Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)
Sylabus przedmiotu Systemy klimatyzacji obiektów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy klimatyzacji obiektów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy klimatyzacji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy w zakresie systemów klimatyzacji przemysłowej. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności projektowania i opracowania dokumentacji projektowej oraz werbalnej prezentacji wyników pracy. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów i ich interpretacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów. Uruchomienie, dozór, zatrzymanie instalacji. Obserwacja obiegu chłodzenia bezpośredniego i pośredniego. Ładowanie zasobnika lodu. Chłodzenie przez zasobnik lodu. Badania energetyczne i identyfikacja obiegu urządzenia. Zaliczenie zajęć. | 15 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Obliczenia projektowe systemu klimatyzacji | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Obliczanie strumienia powietrza wentylującego. Organizowanie wymiany powietrza w pomieszczeniu. Uzdatnianie powietrza. Wentylacja pomieszczeń technologicznych. Aparaty wentylacyjne i klimatyzacyjne. Elementy urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Centrale klimatyzacyjne. Automatyczna regulacja urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Zaliczenie. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia, opracowanie sprawozdania | 10 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-P-2 | Opracowanie projektu | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-2 | metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metody praktyczne: projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena odpowiedzi na zadane pytania. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzenie projektu oraz ocena przedstawienia przez studenta w formie werbalnej wyników zrealizowanego zadania. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Ocena sprawozdań. |
S-4 | Ocena formująca: Ocena pracy indywidualnej i w grupie podczas zajęć. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C25-2_W01 Ma wiedzę w zakresie systemów klimatyzacji przemysłowej | CK_1A_W13, CK_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C25-2_U01 Student potrafi przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień omawianych na zajęciach. | CK_1A_U07 | — | — | C-3 | T-L-1 | M-2 | S-3 |
CK_1A_C25-2_U02 Student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub system klimatyzacji, opracować dokumentację projektową oraz zaprezentować w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania. | CK_1A_U03, CK_1A_U14, CK_1A_U08 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C25-2_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. | CK_1A_K03, CK_1A_K07 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-3 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C25-2_W01 Ma wiedzę w zakresie systemów klimatyzacji przemysłowej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych elementów systemów klimatyzacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C25-2_U01 Student potrafi przeprowadzić pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski w zakresie zagadnień omawianych na zajęciach. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić pomiary oraz przygotować sprawozdanie, w którym przedstawia wyniki z przeprowadzonych analiz i pomiarów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CK_1A_C25-2_U02 Student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub system klimatyzacji, opracować dokumentację projektową oraz zaprezentować w formie werbalnej wyniki zrealizowanego zadania. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opracować w sposób poprawny dokumentację projektową oraz umie przedstawić w formie werbalnej jedynie wyniki zrealizowanego zadania, bez ich dalszej analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C25-2_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Recknagel, Sprenger, Schramek, Kompendium wiedzy Ogrzewnictwo Klimatyzacja Ciepła woda Chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
- Pod redakcją B.Zakrzewskiego, Chłodnictwo i klimatyzacja, Astroprint, Odessa, 2015, 1
- Lipska B., Projektowanie wentylacji i klimatyzacji: urządzenia i przewody, Politechnika Śląska, Gliwice, 2021, 4
- Lipska B., Trzeciakiewicz Z., Projektowanie wentylacji i klimatyzacji: zagadnienia zaawansowane, Politechnika Śląska, Gliwice, 2017
- Hendiger J., Chludzińska M., Sowa J., Targowski L., Mijakowski M., Rucińska J., Wentylacja i klimatyzacja: laboratorium, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2019, 1
Literatura dodatkowa
- Bonca Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła, IPPU Masta, Gdańsk, 2003
- Bonca Z., Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 2000