Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)

Sylabus przedmiotu Obwody bezpieczeństwa w układach automatyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Obwody bezpieczeństwa w układach automatyki
Specjalność Bezpieczeństwo systemów
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z programowania sterowników PLC

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa procesów technologicznych oraz wiedzę na temat zabezpieczęń w obwodach automatyki.
C-2Student umie ocenić stopień ryzyka poszczególnych elemenmtów danego procesu oraz dobrać odpowiedniie techniiki zabezpieczeń
C-3Rozumie znaczenie działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa w układach automatyki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Instruktaż BHP. Omówienie warunków zaliczenia formy zajęć. Przedstawienie problematyki zadań projektowych. Podział na podgrupy projektowe.2
T-P-2Analiza wybranego procesu i identyfikacja podstawowych zagrożeń.6
T-P-3Analiza istniejących metod zabezpieczeń przed zagrożeniami. Wybór zabezpieczeń dla zidentyfikowanych zagrożeń.8
T-P-4Implementacja wybranych metod zabezpieczeń w sterowniku PLC12
T-P-5Zaliczenie formy zajęć2
30
wykłady
T-W-1Dyrektywy maszynowe. Wymogi bezpieczeństawa ludzi i maszym.4
T-W-2Obwody bezpieczeństwa w warstwie fizycznej układów automatyki.4
T-W-3Obwody bezpieczeństewa w warstwie logicznej w układach automatyki.3
T-W-4Identyfikacja zagrożeń i tworzenie obwodów bezpieczeństwa na przykładzie wybranych procesów technologicznych.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udziiał w zajęciach30
A-P-2Studiowanie literatury i źródeł ielektronicznych10
A-P-3Opracowanie sprawozdań i przygotowanie się do zaliczenia10
50
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury3
A-W-3Przygotwanie się do egzaminu5
A-W-4Udział w egzaminie2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podawcza
M-2Metoda aktywizująca
M-3Metoda praktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-2Ocena podsumowująca: projekt

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-13_W01
Student posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa procesów technologicznych oraz wiedzę na temat zabezpieczęń w obwodach automatyki.
BTE_1A_W14C-1, C-2, C-3T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-13_U01
Student umie ocenić stopień ryzyka poszczególnych elemenmtów danego procesu oraz dobrać odpowiedniie techniiki zabezpieczeń
BTE_1A_U07, BTE_1A_U13C-2T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_D2-13_K01
Rozumie znaczenie działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa w układach automatyki
BTE_1A_K07C-3T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-13_W01
Student posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa procesów technologicznych oraz wiedzę na temat zabezpieczęń w obwodach automatyki.
2,0
3,0Student ma elementarną wiedzę z zakresu obwodów bezpieczeństwa w układach automatyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-13_U01
Student umie ocenić stopień ryzyka poszczególnych elemenmtów danego procesu oraz dobrać odpowiedniie techniiki zabezpieczeń
2,0
3,0Student umie ocenić stopień zagrożenia danego parametru na procers oraz dobrać metodę zabrzezpieczenia wu kładzie automatyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_D2-13_K01
Rozumie znaczenie działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa w układach automatyki
2,0
3,0Student rozumie znaczenie działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa w układach automatyki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Markowski A. S., Bezpieczeństwo procesów przemysłowych, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2017
  2. Winkler W., Wiszniewski A., Automatyka zabezpieczeniowa w systemach elektroenergetycznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020, Wydanie drugie

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Instruktaż BHP. Omówienie warunków zaliczenia formy zajęć. Przedstawienie problematyki zadań projektowych. Podział na podgrupy projektowe.2
T-P-2Analiza wybranego procesu i identyfikacja podstawowych zagrożeń.6
T-P-3Analiza istniejących metod zabezpieczeń przed zagrożeniami. Wybór zabezpieczeń dla zidentyfikowanych zagrożeń.8
T-P-4Implementacja wybranych metod zabezpieczeń w sterowniku PLC12
T-P-5Zaliczenie formy zajęć2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Dyrektywy maszynowe. Wymogi bezpieczeństawa ludzi i maszym.4
T-W-2Obwody bezpieczeństwa w warstwie fizycznej układów automatyki.4
T-W-3Obwody bezpieczeństewa w warstwie logicznej w układach automatyki.3
T-W-4Identyfikacja zagrożeń i tworzenie obwodów bezpieczeństwa na przykładzie wybranych procesów technologicznych.4
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udziiał w zajęciach30
A-P-2Studiowanie literatury i źródeł ielektronicznych10
A-P-3Opracowanie sprawozdań i przygotowanie się do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury3
A-W-3Przygotwanie się do egzaminu5
A-W-4Udział w egzaminie2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-13_W01Student posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa procesów technologicznych oraz wiedzę na temat zabezpieczęń w obwodach automatyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W14ma wiedzę z zakresu zagrożeń występujących w obiektach technicznych, potrafi wykorzystując narzędzia techniczne i organizacyjne zapobiegać im lub zminimalizować ich negatywny wpływ na człowieka i konstrukcje
Cel przedmiotuC-1Student posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa procesów technologicznych oraz wiedzę na temat zabezpieczęń w obwodach automatyki.
C-2Student umie ocenić stopień ryzyka poszczególnych elemenmtów danego procesu oraz dobrać odpowiedniie techniiki zabezpieczeń
C-3Rozumie znaczenie działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa w układach automatyki
Treści programoweT-P-1Instruktaż BHP. Omówienie warunków zaliczenia formy zajęć. Przedstawienie problematyki zadań projektowych. Podział na podgrupy projektowe.
T-P-2Analiza wybranego procesu i identyfikacja podstawowych zagrożeń.
T-P-4Implementacja wybranych metod zabezpieczeń w sterowniku PLC
T-P-3Analiza istniejących metod zabezpieczeń przed zagrożeniami. Wybór zabezpieczeń dla zidentyfikowanych zagrożeń.
T-W-1Dyrektywy maszynowe. Wymogi bezpieczeństawa ludzi i maszym.
T-W-2Obwody bezpieczeństwa w warstwie fizycznej układów automatyki.
T-W-4Identyfikacja zagrożeń i tworzenie obwodów bezpieczeństwa na przykładzie wybranych procesów technologicznych.
T-W-3Obwody bezpieczeństewa w warstwie logicznej w układach automatyki.
Metody nauczaniaM-1Metoda podawcza
M-2Metoda aktywizująca
M-3Metoda praktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-2Ocena podsumowująca: projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma elementarną wiedzę z zakresu obwodów bezpieczeństwa w układach automatyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-13_U01Student umie ocenić stopień ryzyka poszczególnych elemenmtów danego procesu oraz dobrać odpowiedniie techniiki zabezpieczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U07potrafi określić zasady bezpiecznej eksploatacji urządzeń technicznych w zgodzie w wymaganiami ochrony środowiska oraz zasad BHP
BTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-2Student umie ocenić stopień ryzyka poszczególnych elemenmtów danego procesu oraz dobrać odpowiedniie techniiki zabezpieczeń
Treści programoweT-P-2Analiza wybranego procesu i identyfikacja podstawowych zagrożeń.
T-P-4Implementacja wybranych metod zabezpieczeń w sterowniku PLC
T-P-3Analiza istniejących metod zabezpieczeń przed zagrożeniami. Wybór zabezpieczeń dla zidentyfikowanych zagrożeń.
T-W-1Dyrektywy maszynowe. Wymogi bezpieczeństawa ludzi i maszym.
T-W-2Obwody bezpieczeństwa w warstwie fizycznej układów automatyki.
T-W-4Identyfikacja zagrożeń i tworzenie obwodów bezpieczeństwa na przykładzie wybranych procesów technologicznych.
T-W-3Obwody bezpieczeństewa w warstwie logicznej w układach automatyki.
Metody nauczaniaM-1Metoda podawcza
M-2Metoda aktywizująca
M-3Metoda praktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-2Ocena podsumowująca: projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie ocenić stopień zagrożenia danego parametru na procers oraz dobrać metodę zabrzezpieczenia wu kładzie automatyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_D2-13_K01Rozumie znaczenie działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa w układach automatyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K07ma świadomość ryzyka zagrożeń oraz potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemu technicznego
Cel przedmiotuC-3Rozumie znaczenie działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa w układach automatyki
Treści programoweT-P-2Analiza wybranego procesu i identyfikacja podstawowych zagrożeń.
T-P-4Implementacja wybranych metod zabezpieczeń w sterowniku PLC
T-P-3Analiza istniejących metod zabezpieczeń przed zagrożeniami. Wybór zabezpieczeń dla zidentyfikowanych zagrożeń.
T-W-1Dyrektywy maszynowe. Wymogi bezpieczeństawa ludzi i maszym.
T-W-2Obwody bezpieczeństwa w warstwie fizycznej układów automatyki.
T-W-4Identyfikacja zagrożeń i tworzenie obwodów bezpieczeństwa na przykładzie wybranych procesów technologicznych.
T-W-3Obwody bezpieczeństewa w warstwie logicznej w układach automatyki.
Metody nauczaniaM-1Metoda podawcza
M-2Metoda aktywizująca
M-3Metoda praktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-2Ocena podsumowująca: projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie znaczenie działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa w układach automatyki.
3,5
4,0
4,5
5,0