Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa systemów energetycznych
Sylabus przedmiotu Bezpieczne technologie i procesy produkcyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Przedmiot obieralny 1 | ||
Przedmiot | Bezpieczne technologie i procesy produkcyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy analizy matematycznej i algebry. |
W-2 | Mikroekonomia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z rodzajami zagrożeń i skutkami wypadków występującymi w procesach produkcyjnych. |
C-2 | Zapoznanie z metodami klasyfikacji procesów opartymi na analizie klastrowej. |
C-3 | Uświadomienie studentom związku między bezpieczeństwem pracy a wydajnością ekonomiczną procesów. |
C-4 | Wykształcenie umiejętności analizy procesów technologicznych pod kątem zagrożeń. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody mierzenia odległości punktów w metrycznych przestrzeniach cech bezpieczeństwa technologii. | 4 |
T-A-2 | Analiza klastrowa procesów technologicznych na podstawie danych o rodzajach i liczbie wypadków. | 7 |
T-A-3 | Wyznaczanie wskaźników szkodliwości wypadków dla zadanych grup technologii. | 2 |
T-A-4 | Zaliczenie pisemne. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Prawne regulacje w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Podsystem zarządzania BHP w systemie produkcyjnym. Integracja z systemami zarzązania jakością. | 2 |
T-W-2 | Bezpieczeństwo pracy jako element bezpieczeństwa ekonomicznego procesów technologicznych. Priorytety bezpieczeństwa. Ujęcie cybernetyczne zagadnienia sterowania bezpieczeństwem procesu. Modele polioptymalizacyjne. | 6 |
T-W-3 | Charakterystyka rodzajów zagrożeń w warunkach przemysłowych. Klasyfikacja czynników szkodliwych i zagrożeń wypadkowych. Stosowane zabezpieczenia. | 6 |
T-W-4 | Klasyfikacja technik wytwarzania ze względu na rodzaje zagrożeń. Tendencje rozwojowe technologii w kontekście ich bezpieczeństwa. Znaczenie automatyzacji i robotyzacji. | 4 |
T-W-5 | Metody klasyfikacji technologii i procesów produkcyjnych ze względu na występujące zagrożenia i rejestrowane skutki wypadków. Analiza klastrowa. Technologie grupowe. | 8 |
T-W-6 | Uwzględnienie cech bezpieczeństwa w technologicznej bazie danych. Metody rejestracji, przetwarzania i prezentacji danych o stanie bezpieczeństwa w systemie produkcyjnym. Ilościowe wskaźniki szkodliwości wypadków przy pracy. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Praca własna studenta. | 2 |
17 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Praca własna studenta. | 1 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
33 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin dwuetapowy - pisemny i ustny. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_O01-4_W01 Student potrafi scharakteryzować zagrożenia występujące w procesach produkcyjnych oraz metody analizy technologii pod kątem zagrożeń. | O_2A_W18, O_2A_W07 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_O01-4_U01 Student potrafi wyznaczać wskaźniki skutków wypadkowości oraz grupować i klasyfikować technologie pod kątem zagrożeń i stosowanych środków ochrony. | O_2A_U11, O_2A_U22 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_O01-4_K01 Student jest świadom zagrożeń w procesach technologicznych i ich skutków dla zdrowia i życia jednostki oraz jej funkcjonowania w społeczeństwie. | O_2A_K02, O_2A_K05 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_O01-4_W01 Student potrafi scharakteryzować zagrożenia występujące w procesach produkcyjnych oraz metody analizy technologii pod kątem zagrożeń. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć. |
3,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
3,5 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
5,0 | Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_O01-4_U01 Student potrafi wyznaczać wskaźniki skutków wypadkowości oraz grupować i klasyfikować technologie pod kątem zagrożeń i stosowanych środków ochrony. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć. |
3,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
3,5 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
5,0 | Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_O01-4_K01 Student jest świadom zagrożeń w procesach technologicznych i ich skutków dla zdrowia i życia jednostki oraz jej funkcjonowania w społeczeństwie. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć. |
3,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
3,5 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności. | |
4,0 | Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności. | |
4,5 | Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności. | |
5,0 | Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności. |
Literatura podstawowa
- Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing, John Willey & Sons, 2010, 4
- Gajdzik B., Wyciślik A., Jakość, środowisko i bezpieczeństwo pracy w zarzązaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
- Karczewski J. T., System zarządzania bezpieczeństwem pracy, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o.o., 2000
- Pihowicz W., Inżynieria bezpieczeństwa technicznego, WNT, 2009
- Rączkowski B., BHP w praktyce, ODDK, 2012
- Sobczak W., Malina W., Metody selekcji i redukcji i informacji, WNT, Warszawa, 1985
Literatura dodatkowa
- CIOP-PIB, Informacje nt. badań prowadzonych w CIOP-PIB, http://www.ciop.pl/425.html, 2012