Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)
Sylabus przedmiotu Pompy ciepła:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pompy ciepła | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy techniki cieplnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie pomp ciepła oraz zasady projektowania i obliczania obiegów pomp ciepła. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | 1 Obliczenia efektywności pompy ciepła w obiegu Carnota. Obliczenia obiegów teoretycznych pompy ciepła, urządzenia sprężarkowe jednostopniowe: praca sprężarki, wydajnosć GRZEWCZA I chłodnicza, efektywność PC . | 2 |
T-A-2 | Obliczenia obiegu: suchego nasyconego, z dochłodzeniem, przegrzanego z dochłodzeniem; obiegu z regeneracją. Program SOLKANE | 3 |
T-A-3 | Analiza porównawcza obiegów. Obliczenia instalacji chłodniczej / pompy ciepła MAGAZYNU PORTOWEGO OWOCÓW I WARZYW. | 5 |
T-A-4 | Obliczenia ilości ciepła i czasu odszraniania. Obliczenia bilansu cieplnego pomieszczeń klimatyzowanych | 3 |
T-A-5 | Obliczenia obiegów wielostopniowych pomp ciepła | 1 |
T-A-6 | zaliczenie | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | obliczenia projektowe prowadzące do prawidłowego doboru pompy ciepła | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pompy ciepła w teorii i praktyce - zastosowania. klasyfikacja pomp ciepła . Systemy biwalentne | 2 |
T-W-2 | Zasoby ciepła w otoczeniu do zasilania pomp ciepła. Znaczenie energii słonecznej w naszym klimacie | 2 |
T-W-3 | Wykresy T-S i Lgp-h dla czynników obiegowych pomp ciepła, różnice z czynnikami chłodniczymi. | 2 |
T-W-4 | Obiegi Lindego mokry -suchy, obieg przegrzany, obieg z dochłodzeniem, obieg z regeneracją ciepła , moc grzewcza i efektywność obiegu | 2 |
T-W-5 | Sposoby poprawy efektywności pomp ciepła, wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła w obiegu pompy ciepła. | 2 |
T-W-6 | Obiegi sprężarkowych pomp ciepła - dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym. | 2 |
T-W-7 | Obiegi kaskadowe. Obiegi skojarzone chłodniczo-grzejny - efektywność. Obiegi rzeczywistwe, straty energetyczne w obiegach pomp ciepła. | 2 |
T-W-8 | Bilans cieplny obiektów ogrzewanych i chłodzonych, znzczenie izolacji cieplnych i zimnochronnych, urządzenia przeciwsłoneczne | 3 |
T-W-9 | Procesy szronienia i odszraniania oziębiaczy powietrza. Przechowalnie: owoców , warzyw, nabiału. | 2 |
T-W-10 | Czynniki chłodnicze- oddziaływanie na środowisko: GWP, ODP, wskaźnik TEWI jako kryterium oceny pomp ciepła. | 2 |
T-W-11 | Rozwiązania zasilania parowników pomp ciepła. | 2 |
T-W-12 | Systemy chłodzenia pośredni i bezpośredni w instalacjach pomp ciepła. Zalety i wady systemów | 2 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 5 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | przygotowanie do zajęć i opracowanie projektu | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 25 |
A-W-2 | Egzamin | 1 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna/ ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Metoda praktyczna: projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej, ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzenie projektu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C12_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie obiegów, czynników i instalacji chłodniczych, oraz zna rozwiązania rzeczywistych pomp ciepła stosowanych w przemyśle i gospodarstwie domowym. | CK_1A_W19, CK_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-11, T-W-2, T-W-6, T-W-12, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C12_U01 Potrafi wykonać obliczenia obiegu pompy ciepła. | CK_1A_U08 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-5 | M-2 | S-2 |
CK_1A_C12_U02 Potrafi zaprojektować prostą pompę ciepła. | CK_1A_U03, CK_1A_U14 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C12_K01 Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat pomp ciepła, ich efektywności, nowych czynników i rozwiązań. | CK_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-11, T-W-2, T-W-6, T-W-12, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1 |
CK_1A_C12_K02 Posiada świadomość szczególnej wagi profesjonalizmu i zasad etyki zawodowej. | CK_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-11, T-W-2, T-W-6, T-W-12, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C12_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie obiegów, czynników i instalacji chłodniczych, oraz zna rozwiązania rzeczywistych pomp ciepła stosowanych w przemyśle i gospodarstwie domowym. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość pojęć, wskazać podstawowe właściwości i cechy dotyczące analizowanych systemów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C12_U01 Potrafi wykonać obliczenia obiegu pompy ciepła. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozwiązać proste zadanie obliczeniowe popełniając nieliczne błędy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CK_1A_C12_U02 Potrafi zaprojektować prostą pompę ciepła. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C12_K01 Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy w tym na temat pomp ciepła, ich efektywności, nowych czynników i rozwiązań. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli | |
CK_1A_C12_K02 Posiada świadomość szczególnej wagi profesjonalizmu i zasad etyki zawodowej. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Bonza Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła, I.P.P.U Masta, Gdańsk, 2003
- Gruda Z., Postolski J., Zamrażanie żywności., Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2011
- Studziński A., Eksploatacja chłodniowców, Gdynia, 2005
- Rubik M., Chłodnictwo i pompy ciepła, Grupa Medium, Warszawa, 2021, 2
Literatura dodatkowa
- Bohdal T., Charum H., Czapp M.:, Urządzenia chłodnicze sprężarkowe parowe. Podstawy teoretyczne i obliczenia., Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
- Fodemski T.R., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze, Naukowo- Techniczne, Warszawa, 2000
- Królicki Z., Termodynamiczne podstawy obniżenia temperatury., Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006