Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia wody i lodu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia wody i lodu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chłodnictwa i kriogeniki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy w zakresie technik i technologii obróbki wody i produkcji lodu,i właściwości wody i lodu, ich zastosowań w różnych dziedzinach techniki, w tym w chłodnictwie i klimatyzacji. |
C-2 | Ukształtowanie świadomości myślieć i działać w sposób przedsiębiorczy |
C-3 | Ukształtowanie imiejętności prowadzenia obliczeń podstawowych procesów cieplnych w zakresie technik i technologii obróbki wody i produkcji lodu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady i zadania obliczeniowe zgodne z treścią prowadzonych wykładów. | 9 |
T-A-2 | Obserwacja procesu zamrażania wody w formach. Zapoznanie się z działaniem kostkarek lodu różnych typów. | 4 |
T-A-3 | Kolokwium. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Woda i lód w chłodnictwie i klimatyzacji. Właściwości fizyczne i techniczne wody i lodu. | 4 |
T-W-2 | Woda jako nośnik ciepła w energetyce | 3 |
T-W-3 | Metody i środki obróbki wody. Oczyszczanie i uzdatnianie. | 3 |
T-W-4 | Strukturyzacja wody | 3 |
T-W-5 | Przygotowanie i wykorzystanie wody lodowej | 3 |
T-W-6 | Teoretyczne zasady wytwarzania sztucznego lodu | 8 |
T-W-7 | Wywornice lodu technologicznego: łuskowego, rurkowego i blokowego. | 3 |
T-W-8 | Wytwornice lodu spożywczego. | 3 |
T-W-9 | Wykorzystanie lodu w akumulatorach zimna | 3 |
T-W-10 | Intensyfikacja procesów wytwarzania lodu | 3 |
T-W-11 | Wytwarzanie i zastosowanie sztucznego śniegu | 2 |
T-W-12 | Technologia przygotowania lodu dla sztucznych lodowisk | 2 |
T-W-13 | Inne zastosowania wody i lodu (medycyna, kosmetologia, oczyszczanie powierzchni itp). | 2 |
T-W-14 | Naturalny lód. Światowe zasoby wody i lodu. Podstawy glacjologii. | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zajęć i kolokwiów | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 45 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 21 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie | 10 |
76 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podajace: wykład informacyjny, opowiadanie, objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne, ćwiczenia produkcyjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej: losowanie zestawu 2 pytań z uprzednio udostępnionej studentom listy pytań, która tematycznie pokrywa się z treścią programową wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C21-1_W01 Ma wiedzę w zakresie technologii wody i lodu | CK_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-13, T-W-1, T-W-14, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C21-1_U01 Student rozwiązuje metodami obliczeniowymi prosty problem inżynierski z dziedziny techniologii wody i lodu | CK_1A_U12 | — | — | C-3 | T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C21-1_K01 Student potrafi mysleć i działać w sposób przedsiębiorczy. | CK_1A_K06 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-14, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C21-1_W01 Ma wiedzę w zakresie technologii wody i lodu | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego procesu lub urządzenia. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego procesu lub urządzenia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C21-1_U01 Student rozwiązuje metodami obliczeniowymi prosty problem inżynierski z dziedziny techniologii wody i lodu | 2,0 | Student nie potrafi rozwiązać prostego problemu obliczeniowego z dziedziny technologii wody i lodu |
3,0 | Student potrafi rozwiązać omówiony wcześniej na zajęciach, prosty problem obliczeniowy z dziedziny technologii wody i lodu, pod nadzorem prowadzącego zajęcia | |
3,5 | Student potrafi rozwiązać omówiony wcześniej na zajęciach, prosty problem obliczeniowy z dziedziny technologii wody i lodu | |
4,0 | Student potrafi rozwiązać prosty problem obliczeniowy z dziedziny technologii wody i lodu | |
4,5 | Student sprawnie potrafi rozwiązać prosty problem obliczeniowy z dziedziny technologii wody i lodu | |
5,0 | Student potrafi kompleksowo rozwiązać problem obliczeniowy z dziedziny technologii wody i lodu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C21-1_K01 Student potrafi mysleć i działać w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi sformulować cele działalności przedsiębiorstwa dzałającego w strefie technik i technologii obróbki wody i produkcji lodu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Filin S., Technika i technologia produkcji sztucznego lodu, IPPU Masta, Gdańsk, 2006
- Filin S., Niezwykłe właściwości zwykłej wody, Technika chłodnicza i klimatyzacyjna Częśći 1,2,3., Gdańsk, 2017, nr 6-7, 9,10.
- Apolinary L. Kowal, Maria Świderska-Bróż, Oczyszczanie wody Podstawy teoretyczne i technologiczne, procesy i urządzenia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Emoto Masaru, Tajemnice wody i jej wpływ na człowieka i naszą planetę, Medium, Warszawa, 2006
- Trzeciak S., Lody na morzach i oceanach, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Маэно М., Наука о льде: Пер. с японского, Moskwa, Mir, 1988
- Кульский Л.А., Основы химии и технологии воды, Naukowa dumka, Kiev, 1991
- Pacocha H., Targański W., Zagadkowe fale torsyjne a oszczędności w chłodnictwie, Technika Chłodnicza i Klimatyzacyjna, 2006, nr 10, s. 386-390.
- Курик М.В., Марценюк Л.С., О несепарабельности структуры природной воды., Квантовая магия, 2012, т.9, вып. 3