Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)
Sylabus przedmiotu Audyting i obiekty energooszczędne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Audyting i obiekty energooszczędne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chłodnictwa |
W-2 | Podstawy klimatyzacji |
W-3 | Podstawy wentylacji |
W-4 | Podstawy ogrzewnictwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i ukształtowanie umiejętności w zakresie audytingu i obiektów energooszczędnych. |
C-2 | Ukształtowanie świadomości ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności dokumentowania zadań realizowanych na laboratoriach oraz werbalnej prezentacji ich wyników. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania krytycznej analizy i oceny energetycznej budynku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie świadectwa charakterystyki energetycznej dla budynku mieszkalnego lub użyteczności publicznej | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Obiekty energooszczędne i pasywne; podstawy prawne i przepisy dotyczące audytingu i certyfikacji energetycznej; zużycie energii w budynkach i możliwości jego zmniejszenia; analiza opłacalności ekonomicznej przedsięwzięć modernizacyjnych; ocena stanu ochrony cieplnej budynku i termomodernizacja; ocena systemu ogrzewania i zaopatrzenia w ciepłą wodę; ocena systemu oświetlenia w budynku; ocena systemu wentylacji i klimatyzacji; metodyka obliczania zapotrzebowania energii na ogrzewanie, ciepłą wodę użytkową, chłodzenie i wentylację budynków; metodyka opracowania świadectw energetycznych; termowizja w audytingu. Zaliczenie wykładów. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | opracowanie projektu | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | studiowanie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia projektowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzenie projektu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań i pytań problemowych, mające na celu sprawdzenie czy student opanował zakładany efekt kształcenia. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C17_W01 Ma wiedzę w zakresie audytingu i obiektów energooszczędnych | CK_1A_W11 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C17_U01 Student potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania obiektów energooszczędnych, dostrzegając przy tym aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, środowiskowe). | CK_1A_U11 | — | — | C-4 | T-P-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C17_K01 Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej | CK_1A_K02 | — | — | C-2 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C17_W01 Ma wiedzę w zakresie audytingu i obiektów energooszczędnych | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych właściwości i cech analizowanych elementów systemów chłodzenia |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych elementów systemów chłodzenia. | |
3,5 | Student potrafi podać podstawowe właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia | |
4,0 | Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować podstawowe właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia. | |
4,5 | Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia. | |
5,0 | Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych elementów systemów chłodzenia z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C17_U01 Student potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania obiektów energooszczędnych, dostrzegając przy tym aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, środowiskowe). | 2,0 | Student nie potrafi na poziomie elementarnym dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych. |
3,0 | Student prezentuje dostateczne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, jednak korzysta przy tym z dodatkowych wskazówkach nauczyciela i popełnia szereg błędów merytorycznych. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi w elementarnym stopniu dostrzec również ich aspekty pozatechniczne. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, popełniając szereg błędów merytorycznych. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi dostrzec również ich aspekty pozatechniczne. | |
4,0 | Student prezentuje na dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać poprawnej (bez istotnego błędu merytorycznego) krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wybranych elementów automatyki chłodniczej, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych. | |
4,5 | Student prezentuje znakomite umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać prawidłowej krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wybranych elementów automatyki chłodniczej, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych, nie popełniając przy tym żadnego błędu merytorycznego, a jedynie drobne pomyłki. | |
5,0 | Student prezentuje na bardzo dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać efektywnej i bezbłędnej analizy krytycznej oraz oceny sposobu funkcjonowania urządzeń i instalacji chłodniczych, wybranych elementów automatyki chłodniczej, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C17_K01 Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Kurtz K., Gawin D., Certyfikacja energetyczna budynków mieszkalnych z przykładami, Wrocławskie Wydawnictwo Naukowe Atla 2, Wrocław, 2009
- Żarski K., Charakterystyka energetyczna budynków, Ośrodek Informacji Technika instalacyjna w budownictwie, Warszawa, 2010
- Recknagel, Sprenger, Schramek, Kompendium wiedzy Ogrzewnictwo Klimatyzacja Ciepła woda Chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
- Firląg Sz., standardy efektywności energetycznej budynków jednorodzinnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2021, 1
- Kasperkiewicz K., Termomodernizacja budynków: ocena efektów energetycznych, PWN, Warszawa, 2018, 1
- Górzyński J., Audyting energetyczny, NAPE, Warszawa, 2001, 3