Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Spedycja i zarządzanie łańcuchem dostaw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Spedycja i zarządzanie łańcuchem dostaw | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Sułek <Jolanta.Sulek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczacą transportu i znajomości podstawowych zagadnień zwiazanych z funkcjonowaniem poszczególnych gałęzi transportu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studentów do pracy w firmach spedycyjnych. |
C-2 | Studenci opanowują wiedzę teoretyczną oraz nabywają praktycznych umiejętności poprzez rozwiązywanie zadań, studoów przypadków i wypełnianie dokumentów transportowych, spedycyjnych i celnych. |
C-3 | Student zna rolę spedytora w łańcuchu dostaw |
C-4 | Student zna sposoby konfigurowania łańcuchów dostaw |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zlecenia spedycyjne | 1 |
T-A-2 | OPWS - prawa i obowiązki spedytora i zleceniodawcy | 1 |
T-A-3 | Demurrage w spedycji | 1 |
T-A-4 | Wystawianie międzynarodowych listów przewozowych | 1 |
T-A-5 | Zgłoszenia celne SAD i SAD BIS | 2 |
T-A-6 | Zorganizowanie przewozu ładunku na wybranej trasie - projekt | 2 |
T-A-7 | Miejsce i rola spedytorów w łańcuchu dostaw, operatorzy i centra logistyczne w łańcuchu dostaw | 1 |
T-A-8 | Analiza studiów przypadków i prezentacja praktycznych rozwiązań wykorzystujących koncepcję łańcucha dostaw w przedsiębiorstwach | 1 |
T-A-9 | Rozwiązywanie zadań spedycyjnych | 2 |
T-A-10 | Projektowanie lokalizacji infrastruktury logistycznej przedsiębiorstwa i optymalizacja procesów transportowych z uwzględnieniem doboru partnerów w logistycznym łańcuchu dostaw. | 1 |
T-A-11 | Konfigurowanie łańcucha dostaw | 1 |
T-A-12 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota spedycji, rola spedytora międzynarodowego w gospodarce. | 2 |
T-W-2 | Procedury w celu spełnienia wymogów wynikających z przepisów o transporcie żywych zwierząt, procedury w celu spełnienia wymogów zawartych w międzynarodowej umowie ATP, które wynikają z przepisów dotyczących przewozu artykułów żywnościowych łatwo psujących się. | 2 |
T-W-3 | Obsługa transportowo-spedycyjna polskiego handlu zagranicznego, układ sieci drogowej w państwach UE | 2 |
T-W-4 | Cywilno-prawna pozycja spedytora (OPWS) | 2 |
T-W-5 | Zlecenia spedycyjne i prawna odpowiedzialność z tego tytułu | 1 |
T-W-6 | Zagadnienia celne, formalności graniczne, rola i zakres dokumentów T i karnetów TIR oraz obowiązki i odpowiedzialność jakie wynikają z posługiwania się nimi | 2 |
T-W-7 | Obsługa towarów niebezpiecznych i odpadów, w szczególności tych, które wynikają z dyrektywy 2008/68/WE(1); Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (Dz.U.L260 z 30.9.2008, s.13).(1), rozporządzenia (WE) nr 1013/2006(2); | 2 |
T-W-8 | Przepisy dotyczące fakturowania usług w zakresie drogowego transportu rzeczy i osób; gestia transportowa, reguły handlowe Incoterms 2000 i 2010 oraz ich zastosowanie; | 1 |
T-W-9 | Dokumentacja w spedycji międzynarodowej | 1 |
T-W-10 | Dokumentacja stosowana i wymagana do świadczenia usług transportu drogowego, wprowadzanie procedur kontrolnych w celu zapewnienia, aby zatwierdzone dokumenty związane z każdą operacją transportową, w szczególności te, które dotyczą pojazdu, kierowcy, rzeczy i bagażu, znajdowały się zarówno w pojeździe, jak i w lokalu przedsiębiorstwa. | 2 |
T-W-11 | Opakowanie i oznakowanie ładunków w spedycji | 2 |
T-W-12 | Sposoby płatności w transakcjach handlowych z punktu widzenia spedycyjnego | 1 |
T-W-13 | Transport intermodalny z punktu widzenia spedycyjnego | 1 |
T-W-14 | Znaczenie ubezpieczeń w spedycji | 1 |
T-W-15 | Międzynarodowe instytucje i organizacje wpływające na pracę spedytora | 1 |
T-W-16 | Podstawowe definicje w zakresie łańcucha dostaw | 1 |
T-W-17 | Typy relacji w łańcuchu dostaw. Determinanty rozwoju relacji w łańcuchu dostaw | 1 |
T-W-18 | Rola transportu morskiego w logistycznych łańcuchach dostaw ładunków skonteneryzowanych i masowych | 1 |
T-W-19 | Rola transportu wodnego śródladowego w logistycznych łańcuchach dostaw | 1 |
T-W-20 | Łańcuch dostaw jako system logistyczny, w którym realizuje się procesy logistyczne sieci ładunków dostaw. Przykłady konfiguracji i integracji łańcuchów dostaw. | 1 |
T-W-21 | Systemy informatyczne w łańcuchach dostaw. | 1 |
T-W-22 | Zarzadzanie relacjami w łańcuchu dostaw. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury i czasopism fachowych | 15 |
A-A-3 | Praca własna | 10 |
A-A-4 | Przygotrowanie do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 3 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeniowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C30_W02 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów spedycyjnych. Zna możliwe sposoby integrowania łańcucha dostaw i uczestniczacych w nich partnerów | LO_1A_W10 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-W-1, T-W-8, T-W-17, T-W-18, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-19, T-W-7, T-W-20, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-9, T-W-10, T-W-16, T-W-21, T-W-22, T-A-2, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C30_U01 Student potrafi podejmować decyzję odnośnie wyboru sposobu dostaw przesyłek podczas poszczególnych etapów procesu transportowego | LO_1A_U07, LO_1A_U08 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-W-11, T-W-9, T-W-10, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
LO_1A_C30_U02 Student potrafi zaprojektować optymalne powiązania z partnerami przedsiebiorstwa w łańcuchu dostaw | LO_1A_U01 | — | — | C-3, C-4 | T-W-4, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-10, T-A-11 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C30_K02 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie spedycji i łańcuchów dostaw oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | LO_1A_K01 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-W-18, T-W-19, T-W-20, T-W-12, T-W-9, T-W-10, T-W-22, T-A-4, T-A-8, T-A-10, T-A-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C30_W02 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów spedycyjnych. Zna możliwe sposoby integrowania łańcucha dostaw i uczestniczacych w nich partnerów | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C30_U01 Student potrafi podejmować decyzję odnośnie wyboru sposobu dostaw przesyłek podczas poszczególnych etapów procesu transportowego | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | . Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
LO_1A_C30_U02 Student potrafi zaprojektować optymalne powiązania z partnerami przedsiebiorstwa w łańcuchu dostaw | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C30_K02 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie spedycji i łańcuchów dostaw oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Szczepaniak T., Transport i spedycja w handlu zagranicznym, Warszawa, 2002
- Sikorski P.M., Spedycja w praktyce - Wiek XXI, Polskie Wydawnictwo Transportowe, Warszawa, 2008
- Ciesielski M. (red), Strategie łańcuchów dostaw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2010