Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych

Sylabus przedmiotu Optymalizacja sprawności napędowej statku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Optymalizacja sprawności napędowej statku
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 1,20,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 0,80,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z teorii okrętu
W-2Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z oporów, pędników i napędu
W-3Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z właściwości morskich statku

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest poznanie metod poprawy sprawności napędowej statku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Treść zajęć wynika z prowadzonych wykładów13
T-A-2Zaliczenie przedmiotu2
15
wykłady
T-W-1Pojęcie oporu, składniki oporu, metody wyznaczania oporu na wodzie spokojnej5
T-W-2Opór statku na wodach ograniczonych3
T-W-3Oddziaływanie wiatru, falowania i prądu morskiego na statek3
T-W-4Opór statku podczas pływania na sfalowanej wodzie3
T-W-5Okrętowa śruba napędowa: geometria, charakterystyki hydrodynamiczne4
T-W-6Wpływ falowania i kołysań statku na pracę śruby napędowej3
T-W-7Sprawność napędu statku w rzeczywistych warunkach pogodowych4
T-W-8Optymalizacja sprawności napędowej statku3
T-W-9Zaliczenie przedmiotu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-A-2Przygotowanie sprawozdań5
A-A-3przygotowanie do zaliczenia sprawozdań2
20
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uczestnictwo w zaliczeniach1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny/typowe środki audiowizualne
M-2Ćwiczenia audytoryjne/typowe środki audiowizualne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O03-1_W01
Student powinien osiągnąć wiedzę z zakresu modelowania i optymalizacji sprawności napędowej statku
O_1A_W22C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O03-1_U01
Studen powinien wykazać się umiejętnością analizowania wpływu parametrów statku i środowiska na sprawność napędową
O_1A_U07C-1T-A-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O03-1_K01
Student potrafi krytycznie ocenić zagrożenia wystepujące w oceanotechnice
O_1A_K07C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_O03-1_W01
Student powinien osiągnąć wiedzę z zakresu modelowania i optymalizacji sprawności napędowej statku
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu sprawności napędowej statku
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą sprawności napędowej statku
3,5Student ma wiedzę dotyczącą poszczególnych składników sprawności napędowej
4,0Student ma wiedzę w zakresie możliwości wpływu parametrów statku na sprawność napędową
4,5Student ma wiedzę w zakresie parametrów hydrodynamicznych i śruby napędowej i ich wpływu na sprawność napędową statku
5,0Student ma wiedzę na temat optymalizacji i modelowania sprawności napędowej statku

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_O03-1_U01
Studen powinien wykazać się umiejętnością analizowania wpływu parametrów statku i środowiska na sprawność napędową
2,0Student nie ma żadnych umijętności z zakresu sprawności napędowej statku
3,0Student potrafi zdefiniować sprawność napędową statku
3,5Student potrafi obliczyć poszczególne składowe sprawności napędowej statku
4,0Student poptrafi analizować wpływ parametrów statku na jego sprawność napędową
4,5Student potrafi alalizować parametry hydrodynamiczne statku i śruby napędowej i badać ich wpływ na na sprawność napędową statku
5,0Student potrafi modelować kształt kadłuba statku i geometrię śruby oraz optymalizować sprawność napędoąj statku

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_O03-1_K01
Student potrafi krytycznie ocenić zagrożenia wystepujące w oceanotechnice
2,0Student nie przygotowuje się do zajęć, nie uzupełnia braków swojej wiedzy i umiejętności
3,0Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, ma niewielką świadomość profesjonalnej pracy przy budowie jachtów
3,5Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w czasie laboratoriów jest umiarkowanie aktywny, ma ograniczoną świadomość w zakresie ergonomii i bezpieczeństwa podczas budowy jachtu
4,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratiriów jest umiarkowanie aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma dużą świadomość konieczności zachowania bezpieczeństwa pracy podczas budowy jachtu
4,5Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratoriów jest bardzo aktywny, reaguje na sugesie prowadzącego, ma dużą świadomość w zakresie bezpieczeństwa i ergomomii pracy w trakcie budowy jachtu
5,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratoriów jest bardzo aktywny, reaguje na sugesie prowadzącego, podejmuje samodzielne próby rozwiązywania zadań, ma całkowitą świadomość wpływu ergonomii i bezpieczeństwa na efekty pracy podczas budowy jachtu

Literatura podstawowa

  1. Dudziak Jan, Teoria okretu, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdansk, 2005, Wyd. II
  2. C.E.Tupper, Introduction to Naval Architecture, Elsevier, Boston, New York , Tokyo, 2004, Wyd. IV
  3. J. Babicz, Wartsila Encyklopedia of Ship Technology, Wartsila Corp, Gdańsk, 2015, Wyd. II

Literatura dodatkowa

  1. Stalinski J., Teoria okrętu, Wyd. Morskie, Gdansk, 1969
  2. Charchulski Kazimierz, Podstawy napędu okrętowego, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1988
  3. Frackowiak M., Pawłowski M., Cwiczenia z hydromechaniki okrętu, Gdansk, 1978
  4. Charchulski Kazimierz, Energetyczne problemy eksploatacji napędów okrętowych, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1991
  5. Charchulski Kazimierz, metody i algorytmy rozwiązywania problemów eksploatacyjno-ruchowych okrętowych układów napędowych, Wyższa Szkołam Morska w Szczecinie, Szczecin, 1992
  6. Zbiór zadan z teorii okretu, pod red. L. Kobylinski, PWN, 1962, PWN, Gdańsk, 1962

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Treść zajęć wynika z prowadzonych wykładów13
T-A-2Zaliczenie przedmiotu2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie oporu, składniki oporu, metody wyznaczania oporu na wodzie spokojnej5
T-W-2Opór statku na wodach ograniczonych3
T-W-3Oddziaływanie wiatru, falowania i prądu morskiego na statek3
T-W-4Opór statku podczas pływania na sfalowanej wodzie3
T-W-5Okrętowa śruba napędowa: geometria, charakterystyki hydrodynamiczne4
T-W-6Wpływ falowania i kołysań statku na pracę śruby napędowej3
T-W-7Sprawność napędu statku w rzeczywistych warunkach pogodowych4
T-W-8Optymalizacja sprawności napędowej statku3
T-W-9Zaliczenie przedmiotu2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-A-2Przygotowanie sprawozdań5
A-A-3przygotowanie do zaliczenia sprawozdań2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uczestnictwo w zaliczeniach1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_O03-1_W01Student powinien osiągnąć wiedzę z zakresu modelowania i optymalizacji sprawności napędowej statku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W22ma wiedzę w zakresie modelowania i optymalizacji systemów oceanotechnicznych i procesów technologicznych
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie metod poprawy sprawności napędowej statku
Treści programoweT-W-1Pojęcie oporu, składniki oporu, metody wyznaczania oporu na wodzie spokojnej
T-W-2Opór statku na wodach ograniczonych
T-W-3Oddziaływanie wiatru, falowania i prądu morskiego na statek
T-W-4Opór statku podczas pływania na sfalowanej wodzie
T-W-5Okrętowa śruba napędowa: geometria, charakterystyki hydrodynamiczne
T-W-6Wpływ falowania i kołysań statku na pracę śruby napędowej
T-W-7Sprawność napędu statku w rzeczywistych warunkach pogodowych
T-W-8Optymalizacja sprawności napędowej statku
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu sprawności napędowej statku
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą sprawności napędowej statku
3,5Student ma wiedzę dotyczącą poszczególnych składników sprawności napędowej
4,0Student ma wiedzę w zakresie możliwości wpływu parametrów statku na sprawność napędową
4,5Student ma wiedzę w zakresie parametrów hydrodynamicznych i śruby napędowej i ich wpływu na sprawność napędową statku
5,0Student ma wiedzę na temat optymalizacji i modelowania sprawności napędowej statku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_O03-1_U01Studen powinien wykazać się umiejętnością analizowania wpływu parametrów statku i środowiska na sprawność napędową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie metod poprawy sprawności napędowej statku
Treści programoweT-A-1Treść zajęć wynika z prowadzonych wykładów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne/typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnych umijętności z zakresu sprawności napędowej statku
3,0Student potrafi zdefiniować sprawność napędową statku
3,5Student potrafi obliczyć poszczególne składowe sprawności napędowej statku
4,0Student poptrafi analizować wpływ parametrów statku na jego sprawność napędową
4,5Student potrafi alalizować parametry hydrodynamiczne statku i śruby napędowej i badać ich wpływ na na sprawność napędową statku
5,0Student potrafi modelować kształt kadłuba statku i geometrię śruby oraz optymalizować sprawność napędoąj statku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_O03-1_K01Student potrafi krytycznie ocenić zagrożenia wystepujące w oceanotechnice
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie metod poprawy sprawności napędowej statku
Treści programoweT-A-1Treść zajęć wynika z prowadzonych wykładów
T-W-1Pojęcie oporu, składniki oporu, metody wyznaczania oporu na wodzie spokojnej
T-W-2Opór statku na wodach ograniczonych
T-W-3Oddziaływanie wiatru, falowania i prądu morskiego na statek
T-W-4Opór statku podczas pływania na sfalowanej wodzie
T-W-5Okrętowa śruba napędowa: geometria, charakterystyki hydrodynamiczne
T-W-6Wpływ falowania i kołysań statku na pracę śruby napędowej
T-W-7Sprawność napędu statku w rzeczywistych warunkach pogodowych
T-W-8Optymalizacja sprawności napędowej statku
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne/typowe środki audiowizualne
M-1Wykład informacyjny/typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przygotowuje się do zajęć, nie uzupełnia braków swojej wiedzy i umiejętności
3,0Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, ma niewielką świadomość profesjonalnej pracy przy budowie jachtów
3,5Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w czasie laboratoriów jest umiarkowanie aktywny, ma ograniczoną świadomość w zakresie ergonomii i bezpieczeństwa podczas budowy jachtu
4,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratiriów jest umiarkowanie aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma dużą świadomość konieczności zachowania bezpieczeństwa pracy podczas budowy jachtu
4,5Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratoriów jest bardzo aktywny, reaguje na sugesie prowadzącego, ma dużą świadomość w zakresie bezpieczeństwa i ergomomii pracy w trakcie budowy jachtu
5,0Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratoriów jest bardzo aktywny, reaguje na sugesie prowadzącego, podejmuje samodzielne próby rozwiązywania zadań, ma całkowitą świadomość wpływu ergonomii i bezpieczeństwa na efekty pracy podczas budowy jachtu