Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Konwencjonalne źródła ciepła małej mocy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konwencjonalne źródła ciepła małej mocy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50zaliczenie
projektyP5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu fizyki i matematyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy o budowie i podstawowych obliczeniach kotłów małej mocy oraz umiejętności ich doboru.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Obliczenia wartości opałowej, zapotrzebowania powietrza do spalania oraz składu spalin.3
T-P-2Sprawność kotła i straty cieplne. Bilans kotła.2
T-P-3Obliczenia cieplne powierzchni wymiany ciepła w kotle.3
T-P-4Projekt wymiennika kotłowego.6
T-P-5Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Klasyfikacja i charakterystyka źródeł ciepła.1
T-W-2Charakterystyka paliw stosowanych w kotłowniach2
T-W-3Zasada pracy kotła. Podstawowe wskaźniki charakteryzujące kotły,3
T-W-4Podział i budowa kotłów.4
T-W-5Elementy konstrukcyjne kotłów.6
T-W-6Armatura, osprzęt kotłów i aparatura kontrolno-pomiarowa.4
T-W-7Automatyka kotłowni.2
T-W-8Podstawy obliczeń cieplnych kotłów.2
T-W-9Zasady doboru kotłów.2
T-W-10Projektowanie pomieszczeń kotłowni.2
T-W-11Podstawy eksploatacji kotłów. Ochrona środowiska związana z eksploatacją kotłów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie do zajęć.4
A-P-3Praca nad projektem.4
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury i źródeł internetowych10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład infomacyjny, ćwiczenia projektowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z obliczeń projektowych, obrona projekktu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C11_W01
Zna różnorodne źródła ciepła oraz sposoby ich wykorzystania w technice chłodniczej, klimatyzacji i ogrzewnictwaw szczególnosci w zakresie niezbędnym do zrozumienia budowy i działania kotłów małej mocy.
CK_1A_W07, CK_1A_W11C-1T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-11M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C11_U01
Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych kotłów, potrafi wykonać podstawowe obliczenia oraz dobrać odpowiedzni kocioł a także zna podstawy ich eksploatacji.
CK_1A_U01, CK_1A_U10C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C11_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie eksploatacji kotłów w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
CK_1A_K04, CK_1A_K07C-1T-P-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C11_W01
Zna różnorodne źródła ciepła oraz sposoby ich wykorzystania w technice chłodniczej, klimatyzacji i ogrzewnictwaw szczególnosci w zakresie niezbędnym do zrozumienia budowy i działania kotłów małej mocy.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C11_U01
Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych kotłów, potrafi wykonać podstawowe obliczenia oraz dobrać odpowiedzni kocioł a także zna podstawy ich eksploatacji.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C11_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie eksploatacji kotłów w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Perepeczko A. Górski Z, Okrętowe mechanizmy i urządzenia pomocnicze, Trademar, Gdynia, 2010
  2. Mizielińska K., Olszak J., Gazowe i olejowe źródłą ciepła małej mocy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005, Pierwsze
  3. Mizielińska K., Olszak J., Parowe źródła ciepła, WNT, Warszawa, 2008, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Górski J., Energetyka cieplna. Poradnik, TARBONUS Sp. z o.o., Kraków, 2008, 1

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Obliczenia wartości opałowej, zapotrzebowania powietrza do spalania oraz składu spalin.3
T-P-2Sprawność kotła i straty cieplne. Bilans kotła.2
T-P-3Obliczenia cieplne powierzchni wymiany ciepła w kotle.3
T-P-4Projekt wymiennika kotłowego.6
T-P-5Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja i charakterystyka źródeł ciepła.1
T-W-2Charakterystyka paliw stosowanych w kotłowniach2
T-W-3Zasada pracy kotła. Podstawowe wskaźniki charakteryzujące kotły,3
T-W-4Podział i budowa kotłów.4
T-W-5Elementy konstrukcyjne kotłów.6
T-W-6Armatura, osprzęt kotłów i aparatura kontrolno-pomiarowa.4
T-W-7Automatyka kotłowni.2
T-W-8Podstawy obliczeń cieplnych kotłów.2
T-W-9Zasady doboru kotłów.2
T-W-10Projektowanie pomieszczeń kotłowni.2
T-W-11Podstawy eksploatacji kotłów. Ochrona środowiska związana z eksploatacją kotłów.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie do zajęć.4
A-P-3Praca nad projektem.4
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury i źródeł internetowych10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C11_W01Zna różnorodne źródła ciepła oraz sposoby ich wykorzystania w technice chłodniczej, klimatyzacji i ogrzewnictwaw szczególnosci w zakresie niezbędnym do zrozumienia budowy i działania kotłów małej mocy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W07ma pogłębioną wiedzę związaną z pozyskiwaniem i konwersją energii dla potrzeb chłodnictwa i klimatyzacji
CK_1A_W11ma uporządkowaną wiedzę w zakresie chłodnictwa, wentylacji, ogrzewnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o budowie i podstawowych obliczeniach kotłów małej mocy oraz umiejętności ich doboru.
Treści programoweT-W-3Zasada pracy kotła. Podstawowe wskaźniki charakteryzujące kotły,
T-W-1Klasyfikacja i charakterystyka źródeł ciepła.
T-W-6Armatura, osprzęt kotłów i aparatura kontrolno-pomiarowa.
T-W-7Automatyka kotłowni.
T-W-5Elementy konstrukcyjne kotłów.
T-W-4Podział i budowa kotłów.
T-W-11Podstawy eksploatacji kotłów. Ochrona środowiska związana z eksploatacją kotłów.
Metody nauczaniaM-1Wykład infomacyjny, ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z obliczeń projektowych, obrona projekktu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C11_U01Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych kotłów, potrafi wykonać podstawowe obliczenia oraz dobrać odpowiedzni kocioł a także zna podstawy ich eksploatacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską
CK_1A_U10potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne w skali lokalnej i regionalnej. Stosuje zasady bhp i higieny pracy
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o budowie i podstawowych obliczeniach kotłów małej mocy oraz umiejętności ich doboru.
Treści programoweT-P-1Obliczenia wartości opałowej, zapotrzebowania powietrza do spalania oraz składu spalin.
T-P-2Sprawność kotła i straty cieplne. Bilans kotła.
T-P-3Obliczenia cieplne powierzchni wymiany ciepła w kotle.
Metody nauczaniaM-1Wykład infomacyjny, ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z obliczeń projektowych, obrona projekktu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C11_K01Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie eksploatacji kotłów w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych
CK_1A_K07potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o budowie i podstawowych obliczeniach kotłów małej mocy oraz umiejętności ich doboru.
Treści programoweT-P-2Sprawność kotła i straty cieplne. Bilans kotła.
Metody nauczaniaM-1Wykład infomacyjny, ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test z treści wykładowych, pisemne zaliczenie zadań z obliczeń projektowych, obrona projekktu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli