Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S2)
Sylabus przedmiotu Badania innowacyjne i rozwój w logistyce:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Logistyka | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Badania innowacyjne i rozwój w logistyce | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Barczak <agnieszka.barczak@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Znajomość zagadnień logistyki, funkcjonowania łańcuchów dostaw, projektowania systemów logistycznych i badań operacyjnych |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie z tendencjami rozwojowymi i najistotniejszymi osiągnięciami w logistyce, inicjowaniem i organizacją pracy badawczej. |
| C-2 | Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu badań innowacyjnych w logistyce. |
| C-3 | Uświadomienie ważności rozwijania dorobku zawodu, uwzględniając zmieniające się potrzeby społeczne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| T-W-1 | Pojęcie innowacji i działalności innowacyjnej. Zmiany, innowacyjność i elastyczność jako nowoczesne podejście do przedsiębiorczości. Kluczowe wydarzenia w rozwoju logistyki. Fazy procesu innowacyjnego. | 5 |
| T-W-2 | Metody i techniki badawcze. Inicjowanie, przygotowanie i prowadzenia badań naukowych. Organizacja pracy badawczej lub projektowej w logistyce. Formułowanie problemu badawczego i testowanie hipotez. Cele i rodzaje badań innowacyjnych w logistyce. | 6 |
| T-W-3 | Kryteria i metody oceny wyników badań innowacyjnych w logistyce. Biznes-plan jako narzędzie oceny nowoczesnych technik i technologii w logistyce. Strategie innowacyjne w logistyce. Czynniki wpływające na aktywność innowacyjną przedsiębiorstw logistycznych. Bariery wdrożenia innowacji w logistyce. | 6 |
| T-W-4 | Kierunki i trendy rozwoju logistyki. Przykłady innowacyjnych rozwiązań wykorzystywanych w wybranych obszarach logistyki. | 8 |
| 25 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| A-W-1 | Udział studentów w zajęciach. | 25 |
| A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 1 |
| 26 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny. |
| M-2 | Wykład problemowy. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| LO_2A_C15_W01 Student zna tendencje rozwoju i najistotniejsze osiągnięcia w logistyce, jest zapoznany z trybem inicjowania i organizacji pracy badawczej w obszarze zagadnień powiązanych z logistyką. | LO_2A_W01, LO_2A_W10, LO_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| LO_2A_C15_U01 Student umie samodzielnie planować własne uczenie się i potrafi ukierunkować innych do poznania innowacyjnych rozwiązać wykorzystywanych w logistyce. | LO_2A_U10, LO_2A_U16 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| LO_2A_C15_K01 Student rozumie ważność rozwijania dorobku zawodu, uwzględniając zmieniające się potrzeby społeczne, potrafi myśleć w sposób kreatywny i przedsiębiorczy. | LO_2A_K04, LO_2A_K06 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| LO_2A_C15_W01 Student zna tendencje rozwoju i najistotniejsze osiągnięcia w logistyce, jest zapoznany z trybem inicjowania i organizacji pracy badawczej w obszarze zagadnień powiązanych z logistyką. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
| 3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
| 3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
| 4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
| 4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz wzbogaconą o wiedzę z literaturury uzupelniającej | |
| 5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wzbogaconą o wiedzę z literatury uzupełniającej oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| LO_2A_C15_U01 Student umie samodzielnie planować własne uczenie się i potrafi ukierunkować innych do poznania innowacyjnych rozwiązać wykorzystywanych w logistyce. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności wymaganych przez efekt kształcen |
| 3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia | |
| 3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności wymagane przez efekt kształcenia | |
| 4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności wymaganych przez efekt kształcenia | |
| 4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia | |
| 5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| LO_2A_C15_K01 Student rozumie ważność rozwijania dorobku zawodu, uwzględniając zmieniające się potrzeby społeczne, potrafi myśleć w sposób kreatywny i przedsiębiorczy. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
| 3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
| 3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia | |
| 4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia | |
| 4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia i wykazuje przedsiębiorczość | |
| 5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swej roli |
Literatura podstawowa
- Miler R., Mytlewski A., Pac B. (red.), Kierunki racjonalizacji systemów i procesów logistycznych. Tom 15., CeDeWu, Warszawa, 2012
- Bujak A., Innowacyjność i innowacyjne rozwiązania w logistyce, Logistyka nr 2, 2011, s. 85-96
- Szopik-Depczyńska K., Kędzierska-Szczepaniak A., Kładź-Postolska K., Innowacje w gospodarce. Sfera B+R, finansowanie innowacji, Klastry - wybrane aspekty., Wydawnictwo Naukowe Sophia, Warszawa, 2019
- Waliczek E., Kró l M., Dyrkacz R., Innowacje w gospodarce: zarządzanie-marketing-logistyka, Wydawnictwo Sophia, Warszawa, 2017
- Szopik-Depczyńska K., Koncepcja innowacji kreowanej przez użytkownika w działalności badawczo-rozwojowej przedsiębiorstw., Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2019
Literatura dodatkowa
- Kordel Z., Kuriata A., Logistyka i transport w ujęciu systemowym, CeDeWu, Warszawa, 2018