranym obszarze zgodnym z tematyką pracy przejściowej.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-11_U01
Student potrafi uzyskać właściwe informacje z literatury, w tym w języku obcym, zinterpretować je i wlaściwie wykorzystać; używając właściwych technik, metod i narzędzi potrafi opracować i rozwiązać typowe zagadnienie/problem o charakterze zadania inżynierskiego; umie przygotować pisemny raport z wykonanej pracy i napisać go w sposób zrozumiały z zastosowaniem wlaściwej terminologii; potrafi zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji ustnej i multimedialnej; .
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-11_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na poprawę bezpieczeństwa, rozumie aspekt społeczny swej dzialalności; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa technicznego i wskazać na ich słabe i mocne strony.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Honczarenko J., Zygmunt M., Poradnik dyplomanta, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
  2. Bisewska A., Bisewski T., Jak pisać prace naukowe: poradnik dla studentów, Słońce i Księżyc, Rumia, 2010
  3. Kozłowski R., Praktyczny sposób pisania prac dyplomowych z wykorzystaniem programu komputerowego i Internetu, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2009
  4. Opoka E., Uwagi o pisaniu i redagowaniu prac dyplomowych na studiach technicznych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2003

Literatura dodatkowa

  1. PKN, PKN-ISO/TR 15489-2:2010 Informacja i dokumentacja -- Zarządzanie dokumentami -- Część 2: Wytyczne

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z literaturą oraz sposobami poszukiwania źródeł literaturowych. Ustalenie zasady zaliczenia przedmiotu.1
T-P-2Rozwiązanie zadania analitycznego, symulacyjnego, pomiarowego lub projektowego z zakresu realizowanej specjalności. Praca obejmuje zebranie materiałów związanych z tematem zadania, ich analizę, realizację celu pracy oraz przygotowanie zwięzłego opracowania końcowego.29
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajeciach30
A-P-2Studiowanie literatury przedmiotu9
A-P-3Opracowanie podjętego problemu9
A-P-4Przygotowanie prezentacji nt opracowywanego projektu2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-11_W01Student przygotowując pracę przejściową nabywa, poszerza i utrwala wiedzę z zakresu i bezpieczeństwa technicznego; w stopniu szczególnym uzyskuje i pogłębia wiedzę w wybranym obszarze zgodnym z tematyką pracy przejściowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
BTE_1A_W14ma wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w obiektach technicznych, potrafi wykorzystując narzędzia techniczne i organizacyjne zapobiegać im lub zminimalizować ich negatywny wpływ na człowieka i konstrukcje
BTE_1A_W23ma pogłębioną wiedzę dotyczącą zasad analizy jakości funkcjonowania systemu, zna metody i techniki doskonalenia jakości eksploatacji systemów technicznych
Cel przedmiotuC-2Sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta nabytych w czasie realizacji programu studiów.
Treści programoweT-P-2Rozwiązanie zadania analitycznego, symulacyjnego, pomiarowego lub projektowego z zakresu realizowanej specjalności. Praca obejmuje zebranie materiałów związanych z tematem zadania, ich analizę, realizację celu pracy oraz przygotowanie zwięzłego opracowania końcowego.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pisemnego opracowanie rozwiązywanego przez studenta zadania/problemu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-11_U01Student potrafi uzyskać właściwe informacje z literatury, w tym w języku obcym, zinterpretować je i wlaściwie wykorzystać; używając właściwych technik, metod i narzędzi potrafi opracować i rozwiązać typowe zagadnienie/problem o charakterze zadania inżynierskiego; umie przygotować pisemny raport z wykonanej pracy i napisać go w sposób zrozumiały z zastosowaniem wlaściwej terminologii; potrafi zaprezentować wyniki swojej pracy w postaci prezentacji ustnej i multimedialnej; .
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U14potrafi rozwiązać zadanie inżynierskie wykorzystując metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
BTE_1A_U02posługuje się językiem obcym zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia językowego, w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumieniem publikacji oraz dokumentacji z zakresu bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
BTE_1A_U08rozumie potrzebę i ma umiejętności samokształcenia
BTE_1A_U11potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, korzystać z zasobów informacji patentowej, potrafi dokonać oceny możliwości ochrony własności intelektualnej
BTE_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie bezpieczeństwa technicznego
Cel przedmiotuC-2Sprawdzenie wiedzy i umiejętności studenta nabytych w czasie realizacji programu studiów.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej realizowanej pracy przejściowej
C-4Ukształtowanie wiadomości z zakresu sposobów pozyskiwania literatury przedmiotu
C-1Wykonanie pracy przejściowej w formie projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia
Treści programoweT-P-2Rozwiązanie zadania analitycznego, symulacyjnego, pomiarowego lub projektowego z zakresu realizowanej specjalności. Praca obejmuje zebranie materiałów związanych z tematem zadania, ich analizę, realizację celu pracy oraz przygotowanie zwięzłego opracowania końcowego.
T-P-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z literaturą oraz sposobami poszukiwania źródeł literaturowych. Ustalenie zasady zaliczenia przedmiotu.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pisemnego opracowanie rozwiązywanego przez studenta zadania/problemu
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji dotyczącej rozwiązywanego zadania/problemu oraz sposobu referowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-11_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za wyniki własnej pracy i jej wpływy na poprawę bezpieczeństwa, rozumie aspekt społeczny swej dzialalności; potrafi krytycznie ocenić rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa technicznego i wskazać na ich słabe i mocne strony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
BTE_1A_K04ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni, a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, inicjowania i współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
BTE_1A_K07ma świadomość ryzyka zagrożeń oraz potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemu technicznego
Cel przedmiotuC-1Wykonanie pracy przejściowej w formie projektu lub pisemnego opracowania zagadnienia
Treści programoweT-P-2Rozwiązanie zadania analitycznego, symulacyjnego, pomiarowego lub projektowego z zakresu realizowanej specjalności. Praca obejmuje zebranie materiałów związanych z tematem zadania, ich analizę, realizację celu pracy oraz przygotowanie zwięzłego opracowania końcowego.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji dotyczącej rozwiązywanego zadania/problemu oraz sposobu referowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.