Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Środki transportu chłodniczego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Środki transportu chłodniczego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW5 15 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chłodnictwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie transportu ładunków w niskich temperaturach przy użyciu różnych gałęzi transportu.
C-2Ukształtowanie umiejętności wstępnego doboru zasadniczych maszyn i urządzeń realizujących efekt chłodniczy w obiektach przeznaczonych do transportu ładunków w niskich temperaturach
C-3Ukształtowanie świadomości ważności zachowań w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia bilansu cieplnego kontenera chłodniczego.3
T-A-2Obliczenia bilansu cieplnego izotermicznego nadwozia pojazdu.2
T-A-3Kolokwium nr 1.1
T-A-4Optymalizacja tras transportu żywności.4
T-A-5Dobór odpowiednich agregatów chłodniczych i środków transportu dla lata i zimy dla różnych stref klimatycznych.4
T-A-6Kolokwium nr 2; zaliczenie przedmiotu.1
15
wykłady
T-W-1Łańcuch chłodniczy: historia, stan współczesny, perspektywy rozwoju. Ogniwa łańcuchu chłodniczego.2
T-W-2Kontenery izotermiczne. Urządzenia chłodnicze kontenerowców. Obsługa kontenerów chłodniczych w porcie5
T-W-3Umowa ATP. Samochodowy transport chłodniczy. Autosklepy. Cysterny chłodnicze.5
T-W-4Transport chłodniczy kolejowy: wagony-chłodnie i wagony-lodownie.2
T-W-5Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć5
A-A-3przygotowanie do kolokwiów5
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajeciach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia i udział w zaliczeniu16
51

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody eksponujace: film
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test, składajacy sie z 11 pytan, z propozycja wyboru poprawnej (lub kilku poprawnych) odpowiedzi z przynajmniej 4 zaproponowanych wariantów. Za poprawna odpowiedz przysługuje 1 punkt. W przypadku kilku (np. 2 lub 3) poprawnych odpowiedzi na jedno pytanie i zaznaczeniu przezstudenta nie wszystkich z nich, jemu przysługuje proporcjonalna ułamkowa liczba punktów (np. 0,5, 0,33 lub 0,67).
S-2Ocena podsumowująca: Ocena poprawności wykonania projektu
S-3Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C10_W01
Ma wiedzę w zakresie budowy i eksploatacji środków transportu żywności
CK_1A_W13, CK_1A_W12C-3, C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C10_U01
Ma umiejętności wstępnego doboru zasadniczych maszyn i urządzeń realizujących efekt chłodniczy w obiektach przeznaczonych do transportu ładunków w niskich temperaturach.
CK_1A_U12, CK_1A_U11C-2T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2M-3S-3
CK_1A_C10_U02
Student rozwiązuje metodami obliczeniowymi prosty problem inżynierski z dziedziny transportu żywności.
CK_1A_U08C-3, C-2T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-2M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C10_K01
Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej
CK_1A_K02C-3T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C10_W01
Ma wiedzę w zakresie budowy i eksploatacji środków transportu żywności
2,0Mniej niz 5,5 uzyskanych punktów
3,0Od 5,5 do 6,4 uzyskanych punktów
3,5Od 6,5 do 7,4 uzyskanych punktów
4,0Od 7,5 do 8,4 uzyskanych punktów
4,5Od 8,5 do 9,4 uzyskanych punktów
5,0Powyzej 9,4 uzyskanych punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C10_U01
Ma umiejętności wstępnego doboru zasadniczych maszyn i urządzeń realizujących efekt chłodniczy w obiektach przeznaczonych do transportu ładunków w niskich temperaturach.
2,0Mniej niz 5,5 uzyskanych punktów
3,0Od 5,5 do 6,4 uzyskanych punktów
3,5Od 6,5 do 7,4 uzyskanych punktów
4,0Od 7,5 do 8,4 uzyskanych punktów
4,5Od 8,5 do 9,4 uzyskanych punktów
5,0Powyzej 9,4 uzyskanych punktów
CK_1A_C10_U02
Student rozwiązuje metodami obliczeniowymi prosty problem inżynierski z dziedziny transportu żywności.
2,0Student nie potrafi rozwiązać prostego problemu obliczeniowego z dziedziny transportu żywności
3,0Student potrafi rozwiązać omówiony wcześniej na zajęciach, prosty problem obliczeniowy z dziedziny transportu żywności, pod nadzorem prowadzącego zajęcia
3,5Student potrafi rozwiązać omówiony wcześniej na zajęciach, prosty problem obliczeniowy z dziedziny transportu żywności
4,0Student potrafi rozwiązać prosty problem obliczeniowy z dziedziny transportu żywności
4,5Student sprawnie potrafi rozwiązać prosty problem obliczeniowy z dziedziny transportu żywności
5,0Student potrafi kompleksowo rozwiązać problem obliczeniowy z dziedziny transportu żywności

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C10_K01
Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Czumak I.G., Transportirowka i chranienie tropiczeskich plodow, Refprintinfo, Odessa, 2004
  2. Red. Zwierzyckiego W., Bieńczaka K., Pojazdy chłodnicze w transporcie żywności, Systherm-Serwis., Poznań, 2006
  3. Polski Rejestr Statków. Kontenery izotermiczne., PRS, Gdańsk, 2007
  4. Starkowski D, Bieńczak K, Zwierzycki W., Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy. Kompedium wiedzy praktycznej, Systerm Technik, Poznań, 2010, 2

Literatura dodatkowa

  1. Bonza Z., Dziubek R., Budowa i eksploatacja kontenerów chłodniczych, Wyd. WSM, Gdynia, 1994
  2. Piotrowski I., Okrętowe urządzenie chłodnicze. Wyd. Morskie, Gdańsk, 1994., Wyd. Morskie, Gdańsk, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia bilansu cieplnego kontenera chłodniczego.3
T-A-2Obliczenia bilansu cieplnego izotermicznego nadwozia pojazdu.2
T-A-3Kolokwium nr 1.1
T-A-4Optymalizacja tras transportu żywności.4
T-A-5Dobór odpowiednich agregatów chłodniczych i środków transportu dla lata i zimy dla różnych stref klimatycznych.4
T-A-6Kolokwium nr 2; zaliczenie przedmiotu.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Łańcuch chłodniczy: historia, stan współczesny, perspektywy rozwoju. Ogniwa łańcuchu chłodniczego.2
T-W-2Kontenery izotermiczne. Urządzenia chłodnicze kontenerowców. Obsługa kontenerów chłodniczych w porcie5
T-W-3Umowa ATP. Samochodowy transport chłodniczy. Autosklepy. Cysterny chłodnicze.5
T-W-4Transport chłodniczy kolejowy: wagony-chłodnie i wagony-lodownie.2
T-W-5Zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć5
A-A-3przygotowanie do kolokwiów5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajeciach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia i udział w zaliczeniu16
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C10_W01Ma wiedzę w zakresie budowy i eksploatacji środków transportu żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W13ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i działania systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych oraz zna metody pomiarów stosowanych w energetyce cieplnej
CK_1A_W12ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą funkcjonowania chłodniczych systemów logistycznych i transportowych
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie świadomości ważności zachowań w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie transportu ładunków w niskich temperaturach przy użyciu różnych gałęzi transportu.
Treści programoweT-W-4Transport chłodniczy kolejowy: wagony-chłodnie i wagony-lodownie.
T-W-2Kontenery izotermiczne. Urządzenia chłodnicze kontenerowców. Obsługa kontenerów chłodniczych w porcie
T-W-1Łańcuch chłodniczy: historia, stan współczesny, perspektywy rozwoju. Ogniwa łańcuchu chłodniczego.
T-W-3Umowa ATP. Samochodowy transport chłodniczy. Autosklepy. Cysterny chłodnicze.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody eksponujace: film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test, składajacy sie z 11 pytan, z propozycja wyboru poprawnej (lub kilku poprawnych) odpowiedzi z przynajmniej 4 zaproponowanych wariantów. Za poprawna odpowiedz przysługuje 1 punkt. W przypadku kilku (np. 2 lub 3) poprawnych odpowiedzi na jedno pytanie i zaznaczeniu przezstudenta nie wszystkich z nich, jemu przysługuje proporcjonalna ułamkowa liczba punktów (np. 0,5, 0,33 lub 0,67).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Mniej niz 5,5 uzyskanych punktów
3,0Od 5,5 do 6,4 uzyskanych punktów
3,5Od 6,5 do 7,4 uzyskanych punktów
4,0Od 7,5 do 8,4 uzyskanych punktów
4,5Od 8,5 do 9,4 uzyskanych punktów
5,0Powyzej 9,4 uzyskanych punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C10_U01Ma umiejętności wstępnego doboru zasadniczych maszyn i urządzeń realizujących efekt chłodniczy w obiektach przeznaczonych do transportu ładunków w niskich temperaturach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U12potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
CK_1A_U11potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wstępnego doboru zasadniczych maszyn i urządzeń realizujących efekt chłodniczy w obiektach przeznaczonych do transportu ładunków w niskich temperaturach
Treści programoweT-A-4Optymalizacja tras transportu żywności.
T-A-5Dobór odpowiednich agregatów chłodniczych i środków transportu dla lata i zimy dla różnych stref klimatycznych.
T-A-1Obliczenia bilansu cieplnego kontenera chłodniczego.
T-A-2Obliczenia bilansu cieplnego izotermicznego nadwozia pojazdu.
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Mniej niz 5,5 uzyskanych punktów
3,0Od 5,5 do 6,4 uzyskanych punktów
3,5Od 6,5 do 7,4 uzyskanych punktów
4,0Od 7,5 do 8,4 uzyskanych punktów
4,5Od 8,5 do 9,4 uzyskanych punktów
5,0Powyzej 9,4 uzyskanych punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C10_U02Student rozwiązuje metodami obliczeniowymi prosty problem inżynierski z dziedziny transportu żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U08potrafi prowadzić obliczenia, planować i przeprowadzać symulacje komputerowe oraz korzystać z oprogramowania specjalistycznego z zakresu wentylacji, chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie świadomości ważności zachowań w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej
C-2Ukształtowanie umiejętności wstępnego doboru zasadniczych maszyn i urządzeń realizujących efekt chłodniczy w obiektach przeznaczonych do transportu ładunków w niskich temperaturach
Treści programoweT-A-4Optymalizacja tras transportu żywności.
T-A-3Kolokwium nr 1.
T-A-5Dobór odpowiednich agregatów chłodniczych i środków transportu dla lata i zimy dla różnych stref klimatycznych.
T-A-6Kolokwium nr 2; zaliczenie przedmiotu.
T-A-1Obliczenia bilansu cieplnego kontenera chłodniczego.
T-A-2Obliczenia bilansu cieplnego izotermicznego nadwozia pojazdu.
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać prostego problemu obliczeniowego z dziedziny transportu żywności
3,0Student potrafi rozwiązać omówiony wcześniej na zajęciach, prosty problem obliczeniowy z dziedziny transportu żywności, pod nadzorem prowadzącego zajęcia
3,5Student potrafi rozwiązać omówiony wcześniej na zajęciach, prosty problem obliczeniowy z dziedziny transportu żywności
4,0Student potrafi rozwiązać prosty problem obliczeniowy z dziedziny transportu żywności
4,5Student sprawnie potrafi rozwiązać prosty problem obliczeniowy z dziedziny transportu żywności
5,0Student potrafi kompleksowo rozwiązać problem obliczeniowy z dziedziny transportu żywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C10_K01Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K02ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie świadomości ważności zachowań w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej
Treści programoweT-W-4Transport chłodniczy kolejowy: wagony-chłodnie i wagony-lodownie.
T-W-2Kontenery izotermiczne. Urządzenia chłodnicze kontenerowców. Obsługa kontenerów chłodniczych w porcie
T-W-1Łańcuch chłodniczy: historia, stan współczesny, perspektywy rozwoju. Ogniwa łańcuchu chłodniczego.
T-W-3Umowa ATP. Samochodowy transport chłodniczy. Autosklepy. Cysterny chłodnicze.
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena poprawności wykonania projektu
S-1Ocena podsumowująca: Test, składajacy sie z 11 pytan, z propozycja wyboru poprawnej (lub kilku poprawnych) odpowiedzi z przynajmniej 4 zaproponowanych wariantów. Za poprawna odpowiedz przysługuje 1 punkt. W przypadku kilku (np. 2 lub 3) poprawnych odpowiedzi na jedno pytanie i zaznaczeniu przezstudenta nie wszystkich z nich, jemu przysługuje proporcjonalna ułamkowa liczba punktów (np. 0,5, 0,33 lub 0,67).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli