Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)

Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona własności intelektualnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność posługiwania się informacją patentową, wstępnej oceny możliwości ochrony własności intelektualnej i przygotowania zgłoszenia patentowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przedmiot i podmiot prawa autorskigo. Prawa osobiste i prawa majątkowe. Czas ochrony. Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich.4
T-W-2Wynalazek jako przedmiot prawa autorskiego. Cechy i cele wynalazku. Obiekty i rodzaje wynalazku.3
T-W-3Przygotowanie zgłoszenia patentowego. Tryb rozpatrywania zgłoszenia. Informacja patentowa.3
T-W-4Analiza wybranych wynalazków i stosowanych w nich podejść do rozwiązywania problemów technicznych w setorze TSL.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2udział w zaliczeniu1
A-W-3czytanie wskazanej literatury4
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, opowiadanie, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna (burza mózgów).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test, składajacy się z 11 pytan, z propozycją wyboru poprawnej (lub kilku poprawnych) odpowiedzi z przynajmniej 4 zaproponowanych wariantów. Za poprawną odpowiedź przysługuje 1 punkt. W przypadku kilku (np. 2 lub 3) poprawnych odpowiedzi na jedno pytanie i zaznaczeniu przez studenta nie wszystkich z nich, jemu przysługuje proporcjonalna ułamkowa liczba punktów (np. 0,5, 0,33 lub 0,67).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_A01_W01
Ma wiedze na temat zasad ochrony własności intektualnej, w tym ochrony patentowej z uwzględnieniem specyfiki działalności sektora TSL.
LO_2A_W15C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_A01_U01
Umie korzystać z informacji patentowej. Potrafi zidetyfikować rozwiązanie techniczne jako wynalazek
LO_2A_U11C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_2A_A01_K01
Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny
LO_2A_K06C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_A01_W01
Ma wiedze na temat zasad ochrony własności intektualnej, w tym ochrony patentowej z uwzględnieniem specyfiki działalności sektora TSL.
2,0Mniej niż 5,5 uzyskanych punktów
3,0Od 5,5 punkta do 6,4
3,5Od 6,5 do 7,4 uzyskanych punktów
4,0Od 7,5 do 8,4 uzyskanych punktów
4,5Od 8,5 do 9,4 uzyskanych punktów
5,09,4 punktów i wyżej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_A01_U01
Umie korzystać z informacji patentowej. Potrafi zidetyfikować rozwiązanie techniczne jako wynalazek
2,0Mniej niż 5,5 uzyskanych punktów
3,0Od 5,5 do 6,4 uzyskanych punktów
3,5Od 6,5 do 7,4 uzyskanych punktów
4,0Od 7,5 do 8,4 uzyskanych punktów
4,5Od 8,5 do 9,4 uzyskanych punktów
5,0Powyżej 9,4 uzyskanych punktów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_2A_A01_K01
Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Ustawa, z dnia z 30 czerwca 2000 o prawie własności przemysłowej ze zmianami z dnia 06.06.2019, 2019
  2. Red. A. Pyrża., Poradnik wynalazcy. Wyd. II., Krajowa izba gospdarcza, Warszawa, 2009
  3. Ustawa, z dnia z 30 czerwca 2000 o prawie własnosci przemysłowej ze zmianami z dnia 16.10.2019, 2019
  4. Barta J., Markiewicz R., Prawo autorskie, Wolter Kluwer Polska, Warszawa, 2008
  5. Red. A. Adamczak, M. Du Vall, Ochrona własnosci intelektualnej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot i podmiot prawa autorskigo. Prawa osobiste i prawa majątkowe. Czas ochrony. Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich.4
T-W-2Wynalazek jako przedmiot prawa autorskiego. Cechy i cele wynalazku. Obiekty i rodzaje wynalazku.3
T-W-3Przygotowanie zgłoszenia patentowego. Tryb rozpatrywania zgłoszenia. Informacja patentowa.3
T-W-4Analiza wybranych wynalazków i stosowanych w nich podejść do rozwiązywania problemów technicznych w setorze TSL.5
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2udział w zaliczeniu1
A-W-3czytanie wskazanej literatury4
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_A01_W01Ma wiedze na temat zasad ochrony własności intektualnej, w tym ochrony patentowej z uwzględnieniem specyfiki działalności sektora TSL.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_W15ma wiedzę na temat zasad ochrony własności intelektualnej, w tym patentowej i prawa autorskiego, a także bezpieczeństwa i higieny pracy
Cel przedmiotuC-1Umiejętność posługiwania się informacją patentową, wstępnej oceny możliwości ochrony własności intelektualnej i przygotowania zgłoszenia patentowego.
Treści programoweT-W-2Wynalazek jako przedmiot prawa autorskiego. Cechy i cele wynalazku. Obiekty i rodzaje wynalazku.
T-W-3Przygotowanie zgłoszenia patentowego. Tryb rozpatrywania zgłoszenia. Informacja patentowa.
T-W-1Przedmiot i podmiot prawa autorskigo. Prawa osobiste i prawa majątkowe. Czas ochrony. Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich.
T-W-4Analiza wybranych wynalazków i stosowanych w nich podejść do rozwiązywania problemów technicznych w setorze TSL.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, opowiadanie, objaśnienie lub wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test, składajacy się z 11 pytan, z propozycją wyboru poprawnej (lub kilku poprawnych) odpowiedzi z przynajmniej 4 zaproponowanych wariantów. Za poprawną odpowiedź przysługuje 1 punkt. W przypadku kilku (np. 2 lub 3) poprawnych odpowiedzi na jedno pytanie i zaznaczeniu przez studenta nie wszystkich z nich, jemu przysługuje proporcjonalna ułamkowa liczba punktów (np. 0,5, 0,33 lub 0,67).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Mniej niż 5,5 uzyskanych punktów
3,0Od 5,5 punkta do 6,4
3,5Od 6,5 do 7,4 uzyskanych punktów
4,0Od 7,5 do 8,4 uzyskanych punktów
4,5Od 8,5 do 9,4 uzyskanych punktów
5,09,4 punktów i wyżej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_A01_U01Umie korzystać z informacji patentowej. Potrafi zidetyfikować rozwiązanie techniczne jako wynalazek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_U11potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, korzystać z zasobów informacji patentowej, potrafi dokonać oceny możliwości ochrony własności intelektualnej
Cel przedmiotuC-1Umiejętność posługiwania się informacją patentową, wstępnej oceny możliwości ochrony własności intelektualnej i przygotowania zgłoszenia patentowego.
Treści programoweT-W-2Wynalazek jako przedmiot prawa autorskiego. Cechy i cele wynalazku. Obiekty i rodzaje wynalazku.
T-W-3Przygotowanie zgłoszenia patentowego. Tryb rozpatrywania zgłoszenia. Informacja patentowa.
T-W-1Przedmiot i podmiot prawa autorskigo. Prawa osobiste i prawa majątkowe. Czas ochrony. Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich.
T-W-4Analiza wybranych wynalazków i stosowanych w nich podejść do rozwiązywania problemów technicznych w setorze TSL.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, opowiadanie, objaśnienie lub wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test, składajacy się z 11 pytan, z propozycją wyboru poprawnej (lub kilku poprawnych) odpowiedzi z przynajmniej 4 zaproponowanych wariantów. Za poprawną odpowiedź przysługuje 1 punkt. W przypadku kilku (np. 2 lub 3) poprawnych odpowiedzi na jedno pytanie i zaznaczeniu przez studenta nie wszystkich z nich, jemu przysługuje proporcjonalna ułamkowa liczba punktów (np. 0,5, 0,33 lub 0,67).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Mniej niż 5,5 uzyskanych punktów
3,0Od 5,5 do 6,4 uzyskanych punktów
3,5Od 6,5 do 7,4 uzyskanych punktów
4,0Od 7,5 do 8,4 uzyskanych punktów
4,5Od 8,5 do 9,4 uzyskanych punktów
5,0Powyżej 9,4 uzyskanych punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_2A_A01_K01Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_2A_K06jest przygotowany do zachowań profesjonalnych, rozumie potrzebę znaczenia i rozwijania dorobku zawodu, a także przestrzegania zasad etyki zawodowej, podtrzymywania etosu zawodu, uwzględniając zmieniające się potrzeby społeczne
Cel przedmiotuC-1Umiejętność posługiwania się informacją patentową, wstępnej oceny możliwości ochrony własności intelektualnej i przygotowania zgłoszenia patentowego.
Treści programoweT-W-2Wynalazek jako przedmiot prawa autorskiego. Cechy i cele wynalazku. Obiekty i rodzaje wynalazku.
T-W-3Przygotowanie zgłoszenia patentowego. Tryb rozpatrywania zgłoszenia. Informacja patentowa.
T-W-1Przedmiot i podmiot prawa autorskigo. Prawa osobiste i prawa majątkowe. Czas ochrony. Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich.
T-W-4Analiza wybranych wynalazków i stosowanych w nich podejść do rozwiązywania problemów technicznych w setorze TSL.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna (burza mózgów).
M-1Metody podające: wykład informacyjny, opowiadanie, objaśnienie lub wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test, składajacy się z 11 pytan, z propozycją wyboru poprawnej (lub kilku poprawnych) odpowiedzi z przynajmniej 4 zaproponowanych wariantów. Za poprawną odpowiedź przysługuje 1 punkt. W przypadku kilku (np. 2 lub 3) poprawnych odpowiedzi na jedno pytanie i zaznaczeniu przez studenta nie wszystkich z nich, jemu przysługuje proporcjonalna ułamkowa liczba punktów (np. 0,5, 0,33 lub 0,67).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli