Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych

Sylabus przedmiotu Socjologiczne aspekty ochrony środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł Przedmiot humanistyczno-społeczny
Przedmiot Socjologiczne aspekty ochrony środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu socjologii i ochrony środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy w zakresie podstawowych problemów związanych z socjologicznym kontekstem ochrony środowiska oraz ekorozwoju.
C-2Ukazanie wzajemnych zależności człowieka i środowiska w aspekcie współczesnej sytuacji społeczno-ekologicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Socjologia jako nauka o społeczeństwie, kierunki i teorie w socjologii środowiska, środowisko we współczesnych teoriach socjologicznych, problemy środowiska przyrodniczego w ujęciu socjologicznym, środowisko człowieka jako system społeczno-kulturowy i przyrodniczy.5
T-W-2Relacje między światem społecznym a środowiskiem przyrodniczym, historyczne zależności społeczeństwo – środowisko, rola kryzysów i katastrof ekologicznych w dziejach ludzkości, rozwój cywilizacji a determinanty degradacji środowiska naturalnego o charakterze demograficznym, gospodarczym i kulturowym.8
T-W-3Główne zagrożenia środowiska, źródła zagrożeń, skażenie środowiska i odpady, wyczerpywanie się zasobów, wzrost demograficzny a kryzys ekologiczny, globalne ocieplenie - ryzyko związane ze środowiskiem, żywność zmodyfikowana genetycznie – ryzyko zdrowotne.6
T-W-4Dylematy i konflikty związane z ochroną przyrody, dylematy społeczne, racjonalność działań społecznych (krótkowzroczność, egoizm, altruizm, emocje; niechciane konsekwencje ludzkich działań; pojęcie równowagi społecznej), ryzyko i niepewność (koncepcje ryzyka; percepcja ryzyka; ryzyko i niepewność; ryzyko i niepewność w kontekście zmiany klimatu).6
T-W-5Świadomość zagrożeń ekologicznych i pojęcie konfliktu ekologicznego, uwarunkowania powstawania konfliktów ekologicznych, strony konfliktu, sposoby rozwiązywania konfliktów, zasady dialogu społecznego i rola mediacji w rozwiązywaniu konfliktów ekologicznych.8
T-W-6Informowanie społeczeństwa o stanie środowiska, konsultacje społeczne, społeczne konstruowanie problemów ekologicznych2
T-W-7Dwie wizje rozwoju społecznego: ekorozwój i rozwój zrównoważony – definicje, podstawowe założenia i reguły.2
T-W-8Świadomość ekologiczna i edukacja ekologiczna jako społeczne aspekty ochrony środowiska, rola norm i wartości w życiu społecznym, odpowiedzialność społeczna w ochronie środowiska, rola organizacji pozarządowych w kształtowaniu polityki ekologicznej, wzory zachowań ekologicznych, społeczne zachowania proekologiczne, kształtowanie świadomości ekologicznej wśród młodzieży i dorosłych, instrumenty kształtowania zachowań i postaw proekologicznych.8
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach oraz kolokwia zaliczeniowe45
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie się do kolokwiów okresowych15
A-W-4przygotowanie się i napisanie pracy zaliczeniowej10
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium sprawdzające wiedzę studenta z danego bloku tematycznego
S-2Ocena podsumowująca: średnia ocen uzyskanych z kolokwiów sprawdzających wiedzę studenta z danych bloków tematycznych
S-3Ocena podsumowująca: dobrowolna pisemna praca zaliczeniowa

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_A05-1_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia związane z socjologicznym kontekstem zagadnień związanych z ochroną środowiska i potrafi ukazać wzajemne zależności człowieka i środowiska w aspekcie współczesnej sytuacji społeczno-ekologicznej.
O_2A_W04, O_2A_W07C-2, C-1T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-6M-1, M-3, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_A05-1_U01
Student rozumie problemy ochrony środowiska i wzajemne relacje człowieka i środowiska z punktu widzenia nauk przyrodniczych jak i humanistycznych posiada umiejętności oceny problemów ochrony środowiska w aspekcie ich interdyscyplinarnego charakteru i różnych płaszczyzn funkcjonowania człowieka w przyrodzie.
O_2A_U04, O_2A_U11, O_2A_U07C-2T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-6M-1, M-3, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_A05-1_K01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych, analizować je, dokonywać ich interpretacji, formułować wnioski i opinie oraz wskazywać możliwości indywidualnych działań na rzecz poprawy stanu środowiska.
O_2A_K01, O_2A_K02, O_2A_K08C-2, C-1T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-6M-1, M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_A05-1_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia związane z socjologicznym kontekstem zagadnień związanych z ochroną środowiska i potrafi ukazać wzajemne zależności człowieka i środowiska w aspekcie współczesnej sytuacji społeczno-ekologicznej.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje minimalną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_A05-1_U01
Student rozumie problemy ochrony środowiska i wzajemne relacje człowieka i środowiska z punktu widzenia nauk przyrodniczych jak i humanistycznych posiada umiejętności oceny problemów ochrony środowiska w aspekcie ich interdyscyplinarnego charakteru i różnych płaszczyzn funkcjonowania człowieka w przyrodzie.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje minimalną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_2A_A05-1_K01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych, analizować je, dokonywać ich interpretacji, formułować wnioski i opinie oraz wskazywać możliwości indywidualnych działań na rzecz poprawy stanu środowiska.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje minimalną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2003
  2. Matczak P., Problemy ekologiczne jako problemy społeczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
  3. Kozłowski S., Ekorozwój – wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa, 2002
  4. Długosz D., Garbacik A., Podstawy zarządzania konfliktami społecznymi, Wyd. Ars Nova, Poznań, 2000
  5. Domka L., Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju, PWN, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma naukowe, prasa codzienna, radio i telewizja

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Socjologia jako nauka o społeczeństwie, kierunki i teorie w socjologii środowiska, środowisko we współczesnych teoriach socjologicznych, problemy środowiska przyrodniczego w ujęciu socjologicznym, środowisko człowieka jako system społeczno-kulturowy i przyrodniczy.5
T-W-2Relacje między światem społecznym a środowiskiem przyrodniczym, historyczne zależności społeczeństwo – środowisko, rola kryzysów i katastrof ekologicznych w dziejach ludzkości, rozwój cywilizacji a determinanty degradacji środowiska naturalnego o charakterze demograficznym, gospodarczym i kulturowym.8
T-W-3Główne zagrożenia środowiska, źródła zagrożeń, skażenie środowiska i odpady, wyczerpywanie się zasobów, wzrost demograficzny a kryzys ekologiczny, globalne ocieplenie - ryzyko związane ze środowiskiem, żywność zmodyfikowana genetycznie – ryzyko zdrowotne.6
T-W-4Dylematy i konflikty związane z ochroną przyrody, dylematy społeczne, racjonalność działań społecznych (krótkowzroczność, egoizm, altruizm, emocje; niechciane konsekwencje ludzkich działań; pojęcie równowagi społecznej), ryzyko i niepewność (koncepcje ryzyka; percepcja ryzyka; ryzyko i niepewność; ryzyko i niepewność w kontekście zmiany klimatu).6
T-W-5Świadomość zagrożeń ekologicznych i pojęcie konfliktu ekologicznego, uwarunkowania powstawania konfliktów ekologicznych, strony konfliktu, sposoby rozwiązywania konfliktów, zasady dialogu społecznego i rola mediacji w rozwiązywaniu konfliktów ekologicznych.8
T-W-6Informowanie społeczeństwa o stanie środowiska, konsultacje społeczne, społeczne konstruowanie problemów ekologicznych2
T-W-7Dwie wizje rozwoju społecznego: ekorozwój i rozwój zrównoważony – definicje, podstawowe założenia i reguły.2
T-W-8Świadomość ekologiczna i edukacja ekologiczna jako społeczne aspekty ochrony środowiska, rola norm i wartości w życiu społecznym, odpowiedzialność społeczna w ochronie środowiska, rola organizacji pozarządowych w kształtowaniu polityki ekologicznej, wzory zachowań ekologicznych, społeczne zachowania proekologiczne, kształtowanie świadomości ekologicznej wśród młodzieży i dorosłych, instrumenty kształtowania zachowań i postaw proekologicznych.8
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach oraz kolokwia zaliczeniowe45
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie się do kolokwiów okresowych15
A-W-4przygotowanie się i napisanie pracy zaliczeniowej10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_A05-1_W01Student definiuje podstawowe pojęcia związane z socjologicznym kontekstem zagadnień związanych z ochroną środowiska i potrafi ukazać wzajemne zależności człowieka i środowiska w aspekcie współczesnej sytuacji społeczno-ekologicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W04zna i rozumie zasady wzajemnego oddziaływania środowiska morskiego i obiektów oceanotechnicznych, jak również aspekty ochrony środowiska
O_2A_W07zna i rozumie wpływ uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i społecznych na procesy projektowania, wytwarzania i eksploatacji maszyn, systemów i obiektów oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-2Ukazanie wzajemnych zależności człowieka i środowiska w aspekcie współczesnej sytuacji społeczno-ekologicznej.
C-1Uzyskanie wiedzy w zakresie podstawowych problemów związanych z socjologicznym kontekstem ochrony środowiska oraz ekorozwoju.
Treści programoweT-W-3Główne zagrożenia środowiska, źródła zagrożeń, skażenie środowiska i odpady, wyczerpywanie się zasobów, wzrost demograficzny a kryzys ekologiczny, globalne ocieplenie - ryzyko związane ze środowiskiem, żywność zmodyfikowana genetycznie – ryzyko zdrowotne.
T-W-1Socjologia jako nauka o społeczeństwie, kierunki i teorie w socjologii środowiska, środowisko we współczesnych teoriach socjologicznych, problemy środowiska przyrodniczego w ujęciu socjologicznym, środowisko człowieka jako system społeczno-kulturowy i przyrodniczy.
T-W-4Dylematy i konflikty związane z ochroną przyrody, dylematy społeczne, racjonalność działań społecznych (krótkowzroczność, egoizm, altruizm, emocje; niechciane konsekwencje ludzkich działań; pojęcie równowagi społecznej), ryzyko i niepewność (koncepcje ryzyka; percepcja ryzyka; ryzyko i niepewność; ryzyko i niepewność w kontekście zmiany klimatu).
T-W-2Relacje między światem społecznym a środowiskiem przyrodniczym, historyczne zależności społeczeństwo – środowisko, rola kryzysów i katastrof ekologicznych w dziejach ludzkości, rozwój cywilizacji a determinanty degradacji środowiska naturalnego o charakterze demograficznym, gospodarczym i kulturowym.
T-W-8Świadomość ekologiczna i edukacja ekologiczna jako społeczne aspekty ochrony środowiska, rola norm i wartości w życiu społecznym, odpowiedzialność społeczna w ochronie środowiska, rola organizacji pozarządowych w kształtowaniu polityki ekologicznej, wzory zachowań ekologicznych, społeczne zachowania proekologiczne, kształtowanie świadomości ekologicznej wśród młodzieży i dorosłych, instrumenty kształtowania zachowań i postaw proekologicznych.
T-W-7Dwie wizje rozwoju społecznego: ekorozwój i rozwój zrównoważony – definicje, podstawowe założenia i reguły.
T-W-5Świadomość zagrożeń ekologicznych i pojęcie konfliktu ekologicznego, uwarunkowania powstawania konfliktów ekologicznych, strony konfliktu, sposoby rozwiązywania konfliktów, zasady dialogu społecznego i rola mediacji w rozwiązywaniu konfliktów ekologicznych.
T-W-6Informowanie społeczeństwa o stanie środowiska, konsultacje społeczne, społeczne konstruowanie problemów ekologicznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3wykład konwersatoryjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium sprawdzające wiedzę studenta z danego bloku tematycznego
S-3Ocena podsumowująca: dobrowolna pisemna praca zaliczeniowa
S-2Ocena podsumowująca: średnia ocen uzyskanych z kolokwiów sprawdzających wiedzę studenta z danych bloków tematycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje minimalną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_A05-1_U01Student rozumie problemy ochrony środowiska i wzajemne relacje człowieka i środowiska z punktu widzenia nauk przyrodniczych jak i humanistycznych posiada umiejętności oceny problemów ochrony środowiska w aspekcie ich interdyscyplinarnego charakteru i różnych płaszczyzn funkcjonowania człowieka w przyrodzie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji
O_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
O_2A_U07potrafi zrozumieć konieczność i określić kierunki dalszego uczenia się oraz zrealizować proces samokształcenia
Cel przedmiotuC-2Ukazanie wzajemnych zależności człowieka i środowiska w aspekcie współczesnej sytuacji społeczno-ekologicznej.
Treści programoweT-W-3Główne zagrożenia środowiska, źródła zagrożeń, skażenie środowiska i odpady, wyczerpywanie się zasobów, wzrost demograficzny a kryzys ekologiczny, globalne ocieplenie - ryzyko związane ze środowiskiem, żywność zmodyfikowana genetycznie – ryzyko zdrowotne.
T-W-1Socjologia jako nauka o społeczeństwie, kierunki i teorie w socjologii środowiska, środowisko we współczesnych teoriach socjologicznych, problemy środowiska przyrodniczego w ujęciu socjologicznym, środowisko człowieka jako system społeczno-kulturowy i przyrodniczy.
T-W-4Dylematy i konflikty związane z ochroną przyrody, dylematy społeczne, racjonalność działań społecznych (krótkowzroczność, egoizm, altruizm, emocje; niechciane konsekwencje ludzkich działań; pojęcie równowagi społecznej), ryzyko i niepewność (koncepcje ryzyka; percepcja ryzyka; ryzyko i niepewność; ryzyko i niepewność w kontekście zmiany klimatu).
T-W-2Relacje między światem społecznym a środowiskiem przyrodniczym, historyczne zależności społeczeństwo – środowisko, rola kryzysów i katastrof ekologicznych w dziejach ludzkości, rozwój cywilizacji a determinanty degradacji środowiska naturalnego o charakterze demograficznym, gospodarczym i kulturowym.
T-W-8Świadomość ekologiczna i edukacja ekologiczna jako społeczne aspekty ochrony środowiska, rola norm i wartości w życiu społecznym, odpowiedzialność społeczna w ochronie środowiska, rola organizacji pozarządowych w kształtowaniu polityki ekologicznej, wzory zachowań ekologicznych, społeczne zachowania proekologiczne, kształtowanie świadomości ekologicznej wśród młodzieży i dorosłych, instrumenty kształtowania zachowań i postaw proekologicznych.
T-W-7Dwie wizje rozwoju społecznego: ekorozwój i rozwój zrównoważony – definicje, podstawowe założenia i reguły.
T-W-5Świadomość zagrożeń ekologicznych i pojęcie konfliktu ekologicznego, uwarunkowania powstawania konfliktów ekologicznych, strony konfliktu, sposoby rozwiązywania konfliktów, zasady dialogu społecznego i rola mediacji w rozwiązywaniu konfliktów ekologicznych.
T-W-6Informowanie społeczeństwa o stanie środowiska, konsultacje społeczne, społeczne konstruowanie problemów ekologicznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3wykład konwersatoryjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium sprawdzające wiedzę studenta z danego bloku tematycznego
S-3Ocena podsumowująca: dobrowolna pisemna praca zaliczeniowa
S-2Ocena podsumowująca: średnia ocen uzyskanych z kolokwiów sprawdzających wiedzę studenta z danych bloków tematycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje minimalną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_2A_A05-1_K01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych, analizować je, dokonywać ich interpretacji, formułować wnioski i opinie oraz wskazywać możliwości indywidualnych działań na rzecz poprawy stanu środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K01ma świadomość konieczności uzupełniania wiedzy przez całe życie, jak również potrafi dobrać właściwe metody uczenia się dla siebie i innych osób
O_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O_2A_K08rozumie rolę absolwenta uczelni technicznej w społeczeństwie i ma świadomość konieczności formułowania i przekazywania społeczeństwu wiarygodnych informacji i opinii dotyczących aktualnych osiągnięć techniki związanych z oceanotechniką, jak i innych jej aspektów związanych z działalnością inżynierską, oraz przekazywania tego typu informacji i opinii w sposób powszechnie zrozumiały, przedstawiając różne punkty widzenia
Cel przedmiotuC-2Ukazanie wzajemnych zależności człowieka i środowiska w aspekcie współczesnej sytuacji społeczno-ekologicznej.
C-1Uzyskanie wiedzy w zakresie podstawowych problemów związanych z socjologicznym kontekstem ochrony środowiska oraz ekorozwoju.
Treści programoweT-W-3Główne zagrożenia środowiska, źródła zagrożeń, skażenie środowiska i odpady, wyczerpywanie się zasobów, wzrost demograficzny a kryzys ekologiczny, globalne ocieplenie - ryzyko związane ze środowiskiem, żywność zmodyfikowana genetycznie – ryzyko zdrowotne.
T-W-1Socjologia jako nauka o społeczeństwie, kierunki i teorie w socjologii środowiska, środowisko we współczesnych teoriach socjologicznych, problemy środowiska przyrodniczego w ujęciu socjologicznym, środowisko człowieka jako system społeczno-kulturowy i przyrodniczy.
T-W-4Dylematy i konflikty związane z ochroną przyrody, dylematy społeczne, racjonalność działań społecznych (krótkowzroczność, egoizm, altruizm, emocje; niechciane konsekwencje ludzkich działań; pojęcie równowagi społecznej), ryzyko i niepewność (koncepcje ryzyka; percepcja ryzyka; ryzyko i niepewność; ryzyko i niepewność w kontekście zmiany klimatu).
T-W-2Relacje między światem społecznym a środowiskiem przyrodniczym, historyczne zależności społeczeństwo – środowisko, rola kryzysów i katastrof ekologicznych w dziejach ludzkości, rozwój cywilizacji a determinanty degradacji środowiska naturalnego o charakterze demograficznym, gospodarczym i kulturowym.
T-W-8Świadomość ekologiczna i edukacja ekologiczna jako społeczne aspekty ochrony środowiska, rola norm i wartości w życiu społecznym, odpowiedzialność społeczna w ochronie środowiska, rola organizacji pozarządowych w kształtowaniu polityki ekologicznej, wzory zachowań ekologicznych, społeczne zachowania proekologiczne, kształtowanie świadomości ekologicznej wśród młodzieży i dorosłych, instrumenty kształtowania zachowań i postaw proekologicznych.
T-W-7Dwie wizje rozwoju społecznego: ekorozwój i rozwój zrównoważony – definicje, podstawowe założenia i reguły.
T-W-5Świadomość zagrożeń ekologicznych i pojęcie konfliktu ekologicznego, uwarunkowania powstawania konfliktów ekologicznych, strony konfliktu, sposoby rozwiązywania konfliktów, zasady dialogu społecznego i rola mediacji w rozwiązywaniu konfliktów ekologicznych.
T-W-6Informowanie społeczeństwa o stanie środowiska, konsultacje społeczne, społeczne konstruowanie problemów ekologicznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3wykład konwersatoryjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium sprawdzające wiedzę studenta z danego bloku tematycznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzy w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje minimalną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań