Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Towaroznawstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Daria Możdrzeń <Daria.Mozdrzen@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu materiałoznawstwa i chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami (definicje, klasyfikacje, prawne i ekonomiczne aspekty standaryzacji i unifikacji produktów), problematyką jakości i ukazania problemów nadzoru (badania, ocena jakości, standaryzacja i unifikacja, instytucje nadzorujące, certyfikacja). |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami badań i oceną właściwości towarów, czynnikami i procesami wpływającymi na ich jakość i wartość użytkową, a także z właściwym kształtowaniem jakości wyrobów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Nowe trendy w towaroznawstwie | 3 |
T-A-2 | System klasyfikacji towarów | 2 |
T-A-3 | Czynniki wpływajace na jakość towarów | 3 |
T-A-4 | Metody badania i oceny jakości towarów | 2 |
T-A-5 | Systemy zarzadzania jakością | 3 |
T-A-6 | Treść i forma dokumentów normatywnych | 2 |
T-A-7 | Konsument jako wymiernik dla kształowania i analizy jakości towarów | 2 |
T-A-8 | System wymiarowy opakowań | 2 |
T-A-9 | Znaki i informacje na towarach | 2 |
T-A-10 | Automatyczna identyfikacja towarów | 4 |
T-A-11 | Problematyka jakości produktów rynkowych – wartość użytkowa a jakość, kształtowanie jakości towarów, pełen cykl „życia towarów” | 2 |
T-A-12 | Logistka towarów | 2 |
T-A-13 | Zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Towaroznawstwo jako nauka interdyscyplinarna | 3 |
T-W-2 | Towary i ich klasyfikacja rodzajowa | 3 |
T-W-3 | Normalizacja i normy | 3 |
T-W-4 | Jakość towarów - cechy jakościowe, czynniki determinujące jakość, badanie, ocena i kontrola jakości | 3 |
T-W-5 | Opakowania - funkcje, rodzaje, formy konstrukcyjne, nowe tendencje i system wymiarowy opakowań | 3 |
T-W-6 | Znaki i informacje na towarach | 3 |
T-W-7 | Towaroznawstwo spożywcze | 2 |
T-W-8 | Towaroznawstwo przemysłowe | 2 |
T-W-9 | Transport i magazynowanie towarów | 3 |
T-W-10 | Towaroznawstwo i ekologia - problematyka odpadów | 3 |
T-W-11 | Zaliczenie pisemne | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Studiowanie literatury i innych źródeł | 10 |
A-A-3 | Praca własna | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie prezentacji | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i innych źródeł | 15 |
A-W-3 | Praca własna | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Okresowa ocena bieżacych efektów podczas pracy na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_B10_W01 Student umie definiować cele i zakres towaroznawstwa oraz potrafi definiować i rozpoznawać towary o różnej budowie i rozumieć ich wpływ na właściwości towarów. | LO_1A_W11, LO_1A_W16 | — | — | C-1, C-2 | T-W-11, T-W-2, T-W-10, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-10, T-A-2, T-A-11, T-A-6, T-A-12, T-A-9, T-A-8, T-A-5 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
LO_1A_B10_W02 Student umie rozpoznawać podstawowe właściwości towarów do ich wykorzystania oraz potrafi rozpoznawać i oceniać typowe technologie inżynierskie w zakresie towaroznawstwa. | LO_1A_W11, LO_1A_W16 | — | — | C-1, C-2 | T-W-11, T-W-2, T-W-10, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-10, T-A-2, T-A-11, T-A-6, T-A-12, T-A-9, T-A-8, T-A-5 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_B10_U01 Student potrafi odróżniać i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, pod względem zastosowanych materiałów. | LO_1A_U01, LO_1A_U09, LO_1A_U10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_B10_K01 Student potrafi kontynuować, uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, a także dokonać krytycznej analizy z zkresu towaroznawstwa i ponosi odpowiedzialność za pracę własną i zna zasady pracy w zespole | LO_1A_K02, LO_1A_K06, LO_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-10, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-10, T-A-2, T-A-11, T-A-6, T-A-12, T-A-9, T-A-8, T-A-5 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_B10_W01 Student umie definiować cele i zakres towaroznawstwa oraz potrafi definiować i rozpoznawać towary o różnej budowie i rozumieć ich wpływ na właściwości towarów. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań | |
LO_1A_B10_W02 Student umie rozpoznawać podstawowe właściwości towarów do ich wykorzystania oraz potrafi rozpoznawać i oceniać typowe technologie inżynierskie w zakresie towaroznawstwa. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_B10_U01 Student potrafi odróżniać i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, pod względem zastosowanych materiałów. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_B10_K01 Student potrafi kontynuować, uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, a także dokonać krytycznej analizy z zkresu towaroznawstwa i ponosi odpowiedzialność za pracę własną i zna zasady pracy w zespole | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Literatura podstawowa
- Skrzypek M., Zadworny W., Towaroznawstwo ogólne, WSIiZ w Przemyślu, 2005
- Karpiel Ł., Skrzypek M., Towaroznawstwo ogólne, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2000
- Łatka U., Technologia i towaroznawstwo, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2003
- Jałowiec T., Towaroznawstwo dla logistyki, Wydawnictwo Difin, Warszawa, 2011